Vad är bättre i Phillipinerna

Joker

Forumveteran
Det handlar inte om slutlöner numera,
det handlar om total livsinkomst.
En del som jobbade mycket övertid och andra ersättningar mm. får högre pension än sin sista lön.
Jag har högre pension än den lön jag hade.
Redigt svammel och inget annat, jag har sedan 20 år tillbaka legat på bruttolöner mellan 35 och 50k /månad , en ganska bra lön , jobbat massor med övertid ,, så förstår inte vad du får allt ifrån Kurant , inte på något sett relevant och sakligt

nmax

Forumveteran
Det handlar inte om slutlöner numera,
det handlar om total livsinkomst.
En del som jobbade mycket övertid och andra ersättningar mm. får högre pension än sin sista lön.
Jag har högre pension än den lön jag hade.
Mycket fokus på pension, har du inget kapital?
Lita på staten ger jag inte mycket för, pensionen löser man bäst själv.

Har valt en alternativ väg själv... Skiter fullständigt om pensionen blir 5000 eller 25000. Ni som har 25000 i pension och sen måste betala tillbaka en massa skatt på det. Fy fan säger ja bara. Sen dyker Sek till bananrepubliknivå på det. Nej får bli fortsatt altetnativt liv för mig med investeringar i saker man kan ta på. För att sedan säljas av eller hyras ut när man har dåliga tider.

brt666

Aktiv medlem
Kan inte hålla med mera. Jag blir bara förbannad när jag får det där röda kuvertet. Det står en summa där, rätt hög i förhållande till de summor det talas om här, men jag är övertygad om att jag aldrig kommer få se en spänn av detta. Vi blev inbillade att systemet skulle göras om för att hantera situationen med en åldrande befolkning och att lösningen blev att vi skulle spara ihop vår egen pension i statens regi. Problemet är ju att "någon" har varit in och nallat på kontona. Siffran är inte vad jag defacto har sparat ihop. Det finns inte längre några pengar på kontot utan systemet grundar sig fortfarande på att vi skall ha ett gäng lydiga idioter, eller "skattebetalare" som vi kallas i dagligt tal, som skall försörja mig då jag blir gammal.
Dessvärre utbildar vi ju våra ungar i att det här med att försörja sig själv är förlegat, man ska ha roligt och bara göra sådant man själv känner för. Det är "någon annans" ansvar att fixa tak över huvudet och sätta mat på bordet. Vilka höga tankar jag än har om mig själv så har jag mycket svårt att tro att någon kommer att torka mig i röven, då jag inte klarar det själv, för att de tycker det är kul...
Jag själv har ju jämt skägg med att få min 17:åring att kliva ur sängen innan solen går ned. När jag tar upp detta med att utbilda sig så blir svaret att det "pallar" han inte. Han vill ha ett jobb där han inte behöver ta något ansvar, kan komma och gå när han vill, inte behöver skita ned sig eller bli svettig samt tjänar en hyfsad slant. När jag frågar honom om vilken arbetsgivare han tror skulle anställa honom så får jag bara något märkligt gurgelljud till svar samt någon utläggning om att då betalar soc.
Det är faktiskt inte konstigt heller att han tycker på detta sätt, jag fick ju en uppläxning av soc., inför mina ungar, för att jag försökte lära dem vett och etikett vid matbordet och att jag då tydligen "hindrade deras kreativitet". Varför ska de lyssna på mitt snack om stolthet i att kunna reda sig själv när skolan, och samhället i övrigt, huvudsakligen fokuserar på att ingen ska bli "kränkt" till en nivå att man inte ens kan titulera någon som pojke eller flicka?

brt666

Aktiv medlem
Kan inte hålla med mera. Jag blir bara förbannad när jag får det där röda kuvertet. Det står en summa där, rätt hög i förhållande till de summor det talas om här, men jag är övertygad om att jag aldrig kommer få se en spänn av detta. Vi blev inbillade att systemet skulle göras om för att hantera situationen med en åldrande befolkning och att lösningen blev att vi skulle spara ihop vår egen pension i statens regi. Problemet är ju att "någon" har varit in och nallat på kontona. Siffran är inte vad jag defacto har sparat ihop. Det finns inte längre några pengar på kontot utan systemet grundar sig fortfarande på att vi skall ha ett gäng lydiga idioter, eller "skattebetalare" som vi kallas i dagligt tal, som skall försörja mig då jag blir gammal.
Dessvärre utbildar vi ju våra ungar i att det här med att försörja sig själv är förlegat, man ska ha roligt och bara göra sådant man själv känner för. Det är "någon annans" ansvar att fixa tak över huvudet och sätta mat på bordet. Vilka höga tankar jag än har om mig själv så har jag mycket svårt att tro att någon kommer att torka mig i röven, då jag inte klarar det själv, för att de tycker det är kul...
Jag själv har ju jämt skägg med att få min 17:åring att kliva ur sängen innan solen går ned. När jag tar upp detta med att utbilda sig så blir svaret att det "pallar" han inte. Han vill ha ett jobb där han inte behöver ta något ansvar, kan komma och gå när han vill, inte behöver skita ned sig eller bli svettig samt tjänar en hyfsad slant. När jag frågar honom om vilken arbetsgivare han tror skulle anställa honom så får jag bara något märkligt gurgelljud till svar samt någon utläggning om att då betalar soc.
Det är faktiskt inte konstigt heller att han tycker på detta sätt, jag fick ju en uppläxning av soc., inför mina ungar, för att jag försökte lära dem vett och etikett vid matbordet och att jag då tydligen "hindrade deras kreativitet". Varför ska de lyssna på mitt snack om stolthet i att kunna reda sig själv när skolan, och samhället i övrigt, huvudsakligen fokuserar på att ingen ska bli "kränkt" till en nivå att man inte ens kan titulera någon som pojke eller flicka?
Ledsen för "off topic" det kan bli så när man vaknar upp en söndag bakfull och grinig på ett hotellrum i Augsburg.

Så hade vart ok för dig om din fru sprang på barer där män dansade lättklädda, och var sällskapsmän åt damerna?
Dra nu inte förstora växlar på det jag skrev. Varken jag eller min fru springer på barer där sådant förekommer. Om jag ser något snyggt på stan så inte fan tittar jag bort och det behöver inte min fru göra heller. Så pass mycket litar vi på varandra att vi kan ha den friheten.

kurant

Forumveteran
En bra pension och några fastigheter som skulle ge en bra slant som reserv.
Varför ska man inte ha en bra pension som man tjänat ihop till.
Sen är man ju bra försäkrad på köpet

nmax

Forumveteran
En bra pension och några fastigheter som skulle ge en bra slant som reserv.
Varför ska man inte ha en bra pension som man tjänat ihop till.
Sen är man ju bra försäkrad på köpet
Självklart att man ska ett bra leverne när man lägger handskarna på hyllan men att det ska baseras på pension från staten tycker jag är en dålig plan. Vad är insatsgarantin på pension?
Nä jag ser min ev pension från staten enbart som bonus om det blir nåt och inget jag förlitar mig på. Litar väl ung lika mycket på Svenska staten som på tjejens familj.

nmax

Forumveteran
Ja, inom några månader kommer vi ner i kostnader med 15.000kr som vi sparar.
Då är det bara elräkningen att betala.
Hyran är väck och nya huset är utan skulder.
Vem vet om vi klarar av att göra av med 10.000kr i höst. Då sparar vi ytterligare.
Ska ni bo i stugan på heltid?
Tyckte att du skrev att det skulle bli en sommarstuga typ som ni skulle använda lite då och då och därimellan låna ut till vänner.
Men så är det, planer kan ändras.

kurant

Forumveteran
Självklart att man ska ett bra leverne när man lägger handskarna på hyllan men att det ska baseras på pension från staten tycker jag är en dålig plan. Vad är insatsgarantin på pension?
Nä jag ser min ev pension från staten enbart som bonus om det blir nåt och inget jag förlitar mig på. Litar väl ung lika mycket på Svenska staten som på tjejens familj.
Visst kan du få göra på ditt sätt och lägga undan de 5-10 millar som krävs för 20 års pensionering.
Skulle något hända så har du väl tryggat tjejens framtid ekonomiskt.

kurant

Forumveteran
Ska ni bo i stugan på heltid?
Tyckte att du skrev att det skulle bli en sommarstuga typ som ni skulle använda lite då och då och därimellan låna ut till vänner.
Men så är det, planer kan ändras.
Ja först skulle det bli en mindre stuga men nu har det vuxit till en villa på närmare 80m2.
Vi har ändrat oss en hel del så att säga.
En orsak är att vi reser och bor på hotell i en vecka per månad i snitt.
Då blir det opraktiskt att hyra ett boende som man inte använder.
Sen har det satsas en del i området som underlättar vårt liv där.
Flygplatsen 50km bort, fler färjelinjer och nya vägar gör att vi lika enkelt kan ha Masbate som bas.

nmax

Forumveteran
Visst kan du få göra på ditt sätt och lägga undan de 5-10 millar som krävs för 20 års pensionering.
Skulle något hända så har du väl tryggat tjejens framtid ekonomiskt.
Tack för det, klart att jag tryggat för tjejen, jag har ju bara ett barn och hon behöver inte ärva allt.
Tanken är att jag ska leva på avkastningen och låta dem dela på kapitalet, eller nja dottern får nog lite mer än tjejen, räcker om hon får en vettig månadspeng livet ut så länge hon förblir ogift, sen går det över till min dotter helt å hållet.

Tjejens familj ska inget ha och skaffar hon ny gubbe på pappret så får han ta över försörjningen. Hon är trygg men nån stor klumpsumma att bränna på släkten blir det inte härifrån.

Ska ordna med en typ stiftelse och försöka fixa så inte dottern heller kan ta ut allt på ett bräde och bränna på lyx, hon ska också få månadspeng och förhoppningsvis blir det över även till hennes arvingar, hon har inga barn än men är nog inte långt borta.

En riktigt dum grej med pension är ju att dina arvingar inte får ett öre av den då du går bort. Då snor staten resten och ger bort till nån jävel som inte orkat jobba.

Ja, inom några månader kommer vi ner i kostnader med 15.000kr som vi sparar.
Då är det bara elräkningen att betala.
Hyran är väck och nya huset är utan skulder.
Vem vet om vi klärarar av att göra av med 10.000kr i höst. Då sparar vi ytterligare.
Nu har jag väl pension som Joker, men det på grund av att jag i stort sett nollade mina inkomster 10 år hade min pension varit i stoleks som din. Förstår inte Jokers pension med de stora inkomster han deklarerat här. Har han blivet lurad på hur mycket skatt han betalat. Fan han har ju haft större månads inkomster än dig. Hajar no nada

nmax

Forumveteran
Ja först skulle det bli en mindre stuga men nu har det vuxit till en villa på närmare 80m2.
Vi har ändrat oss en hel del så att säga.
En orsak är att vi reser och bor på hotell i en vecka per månad i snitt.
Då blir det opraktiskt att hyra ett boende som man inte använder.
Sen har det satsas en del i området som underlättar vårt liv där.
Flygplatsen 50km bort, fler färjelinjer och nya vägar gör att vi lika enkelt kan ha Masbate som bas.
Ja planer är ju till för att ändras, något jag hade väldigt svårt att få mitt x i Sverige att förstå vilket var jäkligt irriterande ibland.

Liknande trådar

Topp