Vad händer med väder och klimat i Thailand?

 
Häpna inte. Om du tänker efter så känner du till att staten tar in pengar med ena handen och delar ut med den andra efter ett lämpligt administrationsavdrag. Att ändra momssater borde vara möjligt men det ger mer än bidraget och tar bort mycket administration.

Skit samma egentligen vad dom gör.
Saken är den att dom bryr sig mer om skatteintäkterna än att faktiskt göra något åt miljön.
Dock är det dom som skriker högst och fördömmer deras hemska medborgare.
 
Skit samma egentligen vad dom gör.
Saken är den att dom bryr sig mer om skatteintäkterna än att faktiskt göra något åt miljön.
Dock är det dom som skriker högst och fördömmer deras hemska medborgare.
Sverige har länge varit ett högskatteland men trots allt har skatterna gått ner under se senaste 15 åren. Detta uppfattar jag som positivt. Jag vill att regeringen satsar pengarna på områden som ger något tillbaka för oss skattebetalare t ex sjukvård, vägar, pensioner för att ta några exempel.
 
Sverige har länge varit ett högskatteland men trots allt har skatterna gått ner under se senaste 15 åren. Detta uppfattar jag som positivt. Jag vill att regeringen satsar pengarna på områden som ger något tillbaka för oss skattebetalare t ex sjukvård, vägar, pensioner för att ta några exempel.

Skatt är inget dåligt. Problemet är vad man får för skatten
 
Sveriges problem med elförsörjningen beror på ledningskapaciteten ...

Ja, på kort sikt är det ett akut problem.

"Miljardplanen ska lösa akuta elbristen
https://www.di.se/nyheter/miljardplanen-ska-losa-akuta-elbristen/

Vattenfall varnar för att elförsörjningen i Stockholm är hotad. Och nu planerar det statliga kraftbolaget miljardinvesteringar för att minska riskerna."

Men det är ett bekymmer, att elsystemet är att likna vid en cykelslang med pyspunka. Man måste hålla ett visst tryck och vind/sol har tyvärr rätt stor varians i sin leverans. I Sverige är elbehovet stort under de kalla och mörka månaderna; vilket innebär att just solenergi inte funkar så bra för leverans av baskraft. Kommer kanske snart att finnas ett stort antal personbilar som skall laddas när solen har gått ned och den pendlande zombien skall hämta krafter inför nästa dag i grottekvarnen. ;)

Sverige har närmast noll elproduktion med fossilt bränsle och för vår del är nog kärnkraft ett måste. Dock är det naturligtvis bara positivt om solenergin kan utnyttjas så mycket som möjligt.

untitled2.jpg


untitled2.jpg
 
Ja, på kort sikt är det ett akut problem.

"Miljardplanen ska lösa akuta elbristen
https://www.di.se/nyheter/miljardplanen-ska-losa-akuta-elbristen/

Vattenfall varnar för att elförsörjningen i Stockholm är hotad. Och nu planerar det statliga kraftbolaget miljardinvesteringar för att minska riskerna."

Men det är ett bekymmer, att elsystemet är att likna vid en cykelslang med pyspunka. Man måste hålla ett visst tryck och vind/sol har tyvärr rätt stor varians i sin leverans. I Sverige är elbehovet stort under de kalla och mörka månaderna; vilket innebär att just solenergi inte funkar så bra för leverans av baskraft. Kommer kanske snart att finnas ett stort antal personbilar som skall laddas när solen har gått ned och den pendlande zombien skall hämta krafter inför nästa dag i grottekvarnen. ;)

Sverige har närmast noll elproduktion med fossilt bränsle och för vår del är nog kärnkraft ett måste. Dock är det naturligtvis bara positivt om solenergin kan utnyttjas så mycket som möjligt.

untitled2.jpg


untitled2.jpg
Det kan mycket väl bli så som du skriver angående kärnkraft.

Själv tror och hoppas jag att det inte blir så. Forskare över hela världen forskar intensivt på det som populärt (felaktivt?)kallas LENR. För 5-9 år sedan var det intensivt ifrågasatt och forskarna som höll på med det förlöjligades. Nu är det annat ljud i skällan och det finns 100 tals positiva resultat rapporterade runt hela världen. Egentligen är alla stora företag inom energibranschen med mera är engagerade. Både Airbus och Boeing har presenterat knapphändiga uppgifter om sin forskning i ämnet.

Det har även varit en rättegång i USA om "intellectual property" Det slutade i förlikning och handlade om i storleksordningen 80-90 miljoner dollar. Men göder man advokater då finns det något av värde. Svenska forskare från flera universitet har är intensivt involverande.
 
Jag är varken höger eller vänster men att till exempel Sovjetunionen och forna östblocket motarbetade vetenskapen är bara struntprat.

Jag är så trött på människor som blint följer en tro..

Som troende menar jag INTE dem som inser att klimatförändringarna är allvarliga och skapade av människan. Ni får nog acceptera att den överväldigande majoriteten av klimatforskarna anser att klimatförändringarna är ett akut problem. Ni får nog även inse att Greta gjort mer nytta för mänskligheten än vi stackars debattörer på TS gjort tillsammans.

Jag får intrycket att "klimatförnekare" verkar tillhöra en sekt av lättledda människor som olika intressenter använder för sitt eget syfte att sprida osäkerhet om vad egentligen "sanningen" är. Nyttiga idioter helt enkelt (jag kallar ingen på TS idiot)

Ni får gärna tro att diverse oljeproducerande diktaturstater sitter med armarna i kors och välvilligt ser på medans deras värdefullaste naturresurs fasas ut. Ni får gärna tro det, men det är i mitt sätt att se, helt häpnadsväckande naivt. Iran, Saudiarabien, Libyen med mera. Vad vore dom utan oljeinkomster?

Det är lockar till skratt att läsa vissa inlägg om man har olika "härskartekniker" i åtanke. Man försöker förminska, man löjliggör, man försöker marginalisera, med mera i olika inlägg. Allt för att visa att ens egen ""sekteristiska åsikt är den enda rätta...

Men tänk om sektmedlemmarna har fel och den samlade klimatforskningen har rätt?


Vem/vart har någon förnekat klimatförändringar?

Angående sekter, och klimatförnekare, förresten :)

Tror du, allvarligt, att det inte står kommersiella intressen bakom "klimatrörelsen"?
Tänk vilka berg av pengar det t.ex. kan skapas genom att ha möjlighet att påverka/sälja/köpa utsläppsrättigheter.

Du brukar väl gilla att gräva lite. Kolla upp forskare som har lite på fötterna i området. T.ex. Ovanstående William Happer, Rickard Lindzen, Judith Curry, Dr Patrick Moore, Lennart Bengtsson, Björn Lombergh som mycket klarsynt förklarar hur mänskligheten kan hjälpas bättre än med dagens klimathysteri. En annan som är något svårare att förstå, men ganska rolig tycker jag, är Dr Willie Soon.

/ SatanG
 
Var och en får ha sin tro. Min är att det finns skäl att lyssna på vetenskapens rapporter för alla. En del politiker och andra har gjort detta och begripit olika mycket. En del kanske inte har begripet någonting men tror på något ändå.
Min bestämda uppfattning är att det finns många tecken på att planeten inte mår helt bra och att detta med mycket stor sannolikhet beror på människors framfart under de senaste århundradena. Om det sammanfaller med naturliga fenomen som påskyndar eller fördröjer processer är mindre intressant.

Ju tidigare man sätter in motåtgärder ju bättre är det. Bra vore om man kunde prioritera objektivt hur man ska göra detta men det kommer inte att gå att komma överens om saken globalt sett. I Sverige kan vi göra en mängd saker t ex påverka industrier, kalka sjöar, ta hand om förorenade marker, använda mer sjö- och tågtransporter.

Sverige har också möjlighet att påverka internationella organ.

I likhet med vad som sker i USA kan det vara läge att planera för vad som kommer att hända med stigande hav och förändrat klimat. En åtgärd som är enkel är att inte bevilja bygglov för lågt liggande fastigheter etc.


Håller med att vi borde bli bättre på miljötänk. Tyvärr tror jag klimattänket tyvärr tar alltför mycket resurser och prioriterar fel.
Lyssna på vad B Lomborg säger.

/ SatanG
 
Håller med att vi borde bli bättre på miljötänk. Tyvärr tror jag klimattänket tyvärr tar alltför mycket resurser och prioriterar fel
Detta tycker jag du till stor del har rätt i. Ordna det som är lätt/kostnadseffektivt först. Plantera skog, ta hänsyn till jordens albedo, spara energi, med mer.

Olja, kol med mera kommer att fasas ut per automatik då de är en dyrare lösning och innebär ett beroende av "störningskänslig" olja från mellanöstern..
 
Sveriges problem med elförsörjningen beror på ledningskapaciteten inte elproduktionen.

Jo, åtminstone södra Sveriges problem med elförsörjningen beror på elproduktionen eller den elproduktion som våra korkade, flata mähän till politiker tillät danskarna att bestämma att det skulle stängas!
Ja, jag avser Barsebäck!
Bortfallet av den elproduktionen gör att vissa företag inte får tillstånd av Eon(kallas oftast Eoff) att bygga ut och öka sin produktion för att svenska kraftnät inte sköter sitt monopolupprag att se till att bygga ut ledningskapaciteten så att vi kan ersätta bortfallet efter Barsebäck, så starta upp Barsebäck igen så ska du se att vi inte har några problem med bristande ledningskapacitet!
 
Såg Gretas tal i New York igår på tv och nog har hon kompetens så det räcker och blir över.

Mycket duktig på engelska dessutom.

Jag tror inte en svensk medelmåttig skola utvecklar henne mer.

Hon är på topp redan och är kanske den mest kända svensken efter Olof Palme alla kategorier.

Hon predikar mest att få ungdomar att lyssna på forskare och inte med sin egen bristande kunskap.


Någon som matchar henne???


Inga dåliga priser hon kammar hem.....
och vilka kändisar som vill träffa "barnet"
 
Såg Gretas tal i New York igår på tv och nog har hon kompetens så det räcker och blir över.

Mycket duktig på engelska dessutom.

Jag tror inte en svensk medelmåttig skola utvecklar henne mer.

Hon är på topp redan och är kanske den mest kända svensken efter Olof Palme alla kategorier.

Hon predikar mest att få ungdomar att lyssna på forskare och inte med sin egen bristande kunskap.


Någon som matchar henne???



Inga dåliga priser hon kammar hem.....
och vilka kändisar som vill träffa "barnet"

Visst, bröd och skådespel till folket.
Det är nog nästan vem som helst som kan matcha henne med samma uppackning.
 
Såg Gretas tal i New York igår på tv och nog har hon kompetens så det räcker och blir över.

Mycket duktig på engelska dessutom.

Jag tror inte en svensk medelmåttig skola utvecklar henne mer.

Hon är på topp redan och är kanske den mest kända svensken efter Olof Palme alla kategorier.

Hon predikar mest att få ungdomar att lyssna på forskare och inte med sin egen bristande kunskap.


Någon som matchar henne???


Inga dåliga priser hon kammar hem.....
och vilka kändisar som vill träffa "barnet"
Orkar inte lyssna på hennes tal men har väldigt svårt att tänka mig att hon inte har väldigt kvalificerade klimativrare som skriver till henne. En bättre annonspelare än henne hittar dom inte. Men visst, hon är duktig men överskattad för att hon är ett barn. Och som ett ps, vår 6-åring är också duktig på engelska för sin ålder, han har lärt sig på Youtube. :)
 
Jo, åtminstone södra Sveriges problem med elförsörjningen beror på elproduktionen eller den elproduktion som våra korkade, flata mähän till politiker tillät danskarna att bestämma att det skulle stängas!
Ja, jag avser Barsebäck!
Bortfallet av den elproduktionen gör att vissa företag inte får tillstånd av Eon(kallas oftast Eoff) att bygga ut och öka sin produktion för att svenska kraftnät inte sköter sitt monopolupprag att se till att bygga ut ledningskapaciteten så att vi kan ersätta bortfallet efter Barsebäck, så starta upp Barsebäck igen så ska du se att vi inte har några problem med bristande ledningskapacitet!
Ska man göra som du skriver är det brådis. Såg att avvecklingen redan påbörjats. I sak håller jag med. Det var inte klokt att stoppa Barsebäck.
 
Dimper ner!!!!!!!!!!!!!???????? Du/ni är ju otroliga i er förnekelse. Dimper jag ner och stör sekten?

1736_world-of-agreement-2018.jpg

Som kontrast till det du skriver här citerar jag det jag skrev som du svarade på.
Ingen här har vad jag kan minnas påstått att klimatet inte förändras. Jag mins vi talat om någonstans runt 1.6-2 grader.
Problemet ligger i som jag säger den akuta delen, det finns inga vetenskapliga belägg för den. Vetenskaplig konsensus stödjer att det sker en förändring som människan troligtvis står för och att vi inte vet vad den betyder för framtiden. Att det skulle vara akut, det är det bara några få procent av vetenskapen som stöder och är inte konsensus.
Det finns data för en långsam uppvärmning som mätts på stalaktiter, iskärnor etc. Däremot är alla temperaturer bakåt i tiden gissningar vad de kunnat vara, vilket ger en rätt grav osäkerhetsfaktor. Vi mätte inte temperaturer förr. Vi gissar oss fram baserat på hur lager och ringar ser ut i vår geo.
Det är ungefär kontentan av vad den diskussion jag uppfattat i den här tråden sagt.
Däremot är grafen med hockeyklubban falsk och personen som tog fram denna dömd för bedrägeri då data som stödjer denna graf inte fanns.

Denna graf är falsk och dömd för bedrägeri, även om man på osäkerhetsnivån i de grå fälten ser att spetsen är i paritet med tidigare gissade temperaturer:

hockey_stick_TAR.gif
 
Orkar inte lyssna på hennes tal men har väldigt svårt att tänka mig att hon inte har väldigt kvalificerade klimativrare som skriver till henne. En bättre annonspelare än henne hittar dom inte. Men visst, hon är duktig men överskattad för att hon är ett barn. Och som ett ps, vår 6-åring är också duktig på engelska för sin ålder, han har lärt sig på Youtube. :)
Det är ofta tillfälligheter som gör att någon blir superkändis. Greta började som en strejkande idealist och har utvecklats till annonspelare. Råkar hon också göra något bra för klimatet är väl det bra. Vill någon upprepa hennes bedrift är väl det också bra. Helt klart bättre än att vara avundsjuk.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
737
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar
41 K
NilsG
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp