UT-ansökan, Sverige. Webbansökan. Vad är er erfarenhet? =)

 

batanun

Medlem
Hej hej,

Min thailändska fru ska söka UT, och för att underlätta för henne har jag tagit på mig att sätta mig in så mycket som möjligt i ansökningsprocessen medan hon fokuserar på grejer hon måste fixa där i Thailand (bla nytt pass).

En mängd frågetecken har dykt upp för mig. Vissa frågor har jag fått iväg i ett mail till Migrationsverket, men en svarstid på en vecka gör det ju lite svårt att reda ut saker (för jag gissar att vissa svar leder till följdfrågor från mig). Ambassaden i Bangkok har lyckats svara på vissa av frågorna, men några grejer kanske någon här kan hjälpa till att svara på, utifrån egen erfarenhet eller allmän vishet? :wai:

För det första så påstår ambassaden att det smidigaste och snabbaste är att göra en webbansökan. Men enligt Migrationsverkets beräkningssida "Tid till beslut" tar det ca 3-4 månader längre tid om man gör en webbansökan, jämfört med en blankettansökan (dvs genom ambassaden), allt annat lika. Det låter lite bakvänt, kan det verkligen stämma?

Och jag gick nyligen igenom webbansökan själv, bara för att testa (jag skickade aldrig in själva ansökan). Och vissa frågor är jag lite osäker på:

1. "Har du och din partner bott tillsammans, i eller utanför Sverige?"

Vi har bott tillsammans i två st tremånadersperioder (plus kortare semestervistelser), i Thailand och i Sverige. Vi har dock inga papper som bevisar att vi bodde tillsammans (t.ex hyreskontrakt med båda våra namn). Samtidigt står det att "Du som avser att ansöka om uppehållstillstånd som sambo ska kunna styrka att du och din partner bott tillsammans som ett par i ett gemensamt hushåll". Vi är ju gifta, inte sambo. Betyder det att vi inte behöver styrka att vi bott tillsammans?


2. "När ska du flytta till Sverige?"

Är det rimligt att skriva "Så snart som möjligt"? ;)


3. "Här kan du ange om du och eventuella medsökande barn har några andra särskilda skäl till varför du/ni ska beviljas uppehållstillstånd för att återförenas i Sverige."

Vad kan vara rimligt att skriva där, om något? I beskrivningen av "Särskilda skäl" nämns bl.a "er mycket nära relation". Vi har en väldigt nära relation, och ser varandra som soulmates. Skulle det ses som särskilda skäl?


4. “Har du fått hjälp av någon att fylla i denna ansökan?”

Denna fråga är väldigt otydlig. Räcker det med att jag hjälpt henne korrekturläsa hennes svar, eller gett henne min adress så att den blir korrekt i formuläret? Eller handlar det bara om vem som suttit vid tangentbordet och faktiskt fyllt i formuläret?

Eller något slags mellanting? Och i så fall, var går gränsen? För handen på hjärtat, vem skulle låta sin partner fylla i en sån här viktig ansökan utan att hjälpa till på något sätt, för att minimera risken att något blir fel?

Orsaken till att jag skulle föredra att hon svarade nej på den frågan är att ett ja-svar kanske kan tolkas som att hon är mer beroende av mig än vad som verkligen är fallet. Men jag kanske bara är lite paranoid? :xmas_smiley:


Noterar dessutom att när man bifogar dokument så kan man bara ladda upp dokument gällande "Bevis om sammanboende", "Fullmakt", "Kopia av pass" och "Vigselbevis". Jag trodde att man kunde ladda upp dokument/bilder som styrker ens relation. Vi har massor av bilder på oss, på olika platser. Vill inte migrationsverket se det? Eller tas det i samband med intervjun på ambassaden, eller vid annat tillfälle?

:wai:
/Batanun
 
"Webansökan" eller "pappersansökan" SKALL behandlas lika av migrationsverket. De får inte diskriminera någon av ansökningsmetoderna så att den ansökningsformen regelmässigt tar längre tid. Det är ansökningsdatum som gäller..
 
Pappersansökan utan tvekan. När du lämnar i på papper får du en intervjutid direkt. Om du lämnar in via webben måste du först vänta på att någon på MV ska titta på ansökan, först efter det kan du boka en intervjutid.

I vårt fall (webansökan i januari) tog det 4 månader innan vi fick möjlighet att boka intervju. Sedan hamnade vi i bärplockarsäsongen så att väntetiden på själva intervjun blev ytterligare 4 månader, dvs. totalt 8 månader. Hade vi lämnat in på papper hade vi fått intervjun i mars i stället för i augusti.

Sedan som det står i ovanstående inlägg ska MV enbart ta hänsyn till när ansökan inlämnades, men i praktiken verkar det inte vara så. Allt annat lika är det alltid bättre att ha intervjun avklarad.
 
"Webansökan" eller "pappersansökan" SKALL behandlas lika av migrationsverket. De får inte diskriminera någon av ansökningsmetoderna så att den ansökningsformen regelmässigt tar längre tid. Det är ansökningsdatum som gäller..

Ja du... Alltid intressant att veta vad som gäller enligt lagen, absolut. :) Men... Det viktigaste för mig är hur det de facto ligger till i verkligheten. Lagtexten kanske låter väldigt fin när det gäller vårdköer t.ex, men i praktiken är det långa vårdköer på många ställen.

Och så är det ju den där lilla detaljen att Migrationsverkets egna hemsida säger*, "svart på vitt", att en webbansökan tar ca 3-4 månader längre tid. Och dessa estimat baseras på hur länge de sökande har väntat som har fått beslut de senaste tre månaderna. Hur kan det vara möjligt, enligt dig?


* Man måste svara på några enkla frågor om ärendet innan den kan ge svar. Men om man svarar allt annat lika förutom på frågan "Gjorde du en ansökan på internet eller på blankett?" så ser man tydligt skillnaden.
 
Pappersansökan utan tvekan. När du lämnar i på papper får du en intervjutid direkt. Om du lämnar in via webben måste du först vänta på att någon på MV ska titta på ansökan, först efter det kan du boka en intervjutid.



I vårt fall (webansökan i januari) tog det 4 månader innan vi fick möjlighet att boka intervju. Sedan hamnade vi i bärplockarsäsongen så att väntetiden på själva intervjun blev ytterligare 4 månader, dvs. totalt 8 månader. Hade vi lämnat in på papper hade vi fått intervjun i mars i stället för i augusti.



Sedan som det står i ovanstående inlägg ska MV enbart ta hänsyn till när ansökan inlämnades, men i praktiken verkar det inte vara så. Allt annat lika är det alltid bättre att ha intervjun avklarad.

Tack, det var väldigt bra information att ha! Vi planerar nämligen att hon ska komma hit igen i vinter, på vanligt tremånadersvisum. Förhoppningen hade varit att om vi startar UT-ansökan nu (närmaste veckorna) så hinner hon få en intervju innan jul, innan hon reser hit. Det vore ju förargligt om strax efter sin ankomst får sin intervjutid och då antingen måste avbryta resan eller flytta fram intervjun flera månader (och därmed också tiden till beslut, antar jag).

Jag hade inte ens tagit i antagande att tiden från UT-ansökan till intervjun skulle vara så lång som flera månader. Enligt dig kan det ta 4 månader alltså, vid ansökan via ambassad. Jag visste inte att ambassaden var så överbelastade med jobb. I min värld hade det varit rimligast om själva intervjun skedde kort tid efter ansökan (säg en vecka, eller kanske t.om samma dag). Eller gör ambassaden en massa förberedande arbete som gör att de inte kan ta intervjun mer eller mindre på en gång?
 
Jag hade inte ens tagit i antagande att tiden från UT-ansökan till intervjun skulle vara så lång som flera månader. Enligt dig kan det ta 4 månader alltså, vid ansökan via ambassad. Jag visste inte att ambassaden var så överbelastade med jobb. I min värld hade det varit rimligast om själva intervjun skedde kort tid efter ansökan (säg en vecka, eller kanske t.om samma dag). Eller gör ambassaden en massa förberedande arbete som gör att de inte kan ta intervjun mer eller mindre på en gång?
När man gör en webansökan går den till MV. Där ligger den i kö en varierande tid tills dess att en handläggare tittar på den. Då kollar de bl.a. om du uppfyller försörjningskravet samt har en godkänd bostad. Om du uppfyller kraven får du ett mail där du kan ringa ambassaden i Bangkok och boka intervju. Ambassaden är inte alls inblandade i ansökan innan du kan boka intervju i detta fall.

När du ansöker i pappersform på ambassaden får du boka intervju vid samma tillfälle. Väntetiden brukar vara ca 2 månader.
 
Tack, det var väldigt bra information att ha! Vi planerar nämligen att hon ska komma hit igen i vinter, på vanligt tremånadersvisum. Förhoppningen hade varit att om vi startar UT-ansökan nu (närmaste veckorna) så hinner hon få en intervju innan jul, innan hon reser hit. Det vore ju förargligt om strax efter sin ankomst får sin intervjutid och då antingen måste avbryta resan eller flytta fram intervjun flera månader (och därmed också tiden till beslut, antar jag).

Jag hade inte ens tagit i antagande att tiden från UT-ansökan till intervjun skulle vara så lång som flera månader. Enligt dig kan det ta 4 månader alltså, vid ansökan via ambassad. Jag visste inte att ambassaden var så överbelastade med jobb. I min värld hade det varit rimligast om själva intervjun skedde kort tid efter ansökan (säg en vecka, eller kanske t.om samma dag). Eller gör ambassaden en massa förberedande arbete som gör att de inte kan ta intervjun mer eller mindre på en gång?

Du har en del annat folk som har prioritet långt före dig.
Intervju kan göras i Sverige. Dock så är det så att om dem inte har lust med det, så skickar dom dig till en svensk myndighet i utlandet.
Glo lite på ”Whenatmigrationsverket” på Instagram så kommer du fort att se att de anställda har sina politiska ideologier som dom gärna följer.
Gissar att det är MP, V och en del förvirrade F! Folk som sitter och känner sig godhjärtade.
 
När man gör en webansökan går den till MV. Där ligger den i kö en varierande tid tills dess att en handläggare tittar på den. Då kollar de bl.a. om du uppfyller försörjningskravet samt har en godkänd bostad. Om du uppfyller kraven får du ett mail där du kan ringa ambassaden i Bangkok och boka intervju.

Allt detta förutsatt att min fru gett mig en fullmakt, antar jag. För annars är det ju hon som ansöker och bokar intervju.


Ambassaden är inte alls inblandade i ansökan innan du kan boka intervju i detta fall.

Det hade ju varit mer tidseffektivt om man kunde boka en intervju med ambassaden så fort man gjort sin webbanmälan. Trist att dom missar en sån uppenbar möjlighet tid tidsbesparing genom att låta processerna delvis löpa parallellt. Det sliter i själen på en gammal programmerare som mig när man hör om sån icke-optimerad "kod" (rutiner/procedurer).


När du ansöker i pappersform på ambassaden får du boka intervju vid samma tillfälle. Väntetiden brukar vara ca 2 månader.

Det var denna väntetid fram till intervjun som förvånade mig i mitt förra inlägg. Jag har svårt att tänka mig något annat scenario än att merparten av dessa 2 månader är ren kötid, när ens ansökan ligger på hög. Detta var det första som förvånade mig, då jag inte trodde att ambassaden hade så hög belastning. Men det som förvånar mig ännu mer är att dom inte inser den uppenbara förbättringen de skulle kunna utföra i processen. Istället för att låta processen vara "Inlämning av ansökan + tidsbokning -> Kötid -> Intervju" så skulle man kunna ändra den till i princip: "Tidsbokning -> Kötid -> Inlämnan av ansökan + intervju".
 
Allt detta förutsatt att min fru gett mig en fullmakt, antar jag. För annars är det ju hon som ansöker och bokar intervju.




Det hade ju varit mer tidseffektivt om man kunde boka en intervju med ambassaden så fort man gjort sin webbanmälan. Trist att dom missar en sån uppenbar möjlighet tid tidsbesparing genom att låta processerna delvis löpa parallellt. Det sliter i själen på en gammal programmerare som mig när man hör om sån icke-optimerad "kod" (rutiner/procedurer).




Det var denna väntetid fram till intervjun som förvånade mig i mitt förra inlägg. Jag har svårt att tänka mig något annat scenario än att merparten av dessa 2 månader är ren kötid, när ens ansökan ligger på hög. Detta var det första som förvånade mig, då jag inte trodde att ambassaden hade så hög belastning. Men det som förvånar mig ännu mer är att dom inte inser den uppenbara förbättringen de skulle kunna utföra i processen. Istället för att låta processen vara "Inlämning av ansökan + tidsbokning -> Kötid -> Intervju" så skulle man kunna ändra den till i princip: "Tidsbokning -> Kötid -> Inlämnan av ansökan + intervju".

Ja, programmerare.

Du kommer då att upptäcka att dessa varelser på migrationsverket lätt kan programmerad bort, då dom inte har någon som helst förmåga att tänka.
Dom verkar följa ett flödesschema helt och hållet.

Det har varit en del snack om att AI ska ta över jobben.
Detta lär inte ske inom industrin. Däremot är dessa migrationsarbetare lätta att ersätta.
 
Ytterligare en uppdatering av det av Samhall kontrollerade verket, Migrationsverket.

Har en polare som väntar på UT för hans flickvän/sambo.
Dom har väl iofs ingen panik, då dom befinner sig i Asien och han för tillfället jobbar där.

Han har kompletterat med 80-sidor allt möjligt.
Hus har han...ett jävligt fint, där stereon och prylarna säkert kostar i paritet med en medelstor villa i typ Ängelholm, eller nåt.
Inkomst: En bit över 200k Sek/månad
Utdrag från lönekontot: 4miljoner Sek
Lån: 0kr

Migrationsverket har nu ställt den viktiga frågan ”Ska du jobba i Sverige när ni åker hem?”

Han har jobbat i Norge de senaste 20 åren, så han ser inte riktigt varför han skulle jobba i Sverige.
Egentligen så behöver han inte jobba alls, då lönekontot knappast är hela hans förmögenhet.

Kriterier för ett UT är följande.
-Man har råd med att försörja den som flyttar till Sverige.
-Man har en bostad som är stor nog.
-Förhållandet är seriöst

Här kan man ställa sig frågan ”Mottager tjänstemännen på migrationsverket någon lön?”

”Har tjänstemännen på Migrationsverket ekonom att ta hand om sig själv eller sin familj?”

”Hur mycket övertid behöver generaldirektör Mikael Ribbenvik jobba, för att inga tvivel om ekonomisk kapacitet ska ställas?”

”Hur överlever vi svenskar över huvudtaget, med de löner och banklån som vi besitter?”

Fantastiskt intelligenta männis....varelser, på detta migrationsvÄrk.

Intervjun var avklarad i Februari 2018.
 
Ytterligare en uppdatering av det av Samhall kontrollerade verket, Migrationsverket.

Har en polare som väntar på UT för hans flickvän/sambo.
Dom har väl iofs ingen panik, då dom befinner sig i Asien och han för tillfället jobbar där.

Han har kompletterat med 80-sidor allt möjligt.
Hus har han...ett jävligt fint, där stereon och prylarna säkert kostar i paritet med en medelstor villa i typ Ängelholm, eller nåt.
Inkomst: En bit över 200k Sek/månad
Utdrag från lönekontot: 4miljoner Sek
Lån: 0kr

Migrationsverket har nu ställt den viktiga frågan ”Ska du jobba i Sverige när ni åker hem?”

Han har jobbat i Norge de senaste 20 åren, så han ser inte riktigt varför han skulle jobba i Sverige.
Egentligen så behöver han inte jobba alls, då lönekontot knappast är hela hans förmögenhet.

Kriterier för ett UT är följande.
-Man har råd med att försörja den som flyttar till Sverige.
-Man har en bostad som är stor nog.
-Förhållandet är seriöst

Här kan man ställa sig frågan ”Mottager tjänstemännen på migrationsverket någon lön?”

”Har tjänstemännen på Migrationsverket ekonom att ta hand om sig själv eller sin familj?”

”Hur mycket övertid behöver generaldirektör Mikael Ribbenvik jobba, för att inga tvivel om ekonomisk kapacitet ska ställas?”

”Hur överlever vi svenskar över huvudtaget, med de löner och banklån som vi besitter?”

Fantastiskt intelligenta männis....varelser, på detta migrationsvÄrk.

Intervjun var avklarad i Februari 2018.

Fast, till Migrationsverkets försvar.... Bara för att de frågar en såndär smådum fråga så betyder ju inte det att svaret "Nej, för jag är ekonomiskt oberoende" (om nu så är fallet) med automatik leder till ett avslag.
 
Fast, till Migrationsverkets försvar.... Bara för att de frågar en såndär smådum fråga så betyder ju inte det att svaret "Nej, för jag är ekonomiskt oberoende" (om nu så är fallet) med automatik leder till ett avslag.

Nej, förvisso inte. Men den frågan är lika befogad som ”Har du någon gång cyklat till jobbet?”

Ska dom reda ut hans ekonomiska ”kapacitet” så föreslår jag att dom använder någon som förstår sig på tal som består av fler än två siffror.
 
Nej, förvisso inte. Men den frågan är lika befogad som ”Har du någon gång cyklat till jobbet?”

Ska dom reda ut hans ekonomiska ”kapacitet” så föreslår jag att dom använder någon som förstår sig på tal som består av fler än två siffror.

Räcker väl med att knappt förstå sig på tal upp till två siffror för att bli finansminister? Ska du då ställa högre krav på en vanlig drönare som arbetar på Migrationsverket?
 
Ytterligare en uppdatering av det av Samhall kontrollerade verket, Migrationsverket.

Har en polare som väntar på UT för hans flickvän/sambo.
Dom har väl iofs ingen panik, då dom befinner sig i Asien och han för tillfället jobbar där.

Han har kompletterat med 80-sidor allt möjligt.
Hus har han...ett jävligt fint, där stereon och prylarna säkert kostar i paritet med en medelstor villa i typ Ängelholm, eller nåt.
Inkomst: En bit över 200k Sek/månad
Utdrag från lönekontot: 4miljoner Sek
Lån: 0kr

Migrationsverket har nu ställt den viktiga frågan ”Ska du jobba i Sverige när ni åker hem?”

Han har jobbat i Norge de senaste 20 åren, så han ser inte riktigt varför han skulle jobba i Sverige.
Egentligen så behöver han inte jobba alls, då lönekontot knappast är hela hans förmögenhet.

Kriterier för ett UT är följande.
-Man har råd med att försörja den som flyttar till Sverige.
-Man har en bostad som är stor nog.
-Förhållandet är seriöst

Här kan man ställa sig frågan ”Mottager tjänstemännen på migrationsverket någon lön?”

”Har tjänstemännen på Migrationsverket ekonom att ta hand om sig själv eller sin familj?”

”Hur mycket övertid behöver generaldirektör Mikael Ribbenvik jobba, för att inga tvivel om ekonomisk kapacitet ska ställas?”

”Hur överlever vi svenskar över huvudtaget, med de löner och banklån som vi besitter?”

Fantastiskt intelligenta männis....varelser, på detta migrationsvÄrk.

Intervjun var avklarad i Februari 2018.

En mera korrekt fråga till tjänstemännen på Migränvärket vore väl snarare: Har tjänstemännen på Migränvärket några studieskulder?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp