Visst är det lite surt att behöva betala mer än någon annan för samma upplevelse men kollar man på det ur deras perspektiv är det inte så konstigt.
Det är dumt att dra alla över samma kamm men rent statistiskt så tjänar utlänningar (iaf vi svenskar) en bra bit mer än Thailändare. (BNP ca 420k jämfört 80k per capita i Thailand)
Om du bor här i Thailand legalt och inte har en bättre inkomst än din thailändska granne och endå måste betala farangpris är det förstås lite extra surt.
Men sen får vi inte glömma att detta inte är unikt för Thailand. Det är inte ovanligt att man har separata priser inom turism och lokala verksamheter även i Sverige. Jag är gotlänning och ni som besökt Gotland under högsäsong vet att det inte är helt gratis. Som folkbokförd gotlänning betalar man typ halva priset på färjan för att nämna ett exempel.
Jag har workpermit här i Thailand och detta ska ge mig rätten att betala thaipriser. Jag brukar dock glömma att ha med mig det när jag är iväg någonstans så då får man glatt öppna bössan och betala som en turist