Vår thaipojke är svårt skadad i olycka.

 
I Sverige måste man ha en trafikförsäkring. Detta för att kunna stå för andra partens skador på bil eller MC.
Även om man har en i Sverige frivillig sjuk eller skadeförsäkring så har man alltid rätt till gratis vård för sina skador.
Detta gäller lika väl för en som utövar sin sport som fotboll, åker skidor eller trillar och bryter benet på en isfläck på gatan. I Sverige behövs ingen sjuk eller skadeförsäkring för vård. Så frågan är om en thai måste ha en försäkring på ett statligt sjukhus i Thailand, för att få lagat sitt ben?
Ett par stycken har skrivit att det inte kostar en Bath för det på ett statligt sjukhus för en thai..
Om en Thai som är fattig och bryter armar och ben i en olycka skulle inte få vård och återställas om han/hon inte har pengar?
Sorry!! Inga pengar åk hem igen!! Köp lite bambu och staga upp dig...
Nu tror jag inte det fungerar så.. Utan alla har rätt till sjukvård. Fattig som rik..
Men olika info beroende på vem som uttalar sig.. :wai:

Du har fått div synpunkter från TS. De är välvilliga men kanske inte är tillräckligt exakta för just ditt fall. Du behöver såvitt jag kan bedöma ta reda på:

1. Skuldfrågan. Kanske är det så att skulden ska fördelas? Finns det förmildrande omständigheter? Vad gäller för krockregler mellan moped och bil?
2. Vad gäller för sjukvård för thailändska medborgare. Ta reda på detta via ambassaden i Stockholm eller om UD vet något.
3. Vad gäller för just det sjukhuset som killen är inlagd på. Kontakta sjukhuset när du är säker på svaret på 1 och 2.
4. Killen var 16 år. Vad händer om ingen betalar? Blir mamman eller någon annan betalningsskyldig?

Med risk för att vara tjatig: Först ska du se till att killen tas om hand på bästa sätt. Därefter kan du ta itu med annat. Glöm inte att Olof Palme lärde oss swedisar att man ska ta ett helvete i taget.

När du vet mer kanske du får fundera över mer försäkringstekniska frågor. Möjligen kan det vara så att bilens försäkringsbolag betalar allt för att därefter föra regresstalan mot killen. Kan det vara idé att försöka hitta en thailändare som kan kontakta en jurist i Thailand. För detta talar att du verkar uppriven men jag har svårt att bedöma detta praktiskt.
 
Det kostar inte 30 k på ett statligt sjukhus för en Thaimedborgare.vad som krävs är att han är skriven i samma changwat som sjukhuset
Jag kan inte skillnaden. De bor i Non Thai. som tillhör Korat.
Sjukhuset Marahat Nakhon Ratchasima Hospital.

Vad jag ställer mig en annan fråga är OM de anser att det är pojkens fel.. Det kan man ju inte utesluta hur någon bedömer det vara.
Skall man då betala 30 000 Bath? Och vad händer om man inte har de pengarna? Skall han då skaffa sig ett par bambupinnar och staga upp sina brutna ben?
 
Jag kan inte skillnaden. De bor i Non Thai. som tillhör Korat.
Sjukhuset Marahat Nakhon Ratchasima Hospital.

Vad jag ställer mig en annan fråga är OM de anser att det är pojkens fel.. Det kan man ju inte utesluta hur någon bedömer det vara.

Skall man då betala 30 000 Bath? Och vad händer om man inte har de pengarna? Skall han då skaffa sig ett par bambupinnar och staga upp sina brutna ben?
Pratat med min hustru om just detta ,, Hon måste vara skriven inom det distriktet som det aktuella sjukhuset tillhör , i annat fall betalar hon en helt annan summa . Komplicerat benbrott , mycket operationer mm ?? Vad gäller ?? Tycker att du skall ifrågasätta beloppet , känns som om nån vill åt lite mer stålar då du inte är i landet och kan ifrågasätta lika lätt . Men bara en känsla jag får 30K är mycket slantar
 
Jag har frågat tjejen hur det funkar vid en sådan händelse som ni (grabben) råkat ut för.
Och svaren från Holmen är vad hon sagt till mig rätt. Hon säger också att en operation, givetvis beroende av skadan kostar oftast minst 30k bht, så kommer ni undan med det så är det bra.
Skulle inte pengarna finnas så vet hon inte vad som händer. Och inte jag heller.
Som någon skrev, ta kontakt med Thailändska Ambassaden i Stockholm, och hör vad som gäller. Lycka till.
 
Pratat med min hustru om just detta ,, Hon måste vara skriven inom det distriktet som det aktuella sjukhuset tillhör , i annat fall betalar hon en helt annan summa . Komplicerat benbrott , mycket operationer mm ?? Vad gäller ?? Tycker att du skall ifrågasätta beloppet , känns som om nån vill åt lite mer stålar då du inte är i landet och kan ifrågasätta lika lätt . Men bara en känsla jag får 30K är mycket slantar
Är det komplicerat och som han säger höftbrott är det billigt.
Jag har ju själv råkat ut för trafikolycka med krossad höft och ben upptryckt i ryggen
Hade det inte vart för att 2 av världens ledande utländska läkarare inom området fick nys om det hade jag aldrig kunnat gå igen för fanns inga Svenska läkare som hade kunnat fixa det.
Jag var ett experimentprojekt och det kostade skjortan men var i forskning/utvecklingssyfte så vet inte om Sverige stod för det.
Hade jag inte haft den turen så hade jag fått räkna med 12 operationer och aldrig gå normalt igen.
Dom flög mig med helikopter från Uddevalla till Uppsala.

Så är det krossad höft, görs det kanske inte av den ordinarie ortopeden och kirurgen.
Då kan det bli inkallad läkare eller transport till privatsjukhus.

Beroende på skada och är det som @Holmen säger så är det billigt om det blir bra.
 
Ser väldigt mycket olyckor på TV, bil motorbaik i 95% av de olyckorna är det bilen som är vållande.

Jag kör mycket bil i Bangkok, tvärtom skulle jag säga.
När de på mc orsakat en skada så gör de allt för att dra, bara om de inte kan röra sig som de stannar kvar på platsen.
Är ju lag numera på att ALLA sjukhus SKA ställa upp med akutvård oavsett vem det är, hur det efterlevs är nog lite si och så.

/ SatanG
 
Jag kör mycket bil i Bangkok, tvärtom skulle jag säga.
När de på mc orsakat en skada så gör de allt för att dra, bara om de inte kan röra sig som de stannar kvar på platsen.
Är ju lag numera på att ALLA sjukhus SKA ställa upp med akutvård oavsett vem det är, hur det efterlevs är nog lite si och så.

/ SatanG
Tror dom utför det nu, läste om ett privatsjukhus som vägrade för inte så längesen, blev utsatt för granskning och höga böter plus utvärdering och åtalsrisk för ägaren risk för fängelse.
 
Mitt inlagg hjalper nog inte er situation, men har ni inte skickat ner pengar till familjen och slakten i LOS sa dom tillsammans med er kan hjalpas at, finns det ingen bil eller nagot ni kan ha i sakerhet om ni tar ett lan?
Jag laste lite inlagg som du skrivit och da verkar det som om din fru bidrar med pengar till familjen.
Den andre sonen har ju jobb och normal inkomst.

Hur gick det bil bilagaren som ville ha 30000 och polisen som vile ha 8000?
Du har inte fatt ett enda papper eller nagot som visar att detta har hant sa inte sa smidigt att ge dig bra tips.
 
För att svara på flera omtänksamma inlägg, så samlar jag den fakta jag fått fram till idag.
Haft lite sansat samtal med frugan. Hon har lugnat sig lite nu.. Insett att det inte går att springa på alla bollar samtidigt..

1. Det har framkommit att vår pojke TOP, hade kört mot rött ljus i en korsning. Och han hade druckit ett par öl. En ungdomsförseelse dumt så det förslår. ( Men samma sak gör 90 % av både vuxna, ungdomar och faranger varje dag i Thailand. Men ingen ursäkt..
2. Pojken kommer undan med 5000 Bath i böter. Så är den saken avklarad.
3. Vad gäller ersättning till bilföraren så skall han enligt senaste info betala 20 000 Bath för skador på bilen. Eftersom det var hans fel enligt polisen.
4. Om han inte betalar så blir det en rättssak via domstol och advokater mm. Och då blir det dyrare.
5. Eftersom att skadan är svårare så kan inte "fattigsjukhuset" i Korat operera honom. Det kan bara
Sjukhuset Marahat Nakhon Ratchasima Hospital. Och där är det väntetid för operation. Många i kö som man säger. Svullnaden måste gå ner först. Sedan skall de öppna under benet och skruva ihop det med metallskruvar. Därefter vila och sedan rehabilitering..
6. Nära vänner till familjen har dagligen kontakt med sjukhuset. De ville flytta honom till "billigare" sjukhus under tiden han väntar på operation. Men läkarna svarade samma.. Kostnaden för operation blir fortfarande 30 000 Bath oavsett vad. Tillkommer kostnader för den tid han ligger på sjukhuset. Röntgen, mediciner, vård uppehälle mm. Allt kostar pengar. Inget är gratis.

Men jag har haft samtal som sagt med frugan.. Försök ta det lugnt.. Vi tar en sak i taget.
Pojken lär inte komma ut från sjukhuset på ett bra tag.
Sedan har vi lite andra saker och ta hand om.. Som att han lär missa skolgången lång tid.. Men det är ett senare, men inte obetydligt problem.
Nu går frugan upp ca kl.5 på morgonen för att ha samtal via internet och få info mm från Thailand pga olika tid i Sverige och Thailand.


MVH
PEPSI
 
Förstår inte grejen? Svullnaden måste gå ner innan operationen?? Det är väl bara att betala så är saken ur världen?? Vi snackar 38000 bath ?
 
För att svara på flera omtänksamma inlägg, så samlar jag den fakta jag fått fram till idag.
Haft lite sansat samtal med frugan. Hon har lugnat sig lite nu.. Insett att det inte går att springa på alla bollar samtidigt..

1. Det har framkommit att vår pojke TOP, hade kört mot rött ljus i en korsning. Och han hade druckit ett par öl. En ungdomsförseelse dumt så det förslår. ( Men samma sak gör 90 % av både vuxna, ungdomar och faranger varje dag i Thailand. Men ingen ursäkt..
2. Pojken kommer undan med 5000 Bath i böter. Så är den saken avklarad.
3. Vad gäller ersättning till bilföraren så skall han enligt senaste info betala 20 000 Bath för skador på bilen. Eftersom det var hans fel enligt polisen.
4. Om han inte betalar så blir det en rättssak via domstol och advokater mm. Och då blir det dyrare.
5. Eftersom att skadan är svårare så kan inte "fattigsjukhuset" i Korat operera honom. Det kan bara
Sjukhuset Marahat Nakhon Ratchasima Hospital. Och där är det väntetid för operation. Många i kö som man säger. Svullnaden måste gå ner först. Sedan skall de öppna under benet och skruva ihop det med metallskruvar. Därefter vila och sedan rehabilitering..
6. Nära vänner till familjen har dagligen kontakt med sjukhuset. De ville flytta honom till "billigare" sjukhus under tiden han väntar på operation. Men läkarna svarade samma.. Kostnaden för operation blir fortfarande 30 000 Bath oavsett vad. Tillkommer kostnader för den tid han ligger på sjukhuset. Röntgen, mediciner, vård uppehälle mm. Allt kostar pengar. Inget är gratis.

Men jag har haft samtal som sagt med frugan.. Försök ta det lugnt.. Vi tar en sak i taget.
Pojken lär inte komma ut från sjukhuset på ett bra tag.
Sedan har vi lite andra saker och ta hand om.. Som att han lär missa skolgången lång tid.. Men det är ett senare, men inte obetydligt problem.
Nu går frugan upp ca kl.5 på morgonen för att ha samtal via internet och få info mm från Thailand pga olika tid i Sverige och Thailand.


MVH
PEPSI

Hej

Nu börjar jag förstå, det är egentligen gratis om man står kvar i kön, men vill man gå före så kostar det extra, låter som i våra trakter.

Hos oss börjar allt med närmaste vårdcentral som kan remittera till vårt Amphoe sjukhus, även här gäller den s.k 30 bahtsreformen, vid svårare fall än vårt Amphoe sjukhus klarar kan även dessa remittera till vårt Changwat sjukhus som ligger i Nong Khai, även deras vård ryms inom 30 bahtsreformen, men vill man gå före i kö, ha eget rum o.s.v så kostar det extra.

Själv blev jag väldigt konfunderad när jag läste inläggen i denna tråd, det verkade finnas många missuppfattningar och vara väldigt oklart hur det egentligen fungerar eller är tänkt att fungera.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu börjar jag förstå, det är egentligen gratis om man står kvar i kön, men vill man gå före så kostar det extra, låter som i våra trakter.

Hos oss börjar allt med närmaste vårdcentral som kan remittera till vårt Amphoe sjukhus, även här gäller den s.k 30 bahtsreformen, vid svårare fall än vårt Amphoe sjukhus klarar kan även dessa remittera till vårt Changwat sjukhus som ligger i Nong Khai, även deras vård ryms inom 30 bahtsreformen, men vill man gå före i kö, ha eget rum o.s.v så kostar det extra.

Själv blev jag väldigt konfunderad när jag läste inläggen i denna tråd, det verkade finnas många missuppfattningar och vara väldigt oklart hur det egentligen fungerar eller är tänkt att fungera.

Mvh isan lover
Nu får du se skillnaden , detta är en trafikolycka, utan giltig försäkring, då får man betala, då gäller inte 30 bht, endast för klinisk behandling. DÄR SKULLE JAG TÄNKA MIG att gipsning ingår men ej att sätta in skruvar
Om det nu skal vara som du säger behövs ju ingen försäkring på svåra personskador. för varken bil eller moppe.
Du får nog tänka om nu, detta gäller inte att betala för förtur i kön, och betala för detta.
 
Nu får du se skillnaden , detta är en trafikolycka, utan giltig försäkring, då får man betala, då gäller inte 30 bht, endast för klinisk behandling. DÄR SKULLE JAG TÄNKA MIG att gipsning ingår men ej att sätta in skruvar
Om det nu skal vara som du säger behövs ju ingen försäkring på svåra personskador. för varken bil eller moppe.
Du får nog tänka om nu, detta gäller inte att betala för förtur i kön, och betala för detta.

Hej

Förstår vad du resonerar, men jag har ändå svårt att tänka mig att en vårdcentral eller sjukhus inte skulle ta hand om en patient även efter en olycka, ta t.ex en person som ramlar av flaket på en traktor, Rod thai eller pick up, kör av vägen, krockar med någon, bryter en arm eller ben, slår sig i huvudet och får inre blödningar o.s.v, här tror jag att dom drabbade får vård inom 30 bahtsreformen oavsett om fordonet är försäkrat eller ej.

Den stora skillnaden med försäkring är väl att skador på dom inblandades fordon ersätts och att dom som skadas har rätt till sjukvård av högre kvalitet, med prioritet och förtur, inte sällan på privatsjukhus.

Vi har ju gott om släktingar som har fått i princip fri vård inom 30 bahtsreformen efter olyckor på fordon, detta trots att försäkring har saknats, känner inte till något fall där en skadad inte har fått vård, men flera av dom har betalat extra för att få eget rum eller förtur till operation.

Mvh isan lover
 
Hej

Förstår vad du resonerar, men jag har ändå svårt att tänka mig att en vårdcentral eller sjukhus inte skulle ta hand om en patient även efter en olycka, ta t.ex en person som ramlar av flaket på en traktor, Rod thai eller pick up, kör av vägen, krockar med någon, bryter en arm eller ben, slår sig i huvudet och får inre blödningar o.s.v, här tror jag att dom drabbade får vård inom 30 bahtsreformen oavsett om fordonet är försäkrat eller ej.

Den stora skillnaden med försäkring är väl att skador på dom inblandades fordon ersätts och att dom som skadas har rätt till sjukvård av högre kvalitet, med prioritet och förtur, inte sällan på privatsjukhus.

Vi har ju gott om släktingar som har fått i princip fri vård inom 30 bahtsreformen efter olyckor på fordon, detta trots att försäkring har saknats, känner inte till något fall där en skadad inte har fått vård, men flera av dom har betalat extra för att få eget rum eller förtur till operation.

Mvh isan lover
Klinisk vård får du alltid, men inte om det gäller att ex sätta in skruvar, nu kan du ju ha än större, som kostar mycket mer.

Nu är vi ju några här som skrivet om att du får betala för operation och detta på statliga sjukhus.

Att det som du säger beror på att de vill ha förtur, kan ju inte stämma, efter en olycka som kräver operation är det ju akut, finns väl ingen vänte lista där.
Nu är vi ju några st här som vittnat om att man får betala operation själva.
Nej du har fel, du får ingen vård för större ingrepp då skall försäkringen träda in.

Men halkar man på isen i Isan då har man gratis vård eller halkar i badrummet.
Ramlar du av flaket har du också fri vård, men inte mellan fordon om du inte är försäkrad.
 
Klinisk vård får du alltid, men inte om det gäller att ex sätta in skruvar, nu kan du ju ha än större, som kostar mycket mer.

Nu är vi ju några här som skrivet om att du får betala för operation och detta på statliga sjukhus.

Att det som du säger beror på att de vill ha förtur, kan ju inte stämma, efter en olycka som kräver operation är det ju akut, finns väl ingen vänte lista där.
Nu är vi ju några st här som vittnat om att man får betala operation själva.
Nej du har fel, du får ingen vård för större ingrepp då skall försäkringen träda in.

Men halkar man på isen i Isan då har man gratis vård eller halkar i badrummet.
Ramlar du av flaket har du också fri vård, men inte mellan fordon om du inte är försäkrad.

Hej

Ta då fallet med frugans lillebror som har kört på en buss och hamnat under den med sin oförsäkrade moppe, körde av vägen med en Saleng o.s.v, han fick ganska avancerad vård på Nong Khai lasarett som är vår Changwat i princip gratis inom 30 bahtsreformen, diverse frakturer på ben och armar, spräckt skalle med svåra blödningar, hans hjärta stannade flera gånger men dom fick igång honom igen, han tillbringade flera veckor på lasarettet, vård gratis men familjen fick mata, tvätta och pyssla om honom.

Har gott om liknande exempel ifrån släkt och vänner i byn, så jag är ännu inte övertygad om att det råder speciella regler just vid trafikolyckor.

Mvh isan lover
 
Hej

Förstår vad du resonerar, men jag har ändå svårt att tänka mig att en vårdcentral eller sjukhus inte skulle ta hand om en patient även efter en olycka, ta t.ex en person som ramlar av flaket på en traktor, Rod thai eller pick up, kör av vägen, krockar med någon, bryter en arm eller ben, slår sig i huvudet och får inre blödningar o.s.v, här tror jag att dom drabbade får vård inom 30 bahtsreformen oavsett om fordonet är försäkrat eller ej.

Den stora skillnaden med försäkring är väl att skador på dom inblandades fordon ersätts och att dom som skadas har rätt till sjukvård av högre kvalitet, med prioritet och förtur, inte sällan på privatsjukhus.

Vi har ju gott om släktingar som har fått i princip fri vård inom 30 bahtsreformen efter olyckor på fordon, detta trots att försäkring har saknats, känner inte till något fall där en skadad inte har fått vård, men flera av dom har betalat extra för att få eget rum eller förtur till operation.

Mvh isan lover
Hej !
Nu vet jag inte vad 30 Bath regeln är. Men har fått besked att operation skall göras på Söndag förmiddag. Det är att öppna upp benet, och skruva ihop det. Det är INTE så att pojken ligger i privat rum. Det är inte så att det är någon förtur. Men kostnaden blir ca 30 000 Bath. Inget annat.
Som @MoralMoral skrev att han inte förstår varför svullnaden måste gå ner, så är det väl rätt logiskt om benet och foten är så fruktansvärt svullen att läkarna knappt kommer åt benet. Pojken har dessutom brutet nyckelben, revben och svåra smärtor.
Den som brutet bara ett par revben vet hur in i helsike ont det gör. Har man då dessutom brutet nyckelben och brutet ben kan man ju bara föreställa sig smärtan. Men som @MoralMoral skrev att det är väl bara att betala så är saken ur världen.. Förstår tyvärr inte det resonemanget??
Om man nu inte har de pengarna... Så skall de lik väl betalas. Men hur försvinner problemen med smärta??

Igår kväll hade frugan samtal med pojken via nätet. Han hade bett om smärtstillande länge för att kunna sova. Men de som jobbar natten där bryr sig inte. När läkaren går sin rond varje morgon påpekas det att pojken behöver kraftigt smärtstillande var 6:e timme. Men det skiter de i som jobbar kvällar och nätter. Ingen "ringklocka" och kalla på hjälp.
Nu är frugans bror där och försöker hjälpa till med lite praktiska frågor för pojken och familjen. Men han knappt några mynt själv. Men lovat att vara för att hjälpa till lite.

mvh
PEPSI
 
Hej

Ta då fallet med frugans lillebror som har kört på en buss och hamnat under den med sin oförsäkrade moppe, körde av vägen med en Saleng o.s.v, han fick ganska avancerad vård på Nong Khai lasarett som är vår Changwat i princip gratis inom 30 bahtsreformen, diverse frakturer på ben och armar, spräckt skalle med svåra blödningar, hans hjärta stannade flera gånger men dom fick igång honom igen, han tillbringade flera veckor på lasarettet, vård gratis men familjen fick mata, tvätta och pyssla om hono
Har gott om liknande exempel ifrån släkt och vänner i byn, så jag är ännu inte övertygad om att det råder speciella regler just vid trafikolyckor.

Mvh isan lover
Varför ingår det då en försäkring i moppe skatten
När dottern fick betalt för vården var till ock med försäkrings agenten här o tittade på moppen om det fans några skador på moppen som förklarade olyckan.
Polisen hade skrivet ner en anmälan som kostade 500 bht
Enligt dig så behövs ingen försäkring, man får avancerad vård ändå.
Får inte detta att gå ihop. Och det borde inte du också

Nu är det ju många som inte yttrat sig men vi är ju några stycken som kan vidimera att man fått betala om man är oförsäkrad.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp