Vad innebär lycka för en thailändare?

 
Dessa generaliseringar... Vad innebär lycka för en svensk? Och vem är numera svensk?
Jag är en internationaliserad svensk. Och lycka för mig är att få vara frisk, ha en familj som jag känner älskar mig för den jag är och som får min kärlek tillbaka.

Vad är lycka för en thailändare då? Det beror förmodligen på varifrån man är kommen. En fattig person från Isaan är kanske lycklig om hon eller han har mat på bordet för dagen, en välbeställd från Bangkok finner kanske lyckan i ett fett bankkonto, vad vet jag. Skall faktiskt fråga frugan vid tillfälle när jag kommer hem.
 
Mat i magen... :)

Thai klocka.jpg
 
Men snälla mackes, någon gång måste du släppa taget och vara lite go, och lite slarvig med ordvalen, och dina tankar. Varför skall man INTE kunna ställa den frågan då. Alla människor har drömmar och alla människor har tankar, om vad lycka är för dom. men det är olika för alla..

Men varför skall man inte kunna nämna lite olika saker som thailändare finner vara goa, och som gör dom lyckliga utan att misshandla hela ämnet ända in i döden.

Detta påminner mig mest om, när jag påstod att alla folk hade drömmar i mina dagliga kapitel. Genast kom det en skocker med förnumstiga gentlemen, och menade på att fattigt folk inga drömmar har.... Var den generaliseringen bättre då. Sånt horribelt struntprat skall väl sägas direkt då...

Nä för fasen, ALLA söker lycka, och alla drömmer, varken dom erkänner det eller inte. Utan dessa saker så är livet en endaste jäkla tråkig autostrada till döden inträffar, och allt tar slut.

Lycka för en (1) thailändare kan t.ex. vara att vinna på by-lotteriet stort... Men överhuvudtaget, så tror jag lycka för dom alla, är stålar på matbordet, stålar i första hand, och sedan mat..
 
Men snälla mackes, någon gång måste du släppa taget och vara lite go, och lite slarvig med ordvalen, och dina tankar. Varför skall man INTE kunna ställa den frågan då. Alla människor har drömmar och alla människor har tankar, om vad lycka är för dom. men det är olika för alla..

Men varför skall man inte kunna nämna lite olika saker som thailändare finner vara goa, och som gör dom lyckliga utan att misshandla hela ämnet ända in i döden.

Detta påminner mig mest om, när jag påstod att alla folk hade drömmar i mina dagliga kapitel. Genast kom det en skocker med förnumstiga gentlemen, och menade på att fattigt folk inga drömmar har.... Var den generaliseringen bättre då. Sånt horribelt struntprat skall väl sägas direkt då...

Nä för fasen, ALLA söker lycka, och alla drömmer, varken dom erkänner det eller inte. Utan dessa saker så är livet en endaste jäkla tråkig autostrada till döden inträffar, och allt tar slut.

Lycka för en (1) thailändare kan t.ex. vara att vinna på by-lotteriet stort... Men överhuvudtaget, så tror jag lycka för dom alla, är stålar på matbordet, stålar i första hand, och sedan mat..

Eller också skapar man det liv man vill ha tillsammans med människor man tycker om och som alla är unika.
Försöker man att placera alla människor av en viss färg eller sort i samma fack så blir man bara besviken och tycker inte att de är som man vill eller förväntar sig.
 
Dessa generaliseringar... Vad innebär lycka för en svensk? Och vem är numera svensk?
Varför har du så ont av detta Mackes?
Allt är inte svart eller vitt, du och några till borde lära er att inte ta folk exakt på ordet utan inse att det finns omständigheter runt om.

Jag tycker inte att trådfrågan är det minsta generaliserande, om ex nån skriver att vaniljglass gör Thai lyckliga så betyder ju inte det att alla Thai blir lyckliga av vaniljglass eller att vaniljglass är det enda som gör Thai lyckliga. Dessutom speglar det ju bara en bild av en persons uppfattning som hen har utefter sin erfarenhet, olika erfarenhet ger olika uppfattningar men ingen behöver vara fel.
 
Eller också skapar man det liv man vill ha tillsammans med människor man tycker om och som alla är unika.
Försöker man att placera alla människor av en viss färg eller sort i samma fack så blir man bara besviken och tycker inte att de är som man vill eller förväntar sig.

Ja du återkommer till detta en hel del mackes, men passa dig bara så du inte blir ensam i det sociala. Lätta på trycket som sagt var, och använd glidmedel i det sociala... ja jag vet, jag är inte den som skall snacka om det. men jag fann inte denna tråd vara särdeles ond i sig, men jag tror inte du ens läste och tog till dig av vad jag skrev.. så skit samma då..
 
Denna gång håller jag faktiskt med er båda. Jag har blivit väldigt mycket motivalls käring, kanske dax att sluta med det.

Men när man använder generaliseringar för att döma ut hela folkslag ser jag rött. Jag vet ju att alla är olika och generaliseringar orättvisa. Det är kanske i grunden orättvisor jag kämpar mot, det började redan i lumpen när vi fick kompanistraff!

Jag skall försöka att se mellan fingrarna med generaliseringar om jag slipper höra att alla Thailändare är dumma i huvudet eller dylikt.
 
Hahaha du e la go mackes, du kan inte kräva nåt i gengäld bara för att du skall göra gott... Då spricker ju hela vitsen med att bättra sig ju!!

Eller hur??
 
Denna gång håller jag faktiskt med er båda. Jag har blivit väldigt mycket motivalls käring, kanske dax att sluta med det.

Men när man använder generaliseringar för att döma ut hela folkslag ser jag rött. Jag vet ju att alla är olika och generaliseringar orättvisa. Det är kanske i grunden orättvisor jag kämpar mot, det började redan i lumpen när vi fick kompanistraff!

Jag skall försöka att se mellan fingrarna med generaliseringar om jag slipper höra att alla Thailändare är dumma i huvudet eller dylikt.
Ibland är en generalisering inte så generaliserande som det ser ut vid första anblicken. Folk uttrycker sig olika och det viktiga är ju vad personen menar, inte vad du tolkar att det står. Blir ju heltokigt när andra ska tala om för folk vad dom tycker och menar.
 
Gillar inte generalisera heller som någon uttryckte här men frågade en thailändska min sambo. Svaret var att;" jag har dig, vänner, familj, hälsa, mat på bordet, arbete och allt i livet egentligen".
Tyckte svaret var som kan få från de flesta positivt inställda människor, svenskar eller thai.
 
Öppna frågor är generellt sett bra, de ger en öppen diskussion. "Vad innebär lycka för en thailändare?" är kanske en lite väl öppen fråga dock; vad är lycka för en svensk eller en kenyan?

Ska jag fråga de 4 thailändare jag känner bäst har jag redan där 4 olika svar:
Frugan: Att resa med familjen.
Dottern (OK, bara halvthai): Skriva och animera, helst med hundvalpen i knät.
Svärmor: Att ha dotter, barnbarn och svärson hemma.
Svärfar: Att sitta på ljugarbänken med grannarna och berätta att dotter, barnbarn och svärson är hemma.
 
Ja Atom och med de 4 svaren, så har du uppfyllt andan i tråden, och undringen som trådstartaren hade. Inget fel i det alls tycker jag...

Kul att dryfta olika svar, alltid lär man sig något. Att bara ha "stängda frågor" ger ju heller inte mycket för sinnevärlden tror jag.. Nä fram för spekulationer, generaliseringar, undringar, frågor och massa konstiga svar. DÅ har vi människorna i ett nötskal, som sagt var, inget fel i det alls..
 
Lycka betyder ju olika för varje människa, tror inte det sitter i nationaliteten.

Dock är man fattig så är ju lycka att kunna försörja sig och sin familj. har man tillräckligt med pengar för de basala sakerna i ens vardag kan man ju drömma lite längre. För vissa kan det vara att bli sedd, att bli älskad, att bli frisk.

Jag är lycklig att jag har en fin familj som älskar mig, två goa barn och att vi alla får vara friska!
 
Jag tror också i tillägg till det jag skrivit tidigare, att det finns en viss kategori av människor, som drömmer långt bortom "mat på bordet", "leende små barn i sängkammaren", eller en "fru som han kan vara stolt över"... Och det är de som drömmer och har en målsättning i livet. En målsättning som kan vara att de bara skall t.ex. ha fullgjort sin utbildning, och skapat ett framgångsrikt bolag, och blivit någon att räkna med.

Det är ur den sortens människor som företag och länder bygger sin framtid, och dessa behövs faktiskt, och är jätteviktiga tror jag, inte bara den vanliga människan med relativt små drömma, utan då även de storvulna människornas drömmar är oerhört viktiga..

Hoppas ni förstod hur jag tänkte..
 
Innan man funderar på hur lycka är för en Thai bör man kanske ställa sig frågan vad gör en svensk lycklig som har allt.
Jag vet inte hur många svenskar som jag känner som gnäller om hur dj..a tråkigt det är att gå till jobbet varje dag.
Har man däremot varit tillsammans med familjer i Thailand en lång tid så får man ett annat synsätt på livet.
I thailand tjänar man som regel ca 300 bath om dagen. Ca 70kr per dag... Vad tjänar en svensk per dag?
Många vänner i Thailand vill som vi ha ett drägligt liv. Inte bara mat på bordet. De har samma drömmar som alla andra. Barnen vill ha mobiltelefon. Tv. Moppe. resa mm mm. Men de förväntas se till att fösörja familjen!!
Mamma , pappa och mor, farföräldrar. Inte fan är det någon i Sverige som bryr sig om det. Svenskar är så självupptagna att de inte ens har tid att hälsa påsina föräldrar.
Så för min del är man mer lycklig i Thailand med familjetillhörighet. Alla tar hand om varandra.
Jag har personligen blivit offentligt omfamnad och tackad av de högste munken i Non Thai, som är god vän med familjen för att jag är mer Thai än svensk i mitt sätt. För jag bryr mig om grannar, barn och familjer.
Att sitta och ha roligt med ett par gamligar i 90-års åldern och dela en Chang betyder mycket.

Lycka är nog att ta hand om familj, vänner och att leva nu.
Vem som har den grönaste gräsmattan skiter man fullständigt i där. Det kommer en ny dag i morgon. :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
9 K
A
 
Tillbaka
Topp