Vad händer om man ändrar sitt efternamn?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej

Vet något om rycktet stämmer att om min blivande fru (från thailand) ändrar sitt efternamn till mitt vid registrering hos "amphöö baan", så kan hon inte längre köpa mark i Thailand?

Kan man isåfall välja att inte ändra efternamnet nu, och göra det vid ett senare tillfälle?

:wai:
 
Hej igen.

Det var ett snabbt svar!! :)
Ja, jag hoppades verkligen på att det var/är en skröna. Vet ej, men kan det varit en gammal regel eller rentav en ny?

Annars är det verkligen ett possitivt svar :D

:wai:
 
Hej hej igen.

Tackar för tipset! :) Skall kolla med ambassaden för säkerhetskull.

:wai:
 
""Berget" " sa:
Hej

Vet något om rycktet stämmer att om min blivande fru (från thailand) ändrar sitt efternamn till mitt vid registrering hos "amphöö baan", så kan hon inte längre köpa mark i Thailand?

Kan man isåfall välja att inte ändra efternamnet nu, och göra det vid ett senare tillfälle?

:wai:
Det brukade faktiskt finnas en sådan regel,men jag tror den togs bort på 90 talet.
En annan regel som jag tror fortfarande existerar är att en utlänning får ärva land efter sin fru men han får inte äga marken!Därför får han några veckor eller så på sig att sälja marken/huset,annars riskerar han att allt blir konfiskerat.

Om huset var köpt innan giftemålet så får han inte ärva det alls.

Om jag kommer ihåg riktigt så får den överlevande maken ärva 50 procent av tillgångarna medan alla barnen får dela på resten.

Jag är inte Thailändsk jurist så jag kan inte säga helt säkert att ovanstående är korrekt.
Det bästa är nog att du frågar någon sakkunnig,men lita inte på alla svar du får för många sprider avsiktligt falska rykten och vissa experter tror att dom vet allt.

Shaowpanyaa
 
???

Vet inte hur mitt inlägg ovan kunde få gäst-avsändare (författare), men det var jag som skrev det i alla fall, i fall nu någon vill kommentera något av vad jag skrev.

/MacArthur
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
736
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
jpyllman
J
 
Tillbaka
Topp