Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Tömt och gjort rent poolen samt vridit den 90 grader.
Känns som mer tillgänglig öppen yta så.
Och så gött det är att komma hem nuförtiden utan en vildvuxen trädgård och inte alls så mycket mygg som innan.
Funderar på om jag skall ta fram grillen, grilla dessa tyska korvar jag köpte och köpa ett 3 pack Chang idag.

20241128_164912.jpg

20241128_165012.jpg

20241120_103950.jpg

Ser att sveriges utrikesminister var i Bangkok i fredags

I fredags besökte Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard Thailands huvudstad Bangkok. Under besöket träffade utrikesministern sin thailändske motpart Maris Sangiampongsa och även vice premiärminister tillika försvarsminister Phumtham Wechayachai. Besöket i Thailand understryker betydelsen mellan länderna - såväl den bilaterala relationen som diskussionerna om regional säkerhet och globala utmaningar.
Källa: Regeringen.
I video ses ministern besöka olika platser i Bangkok och provar lite gatumat.

I fredags besökte Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard Thailands huvudstad Bangkok. Under besöket träffade utrikesministern sin thailändske motpart Maris Sangiampongsa och även vice premiärminister tillika försvarsminister Phumtham Wechayachai. Besöket i Thailand understryker betydelsen mellan länderna - såväl den bilaterala relationen som diskussionerna om regional säkerhet och globala utmaningar.

Gissar att kamerabatteriet tog slut innan de kom till Nana Plaza :afro:

Hon var här för att fråga om jag vill bli statsminister :)

/ SatanG

Som sagt ny väg ned till Memories beach, tja det pittoreska lär nog försvinna vad det lider tänkte jag. Tja ingen rök utan eld. Tog några öl med Joe Holländaren som var med och mudrade för palmen i Dubai, sedan vart han lots i Dubai just på denna beachen han är nu mera pensionär och bor här året om. Japp sa att hotell med 1200 rum planerat.
Vad man kunde fråga sig om vore en grävande reporter. Är hur väl planerat är era sewage plant/waste management ?

20241124_151120.jpg

FB_IMG_1732801915277.jpg

FB_IMG_1732801890383.jpg

Fick en 2.a på besiktningen på min gamla Subaru Forester XT (Turbo) 2006 i somras på att vönster länk/bärarm fram hade genomrostningsskador. Fanns en original för 8000 spänn men bara till vönster som var tvunget att bytas men såg att även höger var på gång…Hittade två nya ej original för 1995 kr/styck via Bildelsbasen.se och kollade med Subaru verkstad att de verkligen var rätt och det var de. Men de sa att även krängningshämnarstagen behöver att byta och de hittade nya men ej heller original. Men det visade sig även att en glapp led behövde att bytas och även stötdämparna fram…Suck!

Min dotter behövde låna Forestern för ett tag sedan och då pajade kylaren och det blev bärgning. En kylare beställdes som var ny men inte original (fanns ej att få tag i) men den var till en manuellt växlad bil och saknade kylare till automatlådan. En ny rätt kylare kom och byttes men motorn blev för varm igen och det visade sig att den nya kylaren läckte. En ny kylare igen och bilen blev provkörd av verkstaden och det verkade som termostaten reglerade rött.

Min dotter åker till verkstaden och hämtar bilen och kör hem. Nästa dag när hon kört i ca 2 mil så känner hon bränd doft i bilen och tittar på kylvattentemperaturmätaren som står på rött! Hon är nog lite stressad och kör för fort och hinner inte att få stopp på bilen på en avfart från motorvägen och kör in i en annan bil! Dubbade Vinterdäck i bra skick hade satts på dagen innan och däcktrycket justerats till vad det skall vara men det var precis glashalt och hon blev överraskad över bilen inte stannade. Men hon körde för fort och har ju tagit på sig olyckshändelsen och både jag och hon har pratat med försäkringsbolaget mm.

Bilen lämnades tillbaka på verkstaden och som tur var är den helförsäkrad och min självrisk är 5000 kr plus att jag åker på att betala 1000 kronor flör den andra bilen som blev mera skadad mer än min. Min bil räknas kosta ca 25000 kr att laga.

Fick veta för några dagar sedan att det inte var kylaren som läckte igen utan att det är termostaten som kärvar. En ny beställdes (ej original tror jag) och fick veta igår att denna inte öppnar förrän 100 grader och att de nu beställt en original och den blir nog bytt i morgon.

Jag har ”bara” behövt betala för byta för en kylare och behöver inte betala för termostat problemen. Sagt till verkstaden att hade inte motorn blivit varm igen så hade troligen aldrig olyckan hänt för jag hörde hur stressad min dotter var och varit när bilen blev varm och det luktade bränt i bilen då det kokade över och kylarvätska hamnade på varma delar i motorrummet.

Bilen kommer att gå köra om det fixar sig med ny termostat men plåt skadorna hinns kanske inte fixas i år…Verkstaden upphör och startas i ny regi från årsskiftet och de fixar då plåtskadorna vilket innefattar ny stötfångare fram och motorhuv etc.
Tänk på att har motorn kokat kan topp packningen tagit skada, kan bli en dyr smäll

Skulle hon fotats där så hade nog ministerposten flugit all väg.

Bra erfarenhet i och för sig att se hur dom fattigaste lever i landet.

BTT
Dom kanske var dom fattigaste i landet på 90 talet.
Med 1% arbetslöshet och den är nog frivillig och man måste ta in arbetare från grannländerna så är det nog mest dom som vill ha mer som jobbar i dom områdena 2024, då dom ofta pratar engelska med hade dom nog fått vanligt jobb på dagen om dom velat, men tjänar bättre där idag.

J
Toppackningen är väl minsta problemet. Värre är det om toppen har blivit skev

Enligt verkstaden så är det inget som tyder på t.ex. att topppackningen har blåst eller att toppen blivit skev för då hade nog olja synts i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan…Får se vad de säger när de bytt termostaten en andra gång hur det verkar ut efter provkörningen?
Kylaren samt bär/länkarmarna hade tagit slut p.g.a. vägsaltet som leder till frätskador och rost men bilen ser riktigt bra ut med tanke på åldern.

Subaru Forestern XT 2006 köpte jag ursprungligen till min dotter och den hade då gått ca 10000 mil då den var perfekt för att dra hösttransporten (den är nu såld då min dotter inte har tid med hästar längre med två barn) med tillåten dragvikt på 1500 kg med standard B-körkort och 2000 kg med mitt körkort. Inte bara att den fick dra utan den är också urstark med 2.5 liters bensin lågtrycksturbo motor på 230 hk samt automatlåda samt riktigt bra permanent 4-hjuls drift och bra markfrigång. Sedan körde min dotter i ca 10000 mil med bilen och jag köpte bilen av henne då jag hade sett till att den var väl servad hela tiden och vet exakt vad som gjorts…Jag har sedan dess haft denna som min reservbil och bilen jag kör mestadels på vintrarna för att hålla rosten borta på min VW Passat Alltrack 2016 TSI 2.0 (bensin). Men ärligt talat så har jag allra mest behållit Forestern för att mina vuxna barn med gamla bilar ska kunna ta Forestern då deras bilar har problem vilket i år har fallet med min dotters och hennes mans bilar extremt mycket! De bor så att de behöver ha två pålitliga bilar men så har det inte varit! Men de har nu bytt en av sina gamla bilar till en nyare begagnad som förhoppningsvis är mera pålitlig.

Inte fasen vill man lägga ned mycket pengar på en gammal bil men… Det kändes inte rätt att skrota Forestern då den ser bra ut och också har gått mycket bra och nu snart rullat 21000 mil totalt. Den rullar inte normalt så många mil längre per år och har jag tur så rullar den på i ett antal år ytterligare. Säg den nyare bil av dagens datum som kommer överleva 20-25 år? Tror att till t.ex. många speciellt Kina bilar så kommer det inte finnas reservdelar att finna efter det gått en 7-8 år då en bilmodell bara finns i 2-3 år som max innan den ersätts av en ny bil och så rullar det på…

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1