Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

ulflan

Forumräv
I dag har jag varit med två söner och deras familjer på fritidshuset. En granne kom och lämnade två hästar för att vårt gräs såg fint ut. Hästarna hade lite olika bakgrund. En kom från Skottland och en från Island. De uppskattade gräset. Ägarna pratade helst engelska så det blev lite multikultis,

Barnbarnen arrangerade ett rally. Genomförandet försvårades av att någon vuxen ibland skrek att man hittat en groda eller fjäril. Då blev det ett avbrott för att titta på fynden.

Det var varmt och skönt i solen och kaffet smakade extra bra.

Bifogar några barnbilder:

DSC_0049.JPG

DSC_0050.JPG

DSC_0055.JPG

DSC_0056.JPG

DSC_0057.JPG

DSC_0058.JPG

DSC_0061.JPG

DSC_0062.JPG

DSC_0063.JPG

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Har precis studerat en solnedgång (delvis pga moln) över Norra Kvarken och passagen runt Nordvalen. Så nu breder Bottenhavet ut sig framför oss, vi bör vara nere vid Understen och Ålands Hav i morgon eftermiddag. Nu är det dags att borsta tänderna och krypa till kojs.

ulflan

Forumräv
Har precis studerat en solnedgång (delvis pga moln) över Norra Kvarken och passagen runt Nordvalen. Så nu breder Bottenhavet ut sig framför oss, vi bör vara nere vid Understen och Ålands Hav i morgon eftermiddag. Nu är det dags att borsta tänderna och krypa till kojs.
Jag gör detsamma efter en varm och händelserik dag. Att vara farfar kräver energi.

Isan Lover

Forumveteran
Och ofta syns det i skatten. Dvs det finns ett utrymme att själv se till att finansiera det på alternativa sätt, till ofta en lägre kostnad än skatten skulle vart.
Det finns inte en syntes med beskattning.
Som jag säger, annorlunda behöver inte betyda sämre.
Hej

Men hur tror du det fungerar för dom åldringar som har som saknar barn, har barn som är arbetslösa, är narkomaner, alkoholister eller sitter i fängelse, är ovänner med sina föräldrar eller har flyttat långt därifrån?

Själv tror jag också att det kan fungera bra i vissa fall medans det i andra fall fungerar mindre bra eller i värsta fall innebär katastrof för en del som får leva övergivna helt utlämnade till omgivningens godtycke, ser stora risker och brister med ett sådant system i moderna tider, exempel på detta ser man ju även i Thailand som också kör detta system.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox

PeterSfa

Forumräv
Hej

Men hur tror du det fungerar för dom åldringar som har som saknar barn, har barn som är arbetslösa, är narkomaner, alkoholister eller sitter i fängelse, är ovänner med sina föräldrar eller har flyttat långt därifrån?

Själv tror jag också att det kan fungera bra i vissa fall medans det i andra fall fungerar mindre bra eller i värsta fall innebär katastrof för en del som får leva övergivna helt utlämnade till omgivningens godtycke, ser stora risker och brister med ett sådant system i moderna tider, exempel på detta ser man ju även i Thailand som också kör detta system.

Mvh isan lover
Jo men där är du inne på ytterligheter och inte normalfallet. Även Sverige har förändrats med ditt parti som styrande. Arbetslösa utförsäkras efter några år och saknar helt stöd från samhället, dras mot sin vilja in i skuldfällor och får gå från hem till uteliggande. Intagna i fängelser släpps ut på fri fot utan bostad eller pengar och blir hemlösa/uteliggare. (utom om de är nysvenskar, då finns speciella program).
I de här fallet tar ju inte ens socialen emot dem, utan de överlever enbart på grund av om någon bekant förbarmar sig över dem. Undantaget är om de klassas som sjuka vid frisläppandet, då kan de slussas in i vården och få vårdboende.
Men det är som sagt ytterligheter, varje land har sina brister och fördelar. Det är inte självklart att den svenska modellen är så bra längre, när man jämför med andra. Mycket har ändrats.
Vad gäller ytterlighetsfallen har de flesta länder någon form av program för att fånga upp de utslagna som du är inne på. Sverige har bantat bort stora delar av detta stöd och närmar sig norm för övriga länder.
Men, längre än så här svarar jag inte i den här tråden, för då trasas den sönder av politik och det vill jag inte.

Senast ändrad:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jo men där är du inne på ytterligheter och inte normalfallet. Även Sverige har förändrats med ditt parti som styrande. Arbetslösa utförsäkras efter några år och saknar helt stöd från samhället, dras mot sin vilja in i skuldfällor och får gå från hem till uteliggande. Intagna i fängelser släpps ut på fri fot utan bostad eller pengar och blir hemlösa/uteliggare. (utom om de är nysvenskar, då finns speciella program).
I de här fallet tar ju inte ens socialen emot dem, utan de överlever enbart på grund av om någon bekant förbarmar sig över dem. Undantaget är om de klassas som sjuka vid frisläppandet, då kan de slussas in i vården och få vårdboende.
Men det är som sagt ytterligheter, varje land har sina brister och fördelar. Det är inte självklart att den svenska modellen är så bra längre, när man jämför med andra. Mycket har ändrats.
Vad gäller ytterlighetsfallen har de flesta länder någon form av program för att fånga upp de utslagna som du är inne på. Sverige har bantat bort stora delar av detta stöd och närmar sig norm för övriga länder.
Men, längre än så här svarar jag inte i den här tråden, för då trasas den sönder av politik och det vill jag inte.
Den sista meningen var riktigt bra, tack för den!

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Håller med om att det är ett ämne som har sin grund i politiska ställningstaganden, men jag tyckte att det var viktigt att bemöta ditt inlägg om att det skulle fungera bra utan organiserad äldreomsorg och det kan det göra, men det gör det tyvärr inte alltid och min erfarenhet är att det fungerar sämre med äldrevård inom familjen nu i moderna tider än förr

Så vi kan lämna ämnet och än en gång konstatera att vi har lite olika syn på detta, men det är ju inte helt ovanligt oavsett ämne, men det är kul att diskutera med någon som har en annan åsikt, är man helt överens blir det ju inte mycket till diskussion.

Mvh isan lover

ulflan

Forumräv
Morgonen har medfört ett trist nyhetsflöde om våldsam död. En mopedbil, som krockat med en utryckande polisbil och en flicka som dödats av en kula därför att hon befann sig på fel plats. Sedan finns de mer vanliga dödsfallen d v s att döda människor hittats vilka utgjort nattens skörd.

Sverige behöver genomgå en uppryckning för att bekämpa brottsligheten men det är väl en nåd att stilla bedja om!?

brt666

Forumräv
Eller när det kommer upp en Västerlänning i ringen , då får Thaiboxaren i 9 fall av 10 stryk, Thai kan inte boxas , Borde heta Thaisparkning i stället , Armbågar och sparkar bemästrar de , men inte boxning , slåss helt vidöppna för en duktig boxare ,
Jag trodde tvärtom att en vanlig boxare inte hade en chans för att det är mer begränsande regler?

Matt82

Forumveteran
Morgonen har medfört ett trist nyhetsflöde om våldsam död. En mopedbil, som krockat med en utryckande polisbil och en flicka som dödats av en kula därför att hon befann sig på fel plats. Sedan finns de mer vanliga dödsfallen d v s att döda människor hittats vilka utgjort nattens skörd.

Sverige behöver genomgå en uppryckning för att bekämpa brottsligheten men det är väl en nåd att stilla bedja om!?
Kommer inte att ske ett skit... Är faktiskt riktigt irriterad över att se våra politiker och poliser vara "förbannade" på sociala medier och skylla på varandra med vad som nästan får liknas med skadeglädje då det alltid är "någon annans" fel.

brt666

Forumräv
Kommer inte att ske ett skit... Är faktiskt riktigt irriterad över att se våra politiker och poliser vara "förbannade" på sociala medier och skylla på varandra med vad som nästan får liknas med skadeglädje då det alltid är "någon annans" fel.
Jo, jag betalar faktiskt gärna den höga skatt vi har OM jag slipper bli skjuten, få bilen stulen, se ungarnas skola förvandlas till ett dagis, kan vara förvissad om en god ålderdom och får god hjälp om jag blir sjuk. Men så är det ju tyvärr inte... så i rådande läge vill jag faktiskt inte betala ett skit och gör vad jag kan för att slippa. Vems felet är struntar jag faktiskt i. Jag har gjort min del och betalat det jag ska. Lös problemet eller stig åt sidan så någon som har kompetens för att lösa problemet kommer fram.
Men whatever, ikväll ska jag ut och åka båt, och full ska jag bli. Ingen flytväst tänker jag ha heller!

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Nam Falang Webhotell för thaisnack.se Teknikrelaterat 0
Pepsi Teknikfråga Thaisnack Teknikrelaterat 32
Pepsi Hur funkar Thaisnack mm Allmänt thailandforum 8
A Thaisnack öppnar på nytt, nu med ny ägare Allmänt thailandforum 37
Jo-Be Thaisnack.se Ordet är fritt 5
Krille Trådar jag önskar se på ThaiSnack Allmänt thailandforum 0
Kycklingen Bli social med ThaiSnack! (Följ ThaiSnack på Facebook och på Twitter) Allmänt thailandforum 1
Pepsi Foto på medlemmar på Thaisnack... Ordet är fritt 19
A ThaiSnack fyller 10 år den 8 Augusti 2015 Allmänt thailandforum 33
M thaisnack på facebook? Teknikrelaterat 7
Kycklingen ThaiSnack i mobilen. Användningstips. Hjälp och tips samt förslag 0
A Vinn en superfräck ThaiSnack-T-Shirt Allmänt thailandforum 31
P Odla med ThaiSnack Allmänt thailandforum 38
Kycklingen Tips och exempel om hur du använder ThaiSnack forum Hjälp och tips samt förslag 5
Berralund ThaiSnack har fått mobilanpassad design och nytt utseende Ordet är fritt 61
Berralund Välkommen till ThaiSnack.se Allmänt thailandforum 680
Kycklingen ThaiSnack träff Allmänt thailandforum 10
A thaisnack Thailändskt reseforum 1
Berralund Hur bor ni CM:are? Ordet är fritt 10
A Vädret i Thailand just nu ? Allmänt thailandforum 16
A Swede with Thai wife found dead just days after being involved in a dispute over road accident Allmänt thailandforum 1
A Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här! Ordet är fritt 309
A Beräknad handläggningstid för uppehållstillstånd just nu? Uppehållstillstånd och visum mm 14
Långeman Just nu 20 Svenskar i Thailändska fängelser enl.Syd svenskan Allmänt thailandforum 12
A Just nu lyssnar ja på ... (Inga dåliga låtar tillåtna i denna tråd) Ordet är fritt 10
Grannen Olsson Vad tror din fru/flickvän/man/pojkvän att du gör just nu? (-och vad gör du?) Ordet är fritt 7
A Vad dricker du just nu? Ordet är fritt 2216
Kycklingen Vad händer med Norwegian just nu? Är flyget till Thailand inställt? Thailändskt reseforum 126
A Vad lyssnar ni till just nu? Allmänt thailandforum 1
B Tips just nu - SVT1 - Rolling Stones – exile on main street Ordet är fritt 3
A Populärast Thai musik just nu Thailändsk kultur och traditioner 1
Liknande trådar

Topp