Vad kostar en liter bensin till bilen där du befinner dig nu?

B

Bossej

Gäst
Bensinpriset är ett intressant ämne tycker jag.
Var och tankade bilen i Nang Rong idag. En liter 91 oktan bensin till min gamla Suzuki Vitara kostade nu 23,50 baht, men det senaste året har priset varierat väldigt mycket.

Det finns ett världsmarknads pris, men därefter påverkas de lokala priserna av transportkostnader, politik, krig, terroristhandlingar,
den lokala marknaden.
Vissa länder beskattar bensinen mera etc.
Vi befinner oss på olika platser i Thailand, på utflykt till Cambodja, i Laos. eller i Sverige.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
I förrgår tankade jag 95 oktan på automatstation i Lund för 12:29 litern. Här i Kävlinge kostar den 12:72 på bemannad station.

B

Bossej

Gäst
Oj Berra , det är ju mer än dubbelt så dyrt som här i Thailand.

Vet inte var bensinen i Thailand kommer ifrån, men i Sverige kommer den väl från Nordsjon?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Oj Berra , det är ju mer än dubbelt så dyrt som här i Thailand.

Vet inte var bensinen i Thailand kommer ifrån, men i Sverige kommer den väl från Nordsjon?
Det är olika beroende på raffinaderi. Men den kommer antingen från Nordsjön eller Ryssland. 12:29 är ändå ganska "billigt".

B

Bossej

Gäst
Det är olika beroende på raffinaderi. Men den kommer antingen från Nordsjön eller Ryssland. 12:29 är ändå ganska "billigt".[/QUOTE

Men hur kan då bensinen vara hälften så dyr i Thailand? Världsmarknadspriset är väl detsamma när de koper in ?

B

Bossej

Gäst
Det är olika beroende på raffinaderi. Men den kommer antingen från Nordsjön eller Ryssland. 12:29 är ändå ganska "billigt".

Varfor är bensinen mycket billigare i Thailand? Världsmarknasdspriset när de koper in måste väl vara ungefär detsamma?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
DeN största delen av bensinpriset i Sverige utgörs av skatter av olika slag och sedan dessutom moms på dom olika skatterna. Sjukt men helt i Miljöpartisternas anda.

B

Bossej

Gäst
Nu väntar vi vanliga medlemmar, Ceasar, Berra och jag på synpunkter och fakta i denna fråga från forumveteranerna Solve, EV, Janne, Phonta och Jonas, och Kycklingen.

Senast redigerad av en moderator:
A

Anonym

Gäst
Bytte divaxlarna i Na Jomtien på min Toyota 3 liter 4 wd, för 3 veckor sen. 6200 baht. i sverige 17000 kronor.
Drivaxlarna kraschade på Bang Na = Trat vägen. Körde på en till Jomtien.

A

Anonym

Gäst
Dom har ju ett raff i Rayong. dieseln är billig 21.39 tror, var tvungen att köra Bangkok till Kitchakut. på vägen tillbaka så avsiktligern kraschade jag den sämsta drivaxeln. Kopplade in 4 hjulsdriften, vilket gjorde drivaxeln hoppade ur ett axellagret på ena hjulet. Tillbringade natten på en bensinstation.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Dom har ju ett raff i Rayong. dieseln är billig 21.39 tror, var tvungen att köra Bangkok till Kitchakut. på vägen tillbaka så avsiktligern kraschade jag den sämsta drivaxeln. Kopplade in 4 hjulsdriften, vilket gjorde drivaxeln hoppade ur ett axellagret på ena hjulet. Tillbringade natten på en bensinstation.
Ja det är en stor skillnad på drivmedelspriset i Sverige och Thailand. Dieseln kostar 12:08 vill jag minnas. Och 70-80 % är skatt.

A

anonymous

Gäst
Thailand har ju också sina egna olje och gasfält och raffinaderier, http://www.rpcthai.com/html-en/about/index1.php , https://www.chevron.com/worldwide/thailand

Att Sverige är så dyrt har väl med detta att göra, Under 2015 kostade bensinen i genomsnitt 13,36 kronor litern. Strax över 60 procent, eller 8,25 kronor, av priset utgjordes av skatter.

A

Anonym

Gäst
12.79 kostade den här på närmsta ST1. E85 strax över 11 vilket då går bort.

Lät ju billigt i Thailand. Jag brukar köra disel där och vill minnas att det senast var runt 30, kanske minns fel.

A

Anonym

Gäst
Kostade så för tre år sen, och i Kina kostade bensinen under 5 yuan.

Liknande trådar

Topp