Varför man säger en sak och sedan skriver på ett annat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glimten

Forumveteran
Är det någon som vet varför man säger/uttalar sawat dii สวัสดี när man skriver det som sawas dii?

Har precis börjat att lära mig läsa thai, så där av frågan

hej glimten!

en bokstav uttalas olika om den står i början av ett ord eller i slutet av ett ord.

i början som ett s och i slutet som ett t

สวัสดี

สวัส ดี

sà-wàt dee

vi har en tråd här på forumet där man kan lära sig hur en bokstav uttalas initialt eller i slutet av ett ord. titta där.

lycka till
marianne

Den tråden hade jag tittat i förrut, dock så hade jag inte kopplat ihop det, förräns du nu skrev hur det ska vara.

Nu när man vet hur det ligger till så ska det nog gå lättare att förstå hur man ska uttala orden :D

hej!

i början är det nästan bra att ha den tråden utskriven och ha den vid sidan av dätorn när man sitter och kämpar. man glömmer hela tiden och då är utskriften perfekt. det är inte enkelt i alla fall. det tar mycket kraft men det är kul. jag brukar ibland gå in på en thailändsk sida med karaoke sånger och då kan man lyssna samtidigt som man ser texten och då får man en del aha upplevelser. testa får du se.

ha re gött
marianne :wai:

:wai:
Ska nog skriva ut den, kan vara värt att ha så man kan titta samtidigt.

Jag har några karaoke video, dock mycket från carabao, men ibland så går det så fort när dom sjunger så när man läst 1-2 ord så kommer nästa sida med text upp.
Ska se om jag kan hitta några lugna låtar så man har en chans att följa med i hela sången

HEJ!!!

här kommer en karaoke som är vacker och du kan stanna låten när du vill och titta extra på orden.

prova får du se

marianne

hej igen

dessutom är det stor text på karaoken vilket jag tycker är mycket lättare. du kan även se den transkriberade texten under vilket också underlättar. jag tycker det är ett toppensätt att lära sig på och roligt.

marianne

Japp, det är lättare att läsa texten när man tittar på videon, har några låtar där det bara är thaitext dom får man nog vänta med.

Ska skicka ner ett mail till Thailad senare om att dom får gå ner och titta vad som finns när det gäller lugna låtar med karaoke och be dom skicka upp några skivor plus att dom kan säga vilka videos/låtar jag kan leta efter på nätet efter, så man har något att börja med

Såg den sidan när jag var ute och letade efter karaoke. Det blir nog att beställa några skivor därifrån, ska bara lyssna på en del låtar och sen beställa därifrån.

Gick in på den thailänska google och hittade en sida med bra och lugn musik som även jag hinner att läsa texten på.

Nu är nog inte detta rätt tråd att lägga in en länk till den sidan, men jag lägger in den iaf så får någon i värsta fall flytta länken till rätt ställe

http://www.truevo.com/
Där sökte jag på thai karaoke.
Sen så är det bara att gå in på "Top Ranked" eller vilken kategori man nu vi välja ifrån

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar