Västerländsk barnfamiljbudget i Thailand

PanPan

Forumveteran
Sitter man i karantän så har man tid till nöjen ;)
Så kollade på nätsida för en Svensk barnfamiljsbudget.
Också gjorde jag om den till att leva här, för ungefär lika belopp men avdrag på vissa där jag vet det blir lägre.

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Barn 6000 baht. (Tog samma summa som i Sverige, kläder är ju betydligt billigare här dock.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobil 800 baht.

36.000 baht i månaden.

Också gjorde jag om den till att leva här, för ungefär lika belopp men avdrag på vissa där jag vet det blir lägre.

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Barn 6000 baht. (Tog samma summa som i Sverige, kläder är ju betydligt billigare här dock.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobil 800 baht.

36.000 baht i månaden.
Lägger man till skola så för oss då blir det 22.500 baht till i månaden så då skulle vi kunna leva på 58.500 baht i månaden.
Också lägger vi till bilförsäkringen 2000 baht i månaden och drar av 500 baht på barnen så blir det 60.000 baht ;)

Lägger man till skola så för oss då blir det 22.500 baht till i månaden så då skulle vi kunna leva på 58.500 baht i månaden.
Också lägger vi till bilförsäkringen 2000 baht i månaden och drar av 500 baht på barnen så blir det 60.000 baht ;)

Hej

Det lever väl 5-10 Thailändska familjer på i månaden ute på landet.

För vår egen del då går det nog ca 15 000 baht per månad när vi är i byn, men då har vi ju helt andra kostnader förstås och pojken i byskolan.

Mvh isan lover

Hej

För vår egen del då går det nog ca 15 000 baht per månad när vi är i byn, men då har vi ju helt andra kostnader förstås och pojken i byskolan.

Mvh isan lover
Ja nu räknade jag på budget för en barnfamilj som lever västerländskt, kanske borde vart tydligare i rubriken att jag skiter i vad en Thailändsk barnfamilj lever på i en by bland risfälten, jag skall inte leva som dom och mina barn skall ha hyfsad utbildning.

Så en moderator kanske kan ändra rubriken till västerländsk barnfamiljsbudget i Thailand.

Sen har inte du alla utgifter som jag har, min familj bor här året runt.
Vi kan också åka upp till svärföräldrarna en månad under lovet och leva på 15.000 baht.

Ja nu räknade jag på budget för en barnfamilj som lever västerländskt, kanske borde vart tydligare i rubriken att jag skiter i vad en Thailändsk barnfamilj lever på i en by bland risfälten, jag skall inte leva som dom och mina barn skall ha hyfsad utbildning.

Så en moderator kanske kan ändra rubriken till västerländsk barnfamiljsbudget i Thailand.

Vi kan också åka upp till svärföräldrarna en månad under lovet och leva på 15.000 baht.

Hej

Ok, ursäkta att jag störde i din tråd.

Mvh isan lover

Hej

Ok, ursäkta att jag störde i din tråd.

Mvh isan lover
Nä men jag har läst 100 gånger minst vad dom lever på i din by, nu tänkte jag en tråd vad en familj med västerländskt inflytande kan tänkas leva på utanför din by med hyfsad lik levnadsstandard som i Sverige.
Budgeten kan ju tas både ner och upp, tex lägger vi inga 6000 baht i månaden på kläder till ungarna, tog bara samma summa som den Svenska uträkningen.
Den summan borde jag kallat familjens övriga utgifter och nöjen.

Fixat enl önskemål.

Nä men jag har läst 100 gånger minst vad dom lever på i din by, nu tänkte jag en tråd vad en familj med västerländskt inflytande kan tänkas leva på utanför din by med hyfsad lik levnadsstandard som i Sverige.
Budgeten kan ju tas både ner och upp, tex lägger vi inga 6000 baht i månaden på kläder till ungarna, tog bara samma summa som den Svenska uträkningen.
Den summan borde jag kallat familjens övriga utgifter och nöjen.
Jag vet inte vad ungarnas skola kostar men våra matkostnader har absolut inte legat på 500 B om dagen. Snarare 1500 - 2000.

Café med frugan 200B
Sedan lunch ute 500B
Nån snax eller frukt över dagen 200B
Riktig middag hemma 500B
Dryck 200B

Skulle hon byta middagen mot seafood blir det + 500B
Skulle vi byta lunch mot västerländsk så + 300B
Vi är 2 vuxna 2 barn.

Jag vet inte vad ungarnas skola kostar men våra matkostnader har absolut inte legat på 500 B om dagen. Snarare 1500 - 2000.

Café med frugan 200B
Sedan lunch ute 500B
Nån snax eller frukt över dagen 200B
Riktig middag hemma 500B
Dryck 200B

Skulle hon byta middagen mot seafood blir det + 500B
Skulle vi byta lunch mot västerländsk så + 300B
Vi är 2 vuxna 2 barn.
Ja vi har med legat på högre matkostnader men 2000 baht om dagen det blir närmare 20.000kr i månaden i matkostnader.
Nä maten hemma skall läggas om efter den budgeten jag skrev, mer hemlagat, äta samma mat till viss del, inte köpa mer än vi äter.
Innan har det blivit typ 4 pers 4 olika måltider.
Slöseri, pengar som kan läggas på vettigare saker.
Så där skall det till förändring hemma på matbudgeten

Hej

Mvh isan lover

Jodå, jag tror att jag har redovisat min levnadskostnad i Norge tidigare.
Jag tror att jag kom fram till att jag kan klara mig på 300kr/månad. Jag fläskar på lite just nu och ligger nog på runt 600-700k/månad i ett land som kostnadsmässigt är mycket dyrare än Thailand.

Hej

Mvh isan lover

Det var inte mycket, frugan och jag gör väl av med 30-35 000 Baht i månaden av det Pan Pan skriver men går något annat sönder såsom tv, mobil, kyl och frys med mera eller en längre resa så får jag ju lätta på lädret.

Jodå, jag tror att jag har redovisat min levnadskostnad i Norge tidigare.
Jag tror att jag kom fram till att jag kan klara mig på 300kr/månad. Jag fläskar på lite just nu och ligger nog på runt 600-700k/månad i ett land som kostnadsmässigt är mycket dyrare än Thailand.

Gått över från regnvatten till kranvatten när du kokar dina nudlar? Rikemansfasoner!

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobil 800 baht.

36.000 baht i månaden.
Ja vi får se, det finns nog utrymme åt båda hållen men tänkte testa den budgeten fast ändrar lite.

Elräkning 3000 baht.
Vatten 500 baht.
Fast Internet 700 baht.
Mat 18.000 baht.
Övrigt 5500 baht.
Bensin 4000 baht.
Hus underhåll 3000 baht.
Mobilt internet 800 baht.
Skola 22.500 baht.
Bilförsäkring 2000 baht.

60.000 baht i månaden.
720.000 baht om året.
Får se om jag lyckas ;)

Det var inte mycket, frugan och jag gör väl av med 30-35 000 Baht i månaden av det Pan Pan skriver men går något annat sönder såsom tv, mobil, kyl och frys med mera eller en längre resa så får jag ju lätta på lädret.
Är det barn inräknat i det eller bara du och frugan?

Ja vi har med legat på högre matkostnader men 2000 baht om dagen det blir närmare 20.000kr i månaden i matkostnader.
Nä maten hemma skall läggas om efter den budgeten jag skrev, mer hemlagat, äta samma mat till viss del, inte köpa mer än vi äter.
Innan har det blivit typ 4 pers 4 olika måltider.
Slöseri, pengar som kan läggas på vettigare saker.
Så där skall det till förändring hemma på matbudgeten
Låter vettigt. Olika rätter är dyrt så nu blir det till att käka thaislafs för din del, billigt och gott. Som Tam med palaa, yummi!! ;) :p

Låter vettigt. Olika rätter är dyrt så nu blir det till att käka thaislafs för din del, billigt och gott. Som Tam med palaa, yummi!! ;) :p
Skall nog ha råd och klämma in en falukorv med.
Sådan falukorv jag köper kostar 199 baht har jag för mig men gör jag ungsbakad eller korvstroganoff så räcker den till 4 portioner.
Och spagetti köttfärsås skall jag ha råd med, köttfärsen blir inte dyrare för att man lagar västerländskt och med köttfärs kan man göra många rätter.
Är oftast falukorv eller köttfärsrätt jag lagar när jag gör västerländskt.
Annars får det bli Thaimat men ingen pala.
Havregrynsgröt skall jag ha råd med ;)
Ungarna äter min mat.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp