Vad kände ni första gången ni kom till Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Första gången jag landade i Bangkok var på min hemresa från Australien. Vi landade mitt i natten, jag var inte ett dugg förberedd på något.
Efter att vi gått igenom tull och fått vårat bagage kom vi ut.
Där slog en konstig hetta emot mej, det var som att kliva rakt in i en bastu, jag hade aldrig känt något liknande, och min tanke var då.
Är det sån här hetta på natten, hur kommer då morgondagen att vara. :)

Morgondagen löste sej. :D

Första gången jag var i Thailand, är en blandning mellan Legolas och Kycklingens berättelse.

Landade på morgonkvisten. Och redan i "dragspelsgången" mellan planet och flygplatsterminalen kände jag en vägg av värme, och lukter. Jag trodde det var matlagning plus att hettan berodde på att vi befann oss i en "plasttunna."
När jag sedan kliver utanför dörrarna och till taxin, då förstod jag att doften och värmen var doften och värmen från LOS:

Bra fråga, minns bannemig inte.

Blandning av fylla och mental överladdning är nog orsakerna för det.. :-[

Jag minns så väl den gången. Jag och kompisen kom från Penang till Phukets flygplats. Vi stod där och väntade på bagaget när han plötsligt råkade välta en plastkasse med tax-free som vi hade köpt i Malaysia. Naturligtvis gick en flaska Famous Grouse åt pipan varpå de ljuvliga thailändska dofterna beblandades med en omisskännlig doft av whisky. Dessutom till övriga resenärers + personalens allmänna munterhet.

Utöver det var det naturligtvis en härlig känsla att äntligen komma till det land som man hade hört så mycket om. Första middagen var Tom Yam Goong, ordentligt kryddstark. Personalen på restaurangen stod t o m och tittade på oss för att se om vi skulle klara av den, det gjorde vi absolut.

Ja, detta första besök i nådens år 1994 lade grunden för all kärlek till detta land och dess innevånare.

//Berralund

"Min kansla"

Efter landat pa DonMuang, snirklat sig igenom passkontroll och fatt sin vaska fran bagagebandet och hittat vagen till ytterdorrarna.
De forsta stegen kandes normalt, men efter kylan som blaste i dorrslussen forsvann, sa slog en hetta och luftfuktighet mot kroppen.
De forsta andtagen utanfor DonMuang, gav mig en kansla av tvatakts avgaser och diselrok fran bilar och bussar som inte har gjort den senaste servicen pa motorn.
Det var en Ahh och Mhh!! kansla, att antligen vara har i thailand,
alldeles utlammnad till vad komma skall, en ren farsking, inte ens torr bakom orat... Snart 10 ar sen.

BerraMuk

Min första gång var 89 och jag var bra saltad. Mina förväntningar var ju skyhöga naturligtvis och jag som bara hade varit i Polen, Grekland, England och bla bla i Europa såg ju detta som något i hästväg och därav det glatta humöret.

På den tiden flög jag mycket med Aeroflot, jag vet alla ryggar tillbaka men jag får säga att det har alltid varit kanon de 6 gånger jag flugit med dem. Lite lång väntan och plan som kommit bort med mera, men vem bryr sig jag är ju på väg och det är det viktigaste.

Jag stod med några ryssar längst bak i planet och hinkade vodka och vi mellanlandade i Bombay och sen på Don Muang var vi bra i gasen och glada jag och ryssarna.

Dagen efter i Banglampoo vaknade jag upp till ett inferno av människor och oväsen samt värmen slog emot som en bastu, en omtumlande upplevelse med en bakfylla som hette duga.

Efter några dagar promenerade jag på Petchburi Road en ganska busy gata som ni vet med tusentals bilar och människor och när jag går där ser jag en man 20 meter framför mig som pekar på mig och säger "What, it's you the very drunk guy at the airport" och det visade sig att det var passkontrollanten som satt där när jag gick igenom, men det kom ju inte jag ihåg. Jag tänkte det kan inte vara sant, inte klokt. Första gången man är i Thailand och sen på en stor gata mitt i Bangkok bland tusentals människor stöter jag på just denne man :eek:.

Det visade sig också att han har en syster som jobbar som sköterska på sjukhuset i Eskilstuna .. Ja världen är allt bra liten.

Efter denna gång var jag fast! :wai:

Mvh Peter

Insayt :)
Jag var oxå i Thailand första gången -89 med aeroflot och en massa mellanlandningar.. kanske vi åkte i samma plan :wai:

Jaha, var det du som snarka så in i helvete ;D, nä jag skojar, jag åkte tror det var 8 November som jag flög så kanske vi var på samma plan.

Mvh Peter

Det var juli för min del..Med stopp i Moskva, tasjkent karachi,Bombay,newdeli.... fy fan vilken lång flygresa.. Men det var det värt när man drygt ett dygn senare var framme :afro:. Hemresan gick kanon på grund av röda o blå små saker, och en annan drink. :)

Ja, nä då var det inte sama flyg för jag mellanlandade bara i Bombay och Dubai, eller jag kanke var så tankad med vodka att jag glömt det 8)

Peter

Jag åkte med dom -94.
Ditresan var inga problem, men hemresan.
När vi kom till Moskva så gisk det inga flyg till Landvetter den dagen.
Helvete vilken pärs det blev att övertala dom att jag ville bara hem, dom tyckte jag kunde vara kvar där i 2 dagar.
Till slut efter mycket tjat i mitt lugna jag så fick vi åka med ett flyg till köpenhamn därifrån till Arlanda, sen vart det stop.
Jag började att tjata igen, ringde min bror så dom bakom disken kunde höra vad jag sa, brorsan var kattvakt åt mej, men jag pratade med brorsan som att han passade mina småbarn, till slut så fick vi gratis biljetter från Arlanda-Landvetter.
Så den resan slutade lika bra som den börjat med lite äventyr på vägen. :)

Jo, på den tiden var det så, vet inte nu Aeroflot är nog ett bättre flyg idag, de samarbetar ju med Klm, Air France och British tror jag. Men då kostade ju biljetterna ingenting och som sagt var lite dålig koll på vart de hade planen var det.

Tror det var 92, hade de tappat bort planet i Sidney, men de ordnade snabbt hotellrum på Hotel Elisabeth Taylor i Bangkok, fri mat swimmingpool på taket och där var vi i 27 timmar, jag klagar inte kanon slapp jag ju och åka hem just då.

Sen älskade jag "Babuschkorna", i restaurangen, nja restaurang mer som en militärmatsal. Man fick ju alltid kuponger till mat när man väntade mer en 6 timmar tror jag och vilken mat sedan, pommes som sladdrade som en 3 år gammal gurka och biff som var så seg att risken var stor att den flög iväg över hela matsalen.

Att klaga var det inte tal om jag förstår ju inte ryska men det behövdes inte utan jag förstod ganska väl ändå vad hon sa genom att bara titta på henne "Ät och tig :mad:".

Som sagt var jag reste ju 2 gånger om året och de lärde ju känna mig efter några gånger och jag hade alltid så jävlas roligt åt de här Babuschkorna.

Kanske inte så mycket Thailand i just detta inlägg men har i alla fall med
"Hotel Elisabeth Taylor i Bangkok"
;D

Mvh Peter

Kommer i håg de där babuschkorna med glädje.. stenhårt sminkade med för mycket överallt. (Knall röda kinder och lila ögonskugga samt illrött läppstift. ) Och alla hette Olga eller Svetlana.. och serverade surt starkt vin ur 5 liters karaffer

Biljettpris? superbilligt

Fan vad knäpp jag är, såg nu att du åkte Juli och så säger jag att Nä det kan inte varit samma flyg då jag åkte i November, nä tacka fan för det :-[

Mvh Peter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
9
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp