Vad kostar lecablock i thailand

rei403

Medlem
Ska fortsätta med mitt husbyggen i november.
behöver lägga upp en budget så jag har lite koll på kostnadera
är det någon som vet vad:
- lecablock kostar, till yttervägg
- aluminiumrör till tak, föredra det förre stål om det inte skiljer för mycket
- kan man dra in 3fas istället för 1 fas?
mvh
rei

suriya

Forumveteran
Är du säker på att du menar lecablock, och inte bara de där vanliga cementstenarna? Lecablock är väldigt svårt att få tag på har jag fått höra från dem som har försökt och jag har inte hittat något när jag har sökt själv heller. :)

Jag har inte sett så mycket på aluminiumprofiler, men det finns många affärer som säljer sånt. Dock brukar det vara jämförelsevis ganska dyrt.

Det går fint att dra in trefas, men jag vet dock inte hur mycket det kostar.

Birger

Nedtystad
Just lecablock är häpnadsväckande dyra, men det finns lättbetong till hyggligt pris. Isoleringsvärdet är hyggligt, jämförbart med trä och det har ju använts i Sverige i århundraden. Fyra tum lättbetong är jämförbart med fyra tum timmer och det är nog OK. Trefas är inget problem, men Du får stöddiga kostnader. En helt annan tariff för trefas än för enfas!

suriya

Forumveteran
tack för svaren, om det inte finns lecablock vad kostar lättbetong ska vara minst 15-20 cm bredda

Jag tror att folk ofta kallar de där vanliga cementblocken för lecablock, men lecablock består ju av lite större lerkulor. Finns gör det kanske om man är beredd att leta. :)

Lättbetongblocken du vill ha verkar ligga på 40-80 THB/st beroende på exakt storlek och kvalitet. Hittade en sida här. Det är på thailändska, men det går nog rätt bra ändå eftersom det är vanliga siffror. :)
http://onestockhome.com/Default.aspx?pageid=123

rei403

Medlem
Jag tror att folk ofta kallar de där vanliga cementblocken för lecablock, men lecablock består ju av lite större lerkulor. Finns gör det kanske om man är beredd att leta. :)

Lättbetongblocken du vill ha verkar ligga på 40-80 THB/st beroende på exakt storlek och kvalitet. Hittade en sida här. Det är på thailändska, men det går nog rätt bra ändå eftersom det är vanliga siffror. :)
http://onestockhome.com/Default.aspx?pageid=123

Tack så mycket perfekt sida
rei

A

Anonym

Gäst
När det gäller lättbetong får du se upp med radon. Det byggdes många radonhus i Sverige på 60-talet. Jag rekommendera vanlig cementsten, helst med luftspalt i stenen.

A

Anonym

Gäst
När det gäller lättbetong får du se upp med radon. Det byggdes många radonhus i Sverige på 60-talet. Jag rekommendera vanlig cementsten, helst med luftspalt i stenen.
Radon finns inte längre i lättbetong i Sverige åtminstone. Skulle det finnas i Thailand är det ingen stor sak då det ventileras hela tiden där ... så ingen oro!

A

Anonym

Gäst
Radon finns inte längre i lättbetong i Sverige åtminstone. Skulle det finnas i Thailand är det ingen stor sak då det ventileras hela tiden där ... så ingen oro!

Tolka inte min fråga fel nu @Janne,
men vad menar du med att det inte är nån stor sak ifall det finns Radon i lättbetong i TH p.g.a det ventileras hela tiden där?
Nytt synsätt på det med Radon för mig både yrkesmässigt och personligen.
Finns det inga normer eller specialcert för hantering av radon alls i TH?
Det byggs ju rätt stora byggnader minst sagt även i TH för allmänheten, eller utgick ditt svar från privatbyggande på lite lösa boliner?
Och rivs gamla stora byggnader kontinuerligt också.

:wai:

Senast redigerad av en moderator:
A

Anonym

Gäst
Tolka inte min fråga fel nu @Janne,
men vad menar du med att det inte är nån stor sak ifall det finns Radon i lättbetong i TH p.g.a det ventileras hela tiden där?
Nytt synsätt på det med Radon för mig både yrkesmässigt och personligen.
Finns det inga normer eller specialcert för hantering av radon alls i TH?
Det byggs ju rätt stora byggnader minst sagt även i TH för allmänheten, eller utgick ditt svar från privatbyggande på lite lösa boliner?
Och rivs gamla stora byggnader kontinuerligt också.

För det första tror jag inte att det finns radon i murblocken i Thailand, tror det försvunnit från marknaden helt. Problemet med radon är ju om husen är för täta och för lite ventilation. Radon är en gas som går att vädra bot. Det jag menar är i vanliga thaihus står ju dörren öppen hela dagen, och husen läcker ju in lite över allt.

Skulle det finnas radon, så ju mer man tätar ju sämre blir det. Men samtidigt har ju de flesta forcerad ventilation i form av AC. Så därför tror jag inte problemet skulle vara så stort som i Sverige där vi har täta hus och vill behålla värmen i husen på vintern.

A

Anonym

Gäst
För det första tror jag inte att det finns radon i murblocken i Thailand, tror det försvunnit från marknaden helt. Problemet med radon är ju om husen är för täta och för lite ventilation. Radon är en gas som går att vädra bot. Det jag menar är i vanliga thaihus står ju dörren öppen hela dagen, och husen läcker ju in lite över allt.

Skulle det finnas radon, så ju mer man tätar ju sämre blir det. Men samtidigt har ju de flesta forcerad ventilation i form av AC. Så därför tror jag inte problemet skulle vara så stort som i Sverige där vi har täta hus och vill behålla värmen i husen på vintern.

Det där var väl inte riktigt svar på min fråga om hanteringen av det i TH.
Att det är en radioaktiv gas visste jag för det ändrar sig ju inte oavsett land.
Det där med att vädra bort det köper jag ej heller oavsett land.
Vad gäller om det skulle finnas var frågan.
Halten av Radon är väl också avgörande om det krävs Sanering eller att sätta på Ac:n eller typ spisfläkten.
Eller har jag fel @Janne?

A

Anonym

Gäst
Det där var väl inte riktigt svar på min fråga om hanteringen av det i TH.
Att det är en radioaktiv gas visste jag för det ändrar sig ju inte oavsett land.
Det där med att vädra bort det köper jag ej heller oavsett land.
Vad gäller om det skulle finnas var frågan.
Halten av Radon är väl också avgörande om det krävs Sanering eller att sätta på Ac:n eller typ spisfläkten.
Eller har jag fel @Janne?
Om du har varit i Thailand ser du väl att husen står öppna mest hela dagen, har du då tänkt på att gas kan komma ut.

Självklart att halten av radon styr hur stor ventilationen ska vara, men det ska till extremt mycket för man ska sanera bort det.

Nej jag vet inte om det finns normer i Thailand för radon, men har svårt att tro att deras nuvarande lättbetongblock innehåller höga halter av radon (ren gissning). Vanligast är att man ventilerar bort radon. AC funkar nog inte så bra då det inte är en forcerad ventilation utan bara kyler luften och är ett slutet system, vill till att få in ny luft och bort den som kommer från materialet.

Rent teoretiskt kan man byta ut materialet eller försöka täta med speciella tapeter, men ventilation betydlig vanligast. Hur skulle du lösa det?

Låt höra din teori om hur man radonsanerar hus med radon i byggmaterialet!

Lite intressant att du skriver angående ventilera bort radon "Nytt synsätt på det med Radon för mig både yrkesmässigt och personligen." då detta är det främsta sättet att få ner radon värdera till under hälsosamma gränsvärde.

Kan det vara så enkelt att du blandar i hop det med markradon, som är vanligare här än på många andra platser i världen?

A

Anonym

Gäst
Om du har varit i Thailand ser du väl att husen står öppna mest hela dagen, har du då tänkt på att gas kan komma ut.

Självklart att halten av radon styr hur stor ventilationen ska vara, men det ska till extremt mycket för man ska sanera bort det.

Nej jag vet inte om det finns normer i Thailand för radon, men har svårt att tro att deras nuvarande lättbetongblock innehåller höga halter av radon (ren gissning). Vanligast är att man ventilerar bort radon. AC funkar nog inte så bra då det inte är en forcerad ventilation utan bara kyler luften och är ett slutet system, vill till att få in ny luft och bort den som kommer från materialet.

Rent teoretiskt kan man byta ut materialet eller försöka täta med speciella tapeter, men ventilation betydlig vanligast. Hur skulle du lösa det?

Låt höra din teori om hur man radonsanerar hus med radon i byggmaterialet!

Lite intressant att du skriver angående ventilera bort radon "Nytt synsätt på det med Radon för mig både yrkesmässigt och personligen." då detta är det främsta sättet att få ner radon värdera till under hälsosamma gränsvärde.

Kan det vara så enkelt att du blandar i hop det med markradon, som är vanligare här än på många andra platser i världen?

Källorna till Radon är många, finns även i grundvattnet på sina håll.
I EU saneras det av företag med anställda med innehav av certifikat för att ha rätt att göra det oavsett källa.
Ska göra det allafall om man följer lagar och förordningar.

Varenda byggnad i TH står ej vidöppna dygnet runt mig veterligen.
Men jag är förmodligen ej lika berest som dig inom TH.
Nog om detta, jag vart lite nyfiken bara.
Kan googla istället om det.

A

Anonym

Gäst
Och där jag hållt till sista åren i TH är det inte endast dörrar och fönster som är vidöppna 24/7.
:kewl_transparent:

A

Anonym

Gäst
Källorna till Radon är många, finns även i grundvattnet på sina håll.
I EU saneras det av företag med anställda med innehav av certifikat för att ha rätt att göra det oavsett källa.
Ska göra det allafall om man följer lagar och förordningar.

Varenda byggnad i TH står ej vidöppna dygnet runt mig veterligen.
Men jag är förmodligen ej lika berest som dig inom TH.
Nog om detta, jag vart lite nyfiken bara.
Kan googla istället om det.

Nu pratade vi om radon i byggmatrial. Sen hänvisade jag till traditionella thaihus och då menade jag i byar.

Flerfamiljshus är ju annorlunda och även barer som är av det skyggare slaget ;)

A

Anonym

Gäst
Nu pratade vi om radon i byggmatrial. Sen hänvisade jag till traditionella thaihus och då menade jag i byar.

Flerfamiljshus är ju annorlunda och även barer som är av det skyggare slaget ;)

Jo jag förstår Janne, skojade till det lite bara.
Skygga barer vet jag inte direkt, lite mer nån slags dubbelmoral anser jag.
Man får ju i Sverige sälja en viss sak men ej köpa den.
;)

suriya

Forumveteran
Skulle vara intressant att veta mer om radonblock i Thailand, om någon vet. :)

Det finns höga halter av Radon från åtminstone vissa varma källor i norra Thailand, och vissa distrikt i Surathani-provinsen har mycket fritt Radon i luften.

Tidigare har det rapporterats i thailändska tiningar om radon från förorenad sand och sten som har använts vid byggen och även att det har fuskbyggts så att Radon har kunnat läcka in i hus utifrån. Hur vanligt och hur stort problem det är vet jag dock inte. Iaf. förorenade block har jag varken sett eller hört något om, så förhoppningsvis har @Janne rätt i att det inte förekommer längre. :)

Sakhon

Medlem
Ja, det där var ju en intressant fråga.

Jag chansar att svara ur minnet utan att googla.
Det var ju så i Sverige att lättbetong fanns i två sorter, en blå och en vit. Och det var ju den blå som visade sig producera radongas till boeendemiljön och därför förbjöds.
Jag tror inte den vita hade detta problemet. Jag har f.ö. vit lättbetong i golvvalven i mitt hus. Jag gjorde en mätning för några år sen och värdena låg väl nedanför gränsvärdet, trots en viss förhöjd risk för markradon i området.

Men hur det är med den thailändska lättbetongen har jag ju naturligtvis inte en aning om.

A

Anonym

Gäst
Ja, det där var ju en intressant fråga.

Jag chansar att svara ur minnet utan att googla.
Det var ju så i Sverige att lättbetong fanns i två sorter, en blå och en vit. Och det var ju den blå som visade sig producera radongas till boeendemiljön och därför förbjöds.
Jag tror inte den vita hade detta problemet. Jag har f.ö. vit lättbetong i golvvalven i mitt hus. Jag gjorde en mätning för några år sen och värdena låg väl nedanför gränsvärdet, trots en viss förhöjd risk för markradon i området.

Men hur det är med den thailändska lättbetongen har jag ju naturligtvis inte en aning om.

Du minns alldeles rätt ur minnet.
:thumbsup:

Liknande trådar

Topp