Var ska man bygga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Det är klart helt personligt var man väljer att bygga sitt thailändska hus. Kanske har man en thailändsk partner och väljer därför att bygga hus i hans/hennes stad/by. Gratis barnvakt och huset fullt av släkt? Kanske älskar man havet och lite utsikt. Kanske är det så för vissa att man nödvändigtvis vill bo tillsammans i gemenskap med andra svenskar/faranger instängd och vaktad av något säkerhetsföretag. Någon kanske hellre vill ha lägenhet i stan. Mången farang får lappsjuka ute på vischan, -eller? Isaan är smällhett på sommaren?

I Phuket är det populärt att bo men dyrt att leva. I norra Thailand är det svalt och skönt men långt till havet. Bangkok är en stor stad med allt som hör till.

Det skulle vara oerhört roligt att höra hur just du tänkte kring detta och varför du valde att bygga ditt hus just där du byggde det. (Eller kanske funderar du på att bygga eller köpa hus i framtiden och har liknande frågeställningar). Hur nöjd är du med ditt val och blev livet som du tänkt? Jag tror att många skulle bli hjälpta ifall någon vill dela med sig av åsikter och erfarenheter.

Tack på förhand :wai:

I norra Thailand är det svalt och skönt men långt till havet....De ær en av orsaken till att vi væljer att bygga i norr (nakhon ratshasima).
Om vi vill bada i ex krabi så tar vi helt enkelt en vip buss ned før ca 800kr och checkar in på hotell och "badar " av oss några veckor.
Eller shopping i bangkok ca 400kr.
Otroligt billigt med andra ord før att resa søderøver en period.

I norr ær de inte lika mycket turister vilket gør det mer prisværdigt och lugnt. Och en massiv svensk invandring runt huset har jag inget intresse av att træffa på 1000mil bort :) Jag ær ju norrlænning från børjan så jag føredrar natur och kultur framfør stressen i storstæder.
Dærav valet i norr :wai:

håller me di där helgonet nästan nord östra ska de va ......
vill ja ha party o fest ja då e de int så dyrt o ta en mini bus......s....annars kan man lika väl köpa en condo på spanska kusten om man vill se svenskar hela tiden ... men i bland e de gott o se dom me---

glimten66 :wai:

Jag bor fortfarande enskilt i skogen i Sverige. Målet är att bo liknande enskilt i Thailand, vilket inte är så lätt, för i Thailand räknas 30 meters avstånd som "enskilt" :)
Men jag har hittat en plats i ett skogsbryn på landsbygden i Sakon Nakhon-provinsen. Kanske duger den. Det är i alla fall tillräckligt långt bort från bar- och beachturister :)

vi bor faktiskt rätt avskilt vi har en syster en 100 meter i från oss sen e de nog minst en kilometer till nästa hus men de bästa e att man ser vårat hus på typ en 3 kilometer när man kommer från stan o tittar över åkrarna då syns det blå taket bra de e många som tagit den vägen bara för att titta va de e som e så blått:)

glimten66 :wai:

Hej !
Jag är gift med en Thailänsk kvinna från Pak Chong, Nakornratchasima och vi funderar i framtiden på att köpa mark och bygga ett hus i Pak Chong.
Är det någon som känner någon som har köpt mark och byggt hus i denna stad ? Är det någon från Sverige som bor och/eller har hus i Pak Chong ?
Vad bör man tänka på tänka på innan, under och efter ang. mark och byggnad ? Vad ligger priset på mark (centralt)resp. hus i bra standard ?
Hur mycket är skatten på mark resp. hus och vem betalar skatten, säljaren eller köparen ?
Tacksam för svar !
Mvh Sven-Olof H

För min del har det blivit Samui. Har tidigare bott på Phuket och det finns mycket fins platser där också, helt utan turister om man så vill.

Jag trivs dock utmärkt på Samui och vill verkligen ha närhet till havet. Att ta en tur på 2 minuter och kunna nuta av underbart hav skulle vara svårt att byta bort nu. Här bor jag med skog runt om, åt ena hållet bara mer skog och berg, åt andra hållet hav, åt tredje hållet hav med både turist och thai liv.

Min fru är från Bangkok men vi båda hade inget problem att välja bort storstaden utan har rest runt en del och känt oss för och det blev som sagt Samui som vann oss. Förhoppningen är att köpa land och bygga eget hus i trakten där vi bor men många landägare är redan mångmoljonärer och säljer bara till rika "ryssen" som betalar vad som helst annars får det vara :p

För våran del är det frugans hemby som gäller när det är dags att bygga nytt. Dels för att priserna är lägre uppe i Isaan, men framför allt pga att hon har sina föräldrar och övrig familj där. Förvisso kan man sakna havet och badmöjligheter, men genom att bygga där kan man nog spara en hel del pengar som man kan använda till badresor. :nod:

Berralund :wai:

"Sven-Olof Hedlund " sa:
Hej !
Jag är gift med en Thailänsk kvinna från Pak Chong, Nakornratchasima och vi funderar i framtiden på att köpa mark och bygga ett hus i Pak Chong.
Är det någon som känner någon som har köpt mark och byggt hus i denna stad ? Är det någon från Sverige som bor och/eller har hus i Pak Chong ?
Vad bör man tänka på tänka på innan, under och efter ang. mark och byggnad ? Vad ligger priset på mark (centralt)resp. hus i bra standard ?
Hur mycket är skatten på mark resp. hus och vem betalar skatten, säljaren eller köparen ?
Tacksam för svar !
Mvh Sven-Olof H
Jag vet inget om just där, men här är några ledtrådar.
/Se Glimtens tråd om hans bygge i grannprovinsen. Fruns familj hade mark. De byggde 150 m2 1,5 plans för c:a 670 000 baht bara!
/Vid markköp - SE UPP med vilken sorts rättighet det är på marken. Det finns flera "nivåer" och är väldigt stor skillnad. (Jag kommer inte ihåg vad de heter.)
Och du vet va att faranger inte får äga mark direkt (men det går genom eget företag om du inte vill låta din fru äga marken själv.) Många leasar marken på 30-årsperioder.
/Gällande skatten: (((Har för mig att det är några procent vid ägarbytet. 3 ? Eller var det kanske 6 % "stämpelskatt" och 3% på kapitalvinster?))) Årliga skatten är s g s ingenting. Vet inte om det är skillnader mellan provinser, men i Sakon Nakhon har en skatt på bara några hundra baht totalt per år för 35 rai mest teakskog och tre hus ! (Ett skruttigt trähus och två hyffsade stenhus.)

De landtitlar som gäller om man ska vara säker är endast Chanot även kallad Nor Sor 4 (Sii), och även landtiteln Nor Sor 3 (Sam) Gor

En usufruct kan göras så att förmånen gäller hela livet ut för
förmånstagaren. Förmånstagaren har även rätt att leasa marken till tredje
part, en rätt som inte upphör när förmånstagaren dör. Denna rättighet är
lagfäst i en dom av the Supreme Court, domstolsbeslut nummer 2297/1998.
Således, förmånstagaren kan hyra ut (leasa) marken och även om
förmånstagaren avlider inom tidsramen för leasingavtalet så är det endast
själva servitutet som upphör, inte leasingavtalet.

En usufruct registreras på lagfarten för marken och markägaren kan inte
sälja marken förrän servitutet upphör, normalt när förmånstagaren avlider.
Det här betyder att en utländsk medborgare, som är gift med en thailändare,
kan bo kvar tills hon / han dör för den händelse äktenskapet spricker eller
den thailändska makan / maken dör före förmånstagaren.

"helgonet " sa:
En usufruct kan göras så att förmånen gäller hela livet ut för
förmånstagaren. Förmånstagaren har även rätt att leasa marken till tredje
part, en rätt som inte upphör när förmånstagaren dör. Denna rättighet är
lagfäst i en dom av the Supreme Court, domstolsbeslut nummer 2297/1998.
Således, förmånstagaren kan hyra ut (leasa) marken och även om
förmånstagaren avlider inom tidsramen för leasingavtalet så är det endast
själva servitutet som upphör, inte leasingavtalet.

En usufruct registreras på lagfarten för marken och markägaren kan inte
sälja marken förrän servitutet upphör, normalt när förmånstagaren avlider.
Det här betyder att en utländsk medborgare, som är gift med en thailändare,
kan bo kvar tills hon / han dör för den händelse äktenskapet spricker eller
den thailändska makan / maken dör före förmånstagaren.
Ja, det är nog t o m smartare/säkrare än att låta frun äga marken.

Men kan markägaren inte sälja marken och leasingavtalet hänger med till nya ägaren?

Vore intressant att se hur det ser ut på längre sikt. Vad är tidramen? Känns inte som man kan ha det som en investering för det måste ju vara omöjligt att sälja den på samma premisser som egen mark.

"Endoo " sa:
Vore intressant att se hur det ser ut på längre sikt. Vad är tidramen? Känns inte som man kan ha det som en investering för det måste ju vara omöjligt att sälja den på samma premisser som egen mark.
Avtal i 30-årsperioder.

Inte nödvändigtvis så stort problem att sälja om arrendeavgiften är tillräckligt hög. I det här fallet är det dessutom tänkt att vara en internlösning inom familjen (=farang + fru (och eventuellt hennes familj.)

Kommer att köpa mark och bygga i PhiMai området.
Däremot så kommer jag att ordna så att våran gemensamma som kommer stå skriven på allt som är av värde.
Inte för att jag inte litar på min fru - men man har hört så mycket om att kvinnan bara kastar ut mannen när huset är färdig byggt.
Inte för att jag vet om det är sant eller inte.
Men för säkerhets skull kommer jag att göra på detta vis.

Sedan skulle jag vilja ha kontakt med någon som har uppgifter på vad man skall tänka på när/om man skulle öppna ett litet familje företag.

Skicka ett PM är du/ni snälla

Kram Micke och Jeab

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A