Vad händer med väder och klimat i Thailand?

 
Media ställer aldrig några besvärliga frågor till Greta. Är det ingen som vågar? Årets svensk 1985 ,Refaat El-Sayed
jagades inte av pressen. Man jagade istället Björn Gillberg som avslöjade den felande doktorshatten.

Jag har inte läst ett ord i svenska media om att hockeyklubban är bruten. Är det en pseudonyhet?
Här berättar Dr. Tim Ball om sin juridiska seger över Michael Mann.

Battle-of-the-Graphs-Mann-vs-Ball.jpg
 
Såg Gretas tal i New York igår på tv och nog har hon kompetens så det räcker och blir över.

Mycket duktig på engelska dessutom.

Jag tror inte en svensk medelmåttig skola utvecklar henne mer.

Hon är på topp redan och är kanske den mest kända svensken efter Olof Palme alla kategorier.

Hon predikar mest att få ungdomar att lyssna på forskare och inte med sin egen bristande kunskap.


Någon som matchar henne???


Inga dåliga priser hon kammar hem.....
och vilka kändisar som vill träffa "barnet"
Du skulle kanske närvara vid ordinarie skolans muntliga presentation av sina specialarbeten de haft? Jag personligen ser ingenting mer än vad de ger på presentationen där. Greta är ju inte unik på något sätt. Hon berättar ungefär samma sak som i princip hela sveriges skolors elver säger på sina presentationer. Dessutom är Greta tredje barnet som utnyttjats som talare i FN i samma ämne, samtliga ditförda av mediedrev.
Ämnet och kunskapsnivån är i grunden från skolans specialarbete. I Gretas fall dessutom ett antal skrivare som hjälper henne på traven.
Jag tycker fortfarande att om detta ämne är ett ämne hon brinner för skall hon studera ämnet så hon senare med kunskap kan bidraga.
Olof Palme ja. Han var ju inte känd som någon person med direkt hög kunskap om något, man han brann för sin politik. Greta brinner just nu för det här ämnet. Men det svårt att jämföra dem tycker jag.
 
Orkar inte lyssna på hennes tal men har väldigt svårt att tänka mig att hon inte har väldigt kvalificerade klimativrare som skriver till henne. En bättre annonspelare än henne hittar dom inte. Men visst, hon är duktig men överskattad för att hon är ett barn. Och som ett ps, vår 6-åring är också duktig på engelska för sin ålder, han har lärt sig på Youtube. :)
Lite märkligt om inte hennes kvalificerade rådgivare köps upp av politiska partier eller PR företag om dom är så framgångsrika.

Dom måste ha enormt värde på marknaden.

Lyssna innan du dömer på förhand.
Att inte orka lyssna var ett udda skäl.
 
Lite märkligt om inte hennes kvalificerade rådgivare köps upp av politiska partier eller PR företag om dom är så framgångsrika.

Dom måste ha enormt värde på marknaden.

Lyssna innan du dömer på förhand.
Att inte orka lyssna var ett udda skäl.
När det gäller så pass viktiga frågor lyssnar jag hellre på vetenskapsmän etc än på ett barn, så enkelt är det. Hon må vara smart och behövs men kvalifikationer som en högutbildad professor t ex har hon inte.
 
Som kontrast till det du skriver här citerar jag det jag skrev som du svarade på.

Problemet ligger i som jag säger den akuta delen, det finns inga vetenskapliga belägg för den. Vetenskaplig konsensus stödjer att det sker en förändring som människan troligtvis står för och att vi inte vet vad den betyder för framtiden. Att det skulle vara akut, det är det bara några få procent av vetenskapen som stöder och är inte konsensus.
Det finns data för en långsam uppvärmning som mätts på stalaktiter, iskärnor etc. Däremot är alla temperaturer bakåt i tiden gissningar vad de kunnat vara, vilket ger en rätt grav osäkerhetsfaktor. Vi mätte inte temperaturer förr. Vi gissar oss fram baserat på hur lager och ringar ser ut i vår geo.
Det är ungefär kontentan av vad den diskussion jag uppfattat i den här tråden sagt.
Däremot är grafen med hockeyklubban falsk och personen som tog fram denna dömd för bedrägeri då data som stödjer denna graf inte fanns.

Denna graf är falsk och dömd för bedrägeri, även om man på osäkerhetsnivån i de grå fälten ser att spetsen är i paritet med tidigare gissade temperaturer:

hockey_stick_TAR.gif
Tittar med på lokala akuta problem blir det annorlunda. Vattennivåerna stiger i södra Sverige och det kommer att ställa till problem i Skåne. Det är t ex svårt att få bygglov på lågt liggande områden. En del områden t ex Skanör/Falsterbo och Kristianstad har små marginaler och kan kräva vallar av holländsk modell. Jag har tidigare pekat på att länsstyrelsen 2014 frågade regeringen vad man skulle göra med Mälaren.

När jag satt i Stockholms läns försvarskommité fick vi några genomgångar höra att det var dags att fundera på motåtgärder. Mälaren är intressant i sammanhanget eftersom den är dricksvattentäkt för en stor del av Storstockholm. Kommer det in salt i Mälaren blir det problem.

Redan i dag uppstår problem som gör att man i vissa situationer måste stänga Gamla Stans T-banestation.

Jag anser att det är viktigt att se praktiskt på de miljöproblem som med stor sannolikhet kommer. Inte minst gäller detta vid planeringen av ny bebyggelse.

Min uppfattning är att det finns all anledning att ha fokus på lokala akuta problem och satsa pengar i förebyggande syfte.
 
Som kontrast till det du skriver här citerar jag det jag skrev som du svarade på.

Problemet ligger i som jag säger den akuta delen, det finns inga vetenskapliga belägg för den. Vetenskaplig konsensus stödjer att det sker en förändring som människan troligtvis står för och att vi inte vet vad den betyder för framtiden. Att det skulle vara akut, det är det bara några få procent av vetenskapen som stöder och är inte konsensus.
Det finns data för en långsam uppvärmning som mätts på stalaktiter, iskärnor etc. Däremot är alla temperaturer bakåt i tiden gissningar vad de kunnat vara, vilket ger en rätt grav osäkerhetsfaktor. Vi mätte inte temperaturer förr. Vi gissar oss fram baserat på hur lager och ringar ser ut i vår geo.
Det är ungefär kontentan av vad den diskussion jag uppfattat i den här tråden sagt.
Däremot är grafen med hockeyklubban falsk och personen som tog fram denna dömd för bedrägeri då data som stödjer denna graf inte fanns.

Denna graf är falsk och dömd för bedrägeri, även om man på osäkerhetsnivån i de grå fälten ser att spetsen är i paritet med tidigare gissade temperaturer:

hockey_stick_TAR.gif
Och den här grafen är äkta. Ungefär samma uppvärmning (till och med något mer mer på kortare tid tid tycker jag mig se)

1736_world-of-agreement-2018.jpg
 
Du skulle kanske närvara vid ordinarie skolans muntliga presentation av sina specialarbeten de haft? Jag personligen ser ingenting mer än vad de ger på presentationen där. Greta är ju inte unik på något sätt. Hon berättar ungefär samma sak som i princip hela sveriges skolors elver säger på sina presentationer. Dessutom är Greta tredje barnet som utnyttjats som talare i FN i samma ämne, samtliga ditförda av mediedrev.
Ämnet och kunskapsnivån är i grunden från skolans specialarbete. I Gretas fall dessutom ett antal skrivare som hjälper henne på traven.
Jag tycker fortfarande att om detta ämne är ett ämne hon brinner för skall hon studera ämnet så hon senare med kunskap kan bidraga.
Olof Palme ja. Han var ju inte känd som någon person med direkt hög kunskap om något, man han brann för sin politik. Greta brinner just nu för det här ämnet. Men det svårt att jämföra dem tycker jag.
Jag anser att man ska se Greta som en symbol inte expert. Hon har säkert duktiga talskrivare på samma sätt som de flesta politiker. Greta har råkat bli superkändis. Låt henne vara det men se henne inte som expert.
 
Du skulle kanske närvara vid ordinarie skolans muntliga presentation av sina specialarbeten de haft? Jag personligen ser ingenting mer än vad de ger på presentationen där. Greta är ju inte unik på något sätt. Hon berättar ungefär samma sak som i princip hela sveriges skolors elver säger på sina presentationer. Dessutom är Greta tredje barnet som utnyttjats som talare i FN i samma ämne, samtliga ditförda av mediedrev.
Ämnet och kunskapsnivån är i grunden från skolans specialarbete. I Gretas fall dessutom ett antal skrivare som hjälper henne på traven.
Jag tycker fortfarande att om detta ämne är ett ämne hon brinner för skall hon studera ämnet så hon senare med kunskap kan bidraga.
Olof Palme ja. Han var ju inte känd som någon person med direkt hög kunskap om något, man han brann för sin politik. Greta brinner just nu för det här ämnet. Men det svårt att jämföra dem tycker jag.
Greta är väldigt unik.
Annars skulle varenda medelmåttig skolelev bli inbjudna till EU parlamentet, FN, påven, presidenter mm.

Hon har något som påminner om Mandela, Gandhi, Dalai Lama.
Man lyssnar på dom fast dom inte har någon speciell kompetens.

Enkla människor med karisma.
 
Media ställer aldrig några besvärliga frågor till Greta. Är det ingen som vågar? Årets svensk 1985 ,Refaat El-Sayed
jagades inte av pressen. Man jagade istället Björn Gillberg som avslöjade den felande doktorshatten.

Jag har inte läst ett ord i svenska media om att hockeyklubban är bruten. Är det en pseudonyhet?
Här berättar Dr. Tim Ball om sin juridiska seger över Michael Mann.

Battle-of-the-Graphs-Mann-vs-Ball.jpg
Vad är det för mening med att ställa svåra frågor till Greta. Hon är ju symbol inte expert. Att pressen ställde frågor till Björn Gillberg var väl inte så konstigt. Han utgav sig för att vara expert och var mycket massmedial. Dessutom uppfattade många honom som stor i käften.
 
Greta är väldigt unik.
Annars skulle varenda medelmåttig skolelev bli inbjudna till EU parlamentet, FN, påven, presidenter mm.

Hon har något som påminner om Mandela, Gandhi, Dalai Lama.
Man lyssnar på dom fast dom inte har någon speciell kompetens.

Enkla människor med karisma.
Hoppsan, här höjs hon rejält till skyarna. Jämföra med t ex en fantastisk man som Mandela, inte dåligt måste jag säga. Än en gång, hon är otvivelaktigt duktig men jag lyssnar hellre på hennes mamma.
 
Olof Palme ja. Han var ju inte känd som någon person med direkt hög kunskap om något
Du skriver och skriver men det mesta är bara personligt vinklat. Finns ingen som helst anledning för någon här på forumet att nedvärdera någon.

Tvärt emot vad du skriver var Olof Palme känd för att vara intelligent (rätt eller fel vet jag inte men han var känd för det) IQ 156 är väl inte så dåligt.

 
Greta är väldigt unik.
Annars skulle varenda medelmåttig skolelev bli inbjudna till EU parlamentet, FN, påven, presidenter mm.

Hon har något som påminner om Mandela, Gandhi, Dalai Lama.
Man lyssnar på dom fast dom inte har någon speciell kompetens.

Enkla människor med karisma.
Ja hon hade föräldrar som ville publicera henne och initierade ett mediedrev. Hon själv visar ingenting extraordinärt jämfört med andra och hon själv är inte orsaken utan det var omgivningen som gjorde. Ungefär som att spela på lotto.
Hennes karisma är typ 12 åring med pippi långstrump komplex. Möjligen ett medvetet val av omgivningen, men kan självklart vara hennes egen stil. Svårt tänka sig hon är den ålder hon biologiskt är, de flesta i hennes ålder är betydligt mognare i både utseende och sätt att uttrycka sig.
 
Du skriver och skriver men det mesta är bara personligt vinklat. Finns ingen som helst anledning för någon här på forumet att nedvärdera någon.

Tvärt emot vad du skriver var Olof Palme känd för att vara intelligent (rätt eller fel vet jag inte men han var känd för det) IQ 156 är väl inte så dåligt.

Men, jag skrev ingenting om IQ, IQ är inte kopplat till kunskap överhuvudtaget. Kunskap är något du lär dig och är inte förknippat med intelligens. Så varför anklagar du mig för att ha nedvärderat Palmes intelligens?
156 betyder att han och jag är exakt lika i så fall, jag fick 156+ på 80 talets tester. Vad betyder det i praktiken, extra godis? Det där är ett så totalt värdelöst akademiskt mått det kan bli och bör inte användas för att jämföra människor. Låt det stanna som ett teoretiskt mått bland forskare om hjärnan där det hör hemma.
 
Än en gång, hon är otvivelaktigt duktig men jag lyssnar hellre på hennes mamma
Greta är en symbol. Du skriver att du hellre lyssnar på hennes mamma. Jag tror nog att skillnaden egentligen är att du njuter av mammans sång men finner Gretas budskap jobbigt....

Redan för några hundra år sedan skrev H.C Andersen "Kejsarens nya kläder". Bara ett barn sa sanningen....
 
Men, jag skrev ingenting om IQ, IQ är inte kopplat till kunskap överhuvudtaget. Kunskap är något du lär dig och är inte förknippat med intelligens. Så varför anklagar du mig för att ha nedvärderat Palmes intelligens?
156 betyder att han och jag är exakt lika i så fall, jag fick 156+ på 80 talets tester. Vad betyder det i praktiken, extra godis? Det där är ett så totalt värdelöst akademiskt mått det kan bli och bör inte användas för att jämföra människor. Låt det stanna som ett teoretiskt mått bland forskare om hjärnan där det hör hemma.
Bra, Då är vi överens om att Olof Palme var intelligent...
 
Jag har aldrig någonsin antytt någonting annat. Det är ju du som skarvar friskt här.
Däremot hävdar jag att vad gäller kunskap, hade han en begränsad sfär, som många politiker har.
Du måste förstå att jag har inte 156 i intelligenskvot som du så blygsamt nämnde att du har så jag hänger inte med i ditt resonemang. Ber om ursäkt för det. Men vad kul att vi är överens om att Olof Palme var intelligent..
 
Du måste förstå att jag har inte 156 i intelligenskvot som du så blygsamt nämnde att du har så jag hänger inte med i ditt resonemang. Ber om ursäkt för det. Men vad kul att vi är överens om att Olof Palme var intelligent..
Här har vi mannen som hävdar andra använder härskartekniker mot honom, men inte ser sig själv, kan jag tycka efter en sådan kommentar.
Jag ber dig ödmjukt lägga ned den stilen, jag kör inte den mot dig och personligen anser jag att man bör hålla ett visst mått av respekt mot varandra.
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
727
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar
40 K
NilsG
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp