Vägning av passagerare

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Finnair har nu, än så länge på frivillig basis, börjat väga passagerare innan vissa flighter på Vantaa i Helsingfors. Är detta början till biljettpris efter vikt? Och kan det vara kränkande?

Finnair har nu, än så länge på frivillig basis, börjat väga passagerare innan vissa flighter på Vantaa i Helsingfors. Är detta början till biljettpris efter vikt? Och kan det vara kränkande?
Hej

Jag tror personligen att det bara är en tidsfråga innan något bolag kommer att börja ta extra betalt för passagerarens vikt, numera verkar flygbolagen vilja ta betalt för nästan allt och uppfinningsrikedomen har ju hittills inte visat några gränser.

Mvh isan lover

Några flygbolag har använt detta ett bra tag.
I princip att bara gå över en platta och vikten registreras.
Ett sätt att få reda på totala startvikten vilket kan medföra att man kan lasta mera gods eller tanka mindre bränsle.
Kan man spara in tusentals kronor på varje avgång eller sälja mera flygfrakt kan det bli lönsamt.

Ett sätt att få reda på totala startvikten vilket kan medföra att man kan lasta mera gods eller tanka mindre bränsle.
Kan man spara in tusentals kronor på varje avgång eller sälja mera flygfrakt kan det bli lönsamt.
Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.

Jag tror nog att bolagen har andra planer på sikt. Betala efter vikt, man börjar försiktigt.
Tror inte på det, de tyngre passagerarna är ju de som genererar mest inkomster genom att köpa dyrare biljetter.
Möjligen någon low cost carrier kan tänkas vilja införa det.

Kommer knappast att bli billigare för lättviktare och hur det ska fungera med försäljning av biljetter online i olika viktklasser och incheckning online lär inte bli lätt att hantera.

Helikopter företagen runt kiruna väger packning & personer för där finns ju en maxgräns för att lyfta,nog för att vi flera gånger varit med om att vi passerat den gränsen när älgköttet ska hem...

Helikopter företagen runt kiruna väger packning & personer för där finns ju en maxgräns för att lyfta,nog för att vi flera gånger varit med om att vi passerat den gränsen när älgköttet ska hem...
Ja det har jag också varit med om när vi flög helikopter på Nya Zeeland. Men där är det en annan sak, direkt säkerhetsbetingat.

Många flygbolag har nu 4-5 olika bokningsklasser i ekonomi beroende på hur mycket bagage man vill checka in.
Bara en liten väska under stolen, nästa nivå 7kg handbagage i hyllan. Vidare incheckning av väskor 10kg, 15kg, 20kg, 23kg, 25kg och 30kg.

Tror inte på det, de tyngre passagerarna är ju de som genererar mest inkomster genom att köpa dyrare biljetter.
Möjligen någon low cost carrier kan tänkas vilja införa det.

Kommer knappast att bli billigare för lättviktare och hur det ska fungera med försäljning av biljetter online i olika viktklasser och incheckning online lär inte bli lätt att hantera.
Jag tror inte heller på detta. Frågan dyker ju upp då och då men att det skulle blir verklighet har jag svårt att tro. Att kräva olika priser p.g.a. genetiska skillnader mellan kvinnor och män eller mellan rasers skulle vara alldeles för kontroversiellt.

Hej

Jag tror personligen att det bara är en tidsfråga innan något bolag kommer att börja ta extra betalt för passagerarens vikt, numera verkar flygbolagen vilja ta betalt för nästan allt och uppfinningsrikedomen har ju hittills inte visat några gränser.

Mvh isan lover
Ja så kallad trivselvikt verkar tillhöra det förgågna i dagens läge viket kan vara bra ur rent medicinskt syfte med tanke på turister från vissa västrländska länder. Man kan även se vilket skräp ungarna i Thailand köper på 7/11 medans de väntar på skolbussen, skrämmande minst sagt.

Det gäller att ha koll på viktfördelningen, speciellt i mindre plan. Gäller samtliga transportslag för övrigt, men flyget är naturligtvis extra känsligt.
Idag har man bättre möjligheter att beräkna viktfördelning och balans.
Hur många gånger har man inte åkt och de främre delarna av planen är tomma på passagerare för de platserna är dyrare.

De billigaste biljetterna ger sittplatser långt tillbaka och säljs ut fortast.

Någon gång har det hänt att man fått vänta för att lasta om och flytta bagage.

Ja så kallad trivselvikt verkar tillhöra det förgågna i dagens läge viket kan vara bra ur rent medicinskt syfte med tanke på turister från vissa västrländska länder. Man kan även se vilket skräp ungarna i Thailand köper på 7/11 medans de väntar på skolbussen, skrämmande minst sagt.
Hej

Ja nu sätter kedjornas skräpmat tyvärr sina spår även i Thailand, ute i byn finns nästa inga överviktiga barn alls men jag blev lite förskräckt i Udon Thani där det numera är vanligt med kraftigt överviktiga barn på t.ex MC Donalds och KFC, en väntad men tråkig utveckling.

Mvh isan lover

Absolut är det så, utan tvekan har du rätt, startvikten på kärran är en mycket viktig sak att hålla reda på. på detta sätt får de fram den totala v ikten på baggage samt passagerare, något annat är det inte frågan om

Lätta personer = betala mer för resan.
(Orsak : Snålhet)
Tunga personer = betala mindre för resa.
(Orsak : Har betalat dyrt för den snåla)
Förutom, @Galten, han en egen "Betalningsfri" resebiljett & landgång för att gå ombord planet(lastrummet)...

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp