Varför betalar falanger extra?

S

Svante Kjellman

Gäst
Jag sitter och letar info på nätet. Jag är usel på engelska men visst betalar falanger mer på nationalparker och så? Accepterar ni det eller går någon annanstans?

Jag tycker man ska ha rabatter för studenter och pensionärer och sådant men det här verkar ju knäppt eller?

Jag sitter och letar info på nätet. Jag är usel på engelska men visst betalar falanger mer på nationalparker och så? Accepterar ni det eller går någon annanstans?

Jag tycker man ska ha rabatter för studenter och pensionärer och sådant men det här verkar ju knäppt eller?
Lite dubbelmoral har jag i detta.
Jag kan bli sur om dom skall ha extra, brukar dock klara mig med mitt Thaikörkort och betala Thaipris.
Men sen tycker jag och det gäller i alla länder att Medborgarna skall ha gratis tillträde till sina nationalparker, museum ja allt som tillhör deras kultur och att främlingar som bara kommer dit som turister och gör till en viss del åverkan skall betala avgift som besökare för att ta del av deras kultur.
Detta gäller alla länder vi svenskar borde ha gratis inträde till allt som har med våran historia eller nationalparker etc. att göra.
Tror det tagits bort nu men ett tag så var det gratis i Sverige (för mig det var hela) Iallafall i göteborg att gå på museum och andra kulturställen, jag gillar ju museum, har vart på dom alla i Göteborg så många gånger så jag kan inte räkna det ens på mina fingrar, något man kan besöka om och om igen, säkert fått det från farfar som brukade ta med mig på museum när jag var barn.

Om pengarna går till rätt ändamål att bevara och skydda dessa nationalparker så kan jag gå med på en extravgift.
Nu är det ju inte bara nationalparker som kör med det, Mini siam, Carton Network waterpark, akvariet i Siam shopping center, Dinousar park och en jäkla massa fler företagsägda turistmål kör samma grej som inte har något med Thailand och dess kultur eller nationalparker att göra och kan skilja en hel del i kostnad, det gör mig rasande och där vägrar jag gå in om jag inte får Thaipris.

:thumbsup: Supersvar med många tankar @Jonas :)

Skulle jag bo där skulle jag nog känna att jag inte är accepterad oavsett om det är privat eller statligt.

Det är ganska enkelt, det är samma samma som med trafikolyckor. Faranger anses ha mera pengar.
Visst skulle en vän av rättvisan kunna protestera för det finns miljoner Thai som är rikare än de flesta faranger, men det hjälper inte.
Så är det, om man inte gillar läget så det är bara att lämna landet eller gå annanstas, som vi också säger till utlänningar som protesterar någon orättvisa i deras ögon i Sverige.
Har ställt frågan flera gånger till olika Thai och ser att de skruvar på sig när bra svar saknas. Det är ren nöje för mig och helt gratis.

Det är ganska enkelt, det är samma samma som med trafikolyckor. Faranger anses ha mera pengar.
Visst skulle en vän av rättvisan kunna protestera för det finns miljoner Thai som är rikare än de flesta faranger, men det hjälper inte.
Så är det, om man inte gillar läget så det är bara att lämna landet eller gå annanstas, som vi också säger till utlänningar som protesterar någon orättvisa i deras ögon i Sverige.
Har ställt frågan flera gånger till olika Thai och ser att de skruvar på sig när bra svar saknas. Det är ren nöje för mig och helt gratis.
Längesen du var i Sverige eller 55555, i Sverige böjer vi på huvudet och rättar oss efter utlänningen om han klagar ;)

Personligen så går jag inte in på ett ställe om jag skall betala mer än Thai gör. Detta att utlänningar, turister, skall betala mer görs också i andra länder till exempel i Sri Lanka.

Har ni inte råd åk hem och skippa Thailand och välj ett land ni har råd med eller stanna i Sverige.
Undrar hur du tänkte nu, menade du på fullt allvar eller med lite humor? Lät lite stramt kan jag tycka.
Menar du på riktigt att det är helt korrekt att behandla människor olika.
Ungefär som så här; åka buss, du är svart man från afrika en hundring extra tack. Du är europe femtio.
Kanske skulle lite frisk luft vara hälsosamt för dig. Det kanske är just därför du sitter på frågetecknet, du vet inte.

@Khuntan har helt rätt.
Är likadant i alla populära turistländer när det gäller priserna.
Det var säkerligen ingen segreation han menade alls!

Tack för alla intressanta synpunkter! :wai:

Håller med Jonas om det är som turist man är där. Är man bosatt i Thailand tycker jag där emot att det är fel.

Jag vägrar att gå in för det mesta om jag måste betala farangpris. Men ofta lyckas frugan snacka bort det, om inte går jag demonstrativt iväg och sätter mig någonstans. Oacceptabelt!
Det tänket funkar inte när man bor här på heltid Berra, Thaisen har så mycket idiot grejer för sig så man blir tokig om man inte lär sig att ignorera och flabba åt dom.
Ex idag var vi till Cha Am en sväng och käka lunch på stranden, där parkerar man bilen typ På stranden och vi tog första lediga parkering och knalla sen iväg en bit och satte oss vid ett bord och skulle beställa mat. Då säger dom som drev matstället där att vi måste flytta bilen 50m och parkera framför deras matvagn om vi ska äta där...
Så tänk på det om ni åker till Cha Am, ni får bara äta vid matvagnen närmast där ni parkerade, går absolut inte att ta en promenad på stan och sen gå och äta nån annan stans, och finns det inga lediga parkeringar så får ni inte äta där.
Sånt här jvla småsint tänk är så typiskt Thai.
Vad gjorde vi då?
Ja inte fn flyttade vi bilen, vi flabbade och bytte matställe..

Visst är det lite surt att behöva betala mer än någon annan för samma upplevelse men kollar man på det ur deras perspektiv är det inte så konstigt.

Det är dumt att dra alla över samma kamm men rent statistiskt så tjänar utlänningar (iaf vi svenskar) en bra bit mer än Thailändare. (BNP ca 420k jämfört 80k per capita i Thailand)

Om du bor här i Thailand legalt och inte har en bättre inkomst än din thailändska granne och endå måste betala farangpris är det förstås lite extra surt.

Men sen får vi inte glömma att detta inte är unikt för Thailand. Det är inte ovanligt att man har separata priser inom turism och lokala verksamheter även i Sverige. Jag är gotlänning och ni som besökt Gotland under högsäsong vet att det inte är helt gratis. Som folkbokförd gotlänning betalar man typ halva priset på färjan för att nämna ett exempel.

Jag har workpermit här i Thailand och detta ska ge mig rätten att betala thaipriser. Jag brukar dock glömma att ha med mig det när jag är iväg någonstans så då får man glatt öppna bössan och betala som en turist :)

Vad jag förstått ska man få thaipriser om man betalar skatt i Thailand, i vilket fall på statliga parker (så som nationalparker). Detta känns väl rimligt.

Sen finns det ju flertalet aktörer som driver nöjesställen, så som vattenland, där är det ju inte rimligt att betala mer. Dessa väljer jag gärna bort då!

Självklart försöker alla tjäna så mycket pengar som möjligt, kommer inga utlänningar sänker de ju priserna. Men det lär ju alltid komma turister som satsar extra när de är på en tvåveckorsresa. De slänger ju dricks efter sig. Då kommer vi som inte gör det uppfattas som snåla.

Visst är det lite surt att behöva betala mer än någon annan för samma upplevelse men kollar man på det ur deras perspektiv är det inte så konstigt.

Det är dumt att dra alla över samma kamm men rent statistiskt så tjänar utlänningar (iaf vi svenskar) en bra bit mer än Thailändare. (BNP ca 420k jämfört 80k per capita i Thailand)

Om du bor här i Thailand legalt och inte har en bättre inkomst än din thailändska granne och endå måste betala farangpris är det förstås lite extra surt.

Men sen får vi inte glömma att detta inte är unikt för Thailand. Det är inte ovanligt att man har separata priser inom turism och lokala verksamheter även i Sverige. Jag är gotlänning och ni som besökt Gotland under högsäsong vet att det inte är helt gratis. Som folkbokförd gotlänning betalar man typ halva priset på färjan för att nämna ett exempel.

Jag har workpermit här i Thailand och detta ska ge mig rätten att betala thaipriser. Jag brukar dock glömma att ha med mig det när jag är iväg någonstans så då får man glatt öppna bössan och betala som en turist :)
Så sant men att detta tillämpas även i andra länder gör inte det rättvist.
Jag har i o för sig inte svårt att acceptera denna avgift men som en ren grund för diskussion om rättvisa så är det helt uppåt väggarna.
Det förstår även mina vänner som ser att jag (blir orättvist behandlat) betalar men inte de.

Så är det i världen och man är glad ändå, i rättvisans namn gör det varken eller om jag betalar ett par hundra bath men ni kan aldrig övertyga mig för att det är ett rättvist system. :xmas_smiley:

Så sant men att detta tillämpas även i andra länder gör inte det rättvist.
Jag har i o för sig inte svårt att acceptera denna avgift men som en ren grund för diskussion om rättvisa så är det helt uppåt väggarna.
Det förstår även mina vänner som ser att jag (blir orättvist behandlat) betalar men inte de.

Så är det i världen och man är glad ändå, i rättvisans namn gör det varken eller om jag betalar ett par hundra bath men ni kan aldrig övertyga mig för att det är ett rättvist system. :xmas_smiley:

Nä ett rättvist system är det givetvis inte, hehe :)

Fast letar man efter ett rättvist samhälle bör man nog stanna i Sverige. Är väl det & kylan man vill bort från när man lämnar Sverige? ;)

Tillbaka
Topp