Vad är bättre i Phillipinerna

Joker

Forumveteran
#1
Skulle vilja ha lite info om skillnader mellan Thailand och Phil ,har en kamrat som bor i Udon T, han har tidigare bott i Phil ett antal år , är nu på väg tillbaka .. Språket , Engelska , var fungerar detta, hur funkar det med hyra av lägenhet , vad kostar det att hyra en två /månad , hur bra lever man på en Svenska pension (normal) 11,000 svkr netto /månad . Visum för en Svensk , longstay som Svensk ,, Tror detta kan vara av intresse för ganska många
 

kurant

Forumveteran
#2
Du får nog göra en mer exakt kravspec för att kunna besvara dina frågor.
Landet är väldigt stort med regionala skillnader så det är svårt att göra jämförelser.
Som i Thailand är det stora prisskillnader var man bor, billigt bland bönderna på landsbygden och lika dyrt som i centrala Bangkok om du väljer de bättre områdena i Manila.
I Cebus sunkiga ytterområden hyr du en omöblerad tvåa för 1000kr/m, det dubbla kostar det i Dumaguete och i Manila om du vill bo bra räcker inte pensionen till alls.
Vi ligger på 3500kr/m för en möblerad tvåa (72m2) med el och vatten i centrala Dumaguete.
Prisnivån är väl underfär lika som i Thailand utom för basmat där det är dyrare här i Phil.

Visum finns inga longstay utan det blir turistvisum i etapper upp till tre år. Första månaden gratis, andra månaden 2140p sen blir nästa steg två månader för runt 6000p tillsammans med ett ACR Card, en form av ID. Sen är det visst 6 månader mellan förlängningarna, men det går att gå runt med ett Pensionärsvisa för 10.000usd i deposition som får användas till ett condoköp i eget namn.

Nu brukar ju utlänningarna söka sig till andra likasinnade utlänningar så det är väl ett dussintals områden/städer som det handlar om.

11.000kr (60.000p) ger ett bra liv men inget extra mer än ett bättre klimat, 15.000kr är vettigare per månad.

Engelskan duger riktigt långt utom bland de äldre på landsbygden som aldrig gått i någon skola alls.
 

kurant

Forumveteran
#4
Körkort, där duger ett svenskt i 90 dagar, sen går det att skaffa ett filippinskt kk men som är lite byråkrati. Man behöver inte börja om från början.
Själv åker jag på mitt Thai kk som gäller i alla ASEAN länderna men än har jag aldrig sett någon kontroll.
Äga MC är inga problem som utlänning och inte heller köpa, bara du betalar kontant. Kredit får du inte.
Passa dig för att köpa en begagnad MC som kan ha skulder obetalda, det kan ge problem vid registrering och kosta mycket extra.

Ganska många åker big bike här, man ser karavaner rätt ofta på 30-50 hojar som åker runt på öarna. Trevliga vägar då det inte är bara platt och raksträckor.
 

Joker

Forumveteran
#5
Körkort, där duger ett svenskt i 90 dagar, sen går det att skaffa ett filippinskt kk men som är lite byråkrati. Man behöver inte börja om från början.
Själv åker jag på mitt Thai kk som gäller i alla ASEAN länderna men än har jag aldrig sett någon kontroll.
Äga MC är inga problem som utlänning och inte heller köpa, bara du betalar kontant. Kredit får du inte.
Passa dig för att köpa en begagnad MC som kan ha skulder obetalda, det kan ge problem vid registrering och kosta mycket extra.

Ganska många åker big bike här, man ser karavaner rätt ofta på 30-50 hojar som åker runt på öarna. Trevliga vägar då det inte är bara platt och raksträckor.
Låter lite som att är man en van Thairesenär så klarar man Phil bra
 

kurant

Forumveteran
#6
Låter lite som att är man en van Thairesenär så klarar man Phil bra
Det är en klar nackdel faktiskt, då du har lärt dig thailändskt trafikvett :):)
Här måste du sakta ner och släppa över gående vid övergångsställen istället för att öka farten köra på gående.
Bara högertrafik gäller och inte både höger- och vänstertrafik samtidigt som du lärt dig.
Ingen körning på trottoarer alls, inte praxis att köra mot rött ljus heller.
All skyltning är med vårt alfabet och lätt att förstå.
U-turn saknas helt.
Mest irriterande är de långsamma tricycle (saleng/tuktuk/sam-loor/skylab) som kör på alla vägar, ofta fullastade med allt från en hel åttabarnsfamilj till kreatur och hindrar trafikrytmen.
 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
#7
Det är en klar nackdel faktiskt, då du har lärt dig thailändskt trafikvett :):)
Här måste du sakta ner och släppa över gående vid övergångsställen istället för att öka farten köra på gående.
Bara högertrafik gäller och inte både höger- och vänstertrafik samtidigt som du lärt dig.
Ingen körning på trottoarer alls, inte praxis att köra mot rött ljus heller.
All skyltning är med vårt alfabet och lätt att förstå.
U-turn saknas helt.
Mest irriterande är de långsamma tricycle (saleng/tuktuk/sam-loor/skylab) som kör på alla vägar, ofta fullastade med allt från en hel åttabarnsfamilj till kreatur och hindrar trafikrytmen.
Du får det att låta som ett paradis trafikmässigt sett. Jag uppfattade trafiken, åtminstone i Manila, som lika kaotisk som i Bangkok. Men visst, skyltar på engelska underlättar mycket och lite mer civiliserat är det väl. Mycket kan dock ha hänt på 10 år.
 

kurant

Forumveteran
#9
Du får det att låta som ett paradis trafikmässigt sett. Jag uppfattade trafiken, åtminstone i Manila, som lika kaotisk som i Bangkok. Men visst, skyltar på engelska underlättar mycket och lite mer civiliserat är det väl. Mycket kan dock ha hänt på 10 år.
Nu är varken Bangkok eller Manila något som jag tycker representanter ett land.
Två skräckexempel på kaos.
Man måste ha upplevt mer för att kunna jämföra.
Olyckor i trafiken är ett sätt att mäta.
 

kurant

Forumveteran
#10
Det bästa med Phil är väl att du får käka krabba varje dag.
Ett bra skäl faktiskt men det går även utan krabba för de med den minsta budgeten.
Finns vitt budgetris och stekt ägg eller nudelsoppa efter gatan här också.
Det bästa är ändå att man lätt kan umgås med lokalbefolkningen och inte är hänvisade till svenska vänner dagligen.
Här kan man gå in vart som helst och bli välkommen.

Dessutom alla goda romsorter det finns till lägre pris än skräpet i Thailand för den som gillar mörka lite sötare sorter.
 
#14
Nu är varken Bangkok eller Manila något som jag tycker representanter ett land.
Två skräckexempel på kaos.
.
Hej

Håller med så stora städer kan helt enkelt inte existera utan en rad problem, t.ex med trafik, smog, miljöförstöring, nedsmutsning, sopor, kriminalitet, droger och köer, stora städer har ju problem t.om i välorganiserade västländer, samtliga dessa problem mångdubblas ju naturligtvis i vad som närmast är relativt oorganiserade u-länder.

Mvh isan lover
 

Liknande trådar

 
Topp