Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

PanPan

Forumveteran
Med andra var dom inte bofasta i landet.
Det skiljer säkert mot dom som bor där på heltid.
Dom var såpass bofasta att dom hade hus, familj och hemadress där.
Dom har ett annat skattesystem.
Norrmän ombord är anställda i Norge, skattar i Norge och erhåller förmånerna som Norrmän.
Till skillnad från oss Svenskar, dom får efter 3 år tror jag dom sa möjlighet att avsäga sig kommunskatten i Norge som utlandsboende.

kurant

Forumveteran
Dom var såpass bofasta att dom hade hus, familj och hemadress där.
Dom har ett annat skattesystem.
Norrmän ombord är anställda i Norge, skattar i Norge och erhåller förmånerna som Norrmän.
Till skillnad från oss Svenskar, dom får efter 3 år tror jag dom sa möjlighet att avsäga sig kommunskatten i Norge som utlandsboende.
För att man har adress där, hus och familj räknas man ändå som turister om man pendlar mellan mellan jobb och bostad.
Ändå smidigare med visum och förlängningar för dom om dom stannar mindre än två månader.
Utskriven svensk som jobbar i annat land slipper inkomstskatt helt, du kan även bo i Sverige och behålla alla förmåner men skatta i ett annat land på inkomster.

ulflan

Aktiv medlem
I dag har allt återgått till det normala efter gårdagens utfärd i österled. Har ägnat mig åt småsaker och att läsa om Sveriges ekonomi. Ingen rolig läsning eftersom arbetslösheten väntas stiga, kronan falla och en allmän ekonomisk pessimism breder ut sig. Våra kära politiker förefaller fortfarande ha semester och har inte några pigga lösningar för Sverige. Vi får se om det blir någon skillnad när de kommer tillbaka. Hoppet påstås ju vara det sista som överger människan.

Min fru ska genomgå en liten operation i slutet av september. Jag har övertalat henne att förhandla med sin arbetsgivare om att vi åker i väg till BKK så fort det går och att hon får vila upp sig där i stället för att jobba. Svaret kommer i dag hoppas jag. Normalt brukar vi åka i februari. Kruxet är att hennes jobb har högsäsong före jul och nyår.

nmax

Forumveteran
De flesta som har åsikter här har aldrig besökt Phil utan hört av en bekants bekant.

Jag har 6år i Thailand och 3år i Phil.
En bra grund jämfört med stenborden.

Det som du regelbundet skriver om IM, 24 timmars rapporter, TM30, hembesök kan väl inte vara bättre?
Skrämmande utveckling i mina ögon.
Tycker du att Thailands sätt att hantera utlänningar är skrämmande?

Att jag måste rapportera var 90 dag och förlänga mitt ut varje år stör mig inte det minsta. Jag tycker att det är skitbra att dom försöker hålla koll på utlänningarna, har absolut ingenting att klaga på om det, önskar att Sverige tog efter. Dom enda som drabbas negativt är dom som eg inte ska vara här.

Det som däremot vore skrämmande är om det var beväpnade vakter i 7/11 och polisen skjuter ihjäl folk precis som det faller dom in. Nu kan vi snacka om skrämmande...

kurant

Forumveteran
Tycker du att Thailands sätt att hantera utlänningar är skrämmande?

Att jag måste rapportera var 90 dag och förlänga mitt ut varje år stör mig inte det minsta. Jag tycker att det är skitbra att dom försöker hålla koll på utlänningarna, har absolut ingenting att klaga på om det, önskar att Sverige tog efter. Dom enda som drabbas negativt är dom som eg inte ska vara här.

Det som däremot vore skrämmande är om det var beväpnade vakter i 7/11 och polisen skjuter ihjäl folk precis som det faller dom in. Nu kan vi snacka om skrämmande...
Ja, när man går runt och fotar utlänningar och kollar deras pass på gator tycker jag att det är skrämmande, bötfäller utlänningar för att dom inte rapporterat till IM om dom varit utanför sitt distrikt i några dagar är ännu mer skrämmande.
Har krav på att boende ska ha stora belopp på en bank som inte får röras är också skrämmande.
Inget att beundra tycker jag.
Då accepterar jag hellre en vakt utanför 7Eleven alla dagar i veckan, då det är företagets policy och krav.

Kolla gärna upp statistiken över mord i båda länderna, Thailand är inget paradis men har ju burmeserna som tar straffen då turister mördas på turistorterna. Skrämmande...

SatanG

Forumräv
De flesta som har åsikter här har aldrig besökt Phil utan hört av en bekants bekant.

Jag har 6år i Thailand och 3år i Phil.

Det som du regelbundet skriver om IM, 24 timmars rapporter, TM30, hembesök kan väl inte vara bättre?
Skrämmande utveckling i mina ögon.
Att de har samma alfabet samt mer eller mindre alla pratar flytande engelska samt visumbiten är fördelen med Filippinerna av det jag sett.
Därefter blir det pyspunka sas.
Brorsan flyttade hem till Sverige för ca 17 år sedan, knappast av ekonomiska skäl.
Även lillebror är gift med en filippinska så haft dem i släkten ca 20 år. Jobbat med flappar i ca 20 år och kom nyss hem därifrån efter femte trippen så jag hoppas kvala in mig till stenbordet;)
Hoppas iaf att det är bättre utanför Manila, själv har jag inte haft förmånen att resa runt i landet men tror det är kanonfint på många ställen.
Kanske det bara är jag som fått fel uppfattning men i förhållanden med filippinskor verkar det vara väldigt svårt eller helt omöjligt att diskutera pengar/ekonomi? Menar inte bara de ingifta i släkten utan har sett och hört otaliga bråk live via telefon samt berättelser från filippinare jag jobbat med.

Jag kom ju nyss hem efter 18 dagar i Manila och densiteten på vackra kvinnor är skyhög i Bangkok i jämförelse med Manila men det är ju i mina ögon förstås. Men det finns inga perfekta länder, bara att välja det man tycker passar en själv bäst. Thailand är ju inte alltid paradiset heller, finns ju t.ex. thailändskor i Sverige som aldrig vill flytta tillbaka. Ikväll sa frugan "If i could get a good job in Sweden i would like to move there" Visst älskling, är det bra för din karriär och du är sugen så kan vi testa något annat självklart svarade jag för inom vissa områden skåpar ju Sverige/Europa ut Thailand med hästlängder det måste man ju erkänna. Men annars hänger vi nog kvar härnere och lider oss igenom TM30 även i fortsättningen:)

/ SatanG

Senast ändrad:

kurant

Forumveteran
Att de har samma alfabet samt mer eller mindre alla pratar flytande engelska samt visumbiten är fördelen med Filippinerna av det jag sett.
Därefter blir det pyspunka sas.
Brorsan flyttade hem till Sverige för ca 17 år sedan, knappast av ekonomiska skäl.
Även lillebror är gift med en filippinska så haft dem i släkten ca 20 år. Jobbat med flappar i ca 20 år och kom nyss hem därifrån efter femte trippen så jag hoppas kvala in mig till stenbordet;)
Hoppas iaf att det är bättre utanför Manila, själv har jag inte haft förmånen att resa runt i landet men tror det är kanonfint på många ställen.
Kanske det bara är jag som fått fel uppfattning men i förhållanden med filippinskor verkar det vara väldigt svårt eller helt omöjligt att diskutera pengar/ekonomi? Menar inte bara de ingifta i släkten utan har sett och hört otaliga bråk live via telefon samt berättelser från filippinare jag jobbat med.

Jag kom ju nyss hem efter 18 dagar i Manila och densiteten på vackra kvinnor är skyhög i Bangkok i jämförelse med Manila men det är ju i mina ögon förstås. Men det finns inga perfekta länder, bara att välja det man tycker passar en själv bäst. Thailand är ju inte alltid paradiset heller, finns ju t.ex. thailändskor i Sverige som aldrig vill flytta tillbaka. Ikväll sa frugan "If i could get a good job in Sweden i would like to move there" Visst älskling, är det bra för din karriär och du är sugen så kan vi testa något annat självklart svarade jag för inom vissa områden skåpar ju Sverige/Europa ut Thailand med hästlängder det måste man ju erkänna. Men annars hänger vi nog kvar härnere och lider oss igenom TM30 även i fortsättningen:)

/ SatanG
Ett bra inlägg, historierna om giriga filippinare som blåser sina bf och makar är exakt samma som i Thailand.
Alla är inte stöpta i samma negativa tankar om pengar utan det är främst de som outbildade/fattiga/lata som ser sin chans. Släkten är garanterat värst.........
Mitt förhållande är knappast unikt men vi har inga problem att prata ekonomi och pengar i en god ton, samma med de flesta jag känner.
Stora regionala skillnader och Manila är en magnet som drar de flesta typer av medborgare.
Men att starta något förhållande i dessa cocosländer är ett högriskprojekt där fattigdom, kultur och kunskaper ligger på en svensk nioårings nivå.

Men Sverige är ändå drömlandet som de flesta vill flytta till trots klimatet. Det vittnar i alla fall ambassadens UT-ansökningar om.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal

andrejsdenruskige

Forumveteran
Bara när dom är ombord, annars hade jag bytt kontrakt direkt ;)
Men dom har nettolön och med dagens växelkurs har en Filipinsk kapten bra mycket bättre betalt än en Svensk har i brutto på Svensk båt..
Ok, är väl inte helt fel betalt.
Det är ju typ en svensk statsministerlön när man ser på nettolönen.
Tror de flesta klarar sig på de pengarna. Speciellt i flappelandet

kurant

Forumveteran
Låg löneavtal för Filippinarna i mässen tacka fn för att dom vill gå till sjöss, dom får ju nettolön med, Svenskar som är lågavlönade nu för tiden....

Kapten 14891 dollar i månaden.
C/O 11951 dollar.
2nd off 6657 dollar.

Visa bilaga 81071
Det är Filippinernas rika elit.
När 2:e styrmän har högre lön än presidenten.
Tre gånger mer än läkare på ett bättre privat sjukhus.

Liknande trådar

Topp