Utlänningar skyldiga Thailändska sjukhus 300 miljoner baht bara för år 2018.

 
Med en årlig turistström på 35-40 miljoner så är väl inte 300 mille särskilt mycket egentligen. En liten avgift, säg 500 Baht per turist, skulle med råge täcka förlusterna. Vilka är då fuskarna? Ljushyade falanger, asiater, araber eller afrikaner? Jag har inte sett någon uppgift om det, men jag gissar att de förstnämnda är i minoritet.
Jag tror dom förstnämda är i majoritet.
Kineser tror jag är i minoritet, tror det ingår i deras paketresa från Kina.
Bara känsla jag har efter vart på några sjukhus på turistort, västerlänningar verkar oftare va oförsäkrade, kanske öststater har annat avtal eller om försäkring ingår?
 
Med en årlig turistström på 35-40 miljoner så är väl inte 300 mille särskilt mycket egentligen. En liten avgift, säg 500 Baht per turist, skulle med råge täcka förlusterna. Vilka är då fuskarna? Ljushyade falanger, asiater, araber eller afrikaner? Jag har inte sett någon uppgift om det, men jag gissar att de förstnämnda är i minoritet.

10 B/turist i förlust, undrar hur mycket vinst staten gör annars per turist. Tramsigt att tjafsa om några uteblivna sjukhusräkningar.

/ SatanG
 
Jag tror dom förstnämda är i majoritet.
Kineser tror jag är i minoritet, tror det ingår i deras paketresa från Kina.
Bara känsla jag har efter vart på några sjukhus på turistort, västerlänningar verkar oftare va oförsäkrade, kanske öststater har annat avtal eller om försäkring ingår?
Mycket möjligt att kineser och fd öststatare har det i sina paketresor.
Ska man tro vad som skrivs div media så är backpackers i 25-35år från väst en stor grupp oförsäkrade som ofta hamnar i olyckor av mindre art och inte har någon buffert i sin ekonomi.
 
Mycket möjligt att kineser och fd öststatare har det i sina paketresor.
Ska man tro vad som skrivs div media så är backpackers i 25-35år från väst en stor grupp oförsäkrade som ofta hamnar i olyckor av mindre art och inte har någon buffert i sin ekonomi.
Det tror jag på.
 
Mycket möjligt att kineser och fd öststatare har det i sina paketresor.
Ska man tro vad som skrivs div media så är backpackers i 25-35år från väst en stor grupp oförsäkrade som ofta hamnar i olyckor av mindre art och inte har någon buffert i sin ekonomi.

Stämmer nog, gissar även på en hyffsat stor andel äldre långliggare från väst med låg pension.

/ SatanG
 
Och läser man artikeln och lite mellan raderna som det länkats till, så är det "longstayers" som man är ute efter i första hand, fattiga ut, rika in, visa pengar för att stanna på lång sikt, inga agenter att ta hjälp av, för "longstayers" så blir det nog så, inga pengar att visa upp, och eller en försäkring tecknad i ett Thailändskt försäkringsbolag, då lär det bli svårt med en förlängning, sjukförsäkring, man har även nämnt något om en livförsäkring, vilket jag har svårt att finna ut varför...och svårare blir det för dom som inga pengar har idag att uppfylla kraven, hur blir det då, med åldern? när inga försäkringar kan tecknas, visst kommer försäkring att kunna tecknas, men det blir med en premie därefter.

Och som @Khun Leo skriver, 10 B per person är knappast något att bråka om, detta med tanke på inträden/falangpriser, men riktigt så är det inte heller, är av uppfattningen att ett stort antal av besökarna har någon form av försäkring.
 
Senast ändrad:
Och läser man artikeln och lite mellan raderna som det länkats till, så är det "longstayers" som man är ute efter i första hand, fattiga ut, rika in, visa pengar för att stanna på lång sikt, inga agenter att ta hjälp av, för "longstayers" så blir det nog så, inga pengar att visa upp, och eller en försäkring tecknad i ett Thailändskt försäkringsbolag, då lär det bli svårt med en förlängning, sjukförsäkring, man har även nämnt något om en livförsäkring, vilket jag har svårt att finna ut varför...

Och som @Khun Leo skriver, 10 B per person är knappast något att bråka om, detta med tanke på inträden/falangpriser, men riktigt så är det inte heller, är av uppfattningen att ett stort antal av besökarna har någon form av försäkring.
Såg fb inlägg igår, Svensk som fått stämpel i passet "inte tillräckligt med pengar att visa upp" orolig om han blir utslängd.
Nä jag säger det igen, det finns vänligare länder att flytta till.
Jag kommer inte lämna men det är för jag har fru och barn, samt klarar ekonomin.
Men jag rekomenderar ingen att flytta till Thailand idag, finns så mycket andra alternativ.
 
Såg fb inlägg igår, Svensk som fått stämpel i passet "inte tillräckligt med pengar att visa upp" orolig om han blir utslängd.
Nä jag säger det igen, det finns vänligare länder att flytta till.
Jag kommer inte lämna men det är för jag har fru och barn, samt klarar ekonomin.
Men jag rekomenderar ingen att flytta till Thailand idag, finns så mycket andra alternativ.
En sån stämpel var något nytt, i alla fall blir det ingen förlängning av uppehållstillståndet men han får väl stanna tiden ut och försöka skaffa fram tillräckligt.
Finns ju andra visumtyper som inte kräver pengar men det blir ju dyrt i längden med regelbundna in och utresor.
 
Med en årlig turistström på 35-40 miljoner så är väl inte 300 mille särskilt mycket egentligen. En liten avgift, säg 500 Baht per turist, skulle med råge täcka förlusterna. Vilka är då fuskarna? Ljushyade falanger, asiater, araber eller afrikaner? Jag har inte sett någon uppgift om det, men jag gissar att de förstnämnda är i minoritet.

Hej

Vilken hudfärg utlänningarna har ver vi ju inte, en majoritet kan ju mycket väl vara ifrån grannländerna o.s,v, men oavsett lär ju dessa siffror ge bränsle till krav på försäkringar.

Mvh isan lover
 
Såg fb inlägg igår, Svensk som fått stämpel i passet "inte tillräckligt med pengar att visa upp" orolig om han blir utslängd.
Nä jag säger det igen, det finns vänligare länder att flytta till.
Jag kommer inte lämna men det är för jag har fru och barn, samt klarar ekonomin.
Men jag rekomenderar ingen att flytta till Thailand idag, finns så mycket andra alternativ.
Men den personen har åkt ut och in länge på 30 dagars och även haft ibland visum Men nu blev det stop för han inte har pengar och för att dom anser att han bor här utan riktigt visum Åker man hit en eller två ggr per år så är det inga problem
 
Med en årlig turistström på 35-40 miljoner så är väl inte 300 mille särskilt mycket egentligen. En liten avgift, säg 500 Baht per turist, skulle med råge täcka förlusterna. Vilka är då fuskarna? Ljushyade falanger, asiater, araber eller afrikaner? Jag har inte sett någon uppgift om det, men jag gissar att de förstnämnda är i minoritet.

Varför tycker du att de som inte har del i skulden ska betala?
 
Varför tycker du att de som inte har del i skulden ska betala?
Svårt att ge ett svar på den frågan. Jag försvarar såklart inte smitarna, även om jag förstår att några kanske smiter i ren desperation när kassan har sinat.
Vet att många statliga sjukhus har små marginaler med underbetald personal som sliter häcken av sig, så en farang som smiter från notan känns nog hårdare för dem än för ett dyrt privatsjukhus. F.ö tror jag inte de privata sjukhusen släpper ut någon utan att ha säkrat betalningen först.
En grupp indrivare lär inte komma i närheten av den summa som en obligatorisk avgift skulle ge. Ex. 500B per turist skulle ge 17,5 miljard, en summa som med råge skulle täcka förlusterna. Överskottet skulle kunna fördelas mellan alla statliga sjukhus och faktiskt, 500/pers är ju en bagatell.
En kombination av indrivare och en obligatorisk avgift kanske vore en lösning?
 
Svårt att ge ett svar på den frågan. Jag försvarar såklart inte smitarna, även om jag förstår att några kanske smiter i ren desperation när kassan har sinat.
Vet att många statliga sjukhus har små marginaler med underbetald personal som sliter häcken av sig, så en farang som smiter från notan känns nog hårdare för dem än för ett dyrt privatsjukhus. F.ö tror jag inte de privata sjukhusen släpper ut någon utan att ha säkrat betalningen först.
En grupp indrivare lär inte komma i närheten av den summa som en obligatorisk avgift skulle ge. Ex. 500B per turist skulle ge 17,5 miljard, en summa som med råge skulle täcka förlusterna. Överskottet skulle kunna fördelas mellan alla statliga sjukhus och faktiskt, 500/pers är ju en bagatell.
En kombination av indrivare och en obligatorisk avgift kanske vore en lösning?
Du har absolut rätt vad gäller privata sjukhus. Frugan vart ju inlagd på ett privat sjukhus Nong Bua Lamphu när hon var nere i höstas, det konstaterades blodbrist och att en operation behövde utföras. Jag kontaktade SOS International i Köpenhamn hemifrån och dom ställde garantier via vår hem- / reseförsäkring. Annars hade inget gjorts. Och pengarna skulle finnas på sjukhusets konto innan hon blev utskriven.

Tilläggas bör att allting gick väldigt bra och jag ger SOS International absolut högsta betyg, dom skötte det hela väldigt profesionellt och bra.
 
Du har absolut rätt vad gäller privata sjukhus. Frugan vart ju inlagd på ett privat sjukhus Nong Bua Lamphu när hon var nere i höstas, det konstaterades blodbrist och att en operation behövde utföras. Jag kontaktade SOS International i Köpenhamn hemifrån och dom ställde garantier via vår hem- / reseförsäkring. Annars hade inget gjorts. Och pengarna skulle finnas på sjukhusets konto innan hon blev utskriven.

Tilläggas bör att allting gick väldigt bra och jag ger SOS International absolut högsta betyg, dom skötte det hela väldigt profesionellt och bra.

Hej

Privat vinstdrivande vårdföretag missar knappast att ta betalt och vår erfarenhet är den samma som din, pass, cash, kontokort eller försäkring är det som gäller, tror t.o.m att en del privata sjukhus behåller passet i pant tills man skrivs ut och har betalat.

Dom mindre statliga sjukhusen och vårdcentralerna är säkert inte så vana med utlänningar överallt och dom är nog lite mer godtrogna, dom kan säkert släppa iväg någon med löfte om att komma tillbaka och betala imorgon o.s.v, detta finns det nog folk som utnyttjar.

Mvh isan lover
 
Du har absolut rätt vad gäller privata sjukhus. Frugan vart ju inlagd på ett privat sjukhus Nong Bua Lamphu när hon var nere i höstas, det konstaterades blodbrist och att en operation behövde utföras. Jag kontaktade SOS International i Köpenhamn hemifrån och dom ställde garantier via vår hem- / reseförsäkring. Annars hade inget gjorts. Och pengarna skulle finnas på sjukhusets konto innan hon blev utskriven.

Tilläggas bör att allting gick väldigt bra och jag ger SOS International absolut högsta betyg, dom skötte det hela väldigt profesionellt och bra.
På Bangkokhospital betalar jag efter varje gång, gäller för alla familjemedlemmar, vård först betalning sen.
Frugan födde med kejsarsnitt och par dagar på sjukhuset, betalning när vi lämna sjukhuset.
För egen del har det ju bara gällt undersökning och tandvård men betalt i efterhand.
Så är nog olika, eller så ser vi så pålitliga ut ;)
 
På Bangkokhospital betalar jag efter varje gång, gäller för alla familjemedlemmar, vård först betalning sen.
Frugan födde med kejsarsnitt och par dagar på sjukhuset, betalning när vi lämna sjukhuset.
För egen del har det ju bara gällt undersökning och tandvård men betalt i efterhand.
Så är nog olika, eller så ser vi så pålitliga ut ;)
Jag fick ett plastkort i kreditkortformat av Bangkok Hospital när jag skrevs ut därifrån. (försäkrad)
Det kortet hade alla mina uppgifter och gav en del rabatt vid återbesök och nya ärenden.
 
Jag fick ett plastkort i kreditkortformat av Bangkok Hospital när jag skrevs ut därifrån. (försäkrad)
Det kortet hade alla mina uppgifter och gav en del rabatt vid återbesök och nya ärenden.
Jo sånt kort har vi med, har tom startat en tråd om det kortet för par år sen.
Men dom uppgifterna som står där är ju dom du själv fyllt i så gör nog ingen skillnad på om man måste betala före eller efter ;)
 
Kostar rätt mycket för en thai med att hamna på fel sjukhus. Hjäper en tjej här nu som födde sin son för tidigt i mitt badrum.Blev transport med ambulans till Patong sjuhus. Allt slutade bra och hon låg där 4 nätter. Men eftersom hon är skriven i Udon Thani så ble hon tvungen att betala 12000 bgt för att få komma ut ur sjukhuset. Allt fiat och nu vilar hon och barnet upp sig lite innan dom kan åka hem till Udon
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp