Vad ska man akta sig för i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vad ska man akta sig för i Thailand?
Kom igen nu kamrater och dela med er av tips/erfarenheter...

- vad ska man se upp för?
- vad ska man inte gå med på?
- hur kan man förbereda sig?

Jag är tacksam för alla svar!

A

Anonym

Gäst
Saker man ska akta sig för, kan sammanfattas med: saker som verkar för bra för att vara sant! Eller ett slitet amerikanst uttryck: There's no such thing as a free lunch.

Har aldrig råkat ut för nåt som jag vill varna för. Jag gissar att jag haft tur. Däremot har jag blivit lurad på mindre belopp (upp till 500 B) många gånger, men det är inget jag surar över.

Jag skulle nog akta mig för att köpa nåt som har stort värde i Thailand. Skulle aldrig känna mig säker på att jag får hjälp om nåt går fel.

A

Anonym

Gäst
:D :D Vad man skall akta sig för i thailand? Det beror lite på vad och var
och i vilket sammanhang du menar.

Traska rakt ut i skogen iförd sandaler och shorts. Risk: Insektsbett med
allvarlig infektion som följd. Eller bett av giftig orm utan tillgång till serum.

Uppföra sig illa mot Thailändare: Risk! Ett kok stryk, med eventuell efter-
följande sjukhusvistelse.

Vara mer än salongsberusad och gå in på suspekta ställen som ligger på
andra våningen. Risk! Ofrivilligt tömd plånbok samt eventuella smycken
och klockor.( om den inte är köpt i Thailand)

Att hyra en Harley-Davidson 1200 Kubik och aldrig tidigare suttit på en
motorcykel. Risk! Långvarig sjukhusvistelse samt att få ersätta HD:n.

Hyra en vattenscoter och inte vara simkunnig. Risk! Åka hem till Sverige i
en låda.

Köpa guld eller silver och betala allt i förskott.Risk! Aldrig träffa säljaren
mer.

Ja! Det finns hur mycket som helst att ta upp som man skall akta sig för!

Det roliga är att det gäller i alla länder oxå!

Hälsningar nisse

A

Anonym

Gäst
He he
väldigt farligt att hyra moppe
bli aldrig för full
lämna aldrig nått på rummet som
du har svårt att skiljas från
ta aldrig med t ex en resväska åt någon
annan genom tullen ( men så jävla dum kan
vä ingen vara)

A

Anonym

Gäst
:D Hej Diseledvin!

Tänkte bara besvara frågan om, som du sa " Ta med sig någon annans
väska genom tullen" , så j---a dum kan väl inen vara!

Läs min blänkare " Ett varningens finger"

Hälsningar Nisse

A

Anonym

Gäst
Att akta sig för!

Väldigt många svenskar köper hus i Thailand. De flesta av dessa antingen låter sin tomt ägas genom bolag eller så leasar de dem på 30 år. De allra flesta av dessa accepterar att betala upp till 100% innan de ens får något dokument alls som visar att de direkt eller indirekt är ägare till varken mark eller hus. Det är som upplagt att flera av dessa kommer bli blåsta och säljaren försvinner med deras pengar! Alla dessa upplägg blinkar det om inte helrött för så åtminstone kraftigt gult ljus! För oseriösa säljare/exploatörer (vilka det förefaller finnas många av) är det en möjlighet att tjäna ohederliga pengar på lätt sätt - och flera av dem kommer utnyttja det!

A

Anonym

Gäst
:D Angående husköp! Akta er för försäljare på gatan, som vill att ni
kommer till deras kontor ( kontoret försvinner efter 2 veckor) för att titta
på bilder av hus som skall byggas. Dom vill att du skall betala en hand-
penning på huset. Båda öronen bakåt!!! Ok Dom brukar bjuda på tröjor och
ev. en flaska Mekong. Hämta tröjan och mekongen. That´s it.
Skriv aldrig på några papper, eller ställ något bank-konto till förfogande.
Har studerat deras metoder på mycket nära håll.

Hälsningar Nisse

A

Anonym

Gäst
En gammal tråd men ja tänker det är samma saker idag som då som man bör akta sig för. Husförsäljare på gatan har ja aldrig varit med om. Det tror ja inte existerar, eller?

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
I pattaya har jag vart med om sådana som har försökt få med en till någon lägenhetsvisning.

A

Anonym

Gäst
"Björn Morén " sa:
Jag skulle nog akta mig för att köpa nåt som har stort värde i Thailand. Skulle aldrig känna mig säker på att jag får hjälp om nåt går fel.
gnägg gnägg.har dom inte garanti i butikerna då?hjärnskak!

Långeman

Forumveteran
"mr new dawn " sa:
gnägg gnägg.har dom inte garanti i butikerna då?hjärnskak!
Garanti finns överallt, men bara ett mikoskpoiskt antal butiker håller sitt avtal.
Vet för jag har kollat .

Köp aldrig något som du inte kan och har råd med att avvara nästa dag, detta gäller alltid.

A

anonymous

Gäst
"R2-D2 " sa:
- Thailändskt rödvin
Köpte ett par flaskor Thailändskt rödvin en gång och det var faktist drickbart, dom hade ett litet stånd på bottenvåningen i köpcentret central pattaya utanför Burger king där dom sålde Thailändska viner.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
thaikonsult Besökare från Thailand som besöker Sverige. Uppehållstillstånd och visum mm 0
Isan Lover Ändring av bötesbelopp i Thailand vid trafikförseelser. Thailändska Nyheter 73
Isan Lover Ändringar av reglerna för körkort på tung MC i Thailand. Thailändska Nyheter 7
T Vad gillar du med Thailand Allmänt thailandforum 30
S Richard Barrow på väg bli "utkastad" från Thailand? Expat i Thailand 5
Isan Lover Den Thailändska kungen ska besöka Thailand. Thailändska Nyheter 28
mrsomtam äga en lägenhet i thailand Allmänt thailandforum 5
Isan Lover Thailand inför nya körkortstest för dom äldre än 70 år, senare även för dom över 65 år. Thailändska Nyheter 4
thaikonsult 11 grupper av människor får flyga till Thailand, idag. Uppehållstillstånd och visum mm 41
OsoPolar Kärnkraft i Thailand Funderingar och betraktelser 4
Isan Lover Antalet tigrar i Thailand har ökat. Thailändska Nyheter 0
J Nu har dom börjat sälja charterresor till Thailand redan i December? Allmänt thailandforum 5
Dick Hur räknar man folket i Thailand? Allmänt thailandforum 9
S Vad har du fått för namn i Thailand Allmänt thailandforum 31
Khun Leo Köpa ny Dator i Thailand har sina fallgropar! Teknikrelaterat 61
thaikonsult Thailand öppnar igen sina internationella gränser från imorgon 1 juli Uppehållstillstånd och visum mm 8
JanneMan61 Kommer vi att kunna åka till Thailand över jul? Thailändskt reseforum 69
Dick Dyrt med alkohol i Thailand. Allmänt thailandforum 76
S Våra Hobbies , I Thailand samt i Sverige Funderingar och betraktelser 383
S Rätt och fel Hur gå klädd eller inte gå klädd i Thailand ? Rätt och fel i Thailand samt tips 94
Pepsi Markpriser i Thailand. Kommunen vill köpa? Allmänt thailandforum 43
nmax Husköp i Thailand Bygga hus i Thailand 163
Isan Lover Thailand förlorar rätt att tullfritt exportera för 1.3 miljarder $ årligen till USA. Thailändska Nyheter 31
Isan Lover Brandmän i norra Thailand flydde upp i träden när dom stötte på vilda elefanter. Thailändska Nyheter 0
thaikonsult Undantagstillstånd i Thailand! Uppehållstillstånd och visum mm 0
nmax Inkomst skatt i Thailand Allmänt thailandforum 0
M Thailand bilder år 2004 - 2019 Expat i Thailand 205
Isan Lover Världsbanken säger i sin rapport att antalet fattiga ökar igen i Thailand. Thailändska Nyheter 2
S Rätt och fel Hur klipper ni gräsmattan i Thailand? Rätt och fel i Thailand samt tips 12
S Roadtrip Sverige-Thailand Thailändskt reseforum 10
Isan Lover GM lägger ned sina fabriker i Thailand. Thailändska Nyheter 205
Isan Lover Thailand söker 10 000 utländska engelskalärare. Thailändska Nyheter 46
S Rätt och fel Gifta sig i Thailand Rätt och fel i Thailand samt tips 116
Zedo Svenskar begår brott för att ha råd att stanna i Thailand Expat i Thailand 84
thaikonsult Medborgarskap för nyfött barn i Thailand. Uppehållstillstånd och visum mm 10
Norrpilen Sverige/Thailand Expat i Thailand 21
Matt82 Charter till Thailand? Thailändskt reseforum 16
Isan Lover Människohandel och modernt slaveri i dagens Thailand. Thailändska Nyheter 2
B Is i Thailand Matprat (Thailändska köket) 10
M Fasader i Thailand ! Bygga hus i Thailand 15
Isan Lover Kemisk kastrering av våldtäktsmän kan bli verklighet i Thailand. Thailändska Nyheter 11
Isan Lover Thailand hoppas minska antalet olyckor genom att höja hastigheten till 120 km. Thailändska Nyheter 26
Isan Lover Antalet flighter mellan Thailand och Vietnam stiger stadigt. Thailändskt reseforum 2
J Köpa mc i Thailand Ordet är fritt 1
Isan Lover PISA resultaten för 2018 presenterades, ingen förbättring för Thailand. Thailändska Nyheter 60
Isan Lover Thailand ska höja nivån på engelskakunskaperna i skolan. Thailändska Nyheter 0
Isan Lover Första kvartalet 2020 ser mörkt ut för turismen i norra Thailand. Chiang Mai forum 4
C Thailand 6månader träning Allmänt thailandforum 13
Isan Lover Satsade 180kr på trav, blev miljonär och bokade resa till Thailand. Allmänt thailandforum 30
Isan Lover Thailand kommer snart att legalisera privat cannabis odling i hemmet. Thailändska Nyheter 56
Liknande trådar

Topp