Vad är bättre i Phillipinerna

Jo, för mig går Phuket tyvärr bort , enligt vad jag fått höra av kostnader för det mesta så inte alls värt att besöka ,, vad kostar tillex ett hotellrum , Var hittar jag samma priser som i Pattis för ett medelklasshotell , 500-600 thbt natten , mer lägger inte jag på boende .. Vad kostar maten på gatan ??
Finns många hotel lhär för dom pengarna. Och ska du sedan bo längre tid så finns det billigare med. Mat för 50 baht och uppåt

kurant

Forumveteran
Tack för det, klart att jag tryggat för tjejen, jag har ju bara ett barn och hon behöver inte ärva allt.
Tanken är att jag ska leva på avkastningen och låta dem dela på kapitalet, eller nja dottern får nog lite mer än tjejen, räcker om hon får en vettig månadspeng livet ut så länge hon förblir ogift, sen går det över till min dotter helt å hållet.

Tjejens familj ska inget ha och skaffar hon ny gubbe på pappret så får han ta över försörjningen. Hon är trygg men nån stor klumpsumma att bränna på släkten blir det inte härifrån.

Ska ordna med en typ stiftelse och försöka fixa så inte dottern heller kan ta ut allt på ett bräde och bränna på lyx, hon ska också få månadspeng och förhoppningsvis blir det över även till hennes arvingar, hon har inga barn än men är nog inte långt borta.

En riktigt dum grej med pension är ju att dina arvingar inte får ett öre av den då du går bort. Då snor staten resten och ger bort till nån jävel som inte orkat jobba.
Nej staten snor inte dom och delar ut till någon i hängmattan.
Dom går till andra som jobbat ihop till en vettig pension. (Arvsvinst)
Sen lever ju en del så länge att dom får ut mycket mer än dom betalt in.
Staten har inget att göra med inkomstpensionerna att göra.

Min dotter ska inte vara beroende av att ärva mina strålar.
Hon är 30 år, har jobb och familj så hon står på egna ben.
Hon bor inte ens i Sverige längre.
Kanske säljer fastigheterna om några år då varken dotter eller fru kommer att bo i dom.

nmax

Forumveteran

Kanske säljer fastigheterna om några år då varken dotter eller fru kommer att bo i dom.
Jodå staten snor allt du betalat in i pension om du går bort tidigt, rubb å stubb tar dom.
Ex din fru får inte ett öre av alla dessa pengar du betalat in under ditt arbetsliv.
Den tycker jag är riktig sur.

Är det fastigheterna konglomatet i Sverige du säljer då, inte det i Asien USA Arabländerna Ryssland och Australien?:):p:cool::D:p

nmax

Forumveteran

Fastigheter i Sverige är ju bra, förutsatt att dom ligger där värdet går upp och är lättsålda, är ju inte så överallt.
Dom kan inte staten sno men dina i betalade pensionspengar ryker.

kurant

Forumveteran
Jodå staten snor allt du betalat in i pension om du går bort tidigt, rubb å stubb tar dom.
Ex din fru får inte ett öre av alla dessa pengar du betalat in under ditt arbetsliv.
Den tycker jag är riktig sur.
Det är väl som att bli sur för att man aldrig behövt nyttja sjukvård men fått betala samma skatt under arbetslivet.
Väldigt orättvist eller hur, man kan bli riktigt sur för orättvisorna.
Det går att välja efterlevandeskydd för en del av pensionerna men det kostar.

Nu tycker jag inte att min fru ska ha något av mina pensioner i Sverige då hon inte bor i Sverige eller är svensk medborgare.
Skulle hon få ärva min pension skulle det få stora konsekvenser för landet med ett enormt valutautflöde till alla som har en änka runt om i världen som aldrig bott i Sverige.
Pensionsreformen tog inte hänsyn till att medelålders män skulle gifta sig och bosätta sig med 20-30 år yngre arbetslösa kvinnor i tredje världen.

Nu snor inte staten dessa pengar utan dom går tillbaka till inkomstpensionerna. Inte en krona till statsbudgeten
Det är ett vettigt system för annars skulle premierna till pensionerna måste höjas kraftigt.

Hade vi inte ett så slösaktigt försörjningsstöd i Sverige kanske det gick att lägga in försäkringar att frun fick ärva pensionen redan i skatten.
Nu har vi en massa svartjobbare, fuskare och arbetsskygga som ska försörjas dyrt när dom blir pensionärer och fruarna har ju egna jobb och pensioner att falla tillbaka på.

kurant

Forumveteran
Tack för det, klart att jag tryggat för tjejen, jag har ju bara ett barn och hon behöver inte ärva allt.
Tanken är att jag ska leva på avkastningen och låta dem dela på kapitalet, eller nja dottern får nog lite mer än tjejen, räcker om hon får en vettig månadspeng livet ut så länge hon förblir ogift, sen går det över till min dotter helt å hållet.

Tjejens familj ska inget ha och skaffar hon ny gubbe på pappret så får han ta över försörjningen. Hon är trygg men nån stor klumpsumma att bränna på släkten blir det inte härifrån.

Ska ordna med en typ stiftelse och försöka fixa så inte dottern heller kan ta ut allt på ett bräde och bränna på lyx, hon ska också få månadspeng och förhoppningsvis blir det över även till hennes arvingar, hon har inga barn än men är nog inte långt borta.

En riktigt dum grej med pension är ju att dina arvingar inte får ett öre av den då du går bort. Då snor staten resten och ger bort till nån jävel som inte orkat jobba.
Har du inte en vuxen dotter? Då kan det bli avancerat med villkor av arvet.
Du har väl redan skrivit färdigt testamentet och lagfört det hos skatteverket?
Är du skriven i Thailand så är det Thailändsk lagstiftning som gäller sen 2015 om du inte har koll på det.
Har du inte registrerat ditt partnerskap med tjejen kan det bli dottern som ärver allt i Sverige och Thailand.

Du verkar inte riktigt lita på din dotter eller din sambo, ord som stiftelse och månadspeng låter hemskt till sitt eget vuxna barn.

kurant

Forumveteran
Redigt svammel och inget annat, jag har sedan 20 år tillbaka legat på bruttolöner mellan 35 och 50k /månad , en ganska bra lön , jobbat massor med övertid ,, så förstår inte vad du får allt ifrån Kurant , inte på något sett relevant och sakligt
Då kanske jag har fått en för hög pension trots allt. Tror du dom räknat fel för mig eller dig, så stora skillnader ska det inte vara i samma inkomstintervall.
Vi verkar ha legat på samma lönenivåer och det skiljer väl bara några år mellan oss. Du bör ha lite extra tilläggspension (ATP) än mig som är sista årskullen.
Med senaste höjningarna har jag 35.194kr före skatt och 24.635kr netto utbetalt. Men efter deklarationen kan det ju bli några kronor annorlunda när skatterna sänkts.
Nu drar dom 30% preliminärt och kommunalskatten är 34,5% så det kan ju gå jämt upp.

Nu startade jag ta ut mina pensioner samma månad jag fyllde 65år och började jobba heltid vid 20 år.

Joker

Forumveteran
Då kanske jag har fått en för hög pension trots allt. Tror du dom räknat fel för mig eller dig, så stora skillnader ska det inte vara i samma inkomstintervall.
Vi verkar ha legat på samma lönenivåer och det skiljer väl bara några år mellan oss. Du bör ha lite extra tilläggspension (ATP) än mig som är sista årskullen.
Med senaste höjningarna har jag 35.194kr före skatt och 24.635kr netto utbetalt. Men efter deklarationen kan det ju bli några kronor annorlunda när skatterna sänkts.
Nu drar dom 30% preliminärt och kommunalskatten är 34,5% så det kan ju gå jämt upp.

Nu startade jag ta ut mina pensioner samma månad jag fyllde 65år och började jobba heltid vid 20 år.
Jag jobbade heltid från 18 bast , men pluggade sedan tre år till under mitt yrekesverksamma liv , efter de åren var jag aldrig under 30k och de senaste 15 åren runt 45-50k , Men jag gick ju vid 63 , Men om du plockar bort din tjänstepension så lär ju den i alla fall bli betydligt högre än 14,400 sek brutto , jag har kollat upp min pension , det är vad staten betalar ut av intjänade pensionsslantar

Ska bara upp dit med tjejen jag hjäler Hon har ju en liten som är en månad nu så lite jobbigt att åka själv upp dit med buss Så åker med henne upp och hjälper till med barnen Och sedan tillbaka igen

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag jobbade heltid från 18 bast , men pluggade sedan tre år till under mitt yrekesverksamma liv , efter de åren var jag aldrig under 30k och de senaste 15 åren runt 45-50k , Men jag gick ju vid 63 , Men om du plockar bort din tjänstepension så lär ju den i alla fall bli betydligt högre än 14,400 sek brutto , jag har kollat upp min pension , det är vad staten betalar ut av intjänade pensionsslantar
Och jag som jobbar fortfarande har inte lyckats komma över 25000kr före skatt. Grattis till er höginkomsttagare.
Men jag har fortfarande råd att åka 1-2 gånger om året på semester trots min usla lön.

kurant

Forumveteran
Nja, tjänstepension ingår i pensionssystemet och så räknar även myndigheter och SCB.
Tjänstepension står ungefär för 15.000 och den Allmänna pensionen för runt 20.000.
Efter fem år försvinner några tjänstepensioner men några är livet ut.
Efter 70 runt 25k plus uppräkning beroende hur värdeökningar och andra påverkande faktorer utvecklas.
Förtida uttag sänker pension livet ut så det ska man räkna med.
Många har gjort misstag med att gå tidigt och ta ut allt som går på kortast möjliga tid.
Vi har några bittra gubbar här som ångrar sina val och skyller på andra förstås.
Nu är det småpengar i pension kvar och bankkontot är tomt efter bil och husköp.

Och jag som jobbar fortfarande har inte lyckats komma över 25000kr före skatt. Grattis till er höginkomsttagare.
Men jag har fortfarande råd att åka 1-2 gånger om året på semester trots min usla lön.
Nja, tjänstepension ingår i pensionssystemet och så räknar även myndigheter och SCB.
Tjänstepension står ungefär för 15.000 och den Allmänna pensionen för runt 20.000.
Efter fem år försvinner några tjänstepensioner men några är livet ut.
Efter 70 runt 25k plus uppräkning beroende hur värdeökningar och andra påverkande faktorer utvecklas.
Förtida uttag sänker pension livet ut så det ska man räkna med.
Många har gjort misstag med att gå tidigt och ta ut allt som går på kortast möjliga tid.
Vi har några bittra gubbar här som ångrar sina val och skyller på andra förstås.
Nu är det småpengar i pension kvar och bankkontot är tomt efter bil och husköp.
Min revisor säger att jag bör jobbe till minst 66 år sedan kan jag ta ut lite.

kurant

Forumveteran
Min revisor säger att jag bör jobbe till minst 66 år sedan kan jag ta ut lite.
Egenföretagare har andra förutsättningar, mycket svårare.
Har du haft en bra revisor länge så brukar det bli bra.
Många lägger hellre firmans pengar på bilar än pension.
Men firman kan ju ge en guldkant om den går att sälja men så är ju det inte alltid.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag Hade tydligen över 25000kr, det trodde jag inte. Jag är montör i regionen där vi tjänar minst.

2A2EAE93-3F4A-4CBE-96E9-5E41391E68F6.png

Liknande trådar

Topp