Vad tar ni med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad tar ni med till släkten eller till vänner när ni åker till Thailand?
Finns det några speciella önskemål från familjen eller vänner?

Själv brukar jag få ta med kaviar, mjukost, ostbågar och lakrits. Det är det viktigaste, det andra blir bara bonus.
Får jag plats så tar jag med vanligt gevalia kaffe, smågodis, en burk Norrlands öl, tidning.
Förr tog jag ofta med svenska videofilmer, humor. Men det går ju att fixa på plats om man har tillgång till det i Thailand så det behöver jag inte tänka på längre.

Eftersom jag inte har nån släkt i T så blir det till dom som jag träffar via nätet. En rese byrå killes fru (thai) ville promt ha Spendrups äppelcider så 4st stora flaskors togs med, det vart tungt.
En tjej som jobbade på vårt hotell önskade till sin grabb ett sånt där labyrintspel med en ståldank man skulle ratta runt i en bana. Han vart storm glad.
Annars blir det inte så mycket. I år har jag inte hört några önskemål.

Jag kan väl inte säga att jag har någon direkt släkt ännu, skall ju givetvis gifta mig och då får man ju stora släkten i Ban Phe, är en av de större i Ban Phe...hugaligen, har ju träffat de närmaste många gånger, mamma, pappa, systrar och bröder, men det vete tusan om de skulle uppskatta kaviar, mjukost, ostbågar och lakrits, skulle väl vara ostbågar då till alla barn kan tänka ;D

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Jag kan väl inte säga att jag har någon direkt släkt ännu, skall ju givetvis gifta mig och då får man ju stora släkten i Ban Phe, är en av de större i Ban Phe...hugaligen, har ju träffat de närmaste många gånger, mamma, pappa, systrar och bröder, men det vete tusan om de skulle uppskatta kaviar, mjukost, ostbågar och lakrits, skulle väl vara ostbågar då till alla barn kan tänka ;D

Synd att du bor så långt bort annars kunde du få medskick till Ban Phe nästa månad

Mig sjælv.Resten køper jag på plats hemma i Thailand då jag inte gillar att ha med mig mer æn handbagage då jag besøker norden

Det blir mest presenter och leksaker. Samt choklad och praliner. Det älskar dom verkligen där nere. Och knäckebröd naturligtvis, man måste få i sig fibrer på morgonen. 8)

Hmm! ta med sig...

Till mig själv så blir det: Zoegas Blue java
Senast hade jag 2 paket med mig, men de försvann fort, så till nästa gång blir det fler paket, så går det när man lär frugan att dricka svenskt kaffe, hon ratar numera thai kaffe sorter ;) ;D ;)
I brist på kaffe, så har jag lärt mid att dricka NESCAFE's Red cup, med rätt blandning så kommer man ganska nära Zoegas Blue Java i smak och styrka.

Jo-Be

"Jo-Be " sa:
Hmm! ta med sig...

Till mig själv så blir det: Zoegas Blue java
Senast hade jag 2 paket med mig, men de försvann fort, så till nästa gång blir det fler paket, så går det när man lär frugan att dricka svenskt kaffe, hon ratar numera thai kaffe sorter ;) ;D ;)
I brist på kaffe, så har jag lärt mid att dricka NESCAFE's Red cup, med rätt blandning så kommer man ganska nära Zoegas Blue Java i smak och styrka.

Jo-Be

samma här tanten vill inte ha thai kaffe utan vårat kaffe så sist blev de en massa paket me ner + gott&blandat de gillar ungarna i släkten
sen skulle hon ha me en kaffe bryggare o en 2platters häll till köket mm mm mm

glimten66

Jag har funnit mig själv anpassa mig förvånansvärt bra till Nescafé när jag är i Thailand, fast jag hemma närmast skyr det, vet inte om det är den tropiska luften som gör att jag helt enkelt tycker det är gott, eller också kanske jag bara faller för att jag inte har något annat val just där jag är och sen en skvätt Sang Som i så blir det ju mumma ;D ;D.

Men finns det inte alls utländskt kaffe på t ex Tesco? Har ju själv aldrig tittat efter det då jag handlat på Tesco, har helt enkelt inte tänkt på det.

Överhuvudtaget springer jag inte och letar efter västerländska saker då jag är i Thailand, försöker att istället glömma så mycket av det som det bara är möjligt ;D

detta kan du köpa på Big C bland annat. det smakar bra.

finns på big c.jpg

"Kycklingen " sa:
detta kan du köpa på Big C bland annat. det smakar bra.

Ja, kollade lite är väl en sådan där tillverkare av allt möjligt ser det ut som, typ lite Nestlé, men kanske är det gott även om jag tvivlar. Men sen finns det ju jättebra kaffe t ex i Bangkok senast drack jag fantastiskt gott kaffe!

Dom har goa bönor man kan blanda till själv på Big C i pattaya men tyvär har dom inte de i Roiet

Råkade på en grej när jag var på Clas Ohlson som jag tyckte var bra att ha om man reser lite ofta.
En Digital bagagevåg
Praktiskt utformad som ett handtag med enkel avläsning på ovansidan. Häng bagaget på kroken och läs av vikten när en ljudsignal hörs. Automatisk avstängning. Tareringsfunktion. Valbar viktenhet g/kg/oz/lb. Max 40 kg. Noggrannhet +/-100 g för < 10 kg och +/-1 % för 10-40 kg. Drivs med 2 x AAA/LR03-batterier (säljs separat). Mått 12x8,5x2,5 cm. Vikt 185 g.
Undvik att betala för övervikt.

Våg.jpg

Vad tar jag med mig till LOS??

Jag har väl nämnt detta förut, men att säga det engång till gör väl inte så mycket, jag brukar ta med mig kaffe till LOS och jag lärde frugan att fatta tycke för svenskt kaffe.
Men skulle mitt svenska ta slut så har jag mitt subsitut i LOS, vilket skulle bli Nescafe.

zoega-bluejava.jpg

nescafe-redcup.jpg

"Jo-Be " sa:
Vad tar jag med mig till LOS??

Jag har väl nämnt detta förut, men att säga det engång till gör väl inte så mycket, jag brukar ta med mig kaffe till LOS och jag lärde frugan att fatta tycke för svenskt kaffe.
Men skulle mitt svenska ta slut så har jag mitt subsitut i LOS, vilket skulle bli Nescafe.
Jag köpte bryggkaffe på 7/11 och det var inte dumt alls. Så kaffe hoppar jag nog över.
Vad jag saknar är i så fall Knäckebröd

"Rolf " sa:
Jag köpte bryggkaffe på 7/11 och det var inte dumt alls. Så kaffe hoppar jag nog över.
Vad jag saknar är i så fall Knäckebröd

Roffe!

Knäckebröd, behöver du inte sakna i LOS längre, om du mot förmodan är i Pattaya på din LOS resa, så kan du ta vägen förbi FOODLAND där, senaste gången jag tittade in i butiken så hade de WASA sport, husman, rågi och delikatess...

"Jo-Be " sa:
Roffe!

Knäckebröd, behöver du inte sakna i LOS längre, om du mot förmodan är i Pattaya på din LOS resa, så kan du ta vägen förbi FOODLAND där, senaste gången jag tittade in i butiken så hade de WASA sport, husman, rågi och delikatess...
Ämen Jo-Be ska du ha en kram eller :D :D
Fan dagen är räddat jag sticker ner i morgon, nä det gick visst inte :D :D

"legolas " sa:
Rolf..... du kommer att bo i rayong-trakten. Kommer inte att behöva sakna någonting därnere i Thailänd, nästan!!! Jag kan göra nästan precis all mat jag vill häruppe i ödemarken tack vare MAKRO i första hand och sedan BIG C och sist men inte minst Tesco Lotus!!

I närheten där du bor så har du alla dessa 3 jättar (Pattaya-Jomtien) samt du har som Jo-Be säger Foodland, vi falangers Mecka....... så slappna av, kanske sådana saker som lingonsylt, om ni nu gillar det är hyggligt tufft att få tag i billigt härnere och kaviaren är sketdyr den också....

Sista chansen att köpa falangmatvaror finns på 2 websidor och det är:
http://www.scandeli.com/
http://www.bmfood.com/products/index-EN.php?language=en

Bägge jobbar suveränt, du lägger en order, du pröjsar och snabbt som ögat återkommer de, och berättar vilken buss din kartong med mat finns. Jag hade min beställning inom 7 timmar ifrån beställningstillfället. Bangkok-Chaiyaphum (35 mil).
Det är ju bara att gå till busstationen och hämta kartongen där...

Rolf, du har precis ALLTING härnere om du bara vill....... Men efter ett år, så tror jag attdu sakta ger upp en hel del av dina maträtter och ersätter dom kanske med mer lättillgängliga diton. Och så behåller du bara dina absoluta favvisar.....

MVH - legolas
Knäckebröd har jag käkat varje morgon i 40år och hoppas kunna fortsätta med det.
Men jag får väl hoppa räkosten kanske.
Det ska bli skitspännande att botanisera runt på Foodland och ev. andra ställen.
Blir abstinensen för svår så får man väl kasta in en tråd så lär man få svar. Det känns tryggt :D :D :wai:

"Rolf " sa:
Men jag får väl hoppa räkosten kanske.

Roffe!

Om du tar omvägen till CARREFOUR i Pattaya, granne med FOODLAND, så i mejeridisken kan du finna KAVLIS produkter och även andra ARLA produkter som du kanske skulle behöva i ostväg, men det finns en baksida av det hela, dessa har jäkla höga priser jämfört med LOC.
Men om man måste njuta av livets godbitar så kan man skämma bort sig, lite då och nu!! :D

Min CARREFOUR butik i Chonburi city, har vissa Arla och andra kända EU produkter som säljs i LOC, så du kommer inte lida nöd...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp