Växter som botar

 
Exakt. Varför är det "bara" vi här på Thaisnack som känner till dessa "läkemedel". Kommer att tänka på alla läkemedelsbolagen där det verkar va rena kriget dem emellan. Som vanligt då alltså;)

Deras prio 1 är ju att göra grova pengar på medicin, men förhoppningsvis är väl att bota nr 2 åtminstone. :D
 
Deras prio 1 är ju att göra grova pengar på medicin, men förhoppningsvis är väl att bota nr 2 åtminstone. :D
Tyvärr är det nog så att det är pengarna som styr det mesta här i livet, en tanke jag haft länge. Tyvärr, beklagligt, sorgligt, ja allt. Ibland undrar jag om det finns mediciner mot huvudvärk, om typ 30 år.
 
Brukar jag säga också, men vissa tycker av någon outgrundlig anledning att det är väldigt provocerande. :D

hehe..., människan har alltid haft en tendens att mer tro på yttre faktiska ting än den egna inre kraften. Detta är ju en normal försvarsmekanism, för går något fel har du alltid något att skylla på och det stärker samtidigt ditt eget jag.
 
Exakt. Varför är det "bara" vi här på Thaisnack som känner till dessa "läkemedel". Kommer att tänka på alla läkemedelsbolagen där det verkar va rena kriget dem emellan. Som vanligt då alltså;)

Ja det har säkert många olika förklaringar, de känner säkert till mycket men prio 1 är ju att det skall vara lönsamt. Det är ju en kostsam verksamhet att ta fram ett läkemedel. Sen måste det ju ta sig förbi alla länders läkemedelsverk och lagstadgar.

Märk väl att det vi pratar om här inte är läkemedel. Vi kan ju ta Malaria t ex, vissa påstår ju att malaria kunde vara utrotat om de bara ville (kan ju vara illvilligt snack och konspirationsteorier också) men stora ekonomiska intressen står i vägen och rädslan för piratkopiering är stor. Detta har jag ju inget belägg för men är heller inte främmande för det.

Som på beställning råkade jag slå över till Kunskapskanalen och där kom jag in i en sekvens där de pratade om hostmedicin (receptfritt) som man gör så mycket reklam om.

De tester de gjorde där visar på att de allra flesta av dessa hostmediciner och de så kallade verksamma substanser som finns där i inte har någon effekt utan det är istället sockret, de är ju oftast väldigt söta som lindrar hostan men detta skulle ju de inte kunna sälja på utan bättre då att putta i lite av någon vetenskaplig substans som låter bra.

Forskaren menar på att vanlig honung och citron tillsammans har samma effekt och är ju då helt ofarligt och utan biverkningar.:)
 
hehe..., människan har alltid haft en tendens att mer tro på yttre faktiska ting än den egna inre kraften. Detta är ju en normal försvarsmekanism, för går något fel har du alltid något att skylla på och det stärker samtidigt ditt eget jag.

Så är det nog. Det verkar ju viktigt för många att stärka sitt jag på det sättet. :)
 
Exakt. Varför är det "bara" vi här på Thaisnack som känner till dessa "läkemedel". Kommer att tänka på alla läkemedelsbolagen där det verkar va rena kriget dem emellan. Som vanligt då alltså;)
Det finns säkert någon trevlig ört för dig och Suriya också. Står där bara o väntar.
Om inte annars så grund av alla färggranna gubbar ni dekorerar era texter med. (trevligt)
Det är bara gå ut o plocka, något kommer att passa även era åkommor som skon på askungens fot.
Visst inbillningssjuka finns det gott om, senaste studierna visar att de flesta som tror sig ha gluten eller mjölkproteinallergi har inte den immunologiska sjukdomen utan bara inbillar sig.
Måste säga att det är lite svårare när det gäller riktiga sår eller munsår. Visst går det bota med inre kraft men det tar ungefär en vecka.
 
Det finns säkert någon trevlig ört för dig och Suriya också. Står där bara o väntar.
Om inte annars så grund av alla färggranna gubbar ni dekorerar era texter med. (trevligt)
Det är bara gå ut o plocka, något kommer att passa även era åkommor som skon på askungens fot.
Visst inbillningssjuka finns det gott om, senaste studierna visar att de flesta som tror sig ha gluten eller mjölkproteinallergi har inte den immunologiska sjukdomen utan bara inbillar sig.
Måste säga att det är lite svårare när det gäller riktiga sår eller munsår. Visst går det bota med inre kraft men det tar ungefär en vecka.

Jag får inte riktigt grepp om vad du vill förmedla med det här inlägget, men det är ju iaf bevisat att det står en massa fantastiska örter och väntar på att få hjälpa oss alla. :) Sedan att jag skrev att det står där och väntar var ju bara på skoj, för de står ju bara där och varken väntar eller inte väntar. :)

Mitt förhållningssätt till sjukdommar och medicin är att se det som en helhet. Nyttig mat, vitaminer, mineraler, bra örter, bra medicin, bra sjukvård och bra tankesätt har alla inverkan på vår hälsa.

Skönt att veta att du uppfattar de färggranna gubbarna som vi dekorerar med som trevliga. Det är att förmedla trivsel och god stämning som har varit min avsikt med dem, och det är så jag uppfattar Krille också (att han vill förmedla trivsel och god stämming).
 
Vi gled ju in på grachaai i Phontas tråd, tänkte fortsätta här. Som sagt var intressant är det och kan man undvika mediciner så långt det är möjligt är det ju bra och istället kika lite på mer naturliga vägar.

Finns säkert många här som i någon form kommit i kontakt med olika alternativa mediciner i form av huskurer, örtmediciner och de här mångtusenåriga kunskaperna som snart antagligen är ett minne blott.

Dock är ju intresset stort, hör man ju i sin vardag, problemet är att man går och köper i form av kapslar, extrakt, pulver osv, du vet aldrig vad du får, många gånger upphaussat, massor av lockande budskap osv, ja jag behöver nog inte skriva mer om det.

Är ju som vanligt människans drömmar om den perfekta människan, evig ungdom, evigt liv nästan och allt som skall göra oss vackra och framförallt framgångsrika. Så det gäller att läsa på, vara uppmärksam.

Man har en förmåga att alltid köpa allt om dessa undergörande preparat och ifrågasätter aldrig utan ser bara det som de vill höra. Farmakologiska mediciner är väldigt många insatta i, inte köra bil med vissa mediciner, biverkningar eller inte äta vissa mediciner tillsammans med andra osv, men när det kommer till alternativa preparat är man inte lika ifrågasättande eller granskande, utan budskapen förblindar människans fåfänga.

Vad som oftast går fel är ju att människor tror att man kan leva som man gjorde innan, det fixar preparatet eller örten och man förväntar sig omedelbar effekt, vad många inte vet är ju att skall man gagna sig av typ preparat som bygger på örter, rötter, blad, blommor eller vad det nu kan vara är ju att effekten av örten ser man först långt senare, ett piller får genast effekt.

Det som mest bekymrar mig att nästan alla sägs motverka cancer, ja om man menar att antioxidanterna har effekt på detta så har alla födoämnen någon form av antioxidant, speciellt då grönsaker, bär, örter och frukt men bara för att det är någon mystisk exotisk ört, eller rotknöl från ett fjärran exotiskt och mytomspunnet land så är helt plötsligt de antioxidanterna hundra gånger bättre, så är det ju naturligtvis inte.

Nja gäller att vara kritisk. Själv dricker jag nästan bara örtté eller grönt te, gillar det. Kaffe har ju visat sig vara gynnsamt för prostatan om man dricker minst 5 koppar om dagen, så visst många av de här örterna och alla andra rotknölar eller vad det nu kan vara är gynnsamma för vår kropp men kan också ha mindre gynnsamma effekter som också är väldigt lite utrett.

När jag läser om det här står det nästan alltid något med örten, roten, barken eller blomman som inte kan verifieras och kräver fler och mer omfattande studier.

Ja nog om detta, frugan gillar ju som säkert många andra Thai eller asiater och har stor tro på allehanda knepiga saker.

Hon tog med sig en del grejer, vissa känner säkert igen en del av nedan . Ni andra här har kanske andra tips om örter eller annat.

herb.jpg


Dok anchan som ni ser i mitten av bilden är ju intressant på så sätt att många shakes och smoothies som man ser i Thailand är färgade av denna blomma Butterfly Pea. Många av drycker i Thailand som ni vet ser ju rent giftiga ut men blomman skall ha påverkan på hjärnan och då blodflödet samt förbättrat minne, ökad mental förmåga, verkar lugnande, antidepressiv, anti-konvulsiv osv. Ja, kanske något av det funkar, kul färg blir det i alla fall när man gör te av det.:D

glas.jpg
 
Vad vet du om Moringa Oleifera?
Eller Marom som Thai säger.

มะรุม MAROM har jag ätit, finns att köpa i asiatiska affärer, alltså grönsaken, drumstick på engelska. Trädet brukar kallas horsradish tree, på grund av likheter i smaken som pepparrot när det gäller roten. Bitter i smaken som rå men tillagad mer som ockra. Man kan använda allt, bladen, roten grönsaken i medicinska syften. Rik på B och C vitamin och mineraler.

Olika delar av växten används för olika åkommor, allt ifrån hudproblem till liktorn, höll jag på att säga. Som sagt var vi brukar ha den hemma ibland då den finns i affären i matlagning!
 
Intressant Lycko.
detta kräver sin tid så återkommer efter alla festligheter som infaller med husinviganden denna helg.
Du träffar helt rätt att speciellt Thai tror på mirakelmedel fast vi svenskar kommer inte så långt efter, eller kanske är det mänskligt t o m.
Läser gärna flera inlägg om vad ni har att komma med. Även rent vetenskapligt bör detta vara värt att forska kring för de flesta stora medicinska upptäckter har gjorts i naturen. Bra
 
Intressant Lycko.
detta kräver sin tid så återkommer efter alla festligheter som infaller med husinviganden denna helg.
Du träffar helt rätt att speciellt Thai tror på mirakelmedel fast vi svenskar kommer inte så långt efter, eller kanske är det mänskligt t o m.
Läser gärna flera inlägg om vad ni har att komma med. Även rent vetenskapligt bör detta vara värt att forska kring för de flesta stora medicinska upptäckter har gjorts i naturen. Bra

Det är nog universellt när det gäller tron på mirakel, i en del kulturer mer och andra mindre!
 
มะรุม MAROM har jag ätit, finns att köpa i asiatiska affärer, alltså grönsaken, drumstick på engelska. Trädet brukar kallas horsradish tree, på grund av likheter i smaken som pepparrot när det gäller roten. Bitter i smaken som rå men tillagad mer som ockra. Man kan använda allt, bladen, roten grönsaken i medicinska syften. Rik på B och C vitamin och mineraler.

Olika delar av växten används för olika åkommor, allt ifrån hudproblem till liktorn, höll jag på att säga. Som sagt var vi brukar ha den hemma ibland då den finns i affären i matlagning!
Jag brukar köpa marom på marknaden här, helst bladen men även ärtorna är rika på nyttigheter.
 
Förutom örter så om man lider av div åkommor så kan bikarbonat och msm (svavel) göra underverk. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad.
 
Förutom örter så om man lider av div åkommor så kan bikarbonat och msm (svavel) göra underverk. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad.
Bikarbonat tar jag i stället för Losec om jag druckit för mycket kaffe ,även Chracai Dam är bra mot magproblem
 
Det är rätt intressant med trender som kommer och går. Bikarbonat åt min morfar redan för 60 år sedan fast idag beskrivs det som någon mirakelmedel. Gelatin också en som har upptäckts på nytt.
Jag tror att det finns säkert många nyttiga saker i naturen som ännu inte har upptäckts.
Sedan är det frågan hur vi skall leva för övrigt för att dra nytta av dessa undermedel?
En rot som jag tycker det har studerats för lite är ingefära, tror att det kan också vara en välgörare, om inte annars så gillar att dricka det blandat med varmt vatten och honung. Mår jag bra så måste det vara bra :rolleyes:
När jag pluggade gjorde vi en del studier med bland annat vitlök och efter det gillar jag vitlök.
Ett mycket intressant ämne tycker jag och säkert värt mera uppmärksamhet.
Äta mångsidigt och gärna mycket örter samt annat välgörande växter är antagligen bra för oss.
Ovetenskapligt iakttagande av mig själv är att jag själv äter tio gånger så mycket allt ovannämnda och mår som en prins. Kan inte säga om jag hade gjort det också om jag bara hade ätit kött eller broccoli men byter inte mina vanor för det. :p
 
Sedan är det frågan hur vi skall leva för övrigt för att dra nytta av dessa undermedel?
Knoppen inte att förglömma, allt måste samspela.
Ingefära är ju väl studerat och väl dokumenterad som har välgörande effekt på vår kropp i lagom mängder.

Gurkmeja studeras ju flitigt och anses som en av de mest spännande roten. Man har ju kunnat visa på att gurkmeja har en bra effekt på Alzheimers-patienter t ex. Det är främst då den aktiva ingrediensen curcumin som man studerar.

1 msk om dagen rekommenderas, gärna tillsammans med ingefära och lime, koka ingefära och gurkmeja och pressa i lime, en shot på morgonen gör susen.

Gurkmeja kan man äta hur mycket som helst, helt ofarlig.

Gurkmeja är också den mest antiinflammatoriska av dem alla.
 
Krachai Dam är en ingefära det med ,mao nyttigt att förtära i normalmängd ,iofs i kapslar med pulverkoncentrat
 
 
 
Tillbaka
Topp