Vardagsekonomi. Nu är goda råd...gratis!

 
Så gjorde ju folk med isländska banker när räntan där sköt i vädret
Så kunde man gjort om man ville flytta till Island.
Som jag antar ligger norr om Mälaren.

Tanken var att som en dryg pankis kunna ha 800 000 Baht
på ett konto i thaibank och låna i Sverige till en bra marginal.

Som jag skrev tidigare så är det en ickefråga.
Jag lånar aldrig.
Cash is king.
Detta är väl ett forum för skryt och skrävel?
Eller?
 
Så kunde man gjort om man ville flytta till Island.
Som jag antar ligger norr om Mälaren.

Tanken var att som en dryg pankis kunna ha 800 000 Baht
på ett konto i thaibank och låna i Sverige till en bra marginal.

Som jag skrev tidigare så är det en ickefråga.
Jag lånar aldrig.
Cash is king.
Detta är väl ett forum för skryt och skrävel?
Eller?
Finns en viss valutarisk. Men om alla utlandssvenskar gör så kan nog Svenska kronan dala lite mer.
 
Så kunde man gjort om man ville flytta till Island.
Som jag antar ligger norr om Mälaren.

Tanken var att som en dryg pankis kunna ha 800 000 Baht
på ett konto i thaibank och låna i Sverige till en bra marginal.

Som jag skrev tidigare så är det en ickefråga.
Jag lånar aldrig.
Cash is king.
Detta är väl ett forum för skryt och skrävel?
Eller?

Jag tror det går att ha bankkonto på island även om man inte bor där.

Men ja, man kan ju låna 800.000thb i Sverige så länge man har bostad.
Men av säkerhetsskäl så bör man nog då ha 800.000thb i tillägg som inte är ett lån ifall räntorna skulle bli omvända
 
Ett gott råd från mig - Håll ordning på er käft och borsta tänderna noga, nu får man betala för ungdomsförsyndelser med socker i kaffet mm. Lagning av en trasig kindtand, tog ca 20 minuter tiĺl det facila priset av 2355 kronor minus tandvårdsbidrag på 300. Rena rånet alltså. Bara att betala och försöka se glad ut. Bra klinik och en trevlig tandläkare dock.
 
Ett gott råd från mig - Håll ordning på er käft och borsta tänderna noga, nu får man betala för ungdomsförsyndelser med socker i kaffet mm. Lagning av en trasig kindtand, tog ca 20 minuter tiĺl det facila priset av 2355 kronor minus tandvårdsbidrag på 300. Rena rånet alltså. Bara att betala och försöka se glad ut. Bra klinik och en trevlig tandläkare dock.

Tänkte just säga ”Bit ihop”, men har hört att det är någonting man inte ska göra hos tandläkaren
 
Ett gott råd från mig - Håll ordning på er käft och borsta tänderna noga, nu får man betala för ungdomsförsyndelser med socker i kaffet mm. Lagning av en trasig kindtand, tog ca 20 minuter tiĺl det facila priset av 2355 kronor minus tandvårdsbidrag på 300. Rena rånet alltså. Bara att betala och försöka se glad ut. Bra klinik och en trevlig tandläkare dock.
Haha, 45 000kr låg min sista tandläkarräkning i Sverige på, tre tänder.
 
Haha, 45 000kr låg min sista tandläkarräkning i Sverige på, tre tänder.
Fel, det var inte den sista räkningen, det var den näst sista.
Den sista var precis före jag åkte till Thailand. 5500kr, en tand. Rotfyllning två rötter på den. Den lär jag behöva byta ut helt här i Thailand senare då rotfyllda tänder inte håller så bra som friska. Den går sönder förr eller senare.
Vad gäller ekonomiska råd som tråden handlar om, åk till Thailand laga tänder. Minst samma kvalitet men ni får en semesterresa till Thailand på köpet.
 
Vad gäller ekonomiska råd som tråden handlar om, åk till Thailand laga tänder. Minst samma kvalitet men ni får en semesterresa till Thailand på köpet.
[/QUOTE]

Helt rätt, jag fixade tre porslinskronor i Bangkok för priset av en i Sverige. Det blev istället käftis plus långweekend för två med flyg o hotel på soi Nana, Woraburi vilka minnen, för samma pris som hemma.
 
Vad gäller ekonomiska råd som tråden handlar om, åk till Thailand laga tänder. Minst samma kvalitet men ni får en semesterresa till Thailand på köpet.

Helt rätt, jag fixade tre porslinskronor i Bangkok för priset av en i Sverige. Det blev istället käftis plus långweekend för två med flyg o hotel på soi Nana, Woraburi vilka minnen, för samma pris som hemma.
[/QUOTE]
Precis, därför kommer nästa dyrare behandling ske där om den kan vänta. Men inte på Soi Nana, det blir i Isaan för min del.
 
Helt rätt, jag fixade tre porslinskronor i Bangkok för priset av en i Sverige. Det blev istället käftis plus långweekend för två med flyg o hotel på soi Nana, Woraburi vilka minnen, för samma pris som hemma.
Precis, därför kommer nästa dyrare behandling ske där om den kan vänta. Men inte på Soi Nana, det blir i Isaan för min del.
[/QUOTE]
Isan Kan vara bättre på många sätt om man har tid att vara åka dit, speciellt prismässigt, jag valde Bangkok pga tidpress, långweekend resa pga av lönslav och tandläkaren i Bangkok gjord robotslipade porslinskronor med cad cam teknik på 1 timme. Bara ett besök ingen provisorisk fyllning och vänta på att laberatoriet skulle bli klart. Två besök tre kronor! Pga av bedövning annars alla på en gång.
 
Sant valutakrisen är större än räntediffen. Sen kan man ju ha tur med att valutan går åt rätt håll. Att spekulera med pengar som är grund för ett visum är nog lite hög gamling även för mig som gillar risker.
Helt rätt och riktigt.
Tanken var mest om man kunde få en vettig ränta på de 800 tusen som ska finnas på kontot.
2 % skulle betyda en Chang från 7/11 per dag.
Ka-ching!
 
Helt rätt, jag fixade tre porslinskronor i Bangkok för priset av en i Sverige. Det blev istället käftis plus långweekend för två med flyg o hotel på soi Nana, Woraburi vilka minnen, för samma pris som hemma.
Precis, därför kommer nästa dyrare behandling ske där om den kan vänta. Men inte på Soi Nana, det blir i Isaan för min del.
[/QUOTE]
Nu hoppas jag verkligen att ingen har en allvarlig sjudom här på forumet men många känner inte till tandvårdsstödet för personer med vissa sjukdomar. En kompis till mig till tandläkaren och var uppe på hiskeliga summor. Gissa om han blev glad när jag nämnde detta stödet för honom och mycket dåligt av tandläkaren att inte informera då det är lätt att se att han har Parkinsson.


Om du har stora svårigheter att sköta din munhygien eller genomgår en tandvårdsbehandling på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning kan du få tandvårdsstöd. Du ska dessutom ha någon av följande sjukdomar eller funktionsnedsättningar:

  • svår psykisk funktionsnedsättning
  • Parkinsons sjukdom
  • multipel skleros (MS)
  • cerebral pares (CP)
  • reumatoid artrit (ledgångsreumatism)
  • systemisk lupus erythematosus (SLE)
  • sklerodermi (systemisk skleros)
  • amyotrofisk lateralskleros (ALS)
  • orofacial funktionsnedsättning (missbildningar eller kroniska sjukdomar i och kring munhålan)
  • hjärninfarkt eller hjärnblödning (stroke) – om du efter sex månader fortfarande har symtom som gör att du har svårt att sköta din munhygien eller att genomgå tandvårdsbehandling
  • en sällsynt sjukdom.
Även du som har svårigheter med att äta, tala svälja eller dreglar på grund av en sällsynt sjukdom kan få tandvårdsstödet.

Vad får jag?
Kostnaden för tandvårdsbesöket motsvarar ett vanligt sjukvårdsbesök och ingår i högkostnadsskyddet som gäller för annan hälso- och sjukvård. Fasta konstruktioner som till exempel kronor och broar omfattas däremot inte av stödet.
 
Verkar vara mycket. Var det med tandvårdsbidrag?
frugan betalade 25000 Kr. för samma jobb som skulle kosta 100 000 bath i Thailand. Utan tandvårdsbidraget så skullemellanskillnaden betalat Flygbiljetter för hela familjen.
Faktiskt ansågs det billigt.
Tre tänder trasiga ända ned i roten, rekonstruktion med titan och krona på det.
En övre framtand en kindtand och en mellantand.
Ja det blev bidrag på det, men fortfarande femsiffrigt belopp.
 
Precis, därför kommer nästa dyrare behandling ske där om den kan vänta. Men inte på Soi Nana, det blir i Isaan för min del.
Nu hoppas jag verkligen att ingen har en allvarlig sjudom här på forumet men många känner inte till tandvårdsstödet för personer med vissa sjukdomar. En kompis till mig till tandläkaren och var uppe på hiskeliga summor. Gissa om han blev glad när jag nämnde detta stödet för honom och mycket dåligt av tandläkaren att inte informera då det är lätt att se att han har Parkinsson.


Om du har stora svårigheter att sköta din munhygien eller genomgår en tandvårdsbehandling på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning kan du få tandvårdsstöd. Du ska dessutom ha någon av följande sjukdomar eller funktionsnedsättningar:

  • svår psykisk funktionsnedsättning
  • Parkinsons sjukdom
  • multipel skleros (MS)
  • cerebral pares (CP)
  • reumatoid artrit (ledgångsreumatism)
  • systemisk lupus erythematosus (SLE)
  • sklerodermi (systemisk skleros)
  • amyotrofisk lateralskleros (ALS)
  • orofacial funktionsnedsättning (missbildningar eller kroniska sjukdomar i och kring munhålan)
  • hjärninfarkt eller hjärnblödning (stroke) – om du efter sex månader fortfarande har symtom som gör att du har svårt att sköta din munhygien eller att genomgå tandvårdsbehandling
  • en sällsynt sjukdom.
Även du som har svårigheter med att äta, tala svälja eller dreglar på grund av en sällsynt sjukdom kan få tandvårdsstödet.

Vad får jag?
Kostnaden för tandvårdsbesöket motsvarar ett vanligt sjukvårdsbesök och ingår i högkostnadsskyddet som gäller för annan hälso- och sjukvård. Fasta konstruktioner som till exempel kronor och broar omfattas däremot inte av stödet.
[/QUOTE]

Gäller inte ätstörningar, psykiska störningar och narkotikaproblem längre? Syrran fick i alla fall "gratis" tandvård efter hon pundade bort tänder och de två hjärncellerna hon hade vid födseln...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp