vaccination

húr säker är du på att din vaccination ger dig fullgott skydd?

• vet ej

Röster: 2 9.1%
  • osäker

Röster: 8 36.4%
  • ganska säker

Röster: 8 36.4%
  • helt säker

Röster: 4 18.2%

• Totala väljare
    22

A

Anonym

Gäst
[move]Man kan aldrig vara säker och därför är jag försiktig[/move]

marianne

jag har faktiskt belägg för det jag skriver. man bör vara försiktig. man kan inte själv veta om man har fått fullgott skydd.
jag har själv vaccinerat mig emot hepatit a. jag har aldrig ifrågasatt om mitt skydd är där är fullgott eller ej.
däremot har jag också vaccinerat mig emot hepatit b och kollat upp detta. jag har vaccinerats ett antal ggr och ändå har jag inte fullgott skydd. det har konstaterats via blodprover.

marianne

Hej Marianne!

Tack för den informationen.

Jag ringde min vårdcentral som sa att en vaccination räcker 20 år ca, tyckte det var svårt att få riktigt bra information från dem.

Det säkra före det osäkra :thumbsup:

Miss C

När jag tog min vaccination för hepatit A & B sa dom att efter 10 år bör man ta nya sprutor för att man ska vara säker. Och att 15-20 år som de flesta säger inte stämmer. Ja vem ska man lita på då, det är frågan...

Hur länge skyddar Twinrix?
Vaccinering med Twinrix skyddar i minst tio år, men sannolikt håller skyddet mycket längre.

Taget från Twinrix hemsida... :thumbsup:

Läskigt att lita på "sannolikt".

Men ja som vi sa efter 10 år är det nog bra att kontrollera skyddet. :nod:

Egentligen borde man ett tag efter att man har vaccinerat sig be om att få ta ett prov som skickas iväg för att se om vaccinationen tagit...

så har jag gjort tidigare o då har det visat sig att jag inte haft fullgott skydd

o det vore ju en katastrof om man råkar ut för något när man tror att man inte är i riskzonen

Det kan väl omöjligt vara skadligt att ta en ny spruta lite innan den gamla slutar verka?

Jag kommer inte ihåg vilket år jag tog den sist. Förra Thairesan tog jag ingen spruta överhuvudtaget.

det tror jag inte att det är... men jag menar att jag efter ett par månader kollat mig o inte haft det skydd som egentligen skulle räcka i upp till 20 år...

Man blir ju inte odödlig bara för man vaccinerat sig.....
Är ju rätt bra att t.ex undvika lösa ägggulor i Asien och flera andra försiktighetsåtgärder.
Är för egen del rätt sparsam med vaccinationer, säkert 20år sedan senast.
Men det kan ju vara olika beroende på hur stor motståndskraft mot infektioner man har, är inte sjuk mer än någon dag om året här hemma så det kan ju vara en förklaring.
Ni som är aktiva i vårdyrket borde väl ha ett rätt stark imunförsvar?
Det finns ju de som hävdar att om man vaccinerar sig för mycket så blir man svagare, finns det någon sanning i det Marianne?

/Swensen 8)
Åker om 3 dagar :D

jag tror inte att det ligger ngt i detta...

när vi blev erbjudna att ta vaccin emot svininfluensan så tog många av våra läkare även detta o de ska ju veta bäst...

Marianne

Jag tror som swensen att man inte ska vaccinera sig i "onödan" för att när vi blir immuna måste bakterierna anpassa sig och då blir det nya virus som föds fram och de verkar ju bli värre och värre. Sen om kroppen blir svagare eller inte vet jag inte, men inte fan litar jag på läkare i alla fall, då kan man lika gärna googla sig fram svaren.

Det är fler personer som dör varje år av vanliga influensan än vad folk dog av svininfluensan. Som vanligt ska media skrämma upp oss.

edit: Skydd mot Hepatit A och B så tar man ju två sprutor inom en månad sen väntar man ett halv år och tar den sista?

Däremot har inte hepatit a/b någonting med om man får rännskita eller inte Legolas :)
Det finns dock andra mediciner,tabletter,pulver man kan äta innan man åker för att slippa en kvaddad mage.
Jag har dock inte haft något problem med magen enda gången var i turkiet då jag hade rännskita i flera dagar.

Självklart ska man vara försiktig men inte äter väl thai rå kyckling?

Jag är en sån där som aldrig tar sprutor.
Jag köpte Malariatabletter 1994, jag åt dom ett par dagar sen "glömde" jag bort dom.

Jag är säkert dum, men jag har aldrig tagit några typer av sprutor innan någon resa överhuvudtaget.
Då har jag ändå varit i halva Asien.

Men jag har heller aldrig tagit någon typ av Influensaspruta heller.

Sanningen är nog mer att jag vill inte ens ta ett blodprov om jag slipper.

jag som arbetar på sjukhus tycker nog att man bör vaccinera sig. det vore ju väldigt tråkigt tex att "få" ngt som man kan bli riktigt sjuk av eller aldrig blir av med.

hepatit b är mer smittosamt än hiv

Hej Marianne,

Jag ser alltid till att ha grundskyddet + hepatit A + B. Men jag struntar numera i att ta Dukoral när jag skall iväg till Thailand. Jag har kanske haft tur, men har faktiskt aldrig blivit riktigt dålig i magen.

Nog bör detta räcka alltid! :)

jag kan bara samtycka...
har heller aldrig blivit riktigt dålig o aldrig tagit ducoral

jag har nog blivit räddare om mig själv sen jag började på sjukhus men jag har sett en massa otäcka saker...
patienter som fått i sig ngn bakterie tex i maten o blivit totalt utslagna o legat på sjukhus i många månader o som aldrig blir helt återställda.. o när jag säger totalt utslagna då menar jag inte bara orkesmässigt utan även uppe i hjärnan.. "helt borta" för omvärden...

o det vore katastrof o då tar jag hellre en spruta om det skulle kunna göra så att jag slapp hamna i det stadiet...

jag har inte sett detta vid ett tillfälle..

Från en av CM medlemmar

Dyrt resevaccin ges i onödan!Lars Rombo är professor i infektionssjukdomar med inriktning motresevaccin. Enligt honom sker det vaccineringar i onödan, bland annat motsjukdomar som inte ens existerar i landet. Ett exempel enligt honom ärplivaccin som ges till Thailandsresenärer trots att polio inte finns iThailand. - Vi har ett system i Sverige idag där alla läkare, oavsett utbildning, fårordinera alla vaccin. Och vi har inga nationella riktlinjer, säger LarsRombo.

Liknande trådar

A
Svar
21
Visningar
15 K
R

Tillbaka
Topp