Växter som botar

Mr.Jo

Forumveteran
Någon som vet det riktiga namnet på läkeväxten eller trädet på bilden. Min sambo kallar den för Doctor Thammasad och en thaikompis sa att den heter Hanuman.
Jag vet att saven som kommer rikligt när du bryter av löven från stammen läker sår på en dag. Fick ett skrubbsår som brukar göra ont flera dagar och nu gick det över på några timmar.
Fick rätt svåra munsår och sambon sa att ta Doc T. Tvivlade skarpt men smärtan gick över på några minuter och det sved inte, bara något besk smak i munnen ett tag, men det kan man stå ut med. Ni som har haft svåra munsår kan säkert hålla med om.
Ett mirakelträd helt enkelt och jag är absolut inte lätt att övertyga, men i detta fall håller jag med.

Det kanske finns andra intressanta växter i er omgivning. I så fall skulle vara rätt roligt att veta om det. Men kom inte med något som botar bakfulla för det finns inte.
DSC_0611.JPG

suriya

Forumveteran
Någon som vet det riktiga namnet på läkeväxten eller trädet på bilden. Min sambo kallar den för Doctor Thammasad och en thaikompis sa att den heter Hanuman.
Jag vet att saven som kommer rikligt när du bryter av löven från stammen läker sår på en dag. Fick ett skrubbsår som brukar göra ont flera dagar och nu gick det över på några timmar.
Fick rätt svåra munsår och sambon sa att ta Doc T. Tvivlade skarpt men smärtan gick över på några minuter och det sved inte, bara något besk smak i munnen ett tag, men det kan man stå ut med. Ni som har haft svåra munsår kan säkert hålla med om.
Ett mirakelträd helt enkelt och jag är absolut inte lätt att övertyga, men i detta fall håller jag med.

Det kanske finns andra intressanta växter i er omgivning. I så fall skulle vara rätt roligt att veta om det. Men kom inte med något som botar bakfulla för det finns inte.
Visa bilaga 57803
Jag tycker sånt här är intressnat. :) Jag hittar ingen ört som jag tycker är exakt samma, men jag tror det skulle kunna vara [thai]โกฏจุฬาลำพา[/thai], [trans]gååd[ton]L[/ton] djo[ton]L[/ton] laa[ton]M[/ton] lamm[ton]M[/ton] paa[ton]M[/ton][/trans]. Fråga gärna runt lite mer, och så kan din sambo ta en titt här nedan för att se om det är samma också.
http://oknation.nationtv.tv/blog/nexttonothing/2013/06/07/entry-1

suriya

Forumveteran
Jo, kom gärna med bot för baksmälla! Snart är det jul och då vet man aldrig...
Det finns en generellt giftutdrivande ört som thailändarna brukar använda, [thai]รางจืด[/thai] [trans]raang[ton]M[/ton] djuud[ton]M[/ton][/trans]. Bra till lindrigare förgiftningar så som mindre matförgiftning och mindre allergiska reaktioner, men jag vet att en del använder det mot bakfylla också.

Du kan ta en kopp av det te som är på bilden innan du går på fest och sedan dagen efter om du känner dig risig. :)
http://img.tarad.com/shop/r/rugcheevit/img-lib/spd_20100609195101_b.JPG

A

Anonymius

Gäst
Nja, är ju likt men tror nog inte att det är en växt från Malörtssläktet Artemisia annua utan Törelväxter Jatropha multifida.

Ja, หนุมานตกแท่น ha[ton]L[/ton] no[ton]H[/ton] maan dtok[ton]L [/ton]thään[ton]F[/ton] eller ว่านหนุมาน waan[ton]F[/ton] ha[ton]L[/ton] no[ton]H[/ton] maan är det nog som din kompis sa.

Action : Seeds—purgative, emetic.

Fruits—poisonous.

Leaves—used for scabies.

Latex—applied to wounds and ulcers.

http://www.indianmedicinalplants.info/DictionaryofMedicinalPlants/index.php/image-gallery-of-medicinal-plants-63/87-j/882-jatropha-multifida-linn

Jatropha multifida (törelväxter)

https://en.wikipedia.org/wiki/Jatropha#/media/File:Jatropha_multifida_2.JPG

https://en.wikipedia.org/wiki/Jatropha

http://toptropicals.com/catalog/uid/jatropha_multifida.htm

http://apotekhidup.greenschool.org/jatropha_multifida.html

Mr.Jo

Forumveteran
Tack så mycket Lycko det var Jatropha multifida som var rätta växten.
Noi kände det direkt från de röda blommorna.
Jag måste bara säga VILKEN VÄXT. Jag hade ett sår som jag fick en gång på Mallis. Det blev bra och blommade upp igen. Läkaren i Sverige sa att det har blivit kroniskt och går inte att bota, för den är vilande och dyker upp då o då.
Det var första såren denna växt botade. Såren blommade upp för två år sedan här. Sambon hämtade bladen och efter två behandlingar, duttar med växtens saft räckte. Det har aldrig dykt up sedan dess.
Måste jag berätta att jag har planterat några träd som växer. Det blir en del av framtidens hemmaapotek.

A

Anonymius

Gäst
Det finns en generellt giftutdrivande ört som thailändarna brukar använda, [thai]รางจืด[/thai] [trans]raang[ton]M[/ton] djuud[ton]M[/ton][/trans]. Bra till lindrigare förgiftningar så som mindre matförgiftning och mindre allergiska reaktioner, men jag vet att en del använder det mot bakfylla också.

Du kan ta en kopp av det te som är på bilden innan du går på fest och sedan dagen efter om du känner dig risig. :)
http://img.tarad.com/shop/r/rugcheevit/img-lib/spd_20100609195101_b.JPG
Ja låter ju inte dumt!

suriya

Forumveteran
Ja låter ju inte dumt!
Jag fick sådant te en gång efter att ha fått en allergisk reaktion av Ibuprofen, och efter det så stannade reaktionen upp och började gå tillbaka.

Verkar vara en bra ört, men helt säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte hade en kopia av mig själv att jämföra med. :)

Mr.Jo

Forumveteran
Phak nog är det visst på norra dielekt, det är som ett annat språk här i norr.
Den växten brukar vi också äta ibland. Det är visst bra på allt.
Känns som det börjar bli lite nyreligiöst på den här tråden man det kan inte hjälpas.
Medicinalväxter är lite hippa, fast funkar det så blir man glad.

A

Anonymius

Gäst
Jag fick sådant te en gång efter att ha fått en allergisk reaktion av Ibuprofen, och efter det så stannade reaktionen upp och började gå tillbaka.

Verkar vara en bra ört, men helt säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte hade en kopia av mig själv att jämföra med. :)
Ja, jag har ju i många år varit intresserad av sådant här från alternativa naturliga skafferiet sen jag började intressera mig för Ayur Veda och min fru är också väldigt intresserad. Man skall ju inte förakta eller förringa olika medicinalväxter förmåga att läka eller lindra, men det skall ju heller inte ersätta en proper diagnos.

Det har ju visat sig att växtriket många gånger har haft effekt där traditionell medicin fallerat. Visst de skall ju inte ersätta en proper diagnos men det finns ju många tillstånd som kan dyka upp där man i övrigt är frisk och här kan ju naturen hjälpa till.

Fick ju ett konstigt bett av något odefinierbart, min fru sa att det förmodligen var en sådan där liten röd ettrig djävulsk myra ni vet, men jag tror det var en spindel, för jag hittade en i sängen en morgon. Ingen tarantella eller något utan en sådan där hoppspindel typ, vet inte om de biter.

Rätt som det var efter några dagar började komma vätska från ett pyttelitet hål på handen och det kliade flammade upp och blev rött på ett område och alldeles varmt.

Hon blandade någon mixtur av tror jag zinkpasta och ett grönt löv, kom mig aldrig för att fråga och sen försvann rodnaden och värmen.

Likadant här, hade ju ingen kopia av mig själv och kan ju inte veta om det var mixturen eller om det hade gått över av sig själv.

För att man skall kunna lita på att det har effekt måste man ju upprepade gånger använda något på samma diagnos och upprepar sig effekten ja då kan man ju vara ganska säker på att det verkligen har effekt.

Det finns ju en massa vetenskapliga bevis på att örter har effekt, vi kan ju ta gurkmeja, ingefära och många andra för att nämna vanliga som alla känner till.

Alternativmedicinen har ju mer och mer uppmärksammats och även den medicinska fakulteterna avfärdar ju inte längre alternativmedicin som något hokuspokus utan de har istället upptäckt att de båda tvärtom kan dra nytta av varandra.

A

Anonymius

Gäst
Phak nog är det visst på norra dielekt, det är som ett annat språk här i norr.
Den växten brukar vi också äta ibland. Det är visst bra på allt.
Känns som det börjar bli lite nyreligiöst på den här tråden man det kan inte hjälpas.
Medicinalväxter är lite hippa, fast funkar det så blir man glad.
Nä så ser jag det inte, tycker själv att sådant här är kul och spännande! Är väl kul att vi kan diskutera något annat än detta eviga tjatet om Isaan:D:D

suriya

Forumveteran
Ja, jag har ju i många år varit intresserad av sådant här från alternativa naturliga skafferiet sen jag började intressera mig för Ayur Veda och min fru är också väldigt intresserad. Man skall ju inte förakta eller förringa olika medicinalväxter förmåga att läka eller lindra, men det skall ju heller inte ersätta en proper diagnos.

Det har ju visat sig att växtriket många gånger har haft effekt där traditionell medicin fallerat. Visst de skall ju inte ersätta en proper diagnos men det finns ju många tillstånd som kan dyka upp där man i övrigt är frisk och här kan ju naturen hjälpa till.

Fick ju ett konstigt bett av något odefinierbart, min fru sa att det förmodligen var en sådan där liten röd ettrig djävulsk myra ni vet, men jag tror det var en spindel, för jag hittade en i sängen en morgon. Ingen tarantella eller något utan en sådan där hoppspindel typ, vet inte om de biter.

Rätt som det var efter några dagar började komma vätska från ett pyttelitet hål på handen och det kliade flammade upp och blev rött på ett område och alldeles varmt.

Hon blandade någon mixtur av tror jag zinkpasta och ett grönt löv, kom mig aldrig för att fråga och sen försvann rodnaden och värmen.

Likadant här, hade ju ingen kopia av mig själv och kan ju inte veta om det var mixturen eller om det hade gått över av sig själv.

För att man skall kunna lita på att det har effekt måste man ju upprepade gånger använda något på samma diagnos och upprepar sig effekten ja då kan man ju vara ganska säker på att det verkligen har effekt.

Det finns ju en massa vetenskapliga bevis på att örter har effekt, vi kan ju ta gurkmeja, ingefära och många andra för att nämna vanliga som alla känner till.

Alternativmedicinen har ju mer och mer uppmärksammats och även den medicinska fakulteterna avfärdar ju inte längre alternativmedicin som något hokuspokus utan de har istället upptäckt att de båda tvärtom kan dra nytta av varandra.
Ja, det är ju väldigt intressant.

Hur kan det finnas en ört som bara står där och väntar på att hjälpa till när det kommer förbi någon som har skurit sig, så att han kan smörja in såret och läka ihop? :D

Det är bra att ha lite olika infallsvinklar på allt möjligt, tror jag, så länge man inte svävar ut alltför mycket. Alltid är det någon infallsvinkel som passar bättre. :)

A

Anonymius

Gäst

Hur kan det finnas en ört som bara står där och väntar på att hjälpa till när det kommer förbi någon som har skurit sig, så att han kan smörja in såret och läka ihop? :D

Det är bra att ha lite olika infallsvinklar på allt möjligt, tror jag, så länge man inte svävar ut alltför mycket. Alltid är det någon infallsvinkel som passar bättre. :)
Jo vill man och tror på att något har effekt fungerar det. Egentligen är det ju ointressant om det har verklig effekt eller inte har ju placeboförsök visat, psykologi har många gånger större effekt.

Visst allt måste sättas i relation till sunt förnuft.

Krille

Forumveteran

Exakt. Varför är det "bara" vi här på Thaisnack som känner till dessa "läkemedel". Kommer att tänka på alla läkemedelsbolagen där det verkar va rena kriget dem emellan. Som vanligt då alltså;)

Mr.Jo

Forumveteran
Det
God jul själv, Mr jo även om det är i tidigaste laget. Hur skall Du fira julen?
Brukar glida obemärkt förbi speciellt här i Thailand.
Inte ens mina vuxna barn får något religiöst i blicken längre så det blir väl en god dryck med många stärnor som höjdpunkt på det hela.

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Berralund Matprat (Thailändska köket) 7

Liknande trådar

Topp