Fick en 2.a på besiktningen på min gamla Subaru Forester XT (Turbo) 2006 i somras på att vönster länk/bärarm fram hade genomrostningsskador. Fanns en original för 8000 spänn men bara till vönster som var tvunget att bytas men såg att även höger var på gång…Hittade två nya ej original för 1995 kr/styck via Bildelsbasen.se och kollade med Subaru verkstad att de verkligen var rätt och det var de. Men de sa att även krängningshämnarstagen behöver att byta och de hittade nya men ej heller original. Men det visade sig även att en glapp led behövde att bytas och även stötdämparna fram…Suck!
Min dotter behövde låna Forestern för ett tag sedan och då pajade kylaren och det blev bärgning. En kylare beställdes som var ny men inte original (fanns ej att få tag i) men den var till en manuellt växlad bil och saknade kylare till automatlådan. En ny rätt kylare kom och byttes men motorn blev för varm igen och det visade sig att den nya kylaren läckte. En ny kylare igen och bilen blev provkörd av verkstaden och det verkade som termostaten reglerade rött.
Min dotter åker till verkstaden och hämtar bilen och kör hem. Nästa dag när hon kört i ca 2 mil så känner hon bränd doft i bilen och tittar på kylvattentemperaturmätaren som står på rött! Hon är nog lite stressad och kör för fort och hinner inte att få stopp på bilen på en avfart från motorvägen och kör in i en annan bil! Dubbade Vinterdäck i bra skick hade satts på dagen innan och däcktrycket justerats till vad det skall vara men det var precis glashalt och hon blev överraskad över bilen inte stannade. Men hon körde för fort och har ju tagit på sig olyckshändelsen och både jag och hon har pratat med försäkringsbolaget mm.
Bilen lämnades tillbaka på verkstaden och som tur var är den helförsäkrad och min självrisk är 5000 kr plus att jag åker på att betala 1000 kronor flör den andra bilen som blev mera skadad mer än min. Min bil räknas kosta ca 25000 kr att laga.
Fick veta för några dagar sedan att det inte var kylaren som läckte igen utan att det är termostaten som kärvar. En ny beställdes (ej original tror jag) och fick veta igår att denna inte öppnar förrän 100 grader och att de nu beställt en original och den blir nog bytt i morgon.
Jag har ”bara” behövt betala för byta för en kylare och behöver inte betala för termostat problemen. Sagt till verkstaden att hade inte motorn blivit varm igen så hade troligen aldrig olyckan hänt för jag hörde hur stressad min dotter var och varit när bilen blev varm och det luktade bränt i bilen då det kokade över och kylarvätska hamnade på varma delar i motorrummet.
Bilen kommer att gå köra om det fixar sig med ny termostat men plåt skadorna hinns kanske inte fixas i år…Verkstaden upphör och startas i ny regi från årsskiftet och de fixar då plåtskadorna vilket innefattar ny stötfångare fram och motorhuv etc.