Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

PanPan

Forumveteran
OK du vet bäst. Jag har feltolkat en tidningsuppgift alternativt att den var gammal.
Norge är alltjämt bäst i klassen när det kommer till hur stor del av den totala marknaden som består av elbilar – med 29 procent. Grannlandet i väster är världens snabbast växande elbilsmarknad. Vänder vi blicken söderut mot Danmark hittar vi en av världens mest välutbyggda laddinfrastrukturer i de största städerna och längs motorvägsnätet.
Men vad är det som har gjort våra grannländer så framgångsrika när det handlar om elbilar?
– Det har med subventioner att göra. Om man ska kunna nå privatkunden måste det vara ett ekonomiskt bra upplägg och det är det i Norge och delvis i Danmark, säger Karin Waldén, ansvarig för e-mobility på E.ON i Sverige.

I Norge har regeringen exempelvis gjort det enkelt för bilägare att välja elbilar genom skattereduktioner och slopade vägtullar, gratis parkering och lägre årsavgift för att använda vägarna för elbilsägare. 2025 har norska regeringen som mål att det inte ska säljas fler bensin- eller dieselbilar i landet.
– Jag tror det är avgiftspolitiken som gör skillnaden. Vi har höga avgifter på bilar som utgångspunkt men inga avgifter på elbilar och det gör att fler och fler skaffar elbilar, sa Norges klimat- och miljöminister Vidar Helgesen till SVT i augusti.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Norge är alltjämt bäst i klassen när det kommer till hur stor del av den totala marknaden som består av elbilar – med 29 procent. Grannlandet i väster är världens snabbast växande elbilsmarknad. Vänder vi blicken söderut mot Danmark hittar vi en av världens mest välutbyggda laddinfrastrukturer i de största städerna och längs motorvägsnätet.
Men vad är det som har gjort våra grannländer så framgångsrika när det handlar om elbilar?
– Det har med subventioner att göra. Om man ska kunna nå privatkunden måste det vara ett ekonomiskt bra upplägg och det är det i Norge och delvis i Danmark, säger Karin Waldén, ansvarig för e-mobility på E.ON i Sverige.

I Norge har regeringen exempelvis gjort det enkelt för bilägare att välja elbilar genom skattereduktioner och slopade vägtullar, gratis parkering och lägre årsavgift för att använda vägarna för elbilsägare. 2025 har norska regeringen som mål att det inte ska säljas fler bensin- eller dieselbilar i landet.
– Jag tror det är avgiftspolitiken som gör skillnaden. Vi har höga avgifter på bilar som utgångspunkt men inga avgifter på elbilar och det gör att fler och fler skaffar elbilar, sa Norges klimat- och miljöminister Vidar Helgesen till SVT i augusti.

Det ligger mycket i det. Kostnaden för installation av laddstolpar är inte oansenlig heller. Samt de orättvisa elpriserna i landet. Elen är mångdubbelt dyrare här i söder jämfört med i Norrland. Detta pga eftersatt underhåll och ovilja i att investera i utbyggnad av elnätet. Överskott i norr och brist i söder är bedrövligt samt att kärnkraften successivt läggs ner utan hållbar ersättning. Så min vilja att investera i en elbil är lika med noll.

kurant

Forumveteran
Det ligger mycket i det. Kostnaden för installation av laddstolpar är inte oansenlig heller. Samt de orättvisa elpriserna i landet. Elen är mångdubbelt dyrare här i söder jämfört med i Norrland. Detta pga eftersatt underhåll och ovilja i att investera i utbyggnad av elnätet. Överskott i norr och brist i söder är bedrövligt samt att kärnkraften successivt läggs ner utan hållbar ersättning. Så min vilja att investera i en elbil är lika med noll.
Är du säker på att elen är billigare i Norrland?
Norrlänningar klagar på att nätavgifterna är högre, mer ledning med längre avstånd och färre kunder drar upp kostnaden.
Just själva priset per kwh är nog rätt olika.
Men summan på räkningen består av flera delar.

Senast ändrad:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Är du säker på att elen är billigare i Norrland?
Norrlänningar klagar på att nätavgifterna är högre, mer ledning med längre avstånd och färre kunder drar upp kostnaden.
Just själva priset per kwh är nog rätt olika.
Men summan på räkningen består av flera delar.
Japp, kommer inte ihåg var jag läste det men det är ett faktum. Elbristen här nere gör att företag inte vågar investera och expandera vilket naturligtvis inte bidrar till en minskad arbetslöshet.

kurant

Forumveteran
Japp, kommer inte ihåg var jag läste det men det är ett faktum. Elbristen här nere gör att företag inte vågar investera och expandera vilket naturligtvis inte bidrar till en minskad arbetslöshet.
Det rörliga kWh priset är billigare i Norrland,
men hur övriga kostnader för distribution och elnät kan nog vara till Norrlands nackdel.
Räkningen är enormt krånglig...

ulflan

Forumveteran
I dag ska jag och frugan träffa min syster. Därefter ska vi titta på spis och kyl/frys på Barkarby handelsplats.
Det är en stor oro att bristen på el drar upp priserna i Skåne just nu
Från Vattenfalls hemsida:

27 augusti – Stor prisskillnad mellan elområdena
Stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och det är fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft från Norge. Samtidigt som vattenmagasinen i norra Sverige är välfyllda.

Läs mer om nuläget på elmarknaden och vilka elavtal vi rekommenderar

Tallviking

Medlem
I dag ska jag och frugan träffa min syster. Därefter ska vi titta på spis och kyl/frys på Barkarby handelsplats.

Från Vattenfalls hemsida:

27 augusti – Stor prisskillnad mellan elområdena
Stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och det är fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft från Norge. Samtidigt som vattenmagasinen i norra Sverige är välfyllda.

Läs mer om nuläget på elmarknaden och vilka elavtal vi rekommenderar
Från samma sida

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Nam Falang Webhotell för thaisnack.se Teknikrelaterat 0
Pepsi Teknikfråga Thaisnack Teknikrelaterat 32
Pepsi Hur funkar Thaisnack mm Allmänt thailandforum 8
A Thaisnack öppnar på nytt, nu med ny ägare Allmänt thailandforum 37
Jo-Be Thaisnack.se Ordet är fritt 5
Krille Trådar jag önskar se på ThaiSnack Allmänt thailandforum 0
Kycklingen Bli social med ThaiSnack! (Följ ThaiSnack på Facebook och på Twitter) Allmänt thailandforum 1
Pepsi Foto på medlemmar på Thaisnack... Ordet är fritt 19
A ThaiSnack fyller 10 år den 8 Augusti 2015 Allmänt thailandforum 33
M thaisnack på facebook? Teknikrelaterat 7
Kycklingen ThaiSnack i mobilen. Användningstips. Hjälp och tips samt förslag 0
A Vinn en superfräck ThaiSnack-T-Shirt Allmänt thailandforum 31
P Odla med ThaiSnack Allmänt thailandforum 38
Kycklingen Tips och exempel om hur du använder ThaiSnack forum Hjälp och tips samt förslag 5
Berralund ThaiSnack har fått mobilanpassad design och nytt utseende Ordet är fritt 61
Berralund Välkommen till ThaiSnack.se Allmänt thailandforum 680
Kycklingen ThaiSnack träff Allmänt thailandforum 10
A thaisnack Thailändskt reseforum 1
Berralund Hur bor ni CM:are? Ordet är fritt 10
A Vädret i Thailand just nu ? Allmänt thailandforum 16
A Swede with Thai wife found dead just days after being involved in a dispute over road accident Allmänt thailandforum 1
A Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här! Ordet är fritt 374
A Beräknad handläggningstid för uppehållstillstånd just nu? Uppehållstillstånd och visum mm 14
Långeman Just nu 20 Svenskar i Thailändska fängelser enl.Syd svenskan Allmänt thailandforum 12
A Just nu lyssnar ja på ... (Inga dåliga låtar tillåtna i denna tråd) Ordet är fritt 10
Grannen Olsson Vad tror din fru/flickvän/man/pojkvän att du gör just nu? (-och vad gör du?) Ordet är fritt 7
A Vad dricker du just nu? Ordet är fritt 2216
Kycklingen Vad händer med Norwegian just nu? Är flyget till Thailand inställt? Thailändskt reseforum 126
A Vad lyssnar ni till just nu? Allmänt thailandforum 1
B Tips just nu - SVT1 - Rolling Stones – exile on main street Ordet är fritt 3
A Populärast Thai musik just nu Thailändsk kultur och traditioner 1
Liknande trådar

Topp