Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Har haft licens på bågsvetsning (pendeltåg)sth.
Då var den frågan besvarad.

En äkta svetsare i HH.

IMG_20240219_173857.jpg

Börjar dagen med frukost här, frugan skall ju inte vara på frisörskolan föränns 11 så tänkte jag hinner ju äta frukost och träna innan.
Kl 11 har ju halva dagen gått för mig som är uppe 05.
Kollegan som kommer hit kommer ju själv så funderar på att bryta fattigpensionärstillvaron och hitta på nåt, åker ner och träffar han imorrn så får vi se.

20240220_085106.jpg

Idag skall jag träffa mina systrar hos begravningsbyråns jurist, vi skall dra igång bouppteckningen efter Far. Det måste ju göras inom 3 månader från dödsfallet. Skönt att få det gjort, räknar med arvsskifte i slutet av maj eller början av juni när allt är registrerat hos Skatteverket.

Mina kapslar finns att köpa på Big-C. Nu har jag inte jämfört priser på länge men då var det billigare att köpa med från Sverige. Kapslar väger inget så jag kastar ned några paket i resväskan, enkelt och smidigt.

6D6F336A-3B43-495E-AE29-AF41300849A9.jpeg
Köpte kaffekapslar idag till frugan så får testa maskinen.
Dricker ju inte kaffe själv så ingen aning om ok för en kaffedrickare, fanns flera att välja på.

20240221_124640.jpg

Vart ingen promenad eller träning idag, sonen var lite trilsk och ville inte gå till skolan så han fick följa med mig till stan.
Blev frukost med havsutsikt sen en runda med bilen och visade lite av Pattaya, Pratumnak och Jomtien.
Och då den delen jag upplever, Pattaya är så varierande så upplevelsen kan vara väldigt skiljda ;)

20240221_095847.jpg

Har varit på vårdcentralen idag och kollat blodet. Det enda värde som stack ut var blodsockret. Jag hade 125. Läkaren sa att det var lite högt men jag tycker det är ganska högt. Det verkar som blodsockret stiger med ökad ålder eller har jag fel?

IMG_1884.jpg
Nja både rätt och fel. Kroppen åldras och ”orkar” inte hålla nere blodsockret som tidigare. Lösningen är enkel. Justera kosten. Även små justeringar kan göra stor skillnad. Jag har skrivit många inlägg i ämnet här på forumet. Ofta får jag mothugg men jag vet själv hur rätt jag har. Stöttar dig gärna med förslag på förändringar men vi kan ta det via PM.

Nja både rätt och fel. Kroppen åldras och ”orkar” inte hålla nere blodsockret som tidigare. Lösningen är enkel. Justera kosten. Även små justeringar kan göra stor skillnad. Jag har skrivit många inlägg i ämnet här på forumet. Ofta får jag mothugg men jag vet själv hur rätt jag har. Stöttar dig gärna med förslag på förändringar men vi kan ta det via PM.
Har dragit in på frukt och choklad som jag älskar men det blir ingen effekt.

Jo, du verkar ha bra koll. Gissar att du tipsat om att kolla HbA1c och insulin snarare än glukos med?

Har varit på vårdcentralen idag och kollat blodet. Det enda värde som stack ut var blodsockret. Jag hade 125. Läkaren sa att det var lite högt men jag tycker det är ganska högt. Det verkar som blodsockret stiger med ökad ålder eller har jag fel?

IMG_1884.jpg
Jag får det till 6,9 på den skala vi använder i Sverige och det är lite högt men inte mycket. Du har nåt som kallas prediabetes om jag förstått det rätt. Googla på det men förutom rätt kost så är det motion som gäller.

Har dragit in på frukt och choklad som jag älskar men det blir ingen effekt.
Nä ibland kan det behövas tuffare åtgärder men vanligast är att det slinker ned saker som många inte tror påverkar blodsockret. Om du orkar och känner för det så kan du föra lite dagbok över vad du stoppar i dig om dagarna och under vilka tider. Delar du sedan det i ett PM till mig så kan jag lättare komma med mer exakta förslag på vad du skulle kunna ändra på. Viktigt att veta angående Hba1c är att det tar minst tre månader att få ett förändrat resultat. Så en förändring man gör måste få den tiden på sig för att man skall säga/se/mäta att det givit effekt. Att redovisa vad du äter/dricker så kan jag snabbt kanske peka på något som du kunde ändra på direkt.

Jag får det till 6,9 på den skala vi använder i Sverige och det är lite högt men inte mycket. Du har nåt som kallas prediabetes om jag förstått det rätt. Googla på det men förutom rätt kost så är det motion som gäller.
Prediabetes skall tas på största allvar för det utvecklas till 99% till full blown typ 2 diabetes om man inte gör en förändring. Diabetes kommer inte över en natt utan det bygger man upp under många år. Min mor blev av med sin prediabetes på 6 månader endast genom kost. Detta var för ett år sedan. Förra veckan var hon på återbesök och bevisligen har hon fortsatt skött kosten för läkaren gav henne beröm att hon på helt egen väg utan mediciner har blivit kvitt prediabetes/diabetes och har nu normala värden trots en ganska stor övervikt som har hängt med henne i stort sett hela livet men det är en helt annan sak.

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar