Du har så rätt. När jag pluggade i Lund så kom matematikproffan till mig och sa jag skulle vilja veta hur du tänker.
Du kommer till rätt slutsats men jag fattar inte hur. Då satt vi ett par timmar och diskuterade och han tyckte det var intressant för jag hade ett annat tänk.
Så det finns många vägar till målet och alla som färdas tycker dom har rätt fast de kanske de har allihopa eller ingen.
Ja, jag hade en lärare en gång var alla elever tyckte att han vara så satans bra på matematik och att dom lärde sig så mycket.
Lärarens svar var -"Ja, kanske ni lär er mycket, men jag lär mig mer av er än tvärtom"
Sedan hade jag en lärare i fysik som var totalt fastbunden i sina formler. Han verkade ha en otrolig avsaknad av eget tänkande. Att han var duktig med sina formler är det inget tvivel över, men han visste nog inte vad han gjorde.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det var han skulle räkna ut för uppgift på vita tavlan (ja, jag är otroligt ung
)
Oavsett så var problemställningen klar och då jag fann den intressant så räknade jag på det.
Det tog mig ca 1 minut så hade jag svaret.
Gubben däremot körde med två vita tavlor och lade ner runt 30 minuter.
Jag fattade aldrig vad det skulle vara bra för. Till syvende och sist så kom han fram till resultatet, vilket visade sig vara exakt samma som jag kom fram till...utan någon som helst kunskap.
Han menade självklart att det bara slumpmässigt blev samma resultat och decimaler, så jag förklarade varför jag menade att hans formel var totalt onödig.
Han gav sig inte och menade fortfarande att det bara var en slump.
Ny problemställning ordnades och samma tillvägagångssätt användes.
Slumpen slog tydligen till igen, då resultaten var lika på alla decimaler.
Det som vara mest skrämmande var att jag var en bilmekaniker och alla andra hade redan pluggat 3-årig Naturvetenskap.
Jag sket i de flesta besök i klassrummen och hade roligt istället.
Fixade bara nog närvaro så att jag fick "KAS" och hade bensin till bilen.
Universitet sket jag i totalt och hade aldrig någon önskan om att studera.