Välja skola till en 5 åring i Khon Kaen

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Sean

Gäst
Hej, är det någon som vet vilken skola man ska välja till en 5 åring i Khon Kaen ?

Sonen är född i Thailand och vi hade planer på att bo kvar men blev tvungna att åka tillbaks till kalla Sverige pga plötsliga förändringar i arbetet. Men nu ska vi hem till Thailand igen om ett eller två år. Och bo där permanent.
Är verkligen suuuperoroad över hans skola. Hur hittar man rätt skola ?
 
Hej, är det någon som vet vilken skola man ska välja till en 5 åring i Khon Kaen ?

Sonen är född i Thailand och vi hade planer på att bo kvar men blev tvungna att åka tillbaks till kalla Sverige pga plötsliga förändringar i arbetet. Men nu ska vi hem till Thailand igen om ett eller två år. Och bo där permanent.
Är verkligen suuuperoroad över hans skola. Hur hittar man rätt skola ?

Jättebra fråga som även är intressant för min del. Jag hoppas att någon av dom bofasta där nere har ett bra svar, kom igen nu.
 
Jättebra fråga som även är intressant för min del. Jag hoppas att någon av dom bofasta där nere har ett bra svar, kom igen nu.

Verkar som att det inte finns många svenskar som bor i khon kaen och har småbarn ? Jag har hittat en skola som har hög standard men det kostar 200.000 bht per termin. Det är lite för saftigt för mig. Men då ingår upphämtning och hemkörning från våran by.
 
Verkar som att det inte finns många svenskar som bor i khon kaen och har småbarn ? Jag har hittat en skola som har hög standard men det kostar 200.000 bht per termin. Det är lite för saftigt för mig. Men då ingår upphämtning och hemkörning från våran by.
Det verkar som du fått ett riktigt farangpris. En tiondel av det borde ju räcka. Hur har det gått?
 
Det verkar som du fått ett riktigt farangpris. En tiondel av det borde ju räcka. Hur har det gått?
Hej, de flesta "internationella" eller multispråkiga skolorna varierar mellan 100 000-200 000 bht i khon kaen.
Finns det en Thaiskola som erbjuder engelskalektioner går vi på det. Vi vill gärna flytta ner så snart som möjligt men de här med skolan börjar bli ett riktigt problem för oss.
Någon skrev 17000 bht per termin tidigare i tråden. Hur är det möjligt ? Vad för sorts utbildning får ungen för 17000? Duger thaiskolorna ? Snälla finns det någon med lite personlig erfarenhet hjälpa till lite ?
 
Hej, de flesta "internationella" eller multispråkiga skolorna varierar mellan 100 000-200 000 bht i khon kaen.
Finns det en Thaiskola som erbjuder engelskalektioner går vi på det. Vi vill gärna flytta ner så snart som möjligt men de här med skolan börjar bli ett riktigt problem för oss.
Någon skrev 17000 bht per termin tidigare i tråden. Hur är det möjligt ? Vad för sorts utbildning får ungen för 17000? Duger thaiskolorna ? Snälla finns det någon med lite personlig erfarenhet hjälpa till lite ?
Det var jag som skrev 17000 bath per termin, då är det en privatskola med engelska, i centrala Roi Et
 
Jag kan höra mig för med gumman om dom andra skolorna i Roiet också, det finns några stycken att välja på, när vi satt honom i skolan så var det den enda han fick gå i då han inte var thai medborgare på den tiden
 
Vi bor vi Amphur Ban Haet så det är ca 120 km till Roi Et, det är alldeles för långt.
Skulle gärna vilja höra om vad du tycker om undervisningen ditt barn får för 17000 per termin. Hur stor är skolan, lärarna och hur bra är engelskan de lär sig? vad mer ingår? Vill bara veta så jag får en uppfatttning om hur skolorna är där.
Har hittat en skola som tar 100 000 bht per år efter att alla engångsavgifter är betalda. Skulle enkelt kunna klara av det om det bara var en unge men jag har en till påväg!!

Min son är Thailändsk medborgare redan. Vi föder alla barn där såklart så har de passet i handen efter 2 veckor och så slipper man tjaffsa om den saken.
 
Vi bor vi Amphur Ban Haet så det är ca 120 km till Roi Et, det är alldeles för långt.
Skulle gärna vilja höra om vad du tycker om undervisningen ditt barn får för 17000 per termin. Hur stor är skolan, lärarna och hur bra är engelskan de lär sig? vad mer ingår? Vill bara veta så jag får en uppfatttning om hur skolorna är där.
Har hittat en skola som tar 100 000 bht per år efter att alla engångsavgifter är betalda. Skulle enkelt kunna klara av det om det bara var en unge men jag har en till påväg!!

Min son är Thailändsk medborgare redan. Vi föder alla barn där såklart så har de passet i handen efter 2 veckor och så slipper man tjaffsa om den saken.
Det går 3000 elever från åk 1-6, vet inte exakt vilka ämnen som ingår, men i vart fall engelska, matte, thai, physic och några till som jag inte kommer ihåg, dom har hemläxa varje dag, (till skillnad från grabbens kusiner som går i en gratis skola där dom aldrig har läxor). Vad som ingår är alla böcker, mat, skolkläder och kanske någonting mer.

Hur lärarna är vet jag inte då jag är här i Sverige och han i Thailand.

Sen har har dom tävlingar i skolan flera gånger per termin i engelska, thai, och matte där han har vunnit några gånger i sin årsklass och då fått 500 bath från lärarna/skolan i respektive ämne. Han har även fått representera skolan i olika tävlingar runt om i isan.

När han kom till Thailand 2010 från Japan kunde han knappt thai men efter 2 år i skolan så kunde han flytande thai och isan.
 
hej, Så det är en Thaiskola som han går i ? Jag har hittat några bra sånna nära mig och vi har några thaivänner som har barn där med pick up varje morgon och drop off efter skolan. Ska absolut kolla upp det. Får jag fråga, hur gammal är han och hur bra engelska har han lärt sig ? 17000 bht per termin låter lite för bra för att vara sant om jag ska vara ärlig.
 
Verkar som att det inte finns många svenskar som bor i khon kaen och har småbarn ? Jag har hittat en skola som har hög standard men det kostar 200.000 bht per termin. Det är lite för saftigt för mig. Men då ingår upphämtning och hemkörning från våran by.

Låter väldigt dyrt med 200.000 baht per termin for en 5-åring.
Det är ju forskola det handlar om även for 5-åringar i Thailand.

Vi har just kollat runt här i Nang Rong, eftersom vår son som är 4,5 år, skall borja forskolan
i maj.
Det finns tre privata skolor att välja mellan här , och de ligger alla mellan 12 och 15 tusen per termin.
Den dyraste av dem är en katolsk skola.
 
hej, Så det är en Thaiskola som han går i ? Jag har hittat några bra sånna nära mig och vi har några thaivänner som har barn där med pick up varje morgon och drop off efter skolan. Ska absolut kolla upp det. Får jag fråga, hur gammal är han och hur bra engelska har han lärt sig ? 17000 bht per termin låter lite för bra för att vara sant om jag ska vara ärlig.
Det är en thai skola, Han är nu 12 år, han har skolbuss till och från skolan. Jag kan prata engelska med honom, dock så förstår han inte allt jag säger då han bara läst det i några år. Vi betalar bara 17000 bath
 
Vi betalar ca 30k för dottern, då är det 10,000 där som är en avgift för English program, dom har engelskaundervisning av farang varje dag. Hon har lärt sig väldigt lite efter 6 månader, och jag tycker det är dåligt, det har jag sagt till läraren, jag vill att hon kommer hem och har lite läxa med sig, men lärarna ger ingen läxa svarade l¨raren...
Får se om hon går en termin till om det blir förbättrningar eller om jag låter ungarna byta skola, det finns hur många skolor som helst att välja på runt Pattaya
 
Tror att KK är en dyr stad, när grabben kom till Thailand så var han 8 år, så jag tror inte att det kan vara så mycket dyrare för en 5-åring, men det kan ju också bero på vad det är för skola och var den ligger.

@Bossej : Nang Rong är det i Buriram?
 
@krister , det gäller att dom får läxor varje dag, grabben har alltid läxor med sig hem
Ja jag kommer nog att byta skola om dom inte skärper till detta. Det är faktiskt en massa konstigt skit dom får i uppgift med sig hem också, som att gå och köpa girlang när det va nyår, helt ovesäntligt för undervisningen.
 
Tror att KK är en dyr stad, när grabben kom till Thailand så var han 8 år, så jag tror inte att det kan vara så mycket dyrare för en 5-åring, men det kan ju också bero på vad det är för skola och var den ligger.

@Bossej : Nang Rong är det i Buriram?


Ja Nang Rong ligger 6 mil soder om staden Buriram i provinsen Buriram.

Skulle vara intressant att få veta från trådstartaren SEAN vad en forskola erbjuder en 5-åring i KhonKaen for 200.000 per termin.
 
Senast redigerad av en moderator:
@Sean , jag antar att han pratar flytande svenska och thai, då är det inga problem med thai skola, men hör med dom som har sina ungar i thai skolan hur dom upplever att dom skolorna är och har dom engelska där så är det ju bara att gå till skolan när du är nere i KK och be att få prata med den läraren på engelska så får du ett hum hur bra eller dålig han/hon är på engelska
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
R
Svar
7
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp