Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Ja servicekostnaderna bör man väga in när man köper bil. Just nu har vi den inkluderad i leasingen men det återstår att se vad vi gör om ett år. Kanske en nyare begagnad med serviceavtal till en fast kostnad, då får man åtminstone ingen chock och kan skratta åt kortbetalningsmaskinen vid utcheckningen.
I Stockholm är det billigare om man anlitar någon från främmande land och som ogillar att slänga begagnade papper. Då kommer man undan med halva kostnaden ungefär. Finns dock servicekostnader som är svårpåverkbara oljebyte t ex.

Nu har jag fått en av försäkringsbolaget godkänd offert för återställning av mitt kök. Började morgonen med promenad till soptunnan för att minska mängden som ska flyttas. Har börjat lasta bilen med prylar som ska skänkas till Frälsis och deras försäljning. Förhoppningsvis ger det några kronor. Jag tycker att det är roligare att ge bort saker än att slänga. Kanske kan någon bli lycklig av detta också.
 
I Stockholm är det billigare om man anlitar någon från främmande land och som ogillar att slänga begagnade papper. Då kommer man undan med halva kostnaden ungefär. Finns dock servicekostnader som är svårpåverkbara oljebyte t ex.
Vet inte om jag tolkar allt fel här men det skrivs ganska mycket negativt om utvecklingen i Sverige. Mycket av det som skrivs i tråden håller jag med om. Ofta handlar det om icke skidåkande del av befolkningen :) Många är negativt inställda men när det kommer till att få service på bilen billigare då verkar dom duga? Lite dubbelmoral här eller?
 
Vet inte om jag tolkar allt fel här men det skrivs ganska mycket negativt om utvecklingen i Sverige. Mycket av det som skrivs i tråden håller jag med om. Ofta handlar det om icke skidåkande del av befolkningen :) Många är negativt inställda men när det kommer till att få service på bilen billigare då verkar dom duga? Lite dubbelmoral här eller?
Tyvärr är det flera som haft dåliga erfarenheter av service mm i Sverige. I detta är det inte enbart en fråga om vad som är dyrt. Man blir lurad också och får betala för arbete som inte utförts. Om detta att var kritisk är typiskt för icke skidåkande vet jag inte. Själv tyckte jag mycket om att åka skidor men en hjärtoperation gjorde, att jag slutade. Möjligen har jag blivit mera kritisk efter detta.

En del ligger i anonymiteten. Lämnar du en bil hos Bilia känner du inte bilmecken. Bor du i Nattavara eller någon plats där alla känner alla blir du och bilen behandlad på ett annat sätt än i storstaden.
 
Du vet hur det är med arbetskostnad i Sverige. En verkstad tar ofta över 1000kr/h om vi snackar original i storstan.
På vår truckverkstad tog vi ut 1350kr/timme för externa kunder.
Det ansågs billigt inom de entreprenörer som anlitade våra tjänster.
Oftast tog det bara 10 minuter att fixa ett slangbrott och liknande.
Minsta taxa var en timme.
Men med overhead-kostnader för fakturering, lager och verktyg är det ingen guldgruva.
Personalen fick även utan kunder lön genom att sitta och vänta i kafferummet.
 
På vår truckverkstad tog vi ut 1350kr/timme för externa kunder.
Det ansågs billigt inom de entreprenörer som anlitade våra tjänster.
Oftast tog det bara 10 minuter att fixa ett slangbrott och liknande.
Minsta taxa var en timme.
Men med overhead-kostnader för fakturering, lager och verktyg är det ingen guldgruva.
Personalen fick även utan kunder lön genom att sitta och vänta i kafferummet.
Vi diskuterade personbilar och inte truckar men vet inte vilken parallell du drog. Att auktorisera sig för ett bilmärke i Sverige och driva verkstad är en stor kostnad som i slutändan bilägaren måste betala för. Väldigt få människor som förstår detta när dom gnäller på verkstans priser.
Jag har ju varit i branschen sedan 1986 så fått se och höra mycket under den tiden. Idag sitter jag på ett kontor men mina kunder är verkstäder över hela Sverige.
 
Vi diskuterade personbilar och inte truckar men vet inte vilken parallell du drog. Att auktorisera sig för ett bilmärke i Sverige och driva verkstad är en stor kostnad som i slutändan bilägaren måste betala för. Väldigt få människor som förstår detta när dom gnäller på verkstans priser.
Jag har ju varit i branschen sedan 1986 så fått se och höra mycket under den tiden. Idag sitter jag på ett kontor men mina kunder är verkstäder över hela Sverige.
Det är nog ingen skillnad, en modern verkstad kostar, byggnader alla special- verktyg kostar, personal har arbetskläder, företagshälsovård skatter som moms och pensioner.
En modern truck idag är väldigt avancerad med datorer mm.
En containertruck i en modern hamn ska kommunicera via data till fartyg, rederiet, avlastare, fakturering mm.
En vanlig personbil ligger flera nivåer under.
Även truckar i en brädgård kör med scanner som registrerar varje kolli via EAN kod eller liknande och dess placering via gps och direkt fakturering till kund vid utlastning.
På det monitoring av motorn via intern data för intervaller av service och förbrukning av bränsle.

Nja, personbilar är endast för privat bruk som rrgel
Truckar ingår i en rörelse med stors flöden av varor och kapital.
 
Det är nog ingen skillnad, en modern verkstad kostar, byggnader alla special- verktyg kostar, personal har arbetskläder, företagshälsovård skatter som moms och pensioner.
En modern truck idag är väldigt avancerad med datorer mm.
En containertruck i en modern hamn ska kommunicera via data till fartyg, rederiet, avlastare, fakturering mm.
En vanlig personbil ligger flera nivåer under.
Även truckar i en brädgård kör med scanner som registrerar varje kolli via EAN kod eller liknande och dess placering via gps och direkt fakturering till kund vid utlastning.
På det monitoring av motorn via intern data för intervaller av service och förbrukning av bränsle.

Nja, personbilar är endast för privat bruk som rrgel
Truckar ingår i en rörelse med stors flöden av varor och kapital.
Känner du många som har en sån hemma i garaget?
 
Har presis gjort en B service, de kostade 9400 tb De som är dyrt är filter som är inport från Tyskland. Men att serva som dom rekommenderar tycker ja är naturligt, ja vill att grejorna ska fungera
 
Har presis gjort en B service, de kostade 9400 tb De som är dyrt är filter som är inport från Tyskland. Men att serva som dom rekommenderar tycker ja är naturligt, ja vill att grejorna ska fungera
Du vet ju inte om dina filter är tillverkade i Tyskland, Kina, Thailand eller något annat land.
Som kund är vi fast i ett beroende/beteende av originaldelar och vi har noll koll.
Men jag håller med att varför chansa?
Det är ju inte några större summor.

Eftermarknaden på reservdelar och service är lönsammare än själva tillverkningen av ett fordon.

Biltema, Mekonomen med flera är ju ett exempel på parallella reservdelar från samma tillverkare.

En snårig djungel....
 
Du vet ju inte om dina filter är tillverkade i Tyskland, Kina, Thailand eller något annat land.
Som kund är vi fast i ett beroende/beteende av originaldelar och vi har noll koll.
Men jag håller med att varför chansa?
Det är ju inte några större summor.

Eftermarknaden på reservdelar och service är lönsammare än själva tillverkningen av ett fordon.

Biltema, Mekonomen med flera är ju ett exempel på parallella reservdelar från samma tillverkare.

En snårig djungel....
Allt dom byter ut får jag i en plast påse, står de att de är tyska Mercedes grejor tror ja ju att de är de. Eller kan man få den märkningen från ex kina
 
Men han som gör jobbet har inte en månads lön på 10,000,- netto heller! Så dom som vill ha bra lön måste jobba på en firma som kan betala bra lön och pga detta konstiga fenomen blir då verkstad priserna där efter!

Nej, pratar vi Sverige så är det få som har 10.000kr netto. De flesta har nog mer än så oavsett om det är en bra firma eller inte.
 
Allt dom byter ut får jag i en plast påse, står de att de är tyska Mercedes grejor tror ja ju att de är de. Eller kan man få den märkningen från ex kina
På kinesiska filter man köper på aliexpress står det Germany på.
Världen är knepig numera. I Kina gör de till och med kopior på kopior.
Därmed inte sagt att du blivit lurad. Men i Asien kan man inte lita på mycket.
20210222_221004.jpg
 
 

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp