UT och förhållandet tar slut

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

kenped

Gäst
Mitt förhållande med thaikvinnan håller på att ta slut. Hon kom till Sverige och mig i maj, fick lite panik när hon inte kunde hitta jobb fort nog. Vi fixade ett jobb i Stockholm och hon började där i juni. Tanken var att stanna där över sommaren och börja på SFI hemma hos mig nu i augusti. Nu vill hon stanna kvar i Stockholm och tjäna pengar, men jag vill givetvis att hon kommer hem. Hon har ett års UT till april 2012. Hur ska jag göra nu när hon inte bor med mig? Ska jag meddela Migrationsverket eller bara låta det vara? Tror hon återvänder till Thailand nästa år och inte vill förlänga UT. Tacksam om någon kan råda mig, vet varken ut eller in just nu i denna fråga.

"ledarn " sa:
Jag tycker nog att det ska vara..... Vad tjänar du på att anmäla ?
Det blir ju ändå ingen förlängning om inte du ljuger vid den intervjun...

Att det känns "surt" det kan jag tänka mig... :(
Vet någon om det blir problem att bjuda in en ny kvinna från Thailand efter april 2011?
Kan jag åka till Thailand nu i höst eller måste jag vara hemma pga av kvinnan i Stockholm?
Har väl fortfarande ansvar för henne även om hon inte vill bo med mig utan tjäna pengar. Kan tillägga
att jag erbjudit mig hjälpa henne med pengar till barnen i Thai, men tyvärr det hjälpte inte.

"kenped " sa:
Vet någon om det blir problem att bjuda in en ny kvinna från Thailand efter april 2011?
Kan jag åka till Thailand nu i höst eller måste jag vara hemma pga av kvinnan i Stockholm?
Har väl fortfarande ansvar för henne även om hon inte vill bo med mig utan tjäna pengar. Kan tillägga
att jag erbjudit mig hjälpa henne med pengar till barnen i Thai, men tyvärr det hjälpte inte.

Kenped!

Läs PM:et skickat till dig... Jo-Be

Så här säger Migrationsverket:
" Huvudregeln är att Migrationsverket inte förlänger ditt uppehållstillstånd om förhållandet tagit slut. Vi kan också återkalla det tillstånd du har.
I undantagsfall kan det finnas skäl att bevilja ett fortsatt tillstånd trots att förhållandet tagit slut. Du kan få ett fortsatt tillstånd om du har en särskild anknytning till Sverige. Det kan till exempel handla om att du har barn med permanent uppehållstillstånd eller är svensk medborgare, att du har ett nytt förhållande med någon som är bosatt i Sverige eller att du har ett arbete här.

Andra skäl för Migrationsverket att bevilja fortsatt tillstånd kan vara om förhållandet tagit slut på grund av våld och/eller allvarlig kränkning riktad mot dig eller dina barn, att du är allvarligt sjuk, svårt handikappad eller riskerar att bli socialt utstött vid ett återvändande till ditt hemland".

Om ditt nuvarande förhållande inte blir avregistrerat hos Migrationsverket kan du inte bjuda in någon ny flickvän.

Du har inget juridiskt ansvar för kvinnan i Stockholm däremot kanske ett moraliskt. Du är en anknytningsperson och ena halvan av hennes familj. Kvinnan i Stockholm har ett eget arbets- och uppehållstillstånd i Sverige som ger henne rätt att arbeta och vistas i Sverige så länge hon uppfyller kraven i Utlänningslagen.

Mvh Thaikonsult

"legolas " sa:
Är du på gång med en till??? Räcker det inte med att du tagit 1 kvinna till Sverige, och det har inte ens hunnit kallna förränn du skall ha dit en till....
Hur tänker du egentligen?????

Delger bara min personliga åsikt ! vore det inte bättre att försöka lappa ihop relationen med den kvinna du redan tagit hit från andra sidan jordklotet, istället för att ta hit en ny !. Håller med legolas till 100%

MvH/ Mats

Migrationsverket brukar vara ganska restrektiva när man byter kvinnor för ofta. Myndigheten har fått mycket kritik för att ha varit för släpphänta tidigare.

Mvh Thaikonsult

"thaikonsult " sa:
Migrationsverket brukar vara ganska restrektiva när man byter kvinnor för ofta. Myndigheten har fått mycket kritik för att ha varit för släpphänta tidigare.

Mvh Thaikonsult

HELT RÄTT!! BRAVO MIGRATIONSVERKET! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Nej, har absolut inga tankar på någon ny kvinna från Thailand i detta läget. Var bara en fundering om man skulle vilja i framtiden, om det kan vara några problem juridiskt sett. Tack Thaikonsult, vad jag förstår nu så har jag inget juridiskt ansvar för henne när hon är i Stockholm.

"kenped " sa:
Nej, har absolut inga tankar på någon ny kvinna från Thailand i detta läget. Var bara en fundering om man skulle vilja i framtiden, om det kan vara några problem juridiskt sett. Tack Thaikonsult, vad jag förstår nu så har jag inget juridiskt ansvar för henne när hon är i Stockholm.

Det är klart att du har ett stort ansvar för kvinnan du tagit hit, kan hon inte arbeta har du ett försörjningsansvar, socialhjälp kan hon knappast räkna med. Att du redan funderar på att ta hit en ny thailändska vittnar om dåligt omdöme.
Du måste ta hand om det du "ställt till" med innan du ens ska fundera i de banorna. Du måste haft en god grund för att ta hit henne till Sverige, - försök glra det bästa av situationen, stoppa inte huvudet i sanden som strutsen. Svårt att ge råd men hon verkar inte speciellt intresserad av kontakten med dig. Hur behandlade du henne? Var det mycket bråk?
Önskar dig ändå lycka till!

Vi hade det bra och absolut inget bråk. Som jag skrev tidigare har jag inga planer på att bjuda in någon ny kvinna nu. Det jag undrade, var om det blir problem om jag ville detta längre fram. Problemet är att hon vill tjäna snabba pengar i Stockholm och besöka mig 1 helg/mån. och det kan jag inte ställa upp på, pga av att jag vill hon ska börja på SFI. Migrationsverket gillar säkert inte heller om hon inte bor med mig. Vill givetvis ta mitt ansvar, men vad göra när hon bor 50 mil ifrån mig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp