varning för kvinnor att resa till thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
jag läste att svenska ambassaden höll på och diskuterade om man på sin hemsida ska lägga in en varning om att det kan vara farligt för svenska kvinnor att resa till thailand med tanke på mordet på en svensk ung kvinna i phuket i mars och med tanke på att en tonårstjej blivit våldtagen på koh samui för några år sedan.

om jag har fattat det hela rätt så tycker jag att det är helt otroligt. jag hoppas att jag missförstått.

thailand är väl inte mer kriminellt än något annat land. tänk vad dessa rader skulle kunna förstöra.
varje dag man slår upp tidningen och läser om allt gräsligt som händer här hemma i vårt "fromma lilla sverige" så blir man helt bestört.
Ta bara det här om Engla eller vad hon heter tioåringen som ingen vet om hon lever eller där barnen mördas och mamman nästan likaså eller där kvinna och barn knivskärs.
Ja, det är helt sjukt.
Härhemma i vår "sovande stad" (kallas faktiskt så) blev en 17 årig flicka våldtagen här i veckan.

Ska vi då gå ut och varna andra kvinnor runt om i världen

- Kom inte till sverige för där är de helt laglösa.

Alla människor, vart man än är har ett eget ansvar. man får resonera med sig själv.
Hur skyddar jag mig själv bäst? Ska jag gå i dessa kvarter etc?
Att vara medveten är viktigt. sen tror jag inte man kan göra mer.

Är det meningen att något ska hända mig så är det säkert redan utstakat var.
Däremot kan jag naturligtvis tycka att det måste vara extra hemskt att bli utsatt för något otäckt på bortaplan, långt ifrån anhöriga och trygghet och vise versa. Det måste vara extra fruktansvärt om det skulle hända ens barn något hemskt och man inte kan vara på plats.

Vad tycker ni?

ha re gött
marianne

En sådan idiotgrej kan ENBART svenska myndigheter hitta på. Thailand är inte farligare än något annat turistland. Utfärdar dom den varningen måste dom i konsekvensens namn förbjuda svenska kvinnor att resa någonstans, möjligen undantaget Danmark och Norge.
Här precis som överallt annars gäller att hålla sig borta från ensliga platser när det är mörkt. hålla sig borta från droger och annan kriminalitet.

Visst händer det grejer i Thailand, men det gör det i Sverige också.
Jag känner mig helt trygg här och jag vet, därmed även brottslingar, att polisen arbetar extra effektivt när en farang är utsatt för kriminalitet.

Måste även tillägga att polisen, i alla fall i Pattaya, har en extremt hög procent lösta fall där faranger är inblandade. Dom gör ett mycket bra jobb, framförallt går det snabbt, normalt bara några dagar.
De kriminella vet naturligtvis detta och undviker därmed faranger, men, det finns idioter i det här landet också.
Riskerna för turister ökar mångfalt om man kommer hit för att droga eller festa kopiöst.
De incidenter som inträffar i Pattaya handlar nästan alltid om droger, pr*stitution, rån (nästan alltid när den rånade tagit med sig någon till sitt hotellrum), fylla och när farangen tror han kan uppträda precis som han vill, t ex gå omkring och tafsa på kvinnor.
Tar man bort dessa händelser är Pattaya näst intill avkriminaliserat när det gäller turister inblandade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar