Vad kostar virke i thailand???

rei403

Medlem
Vet att virke är dyrt men hur dyrt??
håller på att bygga en lite stuga och vill inte ha ståltak.
vad kostar det att köpa virke till takstolar?
mvh
rey
PS
ha en go helg

jag är medveten om faran med termiter
men många gamla hus har takstolar av trä och är
det hårt nog så klarar de det (tro jag)
men det är för dyrt för thai att köpa men hur dyrt

Har byggt av trä men dom sågade ner trät och kapade till reglarna på plats, därimot var vi och köpte plank och nej det var inte dyrt i Svrnska mått.
Dock märkte jag att pga luftfuktigheten så slog sig trät snabbt så räkna med problem ;)

Vårt gamla hus blev uppkäkat av termiter så jag håller med, varningen är befogad. Vi blev tvungna att riva rucklet, det blev farligt att vara där.

Vet att virke är dyrt men hur dyrt??
håller på att bygga en lite stuga och vill inte ha ståltak.
vad kostar det att köpa virke till takstolar?
mvh
rey
PS
ha en go helg

Vad spelar det för roll,om du har stål eller trä i taktstolarna, du skall väl inte bo på vinden, då ser du dom i alla fall inte.
Termiter är inte att leka med,det vet jag av erfarenhet.

Thai tycker ofta att trävirke ger status då det är förhållandevis dyrt som fn, en järn ,alt. aluminium balkkonstruktion som är svetsad eller ännu hellre bultad på rätt sätt är starkare , lättare samt billigare , se bara till att rostskydda ,det finns grymt bra rostskyddsfärger i detta land ... men att lära Thaisen att det finns bättre sätt att bygga på än vad som gjorts under det sista århundradet är enligt min mening svårt ..

Kanske finns det en kvinna med i bilden , det är ju staus att kunna säga , vi har trätakstolar , dyrt och dumt i sett land som hyser träätande insekter .....................

Tack för alla svaren
Det finns självklart en kvinna med i bilden, (men hon bry sig inte :-) bara hon får ett hus så vi slipper sova hos svärmor).
Det är jag som tror att det blir enklare att bygga med trä om man vill ha innetak (av gips eller skivor uppskruvade).
jag vill inte skruva och borra i stålreglar (vet kvaliten på skruv i thailand) samt risk för att det börja rosta.
Aluminium är ju ett alternativ men det tror jag blir för dyr
ni som har ståltak är ni nöjda???

Tack för alla svaren
Det finns självklart en kvinna med i bilden, (men hon bry sig inte :) bara hon får ett hus så vi slipper sova hos svärmor).
Det är jag som tror att det blir enklare att bygga med trä om man vill ha innetak (av gips eller skivor uppskruvade).
jag vill inte skruva och borra i stålreglar (vet kvaliten på skruv i thailand) samt risk för att det börja rosta.
Aluminium är ju ett alternativ men det tror jag blir för dyr
ni som har ståltak är ni nöjda???

Med träregler för gips har du skaffat dig ett evigt problem, det hårda trät, kommer att torka långsamt, och det innebär att efter ett par år så har du troligen sprickor i ditt tak för att reglarna har slagit sig.
Innertak i Thailand, skruvar man på samma sätt som i Sverige, man hänger reglarna i taktstommen,( tunna uprofiler) skruvar sedan skivorna underifrån. Har aldrig sett rost från skruvar i något hus.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp