Vanligt ris innehåller höga halter av arsenik, ger cancer påverkar immunförsvaret mm

Äter du ofta ris

• Nu ska jag nog ta mig en funderare på detta. Tack Grannen för tipset!

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    16

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tydligen en del som anser att kolhydrater är det samma som onyttigt socker , i stort sett allt som intas som föda och inte förbränns omvandlas till socker samt till fett i slutändan , snabba kolhydrater som i tillex ris gör dig EJ fetare än andra kolhydrater som inte förbränns., ibland behövs snabba kolhydrater , kom bara ihåg att de skall som all föda förbrännas för att inte ge fetma i slutändan ... Läs gärna ett par terminer näringslära ........;)
Det finns bra och sämre socker beroende på livsmedel , socker/kolhydrater är kroppens drivmedel ............

Ger mig inte in djupare i detta men du har inte rätt Phonta. Stor skillnad på snabba vs långsamma kolhydraters påverkan.

Beror på vad du eftersträvar , jag har levt 17 år med en av Sveriges idag mest kompetenta inom detta ämne , under hennes studietid i Upssala förhörde jag henne inför samtliga tentor , förhoppningsvis lärde jag mig något ....... Men vet att det är svårt att övertyga folk inom detta område ,...;) Beror ju helt på vad för påverkan du eftersträvar ..................Finns olika tävlingsformer som kräver olika typer av föda ,i olika mängder samt vid olika tillfällen ,,, så att säga att vitt Ris ger fetma är rätt om du äter mer än du klarar av att förbränna med din träning, själv äter jag gärna mycket fisk tillex tonfisk dvs fiskprotein samt grönsaker , men även ris , även viltkött 4-5% animaliskt fett;D etta under träning , ger mig en bra kost och jag bränner fett mycket effektivt

1 kilo vitt ris innehåller snabbare kolhydrater och mer socker än 1 kilo brunt ris.
Sen kan du mala på om förbränning och träning men det förändrar ändå inte ovanstående.
Det här gäller mängder av produkter som mjöl, pasta mm.
Trodde alla hade koll på att fullkorns produkter var nyttigare och hade lägre GI värde (långsamma kolhydrater) så den här diskussionen känns lite onödig.
Men nyttighetsaspekten har ju fått en annan vinkling nu iom arsenik nyheten.

Finns hur mycket som helst om detta på nätet, ex
http://kolhydrater.se/snabba-kolhydrater/

Problemet med snabba kolhydrater är ju att dom är just snabba och kroppen hinner inte förbränna dom innan dom omvandlas till socker och sen fett.
Dessutom får snabba kolhydrater blodsockret att åka jojjo och det mår man inte bra av och det skapar socker sug.

Däremot vid hård träning kan det vara bra med en liten mängd snabba kolhydrater men för dem som inte tränar hårt gör snabba kolhydrater att man lättare går upp i vikt.

Senast redigerad av en moderator:
Däremot vid hård träning kan det vara bra med en liten mängd snabba kolhydrater

Men det var ju just det jag skrev ..beroende vad man vill ha för effekt :rolleyes: Den där förb Gi kan du kasta åt helv.
Och självklart är fullkorn bättre beroende bla pga fiberrik kost är bättre ..
var och en är salig på sin tro , om du har min fysik när du är 65 så grattis , men tvivlar .. Förresten glöm inte att köra även ben när du tränar , ser för djävligt ut med folk som har överkropp till kycklingben ;)

Många tycks ju göra kopplingen med arsenik i ris till vad bönderna besprutar med men så enkelt är det inte.
Arseniken finns i grundvattnet och sugs upp mycket lätt av risplantan så det här med att en del bönder kanske inte besprutar med gift hjälpte inte.
Smaklig måltid.

Det här med kolhydrater och fettbildning är rätt mycket galimattias i den här tråden ! Så okomplicerat som några vill ha det till, är det inte. Enkelt uttryckt beror kolhydraternas fettbildande verkan på att dom höjer blodsockret och får kroppen att bilda insulin. Denna substans är nödvändig för mycket, bl.a. för fettupplagring. Ju mer lättsmälta kolhydraterna är, ju snabbare gör kroppen om dom till glucos och ju högre blir insulinpåslaget. Det är stor skillnad på lättsmält vitt ris och svårsmält råris, även om energitalet är detsamma. lättsmälta kolhydrater hinner kroppen inte förbruka och eftersom den har gått om insulin, så läggs överskottet upp som fett. Mycket förenklat!
F.ö. har jag noterat att de duktiga teoretikerna sällan har de minsta kaggarna.....

Tydligen en del som anser att kolhydrater är det samma som onyttigt socker , i stort sett allt som intas som föda och inte förbränns omvandlas till socker samt till fett i slutändan , snabba kolhydrater som i tillex ris gör dig EJ fetare än andra kolhydrater som inte förbränns., ibland behövs snabba kolhydrater , kom bara ihåg att de skall som all föda förbrännas för att inte ge fetma i slutändan ... Läs gärna ett par terminer näringslära ........;)
Det finns bra och sämre socker beroende på livsmedel , socker/kolhydrater är kroppens drivmedel ............

Den näringslära du läst är väl densamma som gjort hela västvärlden till tjockisar. Kolhydrater är SOCKER. Socker blir man fet av. Speciellt i kombination med fett så som hamburgare, pizza mm.

Socker bör hållas till ett minimum. Börja med att slänga ut läsk, saft och annat skit. Vatten är bra. Blir mörkrädd när jag ser hur lite vatten och hur mycket läsk vissa barn får idag.

Kött (av hög kvalitet) och grönsaker är melodin.

Min akilleshäl är öl. Öl kan liknas med flytande bröd som dessutom innehåller alkohol.

Den näringslära du läst är väl densamma som gjort hela västvärlden till tjockisar. Kolhydrater är SOCKER. Socker blir man fet av. Speciellt i kombination med fett så som hamburgare, pizza mm.

Socker bör hållas till ett minimum. Börja med att slänga ut läsk, saft och annat skit. Vatten är bra. Blir mörkrädd när jag ser hur lite vatten och hur mycket läsk vissa barn får idag.

Kött (av hög kvalitet) och grönsaker är melodin.

Min akilleshäl är öl. Öl kan liknas med flytande bröd som dessutom innehåller alkohol.

Det där var kloka ord. Eftersom jag var ordentligt överviktig tidigare så har jag lärt mig näringslära ganska ingående och du gjorde en bra sammanfattning. Jag har skippat godis, kakor och läsk helt. Öl och sprit är också bannlyst men jag dricker ett glas rödvin med förtjusning.

Undviker dessutom vitt bröd, pasta (äter fullkorns) samt äter minimalt med ris och potatis. Det låter kanske tråkigt men det är en vanesak, allt sockersug är som bortblåst.

Det där var kloka ord. Eftersom jag var ordentligt överviktig tidigare så har jag lärt mig näringslära ganska ingående och du gjorde en bra sammanfattning. Jag har skippat godis, kakor och läsk helt. Öl och sprit är också bannlyst men jag dricker ett glas rödvin med förtjusning.

Undviker dessutom vitt bröd, pasta (äter fullkorns) samt äter minimalt med ris och potatis. Det låter kanske tråkigt men det är en vanesak, allt sockersug är som bortblåst.

Berralund, jag har själv gjort samma resa. Däremot inte alls tråkigt bara annorlunda.

Och alkohol blir man ju inte tjock av ;) Och öl är ju inte alkohol har man ju hört av okunskapen förut , dricker man öl så skall man nog inte diskutera dietetik överhuvudtaget ... .. Och näringsläran idag är inte alls det som gjort folk tjocka , det är okunskap samt dålig självkritik och kontroll över sitt födointag .......

Och alkohol blir man ju inte tjock av ;) Och öl är ju inte alkohol har man ju hört av okunskapen förut , dricker man öl så skall man nog inte diskutera dietetik överhuvudtaget ... .. Och näringsläran idag är inte alls det som gjort folk tjocka , det är okunskap samt dålig självkritik och kontroll över sitt födointag .......

Diskutera kan man väl göra för det. Det finns tjocka dietister och fattiga matematiker. För många blir det väldigt svårt att få kontroll över sitt födointag med för mycket kolhydrater i kosten. Socker är väldigt beroende framkallande, precis som alkohol. ;)

Berralund, jag har själv gjort samma resa. Däremot inte alls tråkigt bara annorlunda.

Jag kan absolut skriva under på att det inte är tråkigt, tvärtom. Det är en ny värld som har öppnat sig i matväg, jag blir inte ens sugen när jag ser olika bakverk och godis. Och att öl samt sprit är borta för en stor positiv sak med sig, man slipper bakfyllorna. :)

Att man inte ska yttra sig för att man dricker öl eller för den saken inte bry sig om vad man äter är ju bara så dumt tankesätt. Många bäckar små och det gäller att göra det man kan och personligen skippar jag gärna vitt ris, bröd, godis mm just för att kunna unna mig ett par öl på helgen.
Nykterist = Trist

Att man inte ska yttra sig för att man dricker öl eller för den saken inte bry sig om vad man äter är ju bara så dumt tankesätt. Många bäckar små och det gäller att göra det man kan och personligen skippar jag gärna vitt ris, bröd, godis mm just för att kunna unna mig ett par öl på helgen.
Nykterist = Trist

Inte nykterist, rött vin är bara nyttigt i måttliga mängder. Det står nästan alltid en Bag in box hemma i köket och ett glas slinker ofta ner på kvällen. Men inte för mycket, då får man bara höra "Menh lao".

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp