VACCINATION

vad har du som thailandsresenär tagit för vaccination/er

  • hepatit B

    Röster: 5 15.6%
  • malaria

    Röster: 2 6.3%
  • dulcoral - turistdiarré

    Röster: 6 18.8%
  • twinrix - hepatit A o B

    Röster: 14 43.8%
  • havrix - hepatit A

    Röster: 12 37.5%
  • inget

    Röster: 8 25.0%

  • Totala väljare
    32
 
A

Anonym

Gäst
Har en fråga om vad man ska ta för vaccinationer nu när man ska ner till Thailand? Min kompis tog bara Hepatit A och min andra kompis fick ta både Hepatit A & B? Vilka har ni tagit?

Måste man ha tagit stelkrampssprutan?

Mvh Johanna
 
Hei Johanna!
Har rest i Thailand 10 år och bor där fast sen 2 år,har aldrig tagit vaccination.

Kenth
 
Ska vara nere i Thailand en månad ungefär. Och jag ska vara dels i Phuket, bangkok, koh chang, khao lak...Men hepetit är inget måste då?


Ha en trevlig helg! /Johanna
 
Men bara då mot Hepatit A? Känns onödigt att ta två sprutor ;/ haha! : )

//Johanna
 
Havrix mot hepatit A + grundskydd (där ingår stelkramp) räcker.
 
Havrix är väl att rekommendera dem som vet med sig att man reser mycket i framtiden. Själv fick jag min andra och sista spruta i mitten på -90 talet.
 
du vet väl hur viktigt det är att skydda sig


tänk på att man inte kan vara säker på att man har fullgott skydd fastän man vaccinerat sig

men man har gjort så mycket man kan...



marianne :wai:
[sub][/sub]
 
Positiva rön från den medicinska världen.
Thailand hävdar nämligen att dom har tagit fram världens första vaccin mot denguefeber, och man hoppas
på att kunna massproducera det inom tio år.
Vetenskap och teknologi-ministern Virachai Virameteekul sade idag att ett thailändsk team med
forskare har lyckats ta fram ett prototypvaccin som effektivt kan förebygga alla de fyra kända
typerna av dengueviruset.
Forskarna använde sig av genetisk ingenjörskonst för att ta fram ett hybridvirus, som
bär på gener från alla fyra sorter av viruset, fortsatte han.
Teamet består av ledande forskare från Chiang Mai University, Nationella centret för genetisk
ingenjörskonst och bioteknologi, samt Mahidol University.
Professor Nopporm Sithhisombat, som är medlem i teamet, säger att test i laboratorium visar att
endast 1% av de testdjur som fått det nya vaccinet, utvecklade denguefeber efteråt.
Man räknar som sagt med att vaccinet kommer att finnas på marknaden inom 10 år.


Källa: http://www.bangkokpo...ccine-developed
 
havrix - hepatit A
twinrix - hepatit A o B
dulcoral - turistdiarré

Förlåt en okunnig men Dulacoral är väl ett varumärke eller? finns de i såfall kvar?
 
Ja det finns fortfarande och glöm inte tipset som kom för ett tag sen
Gasig mage och allmänt illamående köp TRICOGYN i Thailand
 
Så fungerar Dukoral
Dukoral är ett drickbart vaccin mot magsjuka orsakad av kolera. Två doser kan rädda semestern.
 
Lite lurigt det där med twinrix - hepatit A o B, blir inte riktigt klok på hur länge det värkar 10 eller 15 år, ska man fylla på eller behövs det inte????????????
 
Vaccinering med Twinrix skyddar runt tio år, men sannolikt håller de mycket længre.De ær inte riktigt fastslått æn och avhængigt på hur individen har tatt till sig den.
 
Är det nån som vet hur vanligt/ovanligt TBC är i Thailand/Sverige?

Om man träffar på någon som har smittan, hur stor/liten är % att man själv kan få smittan?
Går den alltid att bota i dagens Sverige?
Hur smittas den?
Finns det olika sorters TBC?
Hurdana är symtomen på TBC?
Jag vet att det ska finnas nån lag som säger att nåt smittsskyddsinstution måste ringa upp alla dom som ev. har fått smittan eller varit i närheten av någon som har TBC.

Är det nån av er som vet lite om just om TBC så skriv och berätta.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
45
Visningar
19 K
 
Tillbaka
Topp