vågar jag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla Thailandvänner!
Om 3 veckor ska jag till Thailand och försöker faktiskt lära mig lite thai.
Undrar bara hur Thailändare förhåller sig till såna som uttalar fel.
Som vuxen är man lite mer hämmad och tycker att det är pinsamt att göra fel!
Är det inte svårt att lära sig deras skrift?
Ha det bra
Joasia :wai:

hej Joasia!

Det spelar väl ingen roll. Bjud på dig själv det kan ju aldrig bli mer än fel. Samma situation sitter ju thailändarna i när de ska prata på engelska med dig.
Någon enstaka gång har jag råkat ut för personer som inte vill förstå, men de allra flesta personer blir glada över att man försöker och gör allt för att hjälpa till och då får du en kick och kämpar på ännu mer.
Även om du skulle uttala i fel tonläge så bör de förstå i och med sammanhanget.
kolla gärna in learn thai the easy way
där kan du lära dig de vanligaste fraserna och höra hur de ska uttalas.

lycka till och ha en underbar resa.
Är det första gången?

Skriv gärna och berätta hur du har det på resan

ha re gött
Marianne :wai: :wai: :wai:

Jag brukar fråga vad saker och ting heter när jag är ute och reser. Det spelar ingen roll vilket land jag är i. Jag vill alltid lära mig. Sedan skriver jag ner som det låter och är jag någonstans där jag känner att jag verkligen vill lära mig så ber jag personen jag pratar med att skriva ner åt mig så att det blir rätt. Sedan testar jag det på andra personer.
I thailand kan man ju använda sig av transkriberade ord och riktiga thaitecken. I början brydde jag mig bara om att skriva som det låter. Nu vill jag ha bägge delarna.

marianne :wai:

bästa språk i alla länder är kroppspråk och god minik samt kul gest man kan bara peka finger där o där, man förstår o ser vad jag vill ha för. Jag har inga problem med dom. Många tycker det är kul att förstå vad jag menar o vad jag vill ha. Vet att många svenskar är för fega att använda språket. Man ska kunna våga mera som italienare eller grekarna.
mvh Roffe

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp