Var vill man egentligen bo?

Atom

Forumräv
Jag flyttade till Thailand 1998 och efter ett år i Hongkong 2004 så bodde vi i Thailand till sommaren 2024 då vi flyttade till Sverige. Jag och frugan besökte Sverige varje sommar från 1999 till 2004 (2005 var hon höggravid) och sedan med dottern varje sommar från 2006 till 2020, dessutom flera jular och somrarna 2022 och 2023. Frugan har alltid gillat Sverige och velat flytta men den avgörande faktorn har varit vår uppfattning att dotterns utbildning var bättre i Bangkok. När dottern runt 2022 bestämde sig för att plugga vidare i England så tog vi besultet att flytta till Sverige när hon gick ur gymnasiet..

Vi flyttade till Stockholm i juni-24 och dottern flyttade vidare till England i september och alla var nöjda. I slutet av mars-25 var vi tillbaka i mars då svärfar fått diagnosen "final stage cancer". Det var ett snabbesök och vi var alla säkra på att vi aldrig skulle se honom i livet igen då han tackat nej till behandling.

Det som enligt doktorerna var helt omöjligt blev ett faktum och helt plötsligt kunde vi ses igen över nyår. Det blev tre veckor över jul och nyår för hela familjen; jag flög in från Peking och tjejerna från Stockholm. Nu är jag i Kina, frugan i Stockholm, dottern i London men åtminstone är hunden med svärfar i Thailand. Nu är det nog veckor snarare än månader, men jag tror alla är Ok med det.

Efter att levt halva mitt liv i Thailand, från 26 till 52 års ålder, har min syn på Thailand förändrats efter 1.5 år i Sverige? Mitt svar är ja, och nej. Allt det jag tyckte var positivt tycker jag är ännu mer positivt nu och det jag jag tyckte var negativt är än mer negativt nu. Och det är ju bra.

Slutsatsen är nog att både Thailand och Sverige är bra men att inget av länderna är bra nog för att spendera 12 måndader om året i. Givetvis kan man ha medecinska och ekonomiska förhållanden som gör att man måste välja, men kan man kombinera så är det nog att föredra för de flesta.

Många kompisar, både i Thailand och Sverige, tyckte att jag var direkt korkad när jag meddelade att vi skulle flytta till Sverige. Varför ge upp låga skatter, låga kostnader och ett konstant bra väder mot höga skatter och priser och ett tveksamt väder? Ja, varför?

Ekonomiskt är det givetvis en nackdel att flytta till Sverige, men jag behöver lyckligtvis inte tänka på det. Jag älskade att vara hemma i byn och äta för 50 Baht precis precis som jag älskade att äta en riktigt bra lunch i Bkk för 500 Baht, priset för en undermålig lunch i Spånga. 2 timmars massage för 300 spänn; klart man gillar det. Vädret? Jävligt schysst att vakna 06 och ta en lång promenad i 20 grader men vet också att det inte är lika nice att vakna vid 07 och promenera när det är 35 grader och 90% luftfuktighet.

Att dottern, som aldrig sett sig som thailändska, åkte med svärmor till marknaden 05 på morgonen, och helt plötsligt identifierade sig som thailändska, var nog den största vinsten, om du frågar mig.

Hej

Vi planerade ju länge för ett liv i Thailand och byn, vi nådde vårt mål med att Thailand blev självfinansierande genom jordbruk, fastighets och markafärer. Slutade jobba vid 55 år fyllda o.s.v, så bit efter bit föll på plats.

Men kom med tiden av flera olika anledningar ändå att ändra oss och numera är det ingen av oss som vill flytta till Thailand på heltid längre, så vi kommer att fortsätta med vintrarna i Thailand och övriga året i Sverige, det känns som den överlägset bästa lösningen.

Mvh isan lover

Jag flyttade till Thailand 1998 och efter ett år i Hongkong 2004 så bodde vi i Thailand till sommaren 2024 då vi flyttade till Sverige. Jag och frugan besökte Sverige varje sommar från 1999 till 2004 (2005 var hon höggravid) och sedan med dottern varje sommar från 2006 till 2020, dessutom flera jular och somrarna 2022 och 2023. Frugan har alltid gillat Sverige och velat flytta men den avgörande faktorn har varit vår uppfattning att dotterns utbildning var bättre i Bangkok. När dottern runt 2022 bestämde sig för att plugga vidare i England så tog vi besultet att flytta till Sverige när hon gick ur gymnasiet..

Vi flyttade till Stockholm i juni-24 och dottern flyttade vidare till England i september och alla var nöjda. I slutet av mars-25 var vi tillbaka i mars då svärfar fått diagnosen "final stage cancer". Det var ett snabbesök och vi var alla säkra på att vi aldrig skulle se honom i livet igen då han tackat nej till behandling.

Det som enligt doktorerna var helt omöjligt blev ett faktum och helt plötsligt kunde vi ses igen över nyår. Det blev tre veckor över jul och nyår för hela familjen; jag flög in från Peking och tjejerna från Stockholm. Nu är jag i Kina, frugan i Stockholm, dottern i London men åtminstone är hunden med svärfar i Thailand. Nu är det nog veckor snarare än månader, men jag tror alla är Ok med det.

Efter att levt halva mitt liv i Thailand, från 26 till 52 års ålder, har min syn på Thailand förändrats efter 1.5 år i Sverige? Mitt svar är ja, och nej. Allt det jag tyckte var positivt tycker jag är ännu mer positivt nu och det jag jag tyckte var negativt är än mer negativt nu. Och det är ju bra.

Slutsatsen är nog att både Thailand och Sverige är bra men att inget av länderna är bra nog för att spendera 12 måndader om året i. Givetvis kan man ha medecinska och ekonomiska förhållanden som gör att man måste välja, men kan man kombinera så är det nog att föredra för de flesta.

Håller med dig i att en kombo låter bäst, om man kan välja, om inte slår bekvämligheten i Thailand det mesta på fingrarna för mig.
Är tyvärr inte i situationen att jag kan välja än på ett tag men det kommer förhoppningsvis. Då är planen Småland under svenska sommaren, Thailand de "kalla" månaderna och gärna några månader vår/höst i södra Europa.

/ SatanG

För tillfället vill jag bo 100% i Sverige, jag kan ju välja men har helt tappat lusten för Thailand. Vintertid finns ju så mycket skoj man kan göra med och fint när snön ligger.
Blir väl en tur till Thailand 3-18 April och jag kommer nog motvilligt åka med så får sålt bilen. Men får se, reslusten kan ju komma tillbaka och bostäderna har vi kvar där nere fast dom är uthyrda.
Jag vill bara bo på ett ställe, inte dubbla boende och när jag kommer hem från arbete vill jag vara hemma ingen annanstans.
Men som sagt det är nuvarande känsla, innan har jag känt tvärtom och kan ju bli så igen att man längtar ner, den finns dock inte nu och reser motvilligt ner.
Kan jag sälja bilen med fullmakt är det troligt att jag inte åker med, stannar hemma och bygger en altan.

Pensionerade mig förra året när jag fyllde 63. Det året blev det två månader i Thailand, i år bara en månad.
Skulle nog helst dela upp det på halva året men frun är bara 51 och det skulle nog inte bli någon lycklig lösning att tillbringa så mycket tid isär.
Tycker också att det är svårt att hitta en vettig vardag i Thailand, det har en tendens att bli för många lördagar i veckan….

För tillfället vill jag bo 100% i Sverige, jag kan ju välja men har helt tappat lusten för Thailand. Vintertid finns ju så mycket skoj man kan göra med och fint när snön ligger.
Blir väl en tur till Thailand 3-18 April och jag kommer nog motvilligt åka med så får sålt bilen. Men får se, reslusten kan ju komma tillbaka och bostäderna har vi kvar där nere fast dom är uthyrda.
Jag vill bara bo på ett ställe, inte dubbla boende och när jag kommer hem från arbete vill jag vara hemma ingen annanstans.
Men som sagt det är nuvarande känsla, innan har jag känt tvärtom och kan ju bli så igen att man längtar ner, den finns dock inte nu och reser motvilligt ner.
Kan jag sälja bilen med fullmakt är det troligt att jag inte åker med, stannar hemma och bygger en altan.
Fördelen när man kan välja och när väl yngste är klar med skolan kanske du ändrat dig och flyttar igen :)

Fördelen när man kan välja och när väl yngste är klar med skolan kanske du ändrat dig och flyttar igen.
Får man se då, är ju inte här pga skola, att slippa betala skola är en fördel men inte anledning till flytt, jag har betalat skola i 12 år och inkomsten har jag fortsatt.
Är bara allmänt trött på Thailand och thailändare, som sagt känner ingen längtan ner alls för tillfället.
Men allt har sina perioder, för några år sen kände jag aldrig Sverige.
Jag gillade Fuengirola, ner och ta ett par tapas och en öl, finare arkitektur och renare så skulle nog hellre flytta dit.
Men som sagt känner inte för att resa, har 2st 2för1 och eurobonuspoäng men reslusten infinner sig inte nånstans, en biltur räcker.
Innan när jag bodde i Sverige var det längs västkusten, blåsiga och blaskiga vintrar.
Nu finare och trivsammare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp