Utlänningar skyldiga Thailändska sjukhus 300 miljoner baht bara för år 2018.

 
Jo sånt kort har vi med, har tom startat en tråd om det kortet för par år sen.
Men dom uppgifterna som står där är ju dom du själv fyllt i så gör nog ingen skillnad på om man måste betala före eller efter ;)
Dom har ju bättre möjligheter att själva kolla upp med mitt försäkringsbolag, födelsedata, blodgrupp, passnummer, nationalitet, ambassad mm om jag har kortet med mig. Min journal finns ju sen tidigare hos dom.
Jag fyllde inte i några uppgifter själv i kortet utan det togs nog från incheckningen/inskrivningen.
Hittar dom mig vid en olycka som medvetslös hamnar jag nog på deras akutintag istället för på det billiga statliga med sämre resurser.
 
Dom har ju bättre möjligheter att själva kolla upp med mitt försäkringsbolag, födelsedata, blodgrupp, passnummer, nationalitet, ambassad mm om jag har kortet med mig. Min journal finns ju sen tidigare hos dom.
Jag fyllde inte i några uppgifter själv i kortet utan det togs nog från incheckningen/inskrivningen.
Hittar dom mig vid en olycka som medvetslös hamnar jag nog på deras akutintag istället för på det billiga statliga med sämre resurser.

Hej

Om du är på en plats där Bangkok Hospital har ett sjukhus vill säga, vistas man ex.vis på landet är det ju knappast någon större chans att man hamnar där, är det akut gäller ju närmaste sjukhus.

Mvh isan lover
 
Dom har ju bättre möjligheter att själva kolla upp med mitt försäkringsbolag, födelsedata, blodgrupp, passnummer, nationalitet, ambassad mm om jag har kortet med mig. Min journal finns ju sen tidigare hos dom.
Jag fyllde inte i några uppgifter själv i kortet utan det togs nog från incheckningen/inskrivningen.
Hittar dom mig vid en olycka som medvetslös hamnar jag nog på deras akutintag istället för på det billiga statliga med sämre resurser.
Ok då var det nog inte samma kort, jag fyllde i infon till kortet själv på sjukhuset första gången, sen lagras det, gav massa rabatter och 2 hälsoundersökningar under 3 år.
 
Hej

Om du är på en plats där Bangkok Hospital har ett sjukhus vill säga, vistas man ex.vis på landet är det ju knappast någon större chans att man hamnar där, är det akut gäller ju närmaste sjukhus.

Mvh isan lover
Dom kan ju ringa till Bangkok Hospital och få viktiga uppgifter från kortet.
Även om ska behandlas på landet.
Ibland handlar om små detaljer som kan vara livsavgörande.
Tex blodgrupp, tidigare behandling och ev mediciner.
Även vem innehavaren av kortet är.
 
Dom kan ju ringa till Bangkok Hospital och få viktiga uppgifter från kortet.
Även om ska behandlas på landet.
Ibland handlar om små detaljer som kan vara livsavgörande.
Tex blodgrupp, tidigare behandling och ev mediciner.
Även vem innehavaren av kortet är.

Hej

Hoppas att dom ringer dit kan man ju alltid, men jag skulle inte ta det för givet.
Men chansen finns ju.

Mvh isan lover
 
Hej

Hoppas att dom ringer dit kan man ju alltid, men jag skulle inte ta det för givet.
Men chansen finns ju.

Mvh isan lover
Tycker du nervärderar landsbygdens sjukhus och deras vilja att hjälpa andra.
Dom som jobbar inom vården har det ofta som ett kall.
Jag har sett på nära håll hur sköterskan använder sin egen telefon för att lösa problem och meddela anhöriga.
 
Tycker du nervärderar landsbygdens sjukhus och deras vilja att hjälpa andra.
Dom som jobbar inom vården har det ofta som ett kall.
Jag har sett på nära håll hur sköterskan använder sin egen telefon för att lösa problem och meddela anhöriga.

Hej

Jag nedvärderar dom inte alls, dom skulle säkerligen göra precis allt dom kan med sina resurser för dig, det jag är mer osäker på är om dom skulle leta efter det där kortet i första läget, ett vanligare alternativ är nog att man får den första akuta hjälpen på närmaste sjukhus var det nu är och oavsett om det är privat eller statligt, men att man i ett senare skede blir förflyttad till sitt eget privata sjukhus eller det sjukhus som försäkringsbolaget anvisar.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag nedvärderar dom inte alls, dom skulle säkerligen göra precis allt dom kan med sina resurser för dig, det jag är mer osäker på är om dom skulle leta efter det där kortet i första läget, ett vanligare alternativ är nog att man får den första akuta hjälpen på närmaste sjukhus var det nu är och oavsett om det är privat eller statligt, men att man i ett senare skede blir förflyttad till sitt eget privata sjukhus eller det sjukhus som försäkringsbolaget anvisar.

Mvh isan lover
Det första dom letar efter finns i dina fickor.
ID, telefon mm. Dom missar inte ett kort.
Risken är att plånboken är stulen innan.
Vem du är har mycket hög prioritet oavsett lokala eller utländska personer.
Har du inte lås på telefonen så ringer dom direkt till personer på samtalslistan.
 
Svårt att ge ett svar på den frågan. Jag försvarar såklart inte smitarna, även om jag förstår att några kanske smiter i ren desperation när kassan har sinat.
Vet att många statliga sjukhus har små marginaler med underbetald personal som sliter häcken av sig, så en farang som smiter från notan känns nog hårdare för dem än för ett dyrt privatsjukhus. F.ö tror jag inte de privata sjukhusen släpper ut någon utan att ha säkrat betalningen först.
En grupp indrivare lär inte komma i närheten av den summa som en obligatorisk avgift skulle ge. Ex. 500B per turist skulle ge 17,5 miljard, en summa som med råge skulle täcka förlusterna. Överskottet skulle kunna fördelas mellan alla statliga sjukhus och faktiskt, 500/pers är ju en bagatell.
En kombination av indrivare och en obligatorisk avgift kanske vore en lösning?

Obligatorisk försäkring låter smartare, men då är det inte så lätt för thaiarna att stoppa in sina fingrar i syltburken, ska även visas upp vid förlängning på Immi.
 
Obligatorisk försäkring låter smartare, men då är det inte så lätt för thaiarna att stoppa in sina fingrar i syltburken, ska även visas upp vid förlängning på Immi.
Ja men då får ju nåt försäkringsbolag öppna upp för +65 så dom kan försäkra sig som boende här nere.
Kan ju inte ha nåt obligatoriskt när det inte går att lösa.
 
Obligatorisk försäkring låter smartare, men då är det inte så lätt för thaiarna att stoppa in sina fingrar i syltburken, ska även visas upp vid förlängning på Immi.
Obligatorisk försäkring har diskuterats i omgångar, men det tycks vara svårt att hitta en lösning på hur det skall administreras. Nu tillhör jag tyvärr gruppen överåriga med bakomliggande sjukdom som inte kan få en försäkring, vare sig Thai eller Internationell och oavsett vad jag vill betala, så jag får lov att ha en sudd pengar dedikerat för ändamålet. Alla har ju inte resurser till det, så där finns kanske en liten grupp som utnyttjar de statliga sjukhusen och fuskar sig fram.
Syltburken är ett annat problem, men där har jag inga bra förslag. En mer öppen redovisning kanske?
 
Obligatorisk försäkring har diskuterats i omgångar, men det tycks vara svårt att hitta en lösning på hur det skall administreras. Nu tillhör jag tyvärr gruppen överåriga med bakomliggande sjukdom som inte kan få en försäkring, vare sig Thai eller Internationell och oavsett vad jag vill betala, så jag får lov att ha en sudd pengar dedikerat för ändamålet. Alla har ju inte resurser till det, så där finns kanske en liten grupp som utnyttjar de statliga sjukhusen och fuskar sig fram.
Syltburken är ett annat problem, men där har jag inga bra förslag. En mer öppen redovisning kanske?

Problemet med syltburken löses nog bäst genom att låna lite från Islam, Sharialagen mera precist - hugg av den hand som stjäl!
 
Försäkringar finns, det är bara att betala vad det kostar eller åka hem.
Ok, vilket försäkringsbolag kan man teckna hos som fastboende här nere, om man flyttar ned vid 65 årsålder och inte har haft någon sjukvårdsförsäkring sen innan?
Kan ju vara bra om du informerar om det här, för många på forumet har ställt den frågan innan och letat.
Jag vet en försäkring du kan ha som fastboende efter 65 och till livet ut, men då måste du ha tecknat den innan du fyllde 40, det är ju lite sent för en +65 som flyttar ner på sin pensionsdag.
 
Ok, vilket försäkringsbolag kan man teckna hos som fastboende här nere, om man flyttar ned vid 65 årsålder och inte har haft någon sjukvårdsförsäkring sen innan?
Kan ju vara bra om du informerar om det här, för många på forumet har ställt den frågan innan och letat.
Jag vet en försäkring du kan ha som fastboende efter 65 och till livet ut, men då måste du ha tecknat den innan du fyllde 40, det är ju lite sent för en +65 som flyttar ner på sin pensionsdag.

Jag har kollat på flera jag fått tips om, men man måste teckna före 60.
Är man för snål för detta så får man väl stå sitt kast eller vill du betala för snålgubbarna?
 
Jag har kollat på flera jag fått tips om, men man måste teckna före 60.
Är man för snål för detta så får man väl stå sitt kast eller vill du betala för snålgubbarna?
Ok, vilket bolag?
För jag känner bara till Aethna (fd BUPA) men då måste du ha tecknat innan 40, tecknar du vid 60 blir du av med den vid 65.
Sen AIA men den kan du inte ha livet ut bara till 80, måste med tecknas innan 40 eller om det var 50, om dom inte ändrat på det.
 
Ok, vilket bolag?
För jag känner bara till Aethna (fd BUPA) men då måste du ha tecknat innan 40, tecknar du vid 60 blir du av med den vid 65.
Sen AIA men den kan du inte ha livet ut bara till 80, måste med tecknas innan 40 eller om det var 50, om dom inte ändrat på det.

Minns inte vilket bolag, folk i HH som har tipsat om detta, ska teckna själv innan 60.
Det känns som att du tycker att det är någon sorts mänsklig rättighet för gamla gubbar att flytta till Thailand och skyffla över sina sjukvårdskostnader på andra.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp