varanspejare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
(Dessa händelser har upplevts vid tidigare resor men skrivs i nutid eftersom jag hämtat texten ur min dagbok.)

här där jag bor har jag vid tidigare tillfällen sett varaner och jag tycker det är så häftigt, så flera gånger om dagen står jag på vakt och kollar efter dem. i muren utanför vårt hotell finns det små hålor och där bodde det en varanunge när jag var här sist. vårt lägenhetshotell gränsar direkt mot rena "djungeln" och en liten å. Den varanen matade vi med ett snöre som vi hängde fast köttpålägg och ibland hade vi tur. En annan gång såg jag en annan variant en ca 1 meter lång svart ödla nere i ån.
Vid ett tillfälle kom jag och skulle svänga vid bron här i lamai och in på vår lilla väg och där i vattnet under bron var den den stora 2 meters varanen. jag blev så till mig att jag bromsade i gruset och höll på att flyga åt fanders men vad gjorde väl det. Jag blev stående säkert en timma och följde varenda rörelse som varanen gjorde.
visst är de häftiga?
ha re bra
marianne :-* :wai:

Om ni vill se waraner så är koh rok ett ställe där det verkar finnas många. koh rok är en ö utanför koh lanta dit man åker på sk snorklingsäventyr. jag rekommenderade denna resa till ett par som jag träffade på lanta för några veckor sedan och de var helnöjda med snorklingen och hade dessutom haft äran att få se 13 st waranödlor. Helt otroligt
Då är det kul att ha rekommenderat något när upplevelsen blir så häftig.

ha re gött

marianne :wai:

Ett annat ställe där det finns gott om waraner är på koh hong som är en ö ca 1 timmas färd med longtail ifrån Ao Nang. Det är en väldigt vacker ö dit man åker om man tycker om att snorkla. På ena sidan av ön är det en lagun som är så vacker och på "baksidan" en lagun där man kan åka in om det är högvatten. Där växer det mangroveträd. Mycket sevärt. Eftersom ön är ett naturreservat får man betala 100 bth för att komma i land. En del paddlar runt där har jag sett.

ha re gött

marianne :wai:

Igår kväll så pratade vi varaner hemma och min man som är uppväxt på en grannö till Koh Lanta berättade lite för mig.
Det finns naturligtvis olika varaner men det finns en lite elakare sort som inte backar för människor och som kan attakera, nu var det emellertid inte den som dina vänner såg eftersom den alltid är ensam. Inte ens snäll mot sina egna alltså.
När det gäller den svarta ödlan som du skrev om så säger han att det skinnet är väldigt populärt och blir oftast ett par skor eller en väska.
Varaner säljs till kringresande uppköpare och priset varierar mellan 300-600 baht. Även kötten används ibland.

Lena :wai:

hej Lena!

Jag såg en svart större ödla en gång på koh lanta när vi var ute och körde jeep. Den stannade rakt ute på "vägen" det som på den tiden kallades så. Där stod han och iakttog mig. Det var så häftigt. Jag min dumma idiot hade stoppat ner kameran i en plastpåse och knutit om den och fick problem när jag skulle ta upp den för ett kort ville jag absolut ha. Tjejerna satt bak på flaket och kollade med stora ögon. När jag väl fick upp kameran och höll på att ställa in skärpan så kom en tuktuk farande och skrämde upp ödlan till min förskräckelse. Det blev naturligtvis inget kort denna gång.
Apropå "tjuvjakt" så har jag på koh samui sett en stor skylt där man talar om att om man skjuter dessa djur så åker man på böter etc......
Men visst är det häftigt att få se dessa vilda djur. Dessutom tror jag att man ska hålla sig på håll för man har ju ingen aning om vad de kan hitta på.

Apropå böter. Min dotter säger bestämt att böterna ligger på 5000 bth eftersom hon också sett skylten och kommer ihåg summan.

ha re gött

Marianne :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp