Utbildning

R

Rong

Gäst
Utbildningen i Thailand är som sådan:
De börjar skolan vid 4 års ålder och slutar grundskolan vid 12 år den är alltså 8 år.
Därefter kan de börja high school som är (gymnasium), de kan gå 3 år eller 6 år.
För att börja på gymnasium måste de genomgå test till vilken skola de söker.
Det finns olika high school med olika krav, i ett samhälle kan vara 3 st high school med 3-4 klasser om 40-45 elever i varje klass.
De har en high school som det ställs höga krav och dit kan endast de söka som har mycket goda betyg, därför de måste klara testen till skolan.
När de klarat testen kan det vara 4 olika klasser efter hur de klarat testen och betygen de haft. Man kan säga det är ett segrerat skolsystem där man plockar ut de bästa eleverna för att gå i en skola, som sedan är uppdelad i olika klasser beroende på elevernas studieresultat.
Sedan görs tester med vissa mellanrum för eleverna, att se om de kan fortsätta i de klasser som de blivit tilldelade.
De elever som går i den bästa skolan har de bästa lärarna också, exempelvis engelskläraren är från engelsktalande land, alla har tillgång till dator och numera har de egen lap top ockå.
Det finns inga enhetliga prov utan det är ett segrerat system där varje skola har sina prov och eliten av elever åker i en egen fil.
De här statliga high school har inga avgifter, men bussresor, lunch, böcker och uniformer måste köpas, de får ett mindre bidrag för uniformer.
Därför kan inses det skiljer sig väsentligt på vilken high school eleven gått.
Efter 3 år på high school kan de avsluta studierna eller börja på college som är ca 3 år och lära sig ett yrke, som elektriker, svetsare, hårfrisörska, kock m.m.
Eller så fortsätter de tre år till och då är de 18 år när de gått ut high school.
Efter 6 år på high school kan de söka in på universitet till olika utbildningar, de måste genomgå test för att komma in på den utbildning som önskas och det universitet de önskar eller kan gå.
Det finns bättre och sämre klass på universitet i Isaan området räknas Kohn Kahn som ett bra sådant är mycket stort också.
En utbildning till läkare som anses den dyraste och högsta kostar ca 1 miljon baht och tar ca 5 år, utbildning till sjukskörterska är 4 år och det är de flesta andra utbildningar också och de kostar ca 100.000 baht per år.
Det finns också möjlighet för de som genomgått 6 år high school kan börja på college och den är då 2 årig.
Det är möjligt att låna pengar från staten för att studera på universitet.
När de går på high school, varje morgon klockan 8 ställer de sig upp på skolgården framför den thailändska flaggan och lyssnar och sjunger med nationalsången som spelas upp.
När de har friluftsdagar händer det att de har marscher och då går ett par elever med den thailändska flaggan och de har klasserna som går efter och sist spelar en skolorkester och så marscherar de fram och polisen stänger korsningar där de kommer.
De här med nationalsången på skolgården och marscherna anser jag vore någonting för Sverige att ta efter.
Några störande elever i klassrummet är en omöjlighet och läraren hålles väldigt högt och respekterat av eleverna.

Det finns möjlighet för vuxna personer att också skaffa sig utbildning exempelvis utbildning till frisörska är ca 6-12 månader och kostar 50.000 bth i avgift plus kemikalier och annat ca 70.000 bht alltsammans, är nog det lägsta priset. För att klara kursen och få ett diplom som visar personen kan alla områden vad gäller det yrket måste eleven passera alla testerna.
Sedan finns möjlighet att utbilda sig till massör Vat Poo i Bangkok är den mest kända det finns olika kurser men efter en månads kurser har eleven lärt sig olika typ av massager och en sådan kurs kostar ca 30-40.000 bht.
Sedan finns exempelvis kurser för matlagning, kockskola som är ca 8 månader och ger en bra utbildning för arbete i resturangkök eller att öppna eget.
Samt många fler utbildningar inom olika branscher.

Eftersom det är mycket lätt att starta en verksamhet som frisersalong finns det många av dem, men det är de bästa som klarar sig bäst och överlever. I Thailand måste damerna tvätta håret ofta som ger dem mycket jobb, eftersom klimatet är med hög värme och fuktigt, sedan växer nog håret mer med värmen som är i Thailand.
Samma sak med massage det är mycket lätt att starta upp en sådan verksamhet, men de måste kunna vad de sysslar med, vissa i Pattaya tycks kombinera det med annat också.
Med matlagning kan man säga halva befolkningen i Thailand lagar mat åt den andra halvan.

"Rong " sa:
Utbildningen i Thailand är som sådan:
De börjar skolan vid 4 års ålder och slutar grundskolan vid 12 år den är alltså 8 år.
Därefter kan de börja high school som är (gymnasium), de kan gå 3 år eller 6 år.
För att börja på gymnasium måste de genomgå test till vilken skola de söker.
Det finns olika high school med olika krav, i ett samhälle kan vara 3 st high school med 3-4 klasser om 40-45 elever i varje klass.

De har en high school som det ställs höga krav och dit kan endast de söka som har mycket goda betyg, därför de måste klara testen till skolan.
När de klarat testen kan det vara 4 olika klasser efter hur de klarat testen och betygen de haft. Man kan säga det är ett segrerat skolsystem där man plockar ut de bästa eleverna för att gå i en skola, som sedan är uppdelad i olika klasser beroende på elevernas studieresultat.
Sedan görs tester med vissa mellanrum för eleverna, att se om de kan fortsätta i de klasser som de blivit tilldelade.
De elever som går i den bästa skolan har de bästa lärarna också, exempelvis engelskläraren är från engelsktalande land, alla har tillgång till dator och numera har de egen lap top ockå.
Det finns inga enhetliga prov utan det är ett segrerat system där varje skola har sina prov och eliten av elever åker i en egen fil.
De här statliga high school har inga avgifter, men bussresor, lunch, böcker och uniformer måste köpas, de får ett mindre bidrag för uniformer.
Därför kan inses det skiljer sig väsentligt på vilken high school eleven gått.
Efter 3 år på high school kan de avsluta studierna eller börja på college som är ca 3 år och lära sig ett yrke, som elektriker, svetsare, hårfrisörska, kock m.m.
Eller så fortsätter de tre år till och då är de 18 år när de gått ut high school.
Efter 6 år på high school kan de söka in på universitet till olika utbildningar, de måste genomgå test för att komma in på den utbildning som önskas och det universitet de önskar eller kan gå.
Det finns bättre och sämre klass på universitet i Isaan området räknas Kohn Kahn som ett bra sådant är mycket stort också.
En utbildning till läkare som anses den dyraste och högsta kostar ca 1 miljon baht och tar ca 5 år, utbildning till sjukskörterska är 4 år och det är de flesta andra utbildningar också och de kostar ca 100.000 baht per år.
Det finns också möjlighet för de som genomgått 6 år high school kan börja på college och den är då 2 årig.
Det är möjligt att låna pengar från staten för att studera på universitet.
När de går på high school, varje morgon klockan 8 ställer de sig upp på skolgården framför den thailändska flaggan och lyssnar och sjunger med nationalsången som spelas upp.
När de har friluftsdagar händer det att de har marscher och då går ett par elever med den thailändska flaggan och de har klasserna som går efter och sist spelar en skolorkester och så marscherar de fram och polisen stänger korsningar där de kommer.
De här med nationalsången på skolgården och marscherna anser jag vore någonting för Sverige att ta efter.
Några störande elever i klassrummet är en omöjlighet och läraren hålles väldigt högt och respekterat av eleverna.
Mja enligt min erfarenhet, så var det inte manga rätt här.

Har två som går på gymnasium,började där efter tt gåt tut grundskolan, de var då 15 år.
inte gjorde de prov häller utan de bara skrev in sig samt betalade termins avgiften.

Den ena går på yrkes skola, treårig får att bli elektriker, den andra läser engelska o japanska som huvudämne.

"Golden " sa:
Mja enligt min erfarenhet, så var det inte manga rätt här.

Har två som går på gymnasium,började där efter tt gåt tut grundskolan, de var då 15 år.
inte gjorde de prov häller utan de bara skrev in sig samt betalade termins avgiften.

Den ena går på yrkes skola, treårig får att bli elektriker, den andra läser engelska o japanska som huvudämne.
De har gått tre år på high school efter grundskolan och då är de 15 år, sedan den här eleven som lär sig till elektriker går på college som är tre år, den andre som läser engelska o japanska skulle tro att det också är college.
Alla elever som önskar komma in på high school som är hög klass på måste genomgå test om de platsar i den skolan. I Thailand sorterar de ut de mest begåvade eleverna som går i en speciell high school. De kan ha en första klass high school en mellan klass och sedan en allmänn där alla kommer in utan någon test innan, idag går alla tre år gymnasium och då är de 15 år. Sedan kan de välja om de önskar avsluta studierna, eller fortsätta tre år till på high school, eller börja på college och lära sig ett yrke.
Det är inga skolavgifter på statliga high school, utan de betalar en avgift för maten.

Nu har ingen av dem genom gått någon test.Detta trodde jag själv för ett år sedan,
Ock sa då pojken kommer aldrig in, knappt läskunnig.
Och när jag nu ser de böcker han fått, så begriper inte jag hur det kommer att gå.
Alla är garanterade arbete. Sista året kommer de mest att vara ute på företag,med att arbeta praktiskt.

Dottern studier syftar mer på att gå vidare till universitet. Hon har bra betyg efter tre terminer, långt över snittet.

Så det är väl om vanligt då,olika i olika regioner.

"Golden " sa:
pojken kommer aldrig in, knappt läskunnig.
Och när jag nu ser de böcker han fått, så begriper inte jag hur det kommer att gå.
Alla är garanterade arbete.
Förklarar ju en del av varför elinstallationer mm utförs som de gör här.
Hade hit en snubbe som skulle dra in fiberkabel i mitt hus, var tvungen att visa honom hur man skulle göra i böjar mm, för Thai är en kabel en kabel och den hänger man upp som vilket snöre som helst. Lyser lampan så funkar det ju.
Eller hur...

Säg till grabben att bli målare eller nåt istället

"bson " sa:
Förklarar ju en del av varför elinstallationer mm utförs som de gör här.
Hade hit en snubbe som skulle dra in fiberkabel i mitt hus, var tvungen att visa honom hur man skulle göra i böjar mm, för Thai är en kabel en kabel och den hänger man upp som vilket snöre som helst. Lyser lampan så funkar det ju.
Eller hur...

Säg till grabben att bli målare eller nåt istället
Men nu kan jag nog påstå att din gubbe inte var elektriker, finns inte många ute i byarna, man känar dubbelt o mer där till i de stora städerna.

Sen skall du se upp under taket där jag bor, man tror inte det är sant.
Men jag har lärt mig så är det på landsbyggden.
Gäller inte bara det elektriska utan hela byggnationen.

Nu har jag 40 år inom byggsektorn, så lärt mig ser det bra ut på 50 m häll så ok.

Lite som att ta seden som den är, om man inte är travare vill säga

"Golden " sa:
Men nu kan jag nog påstå att din gubbe inte var elektriker, finns inte många ute i byarna, man känar dubbelt o mer där till i de stora städerna.

Sen skall du se upp under taket där jag bor, man tror inte det är sant.
Men jag har lärt mig så är det på landsbyggden.
Gäller inte bara det elektriska utan hela byggnationen.

Nu har jag 40 år inom byggsektorn, så lärt mig ser det bra ut på 50 m häll så ok.

Lite som att ta seden som den är, om man inte är travare vill säga
Nu bor ju jag i Hua Hin och inte i en risby men ok ;-)

"Rong " sa:
Det finns möjlighet för vuxna personer att också skaffa sig utbildning exempelvis utbildning till frisörska är ca 6-12 månader och kostar 50.000 bth i avgift plus kemikalier och annat ca 70.000 bht alltsammans, är nog det lägsta priset. För att klara kursen och få ett diplom som visar personen kan alla områden vad gäller det yrket måste eleven passera alla testerna.
Sedan finns möjlighet att utbilda sig till massör Vat Poo i Bangkok är den mest kända det finns olika kurser men efter en månads kurser har eleven lärt sig olika typ av massager och en sådan kurs kostar ca 30-40.000 bht.
Sedan finns exempelvis kurser för matlagning, kockskola som är ca 8 månader och ger en bra utbildning för arbete i resturangkök eller att öppna eget.
Samt många fler utbildningar inom olika branscher.

Eftersom det är mycket lätt att starta en verksamhet som frisersalong finns det många av dem, men det är de bästa som klarar sig bäst och överlever. I Thailand måste damerna tvätta håret ofta som ger dem mycket jobb, eftersom klimatet är med hög värme och fuktigt, sedan växer nog håret mer med värmen som är i Thailand.
Samma sak med massage det är mycket lätt att starta upp en sådan verksamhet, men de måste kunna vad de sysslar med, vissa i Pattaya tycks kombinera det med annat också.
Med matlagning kan man säga halva befolkningen i Thailand lagar mat åt den andra halvan.

KARMA för ett vettigt och kunnig inlägg!
Är fullt sysselsatt med arbetet, får återkomma med kommentarer till övriga, tack för bra inlägg jonas, phonta, glimten66!

"Golden " sa:
Nu har ingen av dem genom gått någon test.Detta trodde jag själv för ett år sedan,
Ock sa då pojken kommer aldrig in, knappt läskunnig.
Alla är garanterade arbete. Sista året kommer de mest att vara ute på företag,med att arbeta praktiskt.

Dottern studier syftar mer på att gå vidare till universitet. Hon har bra betyg efter tre terminer, långt över snittet.

Så det är väl om vanligt då,olika i olika regioner.

Nja, tyvärr Rong . jag vet inte var du hämtat dessa uppgifter men min åsikt är nog att Golden ligger ganska nära sanningen, finns inget "spikat" som ser ut just som du anger . skolgång i Thailand varierar från Kommun till Kommun,samt från provins till provins . Detta är inget du kan hitta i litteraturen eller helt enkelt inget som är "hugget i sten " Sen finns det en massa konstiga varianter på skolgång , frugans döttrar går nu och då , visar sina Svenska betyg samt går i skolan ett par eller tre dagar i månaden ..sen skall de då efter en tid kunna få papper som visar på kompetens efter att läraren har bildat sig en uppfattning om deras kunskap. Detta skall sen garantera arbete ::)Även min svågers fru som är 18 år går på denna skola ... Som sagt inget är som man tror i Thairiket ;D

Den privatskolan frugans ungar går i så har dom en examensvecka sista veckan av terminen efter den är avklarad får vi reda på vad nästa skolperiod kommer kosta beroende på resultat på proven om jag förstod frugan rätt. Detta är en stor privatskola, systrarnas ungar går i den kommunala skolan där har dom inte examensvecka men där betalar dom inget heller.

"Phonta " sa:
Nja, tyvärr Rong . jag vet inte var du hämtat dessa uppgifter men min åsikt är nog att Golden ligger ganska nära sanningen, finns inget "spikat" som ser ut just som du anger . skolgång i Thailand varierar från Kommun till Kommun,samt från provins till provins . Detta är inget du kan hitta i litteraturen eller helt enkelt inget som är "hugget i sten " Sen finns det en massa konstiga varianter på skolgång , frugans döttrar går nu och då , visar sina Svenska betyg samt går i skolan ett par eller tre dagar i månaden ..sen skall de då efter en tid kunna få papper som visar på kompetens efter att läraren har bildat sig en uppfattning om deras kunskap. Detta skall sen garantera arbete ::)Även min svågers fru som är 18 år går på denna skola ... Som sagt inget är som man tror i Thairiket ;D
Skolgången i Thailand är som jag beskrivet.
Grundskolan är från 4 år till 12 år alltså 8 år
Sedan high school är från 12 till 15 år alltså 3 år , här kan eleverna välja om de vill gå 3 år till på high school som berättigar dem för inträde till universitet.
Eller de kan gå in på college som är treårig yrkesutbildning, där de kan lära sig ett yrke som exempelvis elektriker, svetsare, reparatör m.m.
Om de genomgått 6 årig high school utbildning, behöver de endast gå två år för att genomgå en college utbildning som är yrkesutbildning.
Om de efter 3 år high school och sedan genomgår 3 år college kan de kompensera high school utbildningen med två år och är berättigad för inträde till universitet.
När de söker in på universitet måste alla göra test innan, vad de önskar studera.
Sedan måste testresultatet bli godkänd för att bli inskriven .

Vad Golden nämner är, att sonen och dottern började på high school efter grundskolan.
Sonen börjar på college efter 3 år high school, för att lära sig till elektriker som är tre år på college med praktik.
Dottern efter tre år på high school fortsätter hon tre år till, berättigar det henne till att söka in på universitet.

Skolgången varierar inte från kommun till kommun eller provins till provins utan den är enhetlig för hela landet.
Med din frus döttrar vad är det för utbildning de går ?

Sedan kan de läsa universitetstudier på distans och tentera, på samma sätt som görs i Sverige.
Det finns många som inte hade möjlighet att genomgå high school utbildning när de växte upp, som idag är i 40 års ålder, men sedan när de började jobba och fick ekonomi har de på kvällar och helger läst till sig 3 år high school och 6 år high school utbildning, som de tenterat för att få den kompetensen.
Om de jobbade på fabrik fick de bättre jobb om de hade 6 årig high school kompetens, många av ungdomarna från Isaan området åkte till monteringsfabrikerna och började jobba där, som även sker idag.

Samma sak i Sverige där finns Komvux för de som saknar gymnasiekompetens.

"Jonas " sa:
Den privatskolan frugans ungar går i så har dom en examensvecka sista veckan av terminen efter den är avklarad får vi reda på vad nästa skolperiod kommer kosta beroende på resultat på proven om jag förstod frugan rätt. Detta är en stor privatskola, systrarnas ungar går i den kommunala skolan där har dom inte examensvecka men där betalar dom inget heller.
Det är helt rätt det finns privata high school som det kan vara mycket höga avgifter på, utlänningar vill gärna skicka sina barn till privatskola de som har bra ekonomi.
Privatskolorna har mindre klasser därför kan undervisningen bli bättre, i de statliga skolorna är de ca 45 elever i varje klassrum.
I Thailand har de mycket kunskapstävlingar naturligtvis för att sporra eleverna, men det har visat sig de som är utvalda och går i de bästa klasserna på high school i statliga skolorna, de har inte sämre resultat än de i privatskolorna.
De plockar naturligtvis ut några av de bästa eleverna i klassen som tävlingen gäller.
Därför idag de som har höga positioner och bra ekonomi skickar numera barnen till statliga skolor också, de ser ingen större skillnad på det, men så har det inte varit tidigare.

Lessen men du har fel, hur det fungerar i den t´Thailändska skolan.

Mina bägge barn går i skola i en av de största provinsstaden i Thailand de har aldrig behövd erlägga ett prov. när vi betalt termins avgiften väldig liten, dotterns 6000
pojkens 3000 så var det bara att börja.

Före detta hade vi inga kostnader för barnen i högskolan, de hade samma skoldress som i mellan stadiet. Så de kostade endast 30 bht om dagen för maten

I dag kostar de 100 bht om dagen ink resor, plus bostad om man delar kan de uppgå till 500 per månad

"Golden " sa:
Lessen men du har fel, hur det fungerar i den t´Thailändska skolan.

Mina bägge barn går i skola i en av de största provinsstaden i Thailand de har aldrig behövd erlägga ett prov. när vi betalt termins avgiften väldig liten, dotterns 6000
pojkens 3000 så var det bara att börja.

Före detta hade vi inga kostnader för barnen i högskolan, de hade samma skoldress som i mellan stadiet. Så de kostade endast 30 bht om dagen för maten

I dag kostar de 100 bht om dagen ink resor, plus bostad om man delar kan de uppgå till 500 per månad
Det är endast att konstatera du är felinformerad.
Innan de påbörjar studier i high school som är (gymnasium) får alla elever genomgå en test, för att se i vilken klass de passar in.
Varje år har de en test på alla klasser i high school i hela Thailand som är enhetlig den testen är 2-3 dagar och då får de fram vilken skola och klass som har de bästa resultaten, som också uppges i deras betyg, vilken procent den klassen ligger på jämfört med det totala.
Sedan uppges elevens procent i förhållande till övriga klassens betyg för varje ämne.
Statliga skolor har inga avgifter, men det betalas för maten, transport till skolan, böcker och uniform, de får ett visst bidrag till uniformerna .

Tror att ditt problem är att du kopierar för mycket.

Om man då inte har en egen verklighet att referera till blir det lätt fel.

Åter igen mina barn som är 16 o 17 har aldrig gjort ett prov för att komma in på skolorna.

Detta är min verklighet, så jag tror inte vi kommer längre.

Inte lätt att ha föra polemik med GOOGEL

Tyvarr rong sa tror jag att du har helt fel,man behover inte testa sig in i skolan.
ingen har i byn har gjort det ,bara att betala och se glad ut :D

När jag tänker efter så var det pga. Att dottern blev 12 nu och skulle vidare till nästa nivå och frugan visste inte vad hennes skolkostnad skulle bli. Have to wait to after exam if pass or not, then we know. Var hennes ord när jag frågade vad skolkostnaden skulle bli.

"Phonta " sa:
Tyvarr rong sa tror jag att du har helt fel,man behover inte testa sig in i skolan.
Det har du helt rätt i, de behöver inte testa sig för att komma in på high school, alla som går ut grundskolan har rätt att komma in på high school.
Men det görs en test för att placera eleven i en lämplig klass som passar eleven.
Man kan inte jämföra det thailändska skolsystemet med det svenska.

I Thailand är det segrerat på det sättet att mycket begåvade elever går inte i samma klass på high school som de som inte har samma förmåga att lära sig och förstå, som de här med "super brain"
I Thailand anser de att alla elever har inte samma IQ, utan det skiljer sig och därför görs den här sorteringen.
Exempelvis i Nang Rong som är ett samhälle 60 km från Buriram med mer än 100.000 invånare där finns 3 statliga high school som har 3 tre graderingar. En skola som är nummer 1, dit måste de söka sig och göra en test om de platsar att studera där. Om de inte har mycket bra betyg från grundskolan är det meningslöst att de söker dit. Det finns fyra olika klasser där, de som går i klass 1 anses om de mest begåvade i hela skolan. Totalt finns i skolan ca 1500 elever och varje klass har 45 elever.
Sedan finns en high school nr 2 som de också måste testa sig för att komma in, men här är inte konkurrensen och kraven lika stor som skolan nr 1, därför är det lättare att komma in dit.
Sedan finns high school nr 3 dit alla kommer in utan någon test, men de gör en test för att placera dem i en lämplig klass. Den här skolan är mycket stor finns flera tusen elever. Alla har rätt att börja i high school efter grundskolan.
Till statliga skolor är det inga avgifter, utan de betalar en summa för maten vid terminens början, sedan kostar transport till skolan, böcker, anteckningsböcker och skoluniformer de behöver ca 3-4 olika, de får också ett bidrag på 500 bht för dem.
Om en elev går i en privat high school är det avgifter och de är mycket höga, kan bli mycket dyrt, det finns också en privat high school i Nang Rong men är ingen större skola.
Men i den här nr 1 skolan i Nang Rong där går elever där föräldrarna är läkare, hög polischef och egna företagare med stora verksamheter oftast thaikineser m.m. Eftersom deras barn går där måste de anse den skolan är lika bra som den privata.

Jag har träffat "falanger" som påstår de betalar skolavgifter till high school och det kan röra sig om rätt stora summor, till vems fickor de pengarna går kan man alltid gissa.
Men bäst är naturligtvis att ingenting säga eller kommentera de utgifterna.

"Phonta " sa:
Vad är det för skola du menar? I byarna finns endast grundskola och det är inte grundskolan jag pratar om.

Tillbaka
Topp