Vad är bäst av kläberis Isaan ,eller jasminris vanlig kokt

Einar

Forumräv
Hva er den beste risen i Thailand , det har mye å si vist du har en god middag , og den blir fullkomen med en god ris til . Jeg kjenner stor forskjell på risen i Thailand . Den gode og den mindre god ris .

Jaminris är väl inte 'klibbris'?
Her var sporsmålet , hva er best av Jasminris eller kleberis . Men damp-koker du Jasminrisen med mye sukker i så blir det kleberis , som dei har i Isaan . Men koker du jasminrisen i vann som dei gjor i Thailand ,så kan du spise den med spise- pinner

Vanlig jasminris kaller dei på Thai = Kao , Kleberis = konjao .

Her var sporsmålet , hva er best av Jasminris eller kleberis . Men damp-koker du Jasminrisen med mye sukker i så blir det kleberis , som dei har i Isaan . Men koker du jasminrisen i vann som dei gjor i Thailand ,så kan du spise den med spise- pinner

Vanlig jasminris kaller dei på Thai = Kao , Kleberis = konjao .

Du tror inte att själva ordet för ris är likt och att ”sticky” är ”niao”. Typ Khao och Khao-niao…..med reservation för stavning.

Hej

Själv föredrar jag naturligtvis Isaans klibbris och väljer alltid detta om båda alternativen erbjuds, frågar även efter klibbris på restauranger som normalt serverar jasminris och det både i Thailand och Sverige, i Thailand händer det att personalen går ut och köper klibbris till mig om dom inte har det själva, i Sverige händer det att personalen har en egen korg med klibbris som dom käkar ur och då ger dom mig glada klibbris ifrån den.

Personligen blir jag mättare av klibbris som jag upplever mer kompakt än jasminris som ju är lite luftigare, sen har det ju med åren även blivit en vana att äta med händerna och då fungerar ju klibbris bäst.

Mvh isan lover

Hej

Själv föredrar jag naturligtvis Isaans klibbris och väljer alltid detta om båda alternativen erbjuds, frågar även efter klibbris på restauranger som normalt serverar jasminris och det både i Thailand och Sverige, i Thailand händer det att personalen går ut och köper klibbris till mig om dom inte har det själva, i Sverige händer det att personalen har en egen korg med klibbris som dom käkar ur och då ger dom mig glada klibbris ifrån den.

Personligen blir jag mättare av klibbris som jag upplever mer kompakt än jasminris som ju är lite luftigare, sen har det ju med åren även blivit en vana att äta med händerna och då fungerar ju klibbris bäst.

Mvh isan lover
Det er en fantastisk god smak av jasminrisen ,og den kan du spise med pinner , det kan du ikke med kleberis .den spiser du fra handen /

mangiare-giapponese-riduce-rischio-patologie-cuore-tumori.jpg

Ris är fint till thaimat.
Ris är faktiskt riktigt gott till fläsk i löksås.
Ris fungerar även när man äter sushi och det blir knepigt med potatis.

Om nu ris är nyttigt är en annan sak.
Nu ÄR ju Sushi iof Ris.

Så det är en contradiction in terms som heter duga. I stil med många norska påståenden.

Nu ÄR ju Sushi iof Ris.

Så det är en contradiction in terms som heter duga. I stil med många norska påståenden.

Ja, det är lite det som är poängen.
Den andra poängen är att se vem man måste skriva i klartext åt.
Jag hade lika gärna kunnat skriva att pommes frites är mycket bättre om man gör på potatis än på ris.
Sedan kan man ju alltid behöva skriva även det i klartext åt folk.

Svart Thailandsk vildris ,som er mer fiber og proteinrikt en andre risorter i Thailand . Har dere smakt den ????

Svart-Thailandskt-Vildris-500g-23-01.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp