Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Fått en liknande uppmaning, men passar då jag tycker det känns mer angeläget ur ett riskperspektiv att undvika åka på covid-19 just nu. Lite undrande varför de vill ha in en på hälsokontroll när det är covid-patienter i korridorerna på sjukhusen i Skåne just nu. Känns som en synnerligen korkad prioritering.

Kör koll av blodtryck, puls och syresättning av blodet själv hursomhelst hemma, så fixar det mest väsentliga själv.

Visa bilaga 103229
Ja en sådan mätare har jag också hemma. Tog med den till Vårdcentralen, dom ville jämföra med trycket som sköterskan tog. Den visade ca 20 lägre på det övre, undre trycket var precis lika.
Resultatet av besöket blev medicin fast svag sådan, jag har kompisar som använder mycket starkare saker för sitt tryck.

Nam Falang

Forumveteran
Ja en sådan mätare har jag också hemma. Tog med den till Vårdcentralen, dom ville jämföra med trycket som sköterskan tog. Den visade ca 20 lägre på det övre, undre trycket var precis lika.
Resultatet av besöket blev medicin fast svag sådan, jag har kompisar som använder mycket starkare saker för sitt tryck.
Kolla här Berralund :) Bra länkar
LCHF mot högt blodtryck

Mer om blodtryck

MoralMoral

Aktiv medlem

Jag äter 4 olika mediciner , har det ärftligt i släkten....

Min visar samma utan avvikelser vilket jag stämde av både innan och efter jag köpte den genom att jämföra med mätningar på VC. Ligger på ca 120/70 nu, dvs. en aning lägre än normalvärde på undertryck och med en vilopuls på ca 45, även den rätt låg. Men vet att det kan smälla till rätt plötsligt med blodtryck och att de som ligger på normalnivå helt plötsligt kan dra upp till närmast livsfarliga nivåer utan att man märker det och det är därför det är så viktigt att kolla frekvent då det inte behöver märkas alls utan bara händer.

Syresättning av blodet mäter jag varje dag nu i Corona-tider då det är en liknande silent killer där.

Khuntan

Forumräv
Jag vill bara uttrycka min besvikelse över att yttrande friheten börjar bli begränsad. Själv använder jag inget av de som diskuteras Twitter eller Facebook men känner att dessa medier kommer bli klappade. Internet som jar tidigare varit upplysande förenat världen håller nu på att bli en ensidig propaganda motor. Känns svårt att stoppa hela världen är idag beroende av internet. Det har alltid förvånat mig att förmåns beskattningen aldrig varit särskilt aktiv vad beträffar mobiler internet. Kan vi nu se förklaringen. Fake news var Trump mantra kan han haft rätt i detta. Vi skall alla lära oss nåt nytt att tro på i brist på himlen och helvete.
Kanske dags att sluta läsa nyheter de har bara en ny agenda då gud och helvete spelat ut sin roll.
Det du skriver idag på internet kan användas emot dig kanske inte imorgon men när.

PeterSfa

Forumveteran
Jag vill bara uttrycka min besvikelse över att yttrande friheten börjar bli begränsad. Själv använder jag inget av de som diskuteras Twitter eller Facebook men känner att dessa medier kommer bli klappade. Internet som jar tidigare varit upplysande förenat världen håller nu på att bli en ensidig propaganda motor. Känns svårt att stoppa hela världen är idag beroende av internet. Det har alltid förvånat mig att förmåns beskattningen aldrig varit särskilt aktiv vad beträffar mobiler internet. Kan vi nu se förklaringen. Fake news var Trump mantra kan han haft rätt i detta. Vi skall alla lära oss nåt nytt att tro på i brist på himlen och helvete.
Kanske dags att sluta läsa nyheter de har bara en ny agenda då gud och helvete spelat ut sin roll.
Det du skriver idag på internet kan användas emot dig kanske inte imorgon men när.
555,
Ja media kan vara knepigt sätta tilltro till. Som du säger är det en stor propagandaplattform baserad på politisk bias.
Även svenska traditionella media har också ett antal gånger fastnat i nätet för Fake News när någon skribent skriver inlagor baserad på sin politiska bias.
Även du faller ju även för propaganda från vissa håll vad man kan se på vissa av dina inlägg.
Det kanske är så att ibland är det lätt att tro och man inte tar steg nr 2 och kontrollerar fakta själv.
Ibland kanske det går för fort och man inte tänker.
Att många har börjat ta till censur är vanskligt. Problemet med den är att man vet inte längre vad som är sant, man får inget att jämföra med.

ulflan

Forumveteran
I dag har jag tvättat och delvis lyssnat på partiledardebatten. Inte så mycket nytt mer än att det snackades ovanligt mycket om Trump och USA.

För en liten stund sedan fick jag svar från läkemedelsverket. Bakgrunden är att jag är allergisk mot röntgenkontrastmedel och läste om en engelsk läkare som var allergisk mot skaldjur som drabbades hårt av vaccinet. Röntgenkontrastmedel och skaldjur är tydligen samma sak ur allergisynpunkt.

Skickade en fråga till FHM. De skickade över ett antal filer utan koppling till frågan. Då frågade jag läkemedelsverket och fick ett svar. Bra att det finns seriösa ämbetsverk.

Redovisar svaret eftersom det möjligen kan vara till nytta för någon mer:

Hej!
Tack för din fråga.
Det finns ingen generell avrådan från att ta vaccinerna Comirnaty eller Covid-19 vaccine Moderna vid överkänslighet mot röntgenkontrastmedel.
Inför vaccinationen får man fylla i en hälsodeklaration där man bland annat uppger om man någon gång fått en kraftig reaktion och behövt sjukhusvård efter en vaccination eller på grund av en allergi. Om så är fallet kan man få göra vaccinationen under uppsikt, det vill säga att man stannar kvar på mottagningen en stund efter vaccinationen. Vid osäkerhet kan man diskutera oron med sin läkare.

Audirs2

Forumveteran
Frugan åkte på lite böter i Stockholm. Hon har betalt och fått kvitto på sin parkering men ändå så åkte hon på 1300.-!
Står avgift 7 - 19 ( 11 - 17) Boende ö. Parkregler är inte det lättaste att förstå!

1610542243508.jpg

Khuntan

Forumräv
555,
Ja media kan vara knepigt sätta tilltro till. Som du säger är det en stor propagandaplattform baserad på politisk bias.
Även svenska traditionella media har också ett antal gånger fastnat i nätet för Fake News när någon skribent skriver inlagor baserad på sin politiska bias.
Även du faller ju även för propaganda från vissa håll vad man kan se på vissa av dina inlägg.
Det kanske är så att ibland är det lätt att tro och man inte tar steg nr 2 och kontrollerar fakta själv.
Ibland kanske det går för fort och man inte tänker.
Att många har börjat ta till censur är vanskligt. Problemet med den är att man vet inte längre vad som är sant, man får inget att jämföra med.
Eftersom jag inte kan får lov att diskutera med dig kommer jag istället be om hjälp med att ignorera dig.

SatanG

Forumveteran
Var inbokad på Centara Hua hin på lördag men får tyvärr avboka den.

Frugan skulle sluta på sitt jobb 25 Feb men företaget som tar över frågade om hon har möjlighet att förlänga till sista April. Ok med henne så länge hon får lite ledigt emellan för en redan bokad roadtrip till Phuket. Hoppas inget trams som C19 hinner sätta även den resan i brand.
Känns iaf förbannat bra annars, livet leker, tur man sa upp sig i tid :)

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Var inbokad på Centara Hua hin på lördag men får tyvärr avboka den.

Frugan skulle sluta på sitt jobb 25 Feb men företaget som tar över frågade om hon har möjlighet att förlänga till sista April. Ok med henne så länge hon får lite ledigt emellan för en redan bokad roadtrip till Phuket. Hoppas inget trams som C19 hinner sätta även den resan i brand.
Känns iaf förbannat bra annars, livet leker, tur man sa upp sig i tid :)

/ SatanG
Ja för tillfället är det väl 14 dagars karantänskrav i Phuket för folk som reser ifrån Bangkok? vad jag läst iaf.

SatanG

Forumveteran
Ja för tillfället är det väl 14 dagars karantänskrav i Phuket för folk som reser ifrån Bangkok? vad jag läst iaf.

Vet inte exakt heller men vi hoppar Centara Hua hin på lördag. Behövs visst godkännande för att kunna resa mellan provinser.
Hade väl kanske gått om man kämpat lite men frugan jobbar hemifrån, officiellt pga att inte behöva utsätta sig eller finansteamet för C19, och det ser ju inte så snyggt ut om man då reser runt i landet. Tar det senare istället.

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Vet inte exakt heller men vi hoppar Centara Hua hin på lördag. Behövs visst godkännande för att kunna resa mellan provinser.
Hade väl kanske gått om man kämpat lite men frugan jobbar hemifrån, officiellt pga att inte behöva utsätta sig eller finansteamet för C19, och det ser ju inte så snyggt ut om man då reser runt i landet. Tar det senare istället.

/ SatanG
Ja det behövs tillstånd från Bangkok och dom andra provinserna som har hårdast restriktioner.
Men det verkade inte så svårt att få men man skulle helst ha ett bra skäl för att få lämna provinsen som jag förstod det som.
Gällande Phuket så läste jag på Richard Barrows FB sida myndighetsdokument där nereifrån att dom hade karantänskrav på 14 dagar för folk som kom ner ifrån andra provinser, tror det var samma där gällde folk som kom ifrån Bangkok, Chonburi, Rayong etc.....
Så då är det ju föga kul att åka, får hoppas dom lättar på skiten snart, vill ner och bada i poolen i condot och gymma lite där nere ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nam Falang Webhotell för thaisnack.se Teknikrelaterat 0
Pepsi Teknikfråga Thaisnack Teknikrelaterat 32
Pepsi Hur funkar Thaisnack mm Allmänt thailandforum 8
A Thaisnack öppnar på nytt, nu med ny ägare Allmänt thailandforum 37
Jo-Be Thaisnack.se Ordet är fritt 5
Krille Trådar jag önskar se på ThaiSnack Allmänt thailandforum 0
Kycklingen Bli social med ThaiSnack! (Följ ThaiSnack på Facebook och på Twitter) Allmänt thailandforum 1
Pepsi Foto på medlemmar på Thaisnack... Ordet är fritt 19
A ThaiSnack fyller 10 år den 8 Augusti 2015 Allmänt thailandforum 33
M thaisnack på facebook? Teknikrelaterat 7
Kycklingen ThaiSnack i mobilen. Användningstips. Hjälp och tips samt förslag 0
A Vinn en superfräck ThaiSnack-T-Shirt Allmänt thailandforum 31
P Odla med ThaiSnack Allmänt thailandforum 38
Kycklingen Tips och exempel om hur du använder ThaiSnack forum Hjälp och tips samt förslag 5
Berralund ThaiSnack har fått mobilanpassad design och nytt utseende Ordet är fritt 61
Berralund Välkommen till ThaiSnack.se Allmänt thailandforum 680
Kycklingen ThaiSnack träff Allmänt thailandforum 10
A thaisnack Thailändskt reseforum 1
S Women gold panners are rare winners in Covid-hit economy Thailändska Nyheter 2
Berralund Hur bor ni CM:are? Ordet är fritt 10
A Vädret i Thailand just nu ? Allmänt thailandforum 16
A Swede with Thai wife found dead just days after being involved in a dispute over road accident Allmänt thailandforum 1
A Va dricker du just nu? Bara %-haltiga drycker räknas som dryck här! Ordet är fritt 447
A Beräknad handläggningstid för uppehållstillstånd just nu? Uppehållstillstånd och visum mm 14
Långeman Just nu 20 Svenskar i Thailändska fängelser enl.Syd svenskan Allmänt thailandforum 12
A Just nu lyssnar ja på ... (Inga dåliga låtar tillåtna i denna tråd) Ordet är fritt 10
Grannen Olsson Vad tror din fru/flickvän/man/pojkvän att du gör just nu? (-och vad gör du?) Ordet är fritt 7
A Vad dricker du just nu? Ordet är fritt 2216
Kycklingen Vad händer med Norwegian just nu? Är flyget till Thailand inställt? Thailändskt reseforum 126
A Vad lyssnar ni till just nu? Allmänt thailandforum 1
B Tips just nu - SVT1 - Rolling Stones – exile on main street Ordet är fritt 3
A Populärast Thai musik just nu Thailändsk kultur och traditioner 1

Liknande trådar

Topp