Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HejFinnair har nu, än så länge på frivillig basis, börjat väga passagerare innan vissa flighter på Vantaa i Helsingfors. Är detta början till biljettpris efter vikt? Och kan det vara kränkande?
Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.Några flygbolag har använt detta ett bra tag.
I princip att bara gå över en platta och vikten registreras.
Ett sätt att få reda på totala startvikten vilket kan medföra att man kan lasta mera gods eller tanka mindre bränsle.
Kan man spara in tusentals kronor på varje avgång eller sälja mera flygfrakt kan det bli lönsamt.
Tror inte på det, de tyngre passagerarna är ju de som genererar mest inkomster genom att köpa dyrare biljetter.Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.
Ja det har jag också varit med om när vi flög helikopter på Nya Zeeland. Men där är det en annan sak, direkt säkerhetsbetingat.Helikopter företagen runt kiruna väger packning & personer för där finns ju en maxgräns för att lyfta,nog för att vi flera gånger varit med om att vi passerat den gränsen när älgköttet ska hem...
Ja det har jag också varit med om när vi flög helikopter på Nya Zeeland. Men där är det en annan sak, direkt säkerhetsbetingat.
Jag tror inte heller på detta. Frågan dyker ju upp då och då men att det skulle blir verklighet har jag svårt att tro. Att kräva olika priser p.g.a. genetiska skillnader mellan kvinnor och män eller mellan rasers skulle vara alldeles för kontroversiellt.Tror inte på det, de tyngre passagerarna är ju de som genererar mest inkomster genom att köpa dyrare biljetter.
Möjligen någon low cost carrier kan tänkas vilja införa det.
Kommer knappast att bli billigare för lättviktare och hur det ska fungera med försäljning av biljetter online i olika viktklasser och incheckning online lär inte bli lätt att hantera.
Det gäller att ha koll på viktfördelningen, speciellt i mindre plan. Gäller samtliga transportslag för övrigt, men flyget är naturligtvis extra känsligt.Ett annat exempel på vad som händer när man lägger tungt bagage bak samt ett antal tunga passagerare bak
![]()
Flygolyckan i Oskarshamn 1989 – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Betala efter vikt : en liten Thai-dame går for barne-bilett .Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.
Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.
Ja så kallad trivselvikt verkar tillhöra det förgågna i dagens läge viket kan vara bra ur rent medicinskt syfte med tanke på turister från vissa västrländska länder. Man kan även se vilket skräp ungarna i Thailand köper på 7/11 medans de väntar på skolbussen, skrämmande minst sagt.Hej
Jag tror personligen att det bara är en tidsfråga innan något bolag kommer att börja ta extra betalt för passagerarens vikt, numera verkar flygbolagen vilja ta betalt för nästan allt och uppfinningsrikedomen har ju hittills inte visat några gränser.
Mvh isan lover
Den lilla thai damen har resväskor fulla med ris, chili och annan mat så totalvikt passagerare och bagage överstiger många tyngre män.Betala efter vikt : en liten Thai-dame går for barne-bilett .
Idag har man bättre möjligheter att beräkna viktfördelning och balans.Det gäller att ha koll på viktfördelningen, speciellt i mindre plan. Gäller samtliga transportslag för övrigt, men flyget är naturligtvis extra känsligt.
HejJa så kallad trivselvikt verkar tillhöra det förgågna i dagens läge viket kan vara bra ur rent medicinskt syfte med tanke på turister från vissa västrländska länder. Man kan även se vilket skräp ungarna i Thailand köper på 7/11 medans de väntar på skolbussen, skrämmande minst sagt.
Absolut är det så, utan tvekan har du rätt, startvikten på kärran är en mycket viktig sak att hålla reda på. på detta sätt får de fram den totala v ikten på baggage samt passagerare, något annat är det inte frågan omNågra flygbolag har använt detta ett bra tag.
I princip att bara gå över en platta och vikten registreras.
Ett sätt att få reda på totala startvikten vilket kan medföra att man kan lasta mera gods eller tanka mindre bränsle.
Kan man spara in tusentals kronor på varje avgång eller sälja mera flygfrakt kan det bli lönsamt.