UT om hon är gravid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
F

felipe

Gäst
Hej
Jag och min flickvän som bor i Thailand har länge pratat om att hon ska komma hit och bo med mig och bilda familj och så vidare...
Men nu är det mycket mer angeläget, min flickvän är gravid. Vi är jätte glada och så men mycket oroliga. Jag vill ju inte att hon ska gå igenom det själv och inte hon heller...
Jag skulle behöva så mycket råd och tips som möjligt om hur jag kan ta hit henne så fort som möjligt. Jag tror också att det blir lite problem med min medborgarskap, jag har bott i Sverige i 19 år men har inget svenskt medborgarskap. Varför jag inte har bytat har jag inget svar på. Jag vet det kanske är dumt av mig... Om det har någon betydelse så är jag i dagsläget chilensk medborgare.
Men jag skulle vara mycket tacksam om jag fick några råd och tips från någon som vet lite om det eller kanske varit i en liknande situation... :wai:

Mvh

Felipe

Hej Felipe!
Antar att du har uppehållstillstånd i Sverige och då är det inga större problem att få hit din gravida tjej. Vilken månad är hon i graviditeten?

Du kan välja två olika vägar (en kort beskrivning):
1. Ta hit henne på visum. Söka uppehållstillstånd i Sverige p.g.a. graviditeten. Föder hon i Sverige och inte hunnit få sitt uppehållstillståndet klart, får hon betala hela förlossningskostnaden själv.

2. Låta henne föda i Thailand. Söka uppehållstillstånd för henne hos ambassaden i Bangkok på grund av gemensamt barn.

Även det nyfödda barnet behöver söka uppehållstillstånd då du inte är svensk medborgare.

Ambassaden i Bangkok snabbehandlar ärenden för gifta och barn enligt senaste infon från Migrationsverket.

Hör gärna av dig igen!

Bästa hälsningar
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Hej Thaikonsult

Jag är väldigt tacksam för ditt svar men har några frågor till.
Flickvänen är precis i början av graviditeten, jag var senast och besökte henne i början av oktober och vi åkte då också till hennes familj så jag lärde känna dem och de lärde känna mig. Jag har permanent uppehållstillstånd i Sverige och har bott här i snart 20 år.

Du sa att jag hade två vägar att gå.. Jag vill sattsa på väg ett. Vill jätte gärna ha henne här så fort som möjligt så att jag kan hjälpa henne gå igenom allt som graviditeten innebär.

Vilken sorts visum ska jag ta hit henne på?
Jag har hört att det kanske finns Marrige visum eller Fiance visum? Fast jag tror inte det gäller Sverige..

Vi har pratat ett bra tag om giftemål, det var delvis därför jag åkte nu senast och besökte hennes familj. Jag undrar om du vet hur jag ska gå till väga och vilka dokument hon behöver ha med sig? Vi vill gärna gifta oss när hon kommer till Sverige..

Vet du ungefär hur mycket en förlossning kostar i Sverige? Så jag vet vad jag har att förbereda mig för...

Jag och Nongnut är väldigt, väldigt tacksamma för svar... :wai:

Mvh

Felipe

Hej igen Felipe!
Om du vill ta hit din tjej på visum, söker ni ett vanligt 90-dagars Schengenvisum. Sedan söker ni vanligt uppehållstillstånd för bosättning och gör avsökan från Sverige. Tänk på att det kostar er en del om hon måste föda barnet här. Ni får betala hela förlossningskostnaden själva.

När ni ska ansöka om riktigt uppehållstillstånd från Sverige för din tjej, tar du kontakt med oss på Thaikonsult så ska vi hjälpa dig att skriva en förtursansökan. Det är lite speciellt och måste göras rätt för att slippa onödiga problem.

Hör gärna av dig igen.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Hej Thaikonsult

Jag och Nongnut är väldig tacksamma för dina svar. De har gett oss en hel del ro. Men vi är väldigt oroade ändå. Vår situation kanske är mer komplicerad än andras..
Vi är väldigt unga båda två. Jag är 25 och hon 24, kan det vara ett problem för att de ska ta oss på allvar?
Jag ska precis börja en utbildning genom arbetsförmedlingen på Lärnia. Kan det vara ett problem? Hon har ju jobb i Bangkok men hon har inga pengar på sitt konto direkt. Hennes familj är väldigt, väldigt fattiga och hon har inte haft någon möjlighet att spara pengar. Jag var inne på din sida, www.thaikonsult.se, och där står att om jag ska stå för hennes vistelse så ska jag skicka med en anställningsbevis eller arbetsgivarintyg tillsammans med ansökan. Hur gör jag när jag inte har dessa intyg? Räcker det med att jag skickar med slutskattesedel eller utdrag från mitt bankkonto eller kanske båda två? Jag kanske kan skicka med en intyg från Lärnia?

Min bror som är högt bildad socionom och har en ganska bra lön har erbjudit sig att stå för kostnaden och med sina papper kanske bjuda in henne. Funkar det? Han har ju aldrig varit i Thailand. Men kan man kanske bjuda in henne tillsammans? I dagsläget har jag ut efter skatt ca. 11000 kr. Inte så mycket men jag hyr en god väns insattslägenhet och betalar mycket låg hyra och har inte alls många utgifter. Så jag har inga problem med att stå för Nongnuts vistelse. Men jag läste nånstans på din sida att de kräver 40 euro per dag för sökanden. Gäller det om dagen, 40 euro för Nongnut och 40 euro för mig?

Jag ber om ursäkt för att jag kanske stör med alla mina frågor och funderingar angående min och Nongnuts problem. Men jag vill bara att vi ska vara tillsammans så fort som möjligt. Jag förstår om du inte vill svara mer på våra frågor. Eller om du tycker att vi är för komplicerade för att vårt mål ska uppfyllas. Men vi är båda två säkra på att vi vill vara tillsammans och spendera våra liv ihop så vi kommer inte ge oss förän vi är tillsammans.

Detta mail kanske blev lite rörigt och jag ber ursäkt för det med. Jag har så mycket i huvudet just nu att det gör ont.

:wai:

Mvh

Felipe

Ps: Vill du hellre skicka mail direkt till mig så är min e-mail adress felipe5553@hotmail.com

Hej Felipe.

Att vi vuxna har en viss svårighet att ta unga människor på allvar. Javisst är det så ibland. Uppträder ni seriöst när ni söker visum ska det inte vara några problem. Har hjälpt många unga killar och tjejer under årens lopp och det brukar vara Migrationsverket som vill ställa lite fler frågor om förhållandet än vad som är vanligt.

11.000 SEK i nettolön ska räcka för referenspersonen (inbjudaren) vid en visumansökan om referenspersonen är ensamstående. Slutskattsedel och kopia på bankkonto går bra. Ta gärna med ett intyg från Lärnia så blir ambassaden extra glada när de ser att du kämpar för din framtida försörjning.

Det där med 40 EURO är om besökaren inte har någon referensperson som bjuder in henne/honom. Då krävs 40 EURO i egna pengar för varje dag som besökaren ska vistas inom Schengenområdet.

Jag tycker inte att du stör. Jag förstår att man kan känna sig orolig och att man vill vara tillsammans så fort som möjligt. Har ett dussintal frågor om visum och uppehållstillstånd dagligen från män och kvinnor som har svårt att förstå regelverket.

Säg till din flickvän att hon inte behöver vara nervös för ambassaden utan svara på de frågor som handläggaren ställer henne när hon lämnar in sin ansökan. Det går säkert bra.

Mvh Thaikonsult

Hej igen...

I början av nästa vecka skickar jag papper till min tjej och då är det väl bara att vänta och se hur det går...
Jag och Nongnut är mycket tacksamma för dina råd, Thaikonsult. Vi hör nog av oss sen för att skriva en förtursansökan som du sa innan.
Tack så jätte mycket!

Mvh :wai:

Felipe och Nongnut

Hej

På frågan "when will the person enter Sweden....", Kan man då svara att så fort visan är klar ska hon resa eller måste man ha köppt biljetten och ha ett specifik datum? Eller vad är bäst att göra?

Felipe

Du behöver inte ha köpt biljetten men ska ha ett datum. Eftersom det tar en vecka att få visumet så skriv två veckor efter hon lämnar in ansökan så har ni en vecka på er att hitta en biljett.

Visum gäller från detta datum och nittio dagar framåt!

/Janne

Observera dock om ambassadens personal ser att hon är gravid och tror att hon kanske kommer stanna längre måste dem skicka ansökan till Migrationsverket som kommer att avslå ansökan (tar mycket längre tid). Anledningen till detta är att dessa visum endast får gällas för tillfälligt uppehåll och om man befarar att den sökande ej stannar kvar i landet efter visumets giltighetstids slut. Detta är Migrationsverknings tolkning av lagen, enligt det betänkande som regeringen gjorde när de skrev den nya utlänningslagen så står det inget om detta. Det står dock att det ska vara en generös bedömmning, då detta beslut ej går att överklaga.

Jag har framfört Migrationsverkets bedömning till Migrationsministern (Tobias Billström), han hade dock inte tid att svara på detta men lät hälsa via tjänsteman på Justitiedepartementet (där migrationsministern jobbar) att de inte kan lägga sig i ett verks bedömmningar men kommer tillsätta en utredning för att utvärdera lagen.

Bara som ett tips, hon får inte säga att hon inte ska resa tillbaks, mer än på direkt fråga...

/Janne

Hej igen Felipe.

Om du inte fyller i en avrese- och ankomstdatum i ansökan kommer visumet att börja gälla från den dag ambassaden fattar sitt beslut.

Fyller du däremot i en avrese- och ankomstdatum kommer visumet att börja gälla först från den avresedag du skrivit.

Det är skillnaden.

Ambassaden kommer säkert att fråga när din tjej tänker åka till Sverige.

Ska hon resa omgående kan hon säga att hon reser så fort visumet är klart. Lär inte vara några problem att få en biljett från Bangkok till Sverige vid den här tiden.

Ha det bra och

Bästa hälsningar
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Hej

Pratade nyss med min tjej och hon är jätte orolig...
Hon hade hört att om vi får avslag på ansökan så skulle det ta 3 månader innan vi kan söka igen. Stämmer det?

Felipe

Hej Felipe.

Det pratas så mycket "strunt" ibland. Ingen kan veta eller bedömma om din tjej får ja eller nej på sin visumansökan före den har prövats av ambassaden.

Man får vänta tre månader till nästa visumperiod om man tidigare vistats inom Schengen på visum - räknat från hemresedagen. Detta för att förhindra s.k. visaruns.

Får man avslag på en visumansökan kan man begära en omprövning hos ambassaden. Man får i varje enskilt fall göra en bedömning utifrån ambassadens skäl till avslaget, om det är någon ide att begära en omprövning eller ej.

I ert fall är det knappast någon ide att dra ut på tiden vid ett ev. avslag eftersom din tjej är gravid. Bättre att hon i så fall söker uppehållstillstånd för bosättning.

Thaitjejer är oftast nervösa när de ska besöka svenska ambassaden. Ligger i deras rädsla och respekt för de egna myndigheterna i Thailand.

Bästa hälsningar
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Hej igen...

Om hon ska resa omgående, Vad skriver jag då på ansökan?
Som du sa innan, det pratas en hel del...
Behöver man ha en bokad biljett innan hon går till ambassaden eller ej? Så som du skrev innan, Thaikonsult, så låter det som att det inte behövs. Men jag tänkte att det är bättre att jag frågar...
Min tjej har hört att det går att köpa reseförsäkring direkt på ambassaden, stämmer det? Jag tycker att det känns som att det är bättre att ha det klart innan hon går dit men jag vet inte... Hur ligger det till?

Tack för all den hjälp vi har fått hittills, det är mycket snällt...

Felipe

Hej Felipe.
Om hon ska resa omgående räknar du fram när hon ska gå till ambassaden och lämna in sin ansökan + 10 dagar. I referensbilagan (inbjudan) skriver du bara den månad och det år som inresan ska ske till Sverige.

Ambassaden kommer att fråga henne när hon skall resa och då säger hon ett datum som du och hon kommit överens om. Ambassaden vill ha en vecka på sig att behandla en visumansökan.

Hon behöver inte köpa någon biljett förrän visumet är klart. Däremot måste hon ha en reseförsäkring klar och den köper hon på 17:de våningen i ambassadhuset. Det är enklast. De ordnar med det mesta där om det behövs. Hit går hon också om det blir problem med ansökningspappren så hjälper de henne.

Det finns en resebyrå nere vid ambassadhuset också (Pacific Travel) som har bra service. Lätt att boka om och få ombokningen via mail. En av tjejerna som jobbar där heter Sudawan. Tyvärr är det högsäsong nu så flygpriserna är ganska höga.

Mvh
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Tack så jätte mycket... Det dök upp en till fråga...
Måste flygresans slut destination vara Sverige eller kan det vara exempelvis Danmark, Köpenhamn? Frågan kanske låter lite konstig men visan hon får är ju till Sverige därför undrar jag....

Felipe

Hej Thaikonsult

Ibland känns det som att jag frågar för mycket eller har dumma frågor men jag hoppas du förstår mig. Jag vill bara att det ska bli rätt...
Jag tänkte på att du sa från den dagen hon lämnar ansökan så ska vi räkna 10 dagar framåt, menar du då 10 vardagar eller bara helt enkelt 10 vanliga vecko dagar?

Felipe

Hej igen,
Slutdestinationen ska vara Sverige. Ska hon stanna i Danmark och du hämtar henne där måste hon förklara det för ambassaden annars tycker de att det verkar konstigt.

Räkna 10 veckodagar från det hon lämnar in ansökan. Brukar bli bra. Jag har räknat in någon dag för att hon ska fixa biljett och annat hon vill ha med sig så slipper hon stressa.

Mvh
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Hej
Vill göra lite tillägg. Anledningen till att man måste söka visa på Svenska ambasaden är att du som garant/vän/inbjudare är svensk.Visat hon får som tar exakt en vecka är ett såkallat Schengen visa. Det innebär att hon kan resa till Danmark om du nu vill hämta henne där eller finland som jag gjort eller inom schengenländerna.

VAR KAN JAG ANSÖKA OM VISUM?
Om du bara tänker besöka ett Schengenland ska du ansöka om visum på det landets ambassad eller konsulat. Tänker du besöka flera Schengenländer ansöker du på ambassaden eller konsulatet för det land som är din huvuddestination. Om du inte har någon huvuddestination lämnar du in visumansökan på ambassaden eller konsulatet för det land du först kommer att besöka.

Så säger Schengenreglerna. Inte så svårt.

Mvh
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp