Vad gäller nuförtiden vid flytt till thailand, och garantiförsäkring inom försäkringskassan?

ev0lve

Nykomling
Vad gäller igentligen nuförtiden med försäkringskassan och garantiersättning vid flytt till olika länder inom och utanför EU? Inkomstrelaterad ersättning, och den gamla försäkringen. Kan man bo utomlands och ha kvar det? Kan man skriva in sig på en annans address och sen flytta alltså, och starta om ett tag... ?

Jag känner mig halv död här just nu, eller hur jag lever just nu kanske. Behöver testa på nya miljöer, och bara upptäcka nytt känner jag... Vart i sverige hela mitt liv, jag behöver känna av hur det är i andra länder och mentaliteten där... Hur sociala många är och annat...
Klart många är trevliga i sverige med, mer att jag inte har pengarna just nu att leva kanske mest det. Och mycket av systemen känns giriga och allt det kapitalitiska, etc... Plus lite trött på hur vissa svenska tjejer inte bryr sig om snubbar helt, och kanske mer om samma kön, och det känns inte helt normalt mellan könen på något vis ibland... Många känns lesbiska, eller kanske inte orkar med snubbar. Endel iallafall kanske..
Miljöombyte skulle göra mig extremt gott. Vad gäller med inkomstrelaterad ersättning, och testa dra utomlands ett tag? Måste man tillbaks varje 180 dagar eller hur funkar det, för att behålla ersättning? Ska man ringa och prata med FSK eller kan man bara köpa en engångsbiljett och bara dra eller?
Tack! mvh

Hur länge har du vill stanna ?
Du får ju 30dagars undantag från Visa vid ankomsten och du kan söka turist Visa för 60dagar och som går att förlänga med 30dagar till på plats. Sedan finns det ju några flera olika Visas, du kan kolla mera här Where to apply – Royal Thai Embassy Stockholm. Bättre att du läser skälv, har försökt förstå här hur det hänger ihop, men de slutar bara med att det verkar finnas typ 200 olika Visas och alla är oense om vad som gäller:laugh2:.
Och undvik Pattaya, det är en mental köttkvarn för de som känner sig lite vilsna, man hittar massa "själsfränder" i någon bar och det slutar med södersupen kropp och thaidam som har tömt kontot, i värsta fallet :unsure:

Du skriver inte om du har någon form av pension men vad jag vet får du väl ta med dig din pension även om du skriver ut dig från Sverige och flyttar till Thailand.

Socialbidrag lär du väl inte få om du bor i Thailand såvida du inte fuskar dig till det.

Garantiersättning vid flytt har jag aldrig hört talas om.

Sen som en annan skriver har man låg inkomst ska man nog undvika Pattaya och Phuket. Visst du kan hyra ett rum för 1000 kr i månaden och den thailändska whiskyn är relativt billig men som skrivits risken är stor att du slutar som alkoholiserad white trash i misär som inte ens har råd att förnya ditt visum vilket i slutändan leder till att du hamnar i finkan och deporteras tillbaka till Sverige.

En annan aspekt är att en hyfsad sjukförsäkring kostar dig i alla fall runt 2-3000 sv kronor i månaden.

Så har du inte någon hyfsad pension så stanna i Sverige eller hitta ett jobb illegalt i Thailand.

BTT

Garantiersättning via Försäkringskassan måste du söka tillstånd för att vistas utomlands utanför EU.

Men det är max 6 månader man kan få.
Det bedöms från fall till fall.
Har man så låg sjukersättning undrar jag om det är möjligt att leva i Thailand.

Sen det där du skriver om att tjejer inte bryr sig om snubbar i Sverige.

Är väl inte helt sant. Däremot kan man ju konstatera att åldersfixeringen bland tjejer i Sverige är stor. Är du mer än fem år äldre är du passe.
Och har tjejerna kommit upp över 50 så tittar dom oftast efter yngre män.
Plus att är du inte snygg och attraktiv så har du mindre chans att hitta en tjej.

I Thailand kan du vara 65 och se ut som loket Olsson och ända hitta en söt tjej. Givetvis under förutsättning att din plånbok är ganska välfylld.

Kanske är det så att du mer lider av kontaktsvårigheter. Då kan ju barerna i Pattaya vara ett alternativ att hitta en bra tjej.
Där behöver du inte ta kontakt det gör tjejerna.

BTT

Sen det där du skriver om att tjejer inte bryr sig om snubbar i Sverige.

Är väl inte helt sant. Däremot kan man ju konstatera att åldersfixeringen bland tjejer i Sverige är stor. Är du mer än fem år äldre är du passe.
Och har tjejerna kommit upp över 50 så tittar dom oftast efter yngre män.
Plus att är du inte snygg och attraktiv så har du mindre chans att hitta en tjej.

I Thailand kan du vara 65 och se ut som loket Olsson och ända hitta en söt tjej. Givetvis under förutsättning att din plånbok är ganska välfylld.

Kanske är det så att du mer lider av kontaktsvårigheter. Då kan ju barerna i Pattaya vara ett alternativ att hitta en bra tjej.
Där behöver du inte ta kontakt det gör tjejerna.

BTT
Beskriver du dig själv nu i vanlig ordning

Just nu är jag inne och har ett konto på thaikisses men lite lite action där.

Har fått kontakt med ca 15 thailändskor.

BTT

Vad gäller igentligen nuförtiden med försäkringskassan
Det självklara svaret är att du ska ta kontakt med FK innan du reser så får du veta vad som gäller just i ditt fall. Att lita blint på div forumexperter kan stå dig dyrt i slutändan !

"En man i Trosa fick sjukpenning samtidigt som han reste utomlands – och meddelade inte Försäkringskassan det. Nu tvingas han betala tillbaka över 250 000 kronor."

Thaicupid hade rykte om sig att vara bra , förr.

Ja det var där jag mötte hon från Udon som sålde glass på BigC. Vi hade kontakt i nästan två år och inte ett ljud från henne om att skicka pengar och annat.
Hon skrev att hon älskade mig och alltid väntade att jag skulle komma till Thailand men sen kom ju Covid emellan så det blev inget.
Sen reste hon och arbetade i Quatar.
Sist jag hörde av henne hade hon flyttat till en liten stad vid gränsen till Malasyia. Minns inte vad den heter men jag bytte buss där när jag skulle söka arbetsvisum på konsulatet i Penang.

BTT

Tack, jag ska fråga dom... Men jo, gräset kan visst va grönare på andra sidan. Det får jag reda på annars.... Jag va på en svensk pub en gång och thailänningar hade vart på bröllop. Satt solo på ett ställe och dom joina... Jag vart raggad på som bara den! ;) Kände mig uppskattad! Svenska tjejerna brydde sig bara om sig själva i princip och lite av den där ytliga stilen ni vet...
Så det kan säkert vara lite olika på riktigt i mentaliteter. Jag får se hur det blir.. skulle behöva miljöombyte och se nya vinklar med sen.. kan alltid dra tillbaks sen med och ha mer erfarenhet i livet. Tack för svaren.
teoretiskt, vilka "illegala" jobb är bäst i thailand?

Var inte thailändskor ett avslutat kapitel för dig,och är Berit på transferlistan nu? Om inte vad tycker Berit om att du söker efter nya kvinnor på nätet?

Söker inte efter thailändskor, det hela är enbart lite chat med olika damer.

Ungefär som Stefan håller på med trots att han har thaisällskap.

Se men inte röra.

Sen kollar jag runt på olika sajter om Tjejen som jag var nedkärad i 1997 ev kanske ligger på nån sajt någonstans om hon lever.

Hon var 28 år 97 så hon är kring 55 idag ju.

BTT

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
3 K
Anonym
A
R
Svar
7