Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Jo men halverar man kaptenslönen blir det 7500 dollar, det är 72.000 SEK, så dom har fortsatt mer än vad Svensk snittlön är för Svenska kaptener som har betalt på ledigheten.
Dom hela sin lön utbetald direkt till skillnad mot vi som får lönen utbetalad 2 gånger.
Sant och dessutom lägre levnadsomkostnader. Vissa har lite svårt att förstå varför man inte har nanny och/eller maid hemma. Vi lever i olika världar (dock inte du som bor i Thailand).
 
Filippinska Kaptenerna och överstyrmännen här är ombord 3 månader hemma 3 månader.
Resten av Filippinarna jobbar 6 månader och hemma 3 månader.
Den här kapten hade vart på rederiets FSO i Thailand då var han 1 månad ombord 1 månad hemma.

Så på ett kontrakt på 3 månader här ombord så drar Filipinsk kapten ihop 45.000 dollar nettolön.
Sen får han pensionsparande och sjukförsäkring uttöver det.
 
Lite olika hos oss. Skepparna har 1-1 samt vissa chiefar och några överstyrmän. Vanligtvis 3 månader ute och 3 hemma. Övriga jobbar 4-2 eller 6-2.
Ja, det skiljer nog en del. Nu jobbade jag med containerfartygens anlöp och det var främst tyska och holländska rederier och där träffade jag aldrig på filippinare i högre befattning än andre styrman.
Ryska och spanska skeppare var rätt vanligt.
Alla på däck var filippinare med långa arbetsperioder upp mot 10-11 månader.
Nu är det mer än 6 år sedan jag var ombord sist, så visst kan det blivit förändringar.
Själv fick jag uppfattningen att tyska rederier inte var de mest generösa mot besättningarna.
 
Tagit mig 1 timmas power walk och Filippinarna spelar basket.

20190815_183007.jpg


20190815_182956.jpg


20190815_182921(0).jpg
 
Måste vara bra mycket tråkigare på ett stålskrov mitt ute på havet, jämfört med ett issanbesök;)
Ja det är det, eller det är väl rätt likt, fast bättre mat, standard, faciliteter etc ombord, men hade hellre hängt med familjen som åkte till Isaan idag, behövs komma hemifrån ibland, uppskattar man mer hur bra man har det hemma, men som du säger hade vart bättre åkt till Isaan än på ett stålskrov.
Kunde man åkt hem igen efter par dagar, bästa känslan på båten och när man är i Isaan är lik, dagen man åker hem.
Fast tyvvär måste man som anställd lönetagare jobba, kan inte leva på luft.
 
Just nu laddar jag för hockey. HV mot Malmö om 20 min. Dagen har varit fulltecknad med kräftfisket som går jättebra. Har även plockat plommon som tjejen ska förädla i helgen, kanske jag gör lite starkt också av dom som blir över.
 
Ja det är det, eller det är väl rätt likt, fast bättre mat, standard, faciliteter etc ombord, men hade hellre hängt med familjen som åkte till Isaan idag, behövs komma hemifrån ibland, uppskattar man mer hur bra man har det hemma, men som du säger hade vart bättre åkt till Isaan än på ett stålskrov.
Kunde man åkt hem igen efter par dagar, bästa känslan på båten och när man är i Isaan är lik, dagen man åker hem.
Fast tyvvär måste man som anställd lönetagare jobba, kan inte leva på luft.
Ja det är väl tur att ni har mat och gym å andra saker att fördriva tiden med. Om jag uppfattat det rätt ligger ni för ankars mestadels av tiden.
 
Ja det är väl tur att ni har mat och gym å andra saker att fördriva tiden med. Om jag uppfattat det rätt ligger ni för ankars mestadels av tiden.
Vi gör inget annat än ligger till ankars nu, båten skall köras till skroten och huggas upp i småbitar.
Så ligger bara och väntar på byråkrater iland skall ge ett tillstånd men kan ta 3 månader.
Men annars i vanliga fall ligger vi sällan till ankars kanske 2-4 dagar på 1 månad ibland inte alls då går det i ett, men det gäller inte nu, nu blir det till ankars till båten skall huggas upp, får inte röra oss innan dess.
 
Vi gör inget annat än ligger till ankars nu, båten skall köras till skroten och huggas upp i småbitar.
Så ligger bara och väntar på byråkrater iland skall ge ett tillstånd men kan ta 3 månader.
Men annars i vanliga fall ligger vi sällan till ankars kanske 2-4 dagar på 1 månad ibland inte alls då går det i ett, men det gäller inte nu, nu blir det till ankars till båten skall huggas upp, får inte röra oss innan dess.
Dyrbar tid för rederiet, dom vill väl få beslut så fort som möjligt.
 
Dyrbar tid för rederiet, dom vill väl få beslut så fort som möjligt.
Ja dom hade hoppats båten redan vart övertagen av skrothandlaren.
Men så är det när myndigheter och byråkrater blandas in.
Väntas bara på ett EU papper som kan ta upp till 3 månader för dom att skriva ut.
Jag vart ju inte planerad ombord här igen alla trodde båten skulle vara nästan upphuggen nu.
 
Strax dags att borsta tänderna och bege sig till tandhygienisten, dags för årlig kontroll. Några trasiga fyllningar är jag medveten om så det lär bli tidsbokning hos tandläkaren också. Men ingen större ekonomisk katastrof hoppas jag.
 
Filippinska Kaptenerna och överstyrmännen här är ombord 3 månader hemma 3 månader.
Resten av Filippinarna jobbar 6 månader och hemma 3 månader.
Den här kapten hade vart på rederiets FSO i Thailand då var han 1 månad ombord 1 månad hemma.

Så på ett kontrakt på 3 månader här ombord så drar Filipinsk kapten ihop 45.000 dollar nettolön.
Sen får han pensionsparande och sjukförsäkring uttöver det.
Vad skiljer mer än lönen? Hur är det med pension, sjukförsäkring etc följer det lönen. Är det flaggan som styr villkoren eller vad? Är det vanligt med förhandlingar eller är det enbart lönelistan som styr?

Läste att Eckerö (som går mellan Åland och Sverige) flaggats om från Finland/åland till Sverige för att kunna sälja snus ombord. Vilka andra val styr utöver pengar för båtar som inte har passagerare? Kan du ge något exempel?
 
I går var jag med en kompis i Mälaren för att segla. Tyvärr hade en sprint gått söner så vi använde motor i stället. Såg ingen segelbåt men div andra snabbgående farkoster. Vi såg inte kungens motorbåt heller.

I dag ska jag vara nyttig och tvätta och ta upp potatis på ett litet land som jag delar med några andra asfaltbönder i huset.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp