Varför är Thaivalutan så stark

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag funderar på varför Thai valutan håller sig så pass som den gör , sitter de och stödköper och i så fall hur länge håller det ??

Med tanke på hur omvärden tycks se på rådande situation i landet så är jag mäkta förvånad att de inte rasar ......

Nån som har kläm på vad som händer med valutan :D
 
Stod i Bangkopost saxat från Bloomberg att Thaivalutan var den som gick starkast förra veckan i Asien bla. Stabilare i landet för tillfället, är ju inte omvärldens politikers åsikter som styr marknaden.
Thailand har hållit möte med Vietnam och kina i veckan, världen är mer än västvärlden och kan anta att dom största importörerna ligger runt Thailand. Fillipinarna ombord säger att Thailand är den största exportören av bilar till tex. Fillipinerna.
 
Ex så har dom ju lyckats sälja av en satans massa ris nu och har seglat upp som nr 1 igen som ris exportör. Det är ju marknaden som sätter pris på valutan och att militären tagit över ses nog mest som positivt av omvärlden ur en ekonomisk aspekt.
 
"Jonas " sa:
Stod i Bangkopost saxat från Bloomberg att Thaivalutan var den som gick starkast förra veckan i Asien bla. Stabilare i landet för tillfället, är ju inte omvärldens politikers åsikter som styr marknaden.
Thailand har hållit möte med Vietnam och kina i veckan, världen är mer än västvärlden och kan anta att dom största importörerna ligger runt Thailand. Fillipinarna ombord säger att Thailand är den största exportören av bilar till tex. Fillipinerna.

Toyota har ju ställt krav på att Thailand inför en civil regering annars kan det bli "andra bullar" av .... Sen är de inte längre störst på export om bilföretagen flyttar sina fabriker till ex till Vietnam
 
sek går det ju inte så bra för, jag tror och hoppas vi kommer se 4,50-4,70 inom kort! ;D ;D :thumbsup: :nod:
 
"krister " sa:
sek går det ju inte så bra för, jag tror och hoppas vi kommer se 4,50-4,70 inom kort! ;D ;D :thumbsup: :nod:

Svenska kronan är mycket stark....det är Bahten som stärkts i och med att man ser ett stabilare läge nu när militären gått in och styrt upp...kanske...
 
jasså?
"areeya " sa:
Svenska kronan är mycket stark....det är Bahten som stärkts i och med att man ser ett stabilare läge nu när militären gått in och styrt upp...kanske...

jag åkte till Thailand för 1,5 år sedan, innan det växlade jag till Euro i jobbet, kursen va då ca 1,50 kr billigare än idag... är SEK mkt stark nu då??
Jag tänkte börja med samma jobb jag sysslade med då men när mina kunder i sverige får reda på att varorna kommer bli 20% dyrare e det svårt att koma igång...
 
Ja jämfört med andra valutor så är den Svenska väldigt stark nu jämfört med för några år sen.
Svenskar som får lön i Norsk valuta Norge har gått ner 16% i lön i Svensk valuta på 4 år pga. att den Svenska kronan är så stark det är vad dom förlorat i växelkurs.
 
det kan ju vara så att den Norska har blivit svag det senaste 1,5 åren för sek har ju tappat mot euro och dollar (som man brukar ha som referensvalutor)
Kan ju vara det att Norskarna får allt högre löner men egentligen inte producerar mer än vad dom gjorde för ett par år sedan (har ju vart spaltmeter om detta ämne här ju)

8)
 
Dollarn står väl lägre nu än innan krisen var väl uppe över 7 kr innan och Euron gick väl över 9 kr?
 
8 kr stod till och med dollarn i för 4 år sen kollade graf nu så visst är kronan stark, Sverige hamnade ju på top 10 av världens starkaste ekonomier nu.
 
"Jonas " sa:
8 kr stod till och med dollarn i för 4 år sen kollade graf nu så visst är kronan stark, Sverige hamnade ju på top 10 av världens starkaste ekonomier nu.

Ja helt klart Jonas...stora problem för exportföretagen som får betalt i dollar....oavsett vad man säjer...Svensk ekonomi är jämförelsebart mycket stark vilket gör att omvärlden litar på oss = stark krona.
 
Svenska kronan är ju stark men visst för etg tag sedan var den ännu starkare mot dollarn och euron. Men ligger ganska stabilt tycker jag.

Att Bathen stärks är väl att finansmarknaden ser nuvarande styret stabilare än det var tidigare ...
 
"areeya " sa:
Ja helt klart Jonas...stora problem för exportföretagen som får betalt i dollar....oavsett vad man säjer...Svensk ekonomi är jämförelsebart mycket stark vilket gör att omvärlden litar på oss = stark krona.

Jo, vi får väl se när fjolliga MP med FI stimmet skall syra Sverige med Lövet i spetsen ....
 
jag misstänker att Thailand stödköper Thai bath , får se hur länge det håller om det är på det viset ...
 
Hej Skriver i din sida för att här ska man ju kunna skriva om vad som helst. Har en fråga till er som är där nere nu och bor heltid eller större delen av året. Nu har man ju fått många baht för svensk krona ett bra tag Hur tro ni att det kommer att bli här framöver i år Kommer den att stå kavra eller blir det att man kommer som det var för drygt ett år dedan att den går ner till 4:20 och där omkring Vad får ni ut nu om ni tar ut med kort på automat Mvh Kjelle
 
Ser att jag har skrivit på fel sida Skulle ju vara i Jonas sida Vet inte hur man tar bort det man skrivit men kanske inte gör så mycket för ör ju mycket här som oftopick
 
Tror tyvärr det dröjer länge innan vi får 5 baht igen men kommer nog hålla sig över 4.50 ett bra tag. Sen pratas det ju om att Thailands ekonomi är på väg in i en recession eller hur det nu stavas och vi kan ju hoppas på det för då kommer nog 5an tebaks igen.
 
Förstår inte hur fa.. de kan hålla Bathen så högt idag , hela värden ser med avsky på denna militärregering , i alla fall de länder som förespråkar demokrati som vi här nere nu glider allt längre och längre ifrån , men mig gör det inget .Tror inte Thaisen kan hålla sig lugna ,därför bättre med en stark styrande militärregering , nu är det orning så för mig är det tummen upp för sittande PM :thumbsup:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp