Vad krävs för att få registrera giftemål med en Thai-tjej i Thailand?

 

Jeppe

Nykomling
Hejsan!
Hoppas få hjälp med detta då jag inte hittade nån aktuell tråd om detta.

Jag har bott med tjejen i över 10 år i Thailand och vi tänkte nu gifta oss.
Jag är skriven i Thailand.

Måste jag få intyg från skatteverket på att jag är singel?
Eller räckte det med nåt papper man kan ladda ner och fylla i som ska bevittnas?

Ska jag sen ta med det papperet till ambassaden i Bangkok? Och där få nåt papper som ska översättas.

Och sen ta allt till Ampoe.

Jag bor i Chiang Mai, men antar att konsultet här kanske inte hjälper med detta.

Antar att passet räcker som personbevis.

All hjälp tas tacksamt emot :).
Jeppe
 
Hejsan!
Hoppas få hjälp med detta då jag inte hittade nån aktuell tråd om detta.

Jag har bott med tjejen i över 10 år i Thailand och vi tänkte nu gifta oss.
Jag är skriven i Thailand.

Måste jag få intyg från skatteverket på att jag är singel?
Eller räckte det med nåt papper man kan ladda ner och fylla i som ska bevittnas?

Ska jag sen ta med det papperet till ambassaden i Bangkok? Och där få nåt papper som ska översättas.

Och sen ta allt till Ampoe.

Jag bor i Chiang Mai, men antar att konsultet här kanske inte hjälper med detta.

Antar att passet räcker som personbevis.

All hjälp tas tacksamt emot :).
Jeppe
Har du BankID så beställer du personbevis hos Skatteverket och det ska vara den version som är på engelska som används för utländska myndigheter.
Stämplad och underskriven.
Den skickas till din adress i Thailand.
Ja det är ett bevis att du inte är gift i Sverige.
Inte säkert att konsulatet går att använda om dom saknar svensk personal.
Åk dit och fråga.

Annars är det ambassaden och sen någon godkänd översättare innan det blir ett besök hos Foreign Affairs i Bangkok innan man har alla papper för att registrera hos ampur.
Tror också att det krävdes intyg om inkomst som ambassaden ska verifiera.

Men det är mer än tio år sedan.
 
Så här gjorde jag för +10år(i Sverige)sen :
1. Skaffa personbevis från skatteverket (kan fråga specifikt om det) som talar om att du inte är gift.
2. Ta"personbevis" till UD(i Sverige, vid sidan om avd. info finns på hemsidan.)och få det översatt till engelska och godkänt/stämplat av UD att du inte är gift.
3. Alla dina papper du har från skatteverket och UD, de skall översättas i sin tur till Thai, vilket görs hos det där stället i Bangkok, @kurant nämner.
4. När alla papper är översatta, så kan du ta flickvän och all hennes information till lokala komunkontor där ni bor och registrera er som gifta,
därefter slå till med en liten partystund för familjen och vänner...

Så gjorde vi det...

@JBK.Ltd.
 
Senast ändrad:
Så här gjorde jag för +10år(i Sverige)sen :
1. Skaffa personbevis från skatteverket (kan fråga specifikt om det) som talar om att du inte är gift.
2. Ta"personbevis" till UD(vid sidan om avd. info finns på hemsidan.)och få det översatt till engelska och godkänt/stämplat av UD att du inte är gift.
3. Alla dina papper du har från skatteverket och UD, de skall översättas i sin tur till Thai, vilket görs hos det där stället i Bangkok, @kurant nämner.
4. När alla papper är översatta, så kan du ta flickvän och all hennes information till lokala komunkontor där ni bor och registrera er som gifta,
därefter slå till med en liten partystund för familjen och vänner...

Så gjorde vi det...

@JBK.Ltd.
Så gjorde även jag och min hustru för 16 år sedan, men gifte oss först "på riktigt" i Sverige.
 
Så gjorde även jag och min hustru för 16 år sedan, men gifte oss först "på riktigt" i Sverige.

@Fiskarn
Jag och min "lilla argbigga" fru är gifta i Thailand( Thai papper på det)och hon är endast registrerad här i Sverige och Skatteverket att hon är gift med mig och mina olater, skulle det ske att hon dyker upp här Svedala, så blir det till att ringa prästfaan här och få det låst den vägen också... :laugh:

@JBK.Ltd. ;)
 
Har du BankID så beställer du personbevis hos Skatteverket och det ska vara den version som är på engelska som används för utländska myndigheter.
Stämplad och underskriven.
Den skickas till din adress i Thailand.
Ja det är ett bevis att du inte är gift i Sverige.
Inte säkert att konsulatet går att använda om dom saknar svensk personal.
Åk dit och fråga.

Annars är det ambassaden och sen någon godkänd översättare innan det blir ett besök hos Foreign Affairs i Bangkok innan man har alla papper för att registrera hos ampur.
Tror också att det krävdes intyg om inkomst som ambassaden ska verifiera.

Men det är mer än tio år sedan.
Så gjorde vi också, det är 7 år sedan. Men vi anlitade en agent som skötte om allt hos Foreign Affairs. Inte dyrt och väldigt smidigt. Sen kom alla papper med posten upp till byn och vi gick därefter till Amphur. Klart!

Något krav på inkomstuppgift minns jag inte men det kan mycket väl efterfrågas.
 
Så gjorde vi också, det är 7 år sedan. Men vi anlitade en agent som skötte om allt hos Foreign Affairs. Inte dyrt och väldigt smidigt. Sen kom alla papper med posten upp till byn och vi gick därefter till Amphur. Klart!

Något krav på inkomstuppgift minns jag inte men det kan mycket väl efterfrågas.
Ja vi använde också en agent för allt utom intygen från svenska ambassaden.
Samma taxi också som väntade och chauffören var också vittne till våra underskrifter. Fast pris för allt
Minns att jag hade med mig ett
underskrivet intyg från lönekontoret som ambassaden skrev ut något intyg på.

Tror inte att personer utan inkomst får gifta sig med en thai.
Man ska ju bevisligen kunna försörja både frun och släkten..
 
Så gjorde vi också, det är 7 år sedan. Men vi anlitade en agent som skötte om allt hos Foreign Affairs. Inte dyrt och väldigt smidigt. Sen kom alla papper med posten upp till byn och vi gick därefter till Amphur. Klart!

Något krav på inkomstuppgift minns jag inte men det kan mycket väl efterfrågas.
Det gjorde jag också men det måste man göra själv nu, det ändrades när det blev ny boss hos Svenska ambassaden.
 
Tack för svar, rätt många steg det där, men TIT. Mycket byråkrati här.

Ska försöka uppdatera med hur det gick. Så mycket inkomst har jag inte, men jag har gott om pengar på banken i Thailand så det borde vara OK. Att det kommer hem snubbar till en och tar bilder gillar jag inte så mycket men det kan man väl så ut med om det händer en gång.
 
Jag har kollat på Svenska ambassadress hemsida, men den är rätt förvirrande.
Det står att:

Svensk medborgare som är utskriven från Sverige och har sin hemvist inom Thailand, Laos, Myanmar, Kambodja ska ansöka om äktenskapscertifikat på ambassaden i Bangkok (ej möjligt på konsulat). Ansökan krävs ett personligt besök.

Följande handlingar ska medtas:
  • Ansökan om Äktenskapscertifikat
  • Personbevis som visar civilstånd och att du är utskriven
  • Bevis på bostadsadress, t.ex. hyreskontrakt eller husbok.
  • Sökandes pass.
  • Kopia av blivande makas/ makes id-handling.
- Ansökan om Äktenskapscertifikat länkar till SKV 7881 hos skatteverket.

På blanketten SKV 7881 står det: Använd blanketten Äktenskapscertifikat, Ansökan och försäkran (SKV 7881) för att ansöka om äktenskapscertifikat för svensk medborgare som är folkbokförd i Sverige, vid vigsel eller registrering av partnerskap inför en utländsk myndighet.

Läs först bifogade upplysningar. Blanketten skickas till Skatteverkets inläsningscentral FE 2002 839 86 Östersund.

Jag blir lite förvirrad :unsure:

Men jag antar att jag inte ska skicka iväg den ansökan till skatteverket som det står på den, utan fylla i den och ta med den till ambassaden. Känns som jag får mindre och mindre hjärnceller på äldre dar, jag skyller på smogen i chiang mai!
 
Jag har kollat på Svenska ambassadress hemsida, men den är rätt förvirrande.
Det står att:

Svensk medborgare som är utskriven från Sverige och har sin hemvist inom Thailand, Laos, Myanmar, Kambodja ska ansöka om äktenskapscertifikat på ambassaden i Bangkok (ej möjligt på konsulat). Ansökan krävs ett personligt besök.

Följande handlingar ska medtas:
  • Ansökan om Äktenskapscertifikat
  • Personbevis som visar civilstånd och att du är utskriven
  • Bevis på bostadsadress, t.ex. hyreskontrakt eller husbok.
  • Sökandes pass.
  • Kopia av blivande makas/ makes id-handling.
- Ansökan om Äktenskapscertifikat länkar till SKV 7881 hos skatteverket.

På blanketten SKV 7881 står det: Använd blanketten Äktenskapscertifikat, Ansökan och försäkran (SKV 7881) för att ansöka om äktenskapscertifikat för svensk medborgare som är folkbokförd i Sverige, vid vigsel eller registrering av partnerskap inför en utländsk myndighet.

Läs först bifogade upplysningar. Blanketten skickas till Skatteverkets inläsningscentral FE 2002 839 86 Östersund.

Jag blir lite förvirrad :unsure:

Men jag antar att jag inte ska skicka iväg den ansökan till skatteverket som det står på den, utan fylla i den och ta med den till ambassaden. Känns som jag får mindre och mindre hjärnceller på äldre dar, jag skyller på smogen i chiang mai!
Jag gick in på Sweden Abroad, valde gifta sig inför utländsk myndighet, valde Thailand
Men läser man vad som står på det som kommer upp så är det inte utländsk myndighet utan svensk myndighet eller kyrka i utland.
Ser på sidan att jag blir vidaresänd till allmän vigsel i utland, går in på fliken och skulle välja Thailand igen men finns inte som tillval där.
Ibland väljer dom att inte lägga ut nationell info om det kan skilja sig mellan myndighet i landet.
Innan har det funnits specifikt för Thailand.

Jag rekomenderar att du kontaktar lokal amphoe och frågar vad dom skall ha, sen ambassaden, dom svarar oftast snabbt på mail.

För det skatteverkspapperet gäller väl inför svensk myndighet/kyrka i utland.

Det jag hade från sverige var personbevis, intyg från 2 personer att jag var ogift och hindersprövning från ambassaden.

Gift mig hos 2 olika amphoe i olika provinser, Lomsak och Banglamung.
 
Jag gick in på Sweden Abroad, valde gifta sig inför utländsk myndighet, valde Thailand
Men läser man vad som står på det som kommer upp så är det inte utländsk myndighet utan svensk myndighet eller kyrka i utland.
Ser på sidan att jag blir vidaresänd till allmän vigsel i utland, går in på fliken och skulle välja Thailand igen men finns inte som tillval där.
Ibland väljer dom att inte lägga ut nationell info om det kan skilja sig mellan myndighet i landet.
Innan har det funnits specifikt för Thailand.

Jag rekomenderar att du kontaktar lokal amphoe och frågar vad dom skall ha, sen ambassaden, dom svarar oftast snabbt på mail.

För det skatteverkspapperet gäller väl inför svensk myndighet/kyrka i utland.

Det jag hade från sverige var personbevis, intyg från 2 personer att jag var ogift och hindersprövning från ambassaden.

Gift mig hos 2 olika amphoe i olika provinser, Lomsak och Banglamung.
Och att Ampoe vill att människan är med på districts kontoret när vigseln skall skrivas in o in't en bunt papper som makan kommer med...Sunt förnuft så reder det sig till slut :thumbsup: . Göres tillsammans vid nästa Thailand besök om man in't kan vara där...
 
Och att Ampoe vill att människan är med på districts kontoret när vigseln skall skrivas in o in't en bunt papper som makan kommer med...Sunt förnuft så reder det sig till slut :thumbsup: . Göres tillsammans vid nästa Thailand besök om man in't kan vara där...
Trådskaparen bor ju här så lätt ta en sväng dit.
 
 

Liknande trådar

E
Svar
10
Visningar
8 K
anonymous
A
T
Svar
2
Visningar
873
T
T
Svar
4
Visningar
4 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp