Varför reser DU till Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Varför reser DU till Thailand?

Vad är det som lockar just DIG.........? Tänk efter...

Jag kan sitta i tankar långt borta och så kommer jag på mig själv med att jag ser mig själv åkandes utefter en någon väg någonstans i thailand där jag möter den ena familjen efter den andra sittandes tätt tillsammans, ibland ända upp till fem sex personer....
eller så drar mina tankar mig med till barerna utefter vägen som i mörkret är upplysta med "som vi skulle säga" julgransbelysningar....
eller så går tankarna till känslan när jag tar min ryggsäck ifrån hyllan ovanför sätet och går mot utgången ¨på planet och vips så står jag där.........
värmen bara slår emot en den är --så påtaglig och så befriande
ja när jag tänker så då blir jag alldeles varm om hjärtat och känner
att det är några av orsakerna till att jag hela tiden längtar tillbaka....
varje dag - tack för att jag har fått den möjligheten
att gång på gång få resa tillbaka
till detta fantastiska land............

hur tänker du?????

skriv gärna ett par rader och berätta vad thailand betyder för dig..

ha re gött
Marianne

Huh, det är av så många anledningar jag åker till Thailand. Men det har väl mest handlat om att komma någonstans där man inte behövt göra något. Bara lata sig.

Nu handlar det i o f s mest om att åka till släkten med frugan och barnet. Och där kan man ju inte påstå att man inte har något att göra. Det är hela tiden något att stå i.

Det jag just nu saknar mest när jag åker till Thailand är att dyka. För det har det inte blivit av på ett bra tag.

Thailand Thailand Thailand , detta underbara ställe .

Här om dagen satt jag och zappade bland gamla vidoe filmer hemma , så hittade jag en från julafton för x antal år sedan . Jag och min syster sitter o leker med mass grejer osså säger pappa bakom kameran ; jaha flickor , imorron bär det av till thailand . Jag avbryter mitt lekande tvärt och säger väldigt drömmande ; Thailand ..

& från första gången jag steg av planet i bkk , visste jag att jag hade kommit rätt . jag hade hittat ett ställa utan stress , krav och ångest . en plats där du kan vara dig själv yill hundra procent och människor gillar dig ändå . det jag saknar här hemma i sverige är såklart klimatet och maten , men mest av allt är det dessa underbara människor . Så öppenhjärtliga och ofattbart vänliga , man blir själv en annan människa efter bara några timmar där nere . & det är allt det här och så mycket mer som jag saknar här hemma i sverige , eller hemma och hemma . ibland vet jag inte om jag kan kalla det hemma eftersom jag är så mycket lyckligare och friare i thailand . & det är tanken på att jag en dag kommer tillbaka ner som får mig att palla med alla " måsten " här borta . Som jag läste någonstans , det är svårt att inte förälska sig i thailand .

så kort sagt , thailand betyder ALLT för mig .

:wai:
Ja, varför reser och bor jag i Thailand?
En bra tanke, som jag inte tänkt på någon gång!
Men jag åker för att jag är sjuk och behöver klimatet, och jag stannar för att jag helt enkelt älskar landet.
Däremot så önskar jag och hoppas att sexindustrin ska upphöra!
Det är så tråkigt att så många, både turister och boende i Thailand, utnyttjar det. Så länge det är efterfrågan, så finns det ju!
Men Thailand är ett oerhört vackert land. Jag har bilat runt hela Thailand under nästan 5 års tid. Ja, inte hela tiden förstås. Men jag har sett oerhört mycket. Och träffat underbara människor.
De underbara människorna är ju också en orsak till att jag vill bo där.
Och för att inte glömma stressen, prisbilden, kunna slappna av.
Jag är hemma i Sverige nu, och jag ångrar mej redan att jag är här, för sämre väder har jag aldrig upplevt här.
Inte ens regnperioden i Thailand är så tråkig som här. Kyla och kallt och ingen sol nästan, det är inget jag vill ha precis.

Jag har flyttat till Thailand, för gott känns det som. Det finns flera anledningar till att jag vill stanna här.
Vädret. Jag gillar värme. Det är lätt att klä sig på morgonen. Kalsingar, byxor och skjorta. Klart ! Inget glutta på gardinen och kolla termometer, innan.
Naturen. Det är ju så vackert här med alla färger. Blommor, buskar och träd. Senast jag var i Sverige, tog jag lite bilder från golfbanan där för att visa min caddy här. När vi bläddrat igenom dom gick jag till datorn för att leta upp något annat och visa henne. När jag gick tillbaka för att hämta henne såg hon mycket konfunderat ut, höll i bliderna, tittade på mig och sa förvånat ”Keith, no flowers?”. Men det finns det ju här. Jag gillar grönt och det finns det ju verkligen gott om. I alla nyanser.
Folket. Som alla säger, dom är ju så vänliga. Ibland kan det vara svårt som svensk att förstå att dom är snälla och vänliga för dom tycker om att vara det. Alltså ingen baktanke med en vänlig gest. Ofta när man är ute och åker på moppen och blir omkörd av en mamma med barnen framför och bakom sig på sin moppe, vänder sig ungarna om, skrattar, vinkar och ropar ”hello”.
Maten. Alla skojiga frukter som finns. Jag försöker fixa min mat själv hemma och har väl inte kommit så långt i kokkonsten, men man verkar ju kunna variera det i det oändliga. Och särskilt dyrt blir det ju inte.

Oj, vad många anledningar det finns att åka till Thailand. Min frus släkt och vänner i denna lilla byn. där känner jag mig verkligen välkommen och accepterad. Vad jag längtar att går ner till den lilla dammen utanför byn mitt i ett risfält och meta med Bim och Bon ( fruns två små kusiner). Bara sitta och vara. Ingen stress, ingen telefon. Bon - 9 årig pojke, metar allvarligt och ler med hela ansiktet när en liten firre nappar. Bim - 2,5 årig liten tjen, pratar oavbrutet med mig och förklarar vad alla djuren i hennes bilderbok heter på thai. Hon tycker jag är otroligt korkad som måste ha det upprepat 10 tals gånger, innan mit uttal blir perfekt i hennes öron.
Eller att med min älskade hustru gå i byn och till marknade på eftermiddagen för att köpa någon färsk frukt.
Eller att ligga på en badstrand och ha det bra.
Så många anledningar, hinner skriva om de alla nu. Min kära lilla fru har maten klar.
papaya sallad och klibbigt ris blir det viss.
Ha en bra dag!
/Dan

:wai: Varför jag reser till Thailand.Det är svårt att komma på alla anledningar.Men jag åkte dit första gången 1989 tillsammans med min sambo för att hämta hennes barn till Sverige.Snacka om jag blev såld,som så många andra säger,värmen alla dofter,alla vänliga människor överallt.Jag blev förälskad i Thailand från första minut.Hela tiden här hemma så längtar jag till mitt andra hemland,till alla släktingar och vänner,maten baden och även att åka omkring och hitta nya platser .Har börjat nedräkningen till årets resa som går den 16:e september ;D

Hur kan man inte tycka om thailand???
det var ett land som jag hade väldigt många fördommar till... men oj så fel ja hade!!
folket, landet, kulturen allt e underbart.
så underbart att vi valde att gifta oss där "thai style" jag vill bara ner igen NU!!!!

hade jag vetat ett sätt att ha en trygg inkomst därnere hade jag flyttat igår redan

Det kan man ju fråga sig.

Maten, vädret, folket m.m. Jag har alltid gillat Thailand sen jag åkte dit första gången för 8 år sen.

Thailand....när jag ligger i badkaret här hemma blundar jag och är direkt tillbaka i Thailand...
Värmen, människorna, ljuden, alla fåglar och andra läten i natten.

Stranden, att ligga i vattenbrynet och låta vågorna slå upp mot mig och ibland följa med en våg ut. Silkeslen het sand mellan tårna, annanasen som smakar helt underbart bara i Thailand.

Mörkret på kvällen som kommer så fort, nyduschad och ut i hetluften igen, härlig ljummen bris när man åker tuk-tuk mot byn för att äta gott på en restaurang eller bara strosa runt i butikerna.

Vi åkte första gången feb- 05 och har sedan dess varit där varje år, har nu beställt till Kho Samui som blir första gången för oss.

Har vänner som varit i Thailand 2 ggr och nu helt plötsligt vill prova på Indien???
För mig finns inget annat resmål än Thailand, mannen och barnen håller med, vi räknar febrilt ner, nu är det 154 dagar kvar till vi åker :wai:

Älskar Thailand :nod:

Jag älskar det thailändska landskapet. Så vitt skilt från allt man är van vid på alla sätt. Så fantastiskt exotiskt.Vi svenskar är annars bortskämda med en underbar natur med mycket grönska i alla möjliga gröna nyanser. Så även i thailand tack vare regnsäsongen så slipper man ser bränd vegetation som man annars kan se i länder med varmt klimat. Så fantastiskt vackra träd som vi bara lyckas med i form av krukväxter här hemma i vårt svenska klimat.
Något som också är underbart är att bada när det är 28 grader i vattnet. Det är en enorm skillnad mot här hemma. Tänk så härligt att kunna gå rakt i och slänga sig rak lång för att sidan lägga sig ner och flyta och bara njuta. Inte behöva gå några meter åt gången för att kunna hinna vänja sig med "kylan" och sedan raskt upp igen.
Dessutom har Thailand så fantastiska beacher och snäckor som jag är väldigt faschinerad av. Många grymt vackra öar och härliga ställen att snorkla på.
Ja, det finns hur många orsaker som helst för att resa tillbaka gång på gång. Alla vänner man lär känna som man så ofta längtar tillbaka till...och det finns alltid nya intressanta platser att besöka trots att man farit runt omkring kors och tvärs i landet.

ha re gött
Marianne :wai:

Flickvännen,värmen,musiken,miljön samt den otroligt snälla mentaliteten hos folket som gör att jag mår mycket gott.
Sen att det är ruggigt billigt att resa dit och att vara där nere är bara en bonus.
Ha det gott nu alla i Sverige, om 14 timmar går flyget :wai:

¨jag blir så avundsjuk, jag blir så avundsjuk.....

du kommer väl ihåg sången¨

marianne

Hej,
Thailand har allt, inget mer att komentera.
Reser den 25/9 för tredje gången i år men kan bara stanna i 3 veckor,
ett år kvar att arbeta- sen...............
önskar att alla fick ha det som vi har det i Thailand

Kjell.T :nod:

Ja varför åker man till thailand, för min del är det människorna, värmen, och alla vänner man har där, och nu arbetar även min man där, så då finns det ytterligare en anledning, snart hoppas jag på att jag ochså kommer ner för gott, men än så länge får jag nöja mig med sem i oktober 3 vecor. :nod:

Varför resa till Thailand? Ända sedan jag var där (på Phuket) första gången 1994 har jag älskat landet och människorna. Att maten är fantastisk och priserna låga gör ju inte saken sämre.
Nu har jag rotat mig ännu mera sedan jag träffade min Thailändska hustru här i Sverige, och att ta steget att köpa hus kändes inte svårt. Nu har man en fast punkt i landet och har kommit in i en underbar familj. Så det kommer att bli åtskilliga resor framöver och på längre sikt kanske även flytta dit för gott. Det är fantastiskt att bara sitta på verandan framför huset och titta på trafiken som går förbi, hälsa på grannar och andra bybor. Sen åka in till stan och handla på "Talad" och delta i folklivet. Kan man ha det bättre?

Jag älskar mentaliteten hos människorna. Hur man behandlar sin familj och vänner. I Sverige kan släktingar bo i samma stad, men man ses ändå bara på högtider för att man är så "upptagen" annars. I Thailand måste man inte ha blodsband för att kallas för bror eller syster. De äldre får bo kvar i hemmen och bli omhändertagna tills de dör, i Sverige så orkar många knappt ta sig till äldreboenden för att hälsa på en stund.

Nu lät jag väldigt negativ, jag älskar Sverige. Men detta är något jag avundas med Thailand!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp